من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

ده مزیت برتر ورزش پیوسته

فواید-ورزش
چرا باید ورزش کنیم

در تعریف ورزش آمده است که هر حرکتی که عضلات را به کار می‌اندازد و سبب کالری‌سوزی می‌شود ورزش خوانده می‌شود. فعالیت‌های جسمی متعددی مانند دویدن، شناکردن، پیاده‌روی و غیره وجود دارد. ورزش فواید سلامتی بسیار جسمی و روانی دارد و شاید عمر را هم طولانی کند.

بلاگ همراهتم مطلبی را درباره‌ی ده مزیت برتر ورزش پیوسته بر تن و مغز برایتان مهیا کرده است.

فواید ورزش کردن

 

    1. ورزش شادترتان می‌کند

ورزش-شادترتان-می-کند

مشخص شده است که ورزش حال را بهتر می‌کند و احتمال افسردگی و تنش و پریشانی را کاهش می‌دهد. فعالیت جسمی منظم تغییراتی را در بخش‌هایی از مغز ایجاد می‌کند که تنظیم‌کننده‌ی تنش و پریشانی است. می‌توان با ورزش حساسیت مغز را به هورمون‌های سروتونین و نوراپی‌نفرین (serotonin and norepinephrine) را کاهش داد که سبب رهایی از حس افسردگی می‌شود.

همچنین ورزش باعث ترشح اندورفین‌ها می‌شود که حس خوب ایجاد می‌کند و حس درد را کاهش می‌دهد. جالب است که ظاهرا شدت ورزش تاثیری در حال خوب ندارد. درواقع در مطالعه بر 24 خانم افسرده مشخص شد که هر گونه ورزش با هر شدتی می‌تواند افسردگی را کم کند. میزان اثر ورزش بر روحیه آنقدر زیاد است که حتی در برهه‌ی زمانی اندک نیز جلوه می‌کند.

در بازبینی 19 پژوهش مشخص شد که علائم افسردگی و پریشانی در افراد فعالی که دست از ورزش کشیدند صرفا پس از چند هفته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت.

    1. تاثیر ورزش در کاهش وزن

کاهش-وزن-با-ورزش

در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که بی‌تحرکی عاملی تعیین‌کننده در افزایش وزن و چاقی است. برای فهم بهتر تاثیر ورزش بر کاهش وزن باید رابطه‌ی میان ورزش و صرف انرژی را درک کنیم. بدن به سه صورت انرژی مصرف می‌کند:

  • هضم غذا
  • ورزش
  • حفظ کارکرد بدن، مثل ضربان قلب و تنفس

هنگامی که رژیم می‌گیریم کاهش کالری ورودی میزان سوخت‌وساز را کم می‌کند و موقتا کاهش وزن را به تاخیر می‌اندازد. برعکس آن وقتی ورزش می‌کنیم سوخت‌وساز افزایش می‌یابد و کالری می‌سوزد و وزن کم می‌شود.

علاوه بر آن، در پژوهش‌ها نشان داده شده است که ترکیب ورزش‌های هوازی و تمرین‌های مقاومتی چربی‌سازی را حداکثری و توده‌ی عضلانی را حفظ می‌کند.

    1. ورزش برای عضلات و استخوان‌ها مفید است

تاثیر-ورزش-بر-استخوان-ها

چرا باید ورزش کنیم؟ ورزش نقش حیاتی در ساختن و حفظ عضلات و استخوان‌های قوی دارد. فعالیت‌هایی مانند وزنه‌برداری که با دریافت میزان مناسب پروتئین همراه باشد عضله‌سازی را تقویت می‌کند. دلیل این امر آن است که ورزش به ترشح هورمون‌هایی کمک می‌کند که قابلیت جذب آمینو اسیدها (amino acid) را در عضلات افزایش می‌دهد. این اسیدهای ضروری به رشد عضلات کمک می‌کنند و ازکارافتادگی را در عضلات کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید:   فستینگ میانبری برای کاهش وزن

با افزایش سن در افراد میزان توده‌ی عضلانی کم خواهد شد و به افزایش خطر آسیب‌دیدگی خواهد انجامید. فعالیت جسمی منظم برای کاهش توده‌ی عضلانی و خفظ قدرت در سال‌خوردگی حیاتی است.

در جوانی ورزش به افزایش ساخت تراکم استخوانی و در ادامه‌ی عمر به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. برخش از پژوهشگران بر این باورند که ورزش‌های مادر (مانند ژیمناستیک یا دو) یا ورزش‌های ترکیبی (مانند فوتبال و بسکتبال) احتمالا به افزایش تراکم استخوانی کمک می‌کنند.

    1. ورزش سطح انرژی را می‌افزاید

افزایش-انرژی-با-ورزش

ورزش در بسیاری از افراد انرژی‌زا است، خصوصا افرادی که مشکلات سلامتی دارند. در پژوهشی قدیمی مشخص شده بود که 6 هفته ورزش منظم حس خستگی را در 36 نفر که مشکل خستگی مفرط داشتند کاهش داده است.

همچنین ورزش در افرادی که سندرم خستگی مزمن (chronic fatigue syndrome) دارند سطح انرژی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد. در واقع ظاهرا ورزش در مبارزه با سندرم خستگی مزمن از دیگر درمان‌ها موثرتر است.

درضمن نیابد فواید بی‌نظیر ورزش را در ارتباط با قلب و ریه فراموش کرد. ورزش‌های هوازی سیستم قلبی‌ـ‌عروقی را تقویت می‌کنند و بر سلامت ریه می‌افزاید.

    1. با ورزش می‌توان خطر بیماری‌های مزمن را کاهش داد

بیماری-های-مزمن

دلیل اصلی بیماری‌های مزمن فقدان برنامه‌ی منظم ورزشی است. مشخص شده است که ورزش پیوسته مقاومت به انسولین، سلامت قلب و ترکیب مواد بدن را بهبود می‌دهد. همچنین ورزش منظم فشار خون و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد.

مهم‌تر از آن ورزش به کاهش یا پیشگیری از مشکلات مزمن سلامتی زیر کمک شایانی می‌کند:

  • دیابت نوع دو
  • بیماری‌های قلبی
  • انواع سرطان
  • کلسترول بالا
  • فشار خون

بر خلاف آن فقدان ورزش منظم حتی به‌طور کوتاه‌مدت، ممکن است به افزایش چربی شکم که احتمال ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد منجر شود.

    1. ورزش به سلامت پوست کمک می‌کند

سلامت-پوست-با-ورزش

وضعیت پوست تحت تاثیر میزان استرس اکسیداتیو (oxidative stress) در بدن است. استرس اکسیداتیو هنگامی رخ می‌دهد که سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدان (antioxidant defense) به‌طور کامل قادر به اصلاح سلول‌های آسیب‌دیده‌ای نیست که از رادیکال‌های آزاد آسیب دیده‌اند. این امر به آسیب در ساختار سلول‌ها منجر می‌شود و بر وضعیت پوست تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید:   اهمیت تغذیه و ورزش در نوجوانان؛ از تناسب اندام تا کاهش استرس

با این که ممکن است فعالیت‌های شدید جسمی و ورزش‌های خسته‌کننده در آسیب‌های اکسیداتیو دخیل باشد، ورزش مناسب منظم، به افزایش میزان ترشح آنتی‌اکسیدان در بدن می‌انجاد و از سلامت سلول‌ها مواظبت می‌کند. به همین ترتیب ورزش جریان خون را افزایش می‌دهد و به سازگاری سلول‌های پوست کمک می‌کند و سبب تاخیر در پیری پوست می‌شود.

    1. ورزش به سلامت مغز و حافظه کمک می‌کند

سلامت-مغز-با-ورزش

ورزش سبب افزایش کارکرد مغز و حفاظت از حافظه و مهارت‌های تفکری می‌شود. در ابتدا ورزش میزان ضربان قلب را افزایش می‌دهد و جریان خون را بیشتر می‌کند و اکسیژن بیشتری به مغز می‌رساند. همچنین تولید هورمون‌هایی را که رشد سلول‌های مغزی را تقویت می‌کنند تحریک می‌کند.

علاوه بر آن قابلیت ورزش در پیشگیری از بیماری‌های مزمن فواید سلامتی برای مغز دارد. فعالیت‌های جسمی منظم خصوصا در افراد سالخورده مهم است، زیرا کهولت سن همراه با استرس اکسیداتیو و التهاب تغییر در ساختار و کارکرد مغز ایجاد می‌کند.

مشخص شده است که ورزش سبب می‌شود تا هیپوکامپ (hippocampus) که بخش مهم مغز برای یادگیری و حافظه است بزرگتر و به کارکرد بهتر در سالخوردگان منجر شود.

نهایتا نشان داده شده است که ورزش تغییراتی را در مغز که سبب مشکلاتی چون بیماری‌های آلزایمر و فراموشی می‌شود، کاهش می‌دهد.

    1. ورزش به آرامش و کیفیت خواب کمک می‌کند

خواب-خوب-با-ورزش

ورزش منظم به شما کمک می‌کند تا آرامش و خواب بهتر داشته باشید. در ارتباط با کیفیت خواب باید گفت که تقلیل انرژی که طی ورزش صورت می‌گیرد محرک فرایندهای ترمیمی هنگام خواب است.

از آن گذشته افزایش دمای بدن در هنگام ورزش بر کیفیت خواب خواهد افزود و سبب کاهش دمای بدن در زمان خواب می‌شود. مطالعات متعددی نشان داده است که شرکت در برنامه‌های تمرین ورزشی به افزایش کیفیت خواب و کاهش بدخوابی خواهد انجامید.

در مطالعه‌ای که بیش از چهار ماه طول کشید مشخص شد که ورزش‌های کششی و مقاومتی به بهبود کیفیت خواب در افرادی که بی‌خوابی مزمن داشته‌اند منجر شده است.

    1. ورزش درد را کاهش می‌دهد

کاهش-درد-با-ورزش

هرچند شاید درد مزمن توان‌فرسا باشد، ولی ورزش عملا به کاهش این مشکل کمک می‌کند. درواقع سال‌های متمادی توصیه‌ی درمانی برای درد مزمن استراحت و بی‌تحرکی بود. اما مطالعات اخیر نشان داد که ورزش به رهایی از دردهای مزمن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:   مرطوب کننده و آبرسان پوست چه تفاوتی با هم دارند؟

به‌واقع بازنگری بر چند مطالعه نشان داد که ورزش به کاهش دردهای مزمن و افزایش کیفیت زندگی در این بیماران کمک کرده است. در مطالعات دیگری نشان داده شد که ورزش به کاهش دردهای ناشی از مشکلات جسمانی دیگری چون درد مزمن کمر، فیبرومیالژیا (fibromyalgia) و درد شانه کمک کرده است. همچنین ورزش به افزایش میزان تحمل درد و کاهش حس درد کمک می‌کند.

    1. ورزش به رابطه‌ی جنسی بهتر کمک می‌کند

بهبود-رابطه-جنسی-با-ورزش

ورزش میل جنسی را افزایش می‌دهد. ورزش قلب و چرخه‌ی خون و قدرت عضله و انعطاف‌پذیری را تقویت می‌کند و همه‌ی این موارد در رابطه‌ی جنسی موثر است. فعالیت‌های ورزشی توان و لذت و کارکرد جنسی را بهبود می‌بخشد.

ورزش فواید بسیار دارد که تقریبا بر همه‌ی جنبه‌های سلامت تاثیر دارد. فعالیت‌های جسمی منظم به افزایش تولید هورمون‌هایی می‌انجامد که شما را خوشحال‌تر می‌کند و کیفیت خواب را می‌افزاید.

برای بهبود سلامت نیاز به فعالیت فراوان نیست. اگر هدف خود را بر 150 تا 300 دقیقه فعالیت متوسط ورزش هوازی در هفته یا 75 دقیقه ورزش شدید در طول هفته بگذارید، به استاندارد سلامت رسیده‌اید.

ورزش هوازی متوسط همه‌ی فعالیتی محسوب می‌شود که ضربان قلب را تندتر می‌کند، مثلا پیاده‌روی، دچرخه‌سواری یا شنا. فعالیت‌هایی مانند دویدن یا شرکت در کلاس تناسب اندام پرفشار ورزش شدید محسوب می‌شود.

حداقل دو روز فعالیت‌هایی انجام دهید که قدرت عضلات را افزایش می‌دهد و توده‌های اصلی عضلات (پاها، باسن، پشت شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها) را درگیر می‌کند. می‌توانید از وزنه و کش‌های مقاومتی و وزن بدن برای ورزش‌هایی استفاده کنید که قدرت عضلات را افزایش می‌دهد.

با وجود همه‌ی هزینه‌های سنگین زندگی در دنیای امروز، یک ابزار برای مهم‌ترین جنبه‌ی زندگی رایگان در اختیارمان قرار گرفته است. ورزش آچار همه‌کاره‌ی سلامت جسم و روان است. برای زندگی شادتر همه‌چیز در اختیارتان است. از همین امروز شروع کنید.