من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

نکاتی برای تبدیل بحران میانسالی به آغازی دوباره

بحران میانسالی
تبدیل بحران میانسالی به آغازی دوباره

تفکر درباره‌ی بحران میانسالی چنان رایج و فراگیر است که اغلب طرح فیلم‌ها و سریال‌ها می‌شود. احتمالا نیازی نیست زیاد فکر کنید تا نمونه‌هایی از بحران میانسالی در سریال‌ها و تلویزیون‌ها به یاد بیاورید که در آن مرد داستان هوس خرید خودروی اسپرت می‌کند یا به فکر خیانت می‌افتد. احتمالا نمونه‌هایی از بحران میانسالی را در زندگی واقعی نیز دیده‌اید، مثلا همکارانی که به ناگهان از کار خود استعفا می‌دهند یا اقوامی که در سن بالا به فکر طلاق می‌افتند.

بنابراین احتمالا به نظرتان عجیب می‌آید که بفهمید بحران میانسالی یک عارضه‌ی سلامت روانی نیست. در واقع متخصصان دهه‌ها است که درباره‌ی حقیقی بودن اساس بحران میانسالی به بحث نشسته‌اند. هنوز هم به پاسخ مناسبی نرسیده‌اند. ما صرفا می‌دانیم که شواهدی نشان می‌دهد در میان سال‌های 40 تا 60 سالگی ناگهان شادی سقوط مشهودی دارد. همچنین پژوهش‌هایی نشان داده است که نرخ افسردگی در این گروه سنی بالاتر است.

چرا نرخ افسردگی آن قدر بالا است؟ تفکر «بحران میانسالی» ریشه در کجا دارد؟ چند پاسخ برای این پرسش‌ها در دسترس است. به نظر یکی از دلایل آن باشد که افراد در این سنین برای نخستین بار در زندگی دیگر خود را «جوان» نمی‌بینند. چنین تغییری در طرز فکر ممکن است مردم را وادارد که درباره‌ی همه‌ی مسائل زندگی را بازنگری کنند، از آن جمله ازدواج و پیشه‌شان را می‌توان ذکر کرد. احتمالا به همین دلیل نیز است که در سنین میانسالی نرخ طلاق و مشکلات زناشویی بسیار بالا می‌رود.

علاوه بر آن افراد در میانسالی عموما در کار خود به وضعیتی پایدار رسیده‌اند و ممکن است به این نتیجه برسند که به خواسته‌هایشان نرسیده‌اند. خوشبختانه میانسالی لزوما نباید دوره‌ی بحرانی زندگی باشد. در واقع میانسالی زمانی بی‌نظیر برای ایچاد تغییرات مثبت در زندگی است. شما می‌توانید بر رابطه‌ی خود کار کنید و شادتر و سالم‌تر شوید. با مطالعه‌ی این مطالب از بلاگ همراهتم بحران میانسالی را بدل به تولدی دوباره کنید.

راه‌‌های تبدیل بحران میانسالی به تولدی دوباره

برای خود انرژی صرف کنید

صرف انرژی

معمولا افراد در میانسالی بیشتر احساس خستگی مفرط و از پا در آمدن می‌کنند. ممکن است حس کنید که کارها طاقت‌فرسا شده است. ممکن است مراقبت از کودکان یا والدین سالخورده برایتان استرس‌زا شده باشد. ممکن است میان حفظ رابطه و مسائل مالی و دیگر مشکلات مدام در رفت و آمد باشید. فرقی نمی‌کند که چند کار در دست دارید، اجتمالا یافتن وقت برای نفس راحت کشیدن دشوار شده است. حتی ممکن است اگر برای خود وقت بگذارید احساس خودخواهی کنید.

اما نباید چنین حسی داشته باشید. متخصصان سلامت روان بر این عقیده‌اند که صرف وقت برای خود بسیار ارزشمند و مهم است. وقت گذاشتن برای فهمیدن خواسته‌ها و احساسات احتمالا اولین گام برای آن است که بدنید نیاز به ایجاد تغییر در زندگی دارید یا خیر. بنابراین پیش از آن که کار دیگری را به دست بگیرید، وقت بگذارید و درباره‌ی شرایطی که طی چند سال گذشته داشته‌اید به خوبی فکر کنید.

بیشتر بخوانید:   قانون 15 دقیقه: قدرت تغییرات کوچک

تغییرات زندگی‌تان را یادداشت کنید

یادداشت تغییرات زندگی

میانسالی ممکن است سبب تغییراتی در زندگی شود. اغلب، این تغییرات سریع رخ می‌دهد و فرصت کافی برای سازگاری و تحلیل وجود ندارد. بسیاری از متخصصان سلامت روان اتفاق نظر دارند که یکی از بهترین کارها در این زمینه وقت گذاشتن برای شناسایی این تغییرات است. این حرف به معنای ماندن در گذشته نیست، بلکه خوب است که از تغییرات آگاه باشیم.

ممکن است برخی برای این کار وقایع‌نگاری کنند. اگر شیوه‌ی نوشتن تغییرات برای درک آنها برای شما کارکردی ندارد، می‌توانید وقت و فضای مناسب را ایجاد کنید و بر تغییراتی که طی چند سال گذشته تجربه کرده‌اید فکر کنید. یکی از کارهای بسیار مفید دانستن ارج تغییرات مثبت است.

آموختن چیزی تازه

فراگیری چیزی تازه فواید متعددی دارد. چنین کاری به فعالیت ذهن کمک خواهد کرد، شما را سر شوق خواهد آورد و حس بی‌نظیر غرور از دست‌آوردی تازه به شما خواهد داد. به همین دلیل هم متخصصان سلامت روان این کار را به افراد میانسال شدیدا توصیه می‌کنند. همچنین این کار شیوه‌ای عالی برای فاصله گرفتن از وقایع روزمره و صرف وقت شخصی است. شما می‌توانید کارهای فوق‌العاده‌ای را در فضای راحت خانه بیاموزید. می‌توانید زبانی جدید یا کدنویسی کامپیوتری را از طریق برنامه‌های موبایل فرا بگیرید.

می‌توانید در معتبرترین دانشگاه‌ها دوره‌های کامل آنلاین را در همه‌ی رشته‌های قابل تصور بگذرانید. حتی برخی از دوره‌های آنلاین به شما مدرک و گواهی پایان دوره را می‌دهند. اگر ترجیح می‌دهید که از خانه خارج شوید، می‌توانید به آموزشگاه‌های محلی بروید. بسیاری از موسسات و آموزشگاه‌ها دوره‌هایی را مخصوص بزرگسالان برگزار می‌کنند.

برقراری ارتباط مجدد با دوستان و اعضای خانواده

ارتباط با دوستان

پژوهشگران و درمانگران تاکید فراوانی بر اهمیت ارتباطات اجتماعی برای سلامت ذهن دارند. حضور افرادی که بتوانید لحظات خوب و جشن‌ها را در کنارشان برگزار و گفتگوهای خوبی برقرار و در مواقع سختی بر حمایت‌شان حساب کنید اهمیت فراوانی دارد.

همچنین حس انزوا خصوصا در میانسالی بسیار رایج است. پیش‌قدم شدن برای ارتباط با دوستان و اعضای خانواده و حفظ ارتباط در این مورد کمک فراوانی به شما می‌کند. برای برقراری ارتباط مجدد نیازی نیست مهمانی بزرگی برپا کنید. حتی ارسال یک پیام و احوالپرسی نیز کفایت می‌کند.

برای زندگی عاشقانه و عاطفی خود وقت بگذارید

متاسفانه اغلب در دوره‌ی میانسالی مشکلات زناشویی پیش می‌آید. درمانگران گزارش بسیاری از طلاق، خیانت یا بی‌تفاوتی و بی‌خیالی در عواطف و حس جنسی را در این دوره از زندگی می‌دهند. مسلما این گفته به این معنا نیست که نمی‌توان از افول رابطه جلوگیری کرد. درمانگران و مشاوران ازدواج و خانواده پیشنهاد می‌کنند که در این دوره از زندگی وقت بگذارید و فکر کنید که از خود، از زندگی‌تان و از شریک زندگی‌تان چه توقعات و خواسته‌هایی دارید.

بیشتر بخوانید:   محرک های خشم و تاثیرات آن بر بروز خشم

اگر هنوز نمی‌دانید که چه خواسته‌هایی در زندگی دارید، شاید همین زمان فرصتی عالی برای بزرگداشت زندگی مشترک‌تان و یکدیگر باشد. اعمالی چون برنامه‌ریزی برای سفری عاشقانه، گردش‌های دونفره یا رسیدگی به یکدیگر برای ایجاد شادی در زندگی عاشقانه‌ی دوره‌ی میانسالی بسیار موثر خواهد بود.

یافتن راه‌هایی برای حفظ فعالیت و پویایی

حفظ فعالیت

ورزش بسیار مهم است. این کار علاوه بر فواید جسمانی فراوان برای بهبود سلامت ذهنی، بالا بردن تمرکز و کاهش استرس بسیار مفید خواهد بود. همچنین ممکن است به تدریج زندگی کسالت‌بار شود خصوصا اگر خسته و در مبارزه با افکار منفی باشید. بنابراین می‌توانید حتی اگر چند روز در هفته نیز به باشگاه می‌روید، از قالب روزمره خارج شوید و فعالیتی جدید را شروع کنید.

کاری کنید که انگیزه، روحیه و اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهد. اگر فعالیت مورد علاقه‌تان عجیب است و آغاز آن کمی برایتان دشوار است، نترسید. کاری را که واقعا می‌خواهید بکنید. در کلاس رقص، گروه کوهنوردی یا مجموعه‌ی تفریجی محل سکونت‌تان ثبت نام کنید. راه‌های بی‌نظیری برای حفظ سلامت و تناسب بدن وجود دارد. همچنین این کارها مفرح است، استرس شما را کاهش می‌دهد و به یافتن دوستان جدید نیز کمک می‎کند.

عادت‌های سالم و تازه کسب کنید

تغییرات اندک ممکن است تاثیرات بزرگی در کیفیت زندگی داشته باشد. میانسالی بهترین زمان برای کسب عادت‌های جدید و سالم است. لازم نیست سراسر زندگی خود را دگرگون کنید. می‌توانید با تغییرات کوچک شروع کنید و به آنها پایبند بمانید. تغییرات کوچک احتمالا برای سلامت شما مفید خواهد بود و در عین حال حفظ عادت جدید حس رضایت نیز به دنبال خواهد آورد. بدین ترتیب با یک اقدام کوچک به سلامت جسمانی و روانی خود کمک فراوانی خواهید کرد.

مثلا می‌توانید به جای استفاده از خودروی شخصی پیاده‌روی یا با دوچرخه تردد کنید، هر روز صبح میوه بخورید، غذای خانگی را جایگزین غذای بیرون کنید یا عادت کنید آب کافی بنوشید. همچنین می‌توانید حذف برخی از عادت‌های نامناسب مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن نوشابه را نیز در برنامه‌ی خود بگنجانید.

به گردش بیرون از خانه بروید

گردش کنید

فواید سلامت روان بر اثر گردش بیرون از خانه اثبات شده است. اغلب درمانگران به مراجعه‌کنندگان خود توصیه می‌کنند که دست کم چند روز در هفته برای پیاده‌روی از خانه خارج شوند.پیاده‌روی در محله راهی عالی برای کمک به گردش خون است. به همین بسنده نکنید، به پارک محل سکونت یا کوه بروید.

می‌توانید برای افزایش انگیزه با دوستان خود قرار بگذارید یا به تنهایی در کوهستان ذهن خود را به آرامش برسانید.مسلما برای بهره‌وری از فعالیت‌های بیرون از خانه نیازی نیست که صرفا پیاده‌روی کنید. می‌توانید دوچرخه‌سواری، قایق‌رانی، شنا، چادر زدن در طبیعت و بسیاری از فعالیت‌های دیگر را نیز امتحان و روحیه‌ی خود را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید:   13 راز شگفت انگیز افراد موفق

برای علایق خود وقت بگذارید

نارضایتی از شغل در میانسالی عادی است. ممکن است حس کنید کار شما را از پا درآورده، کسل‌تان کرده یا وقت‌تان را هدر داده و مانع از کارهایی شده است که حقیقتا ذوق شما را برمی‌انگیزاند. هر چند استعفا از شغل کسالت‌بار همیشه وسوسه‌کننده است، ولی راه‌های بهتری برای کنار آمدن با این حس‌ها وجود دارد. متخصصان بر این امر توافق دارند که میانسالی بهترین زمان برای شروع کار مورد علاقه است.

شاید همیشه دوست داشتید رمانی بنویسید، یا ممکن است دوست داشتید جواهرآلات دست‌ساز خود را بفروشید. به هر صورت، تمرکز بر برنامه‌ی مورد علاقه‌تان به افزایش انرژی و مثبت‌اندیشی کمک خواهد کرد. از آن گذشته این کار منبع درآمد جدیدی را نیز برای شما فراهم می‌آورد و حتی ممکن است زمینه‌ساز تغییر شغل باشد.

به فکر مراجعه به درمانگر باشید

درمانگر

شاید فکر می‌کنید درمانگران صرفا برای پریشانی، آسیب روحی یا شرایط بحرانی ضرورت دارند، اما این طور نیست. جلسات درمانی ابزاری عالی برای دگرگونی در عادت، رویه‌ی زندگی و خلق و خو نیز هست. احتمالا میانسالی زمانی عالی برای شروع به صحبت با درمانگر باشد. درمانگر می‌تواند به شما در بررسی احساسات قدیمی، مدیریت استرس کنونی یا برنامه‌ریزی برای آینده کمک کند.

او می‌تواند کمک کند تا از سال‌های میانسالی بهترین بهره را ببرید و اعتماد به نفس خود را برای ادامه‌ی مسیر زندگی بهبود ببخشید. علاوه بر این‌ها اگر میانسالی سبب تغییرات بزرگی چون طلاق، مشکلات زناشویی یا مرگ عزیزان شده یا شما را شدیدا به یاد گذشته انداخته است، درمانگر می‌تواند شما را در رویارویی با افکار و احساسات هدایت کند.

کلام آخر

میانسالی دوره‌ای بی‌نظیر برای شروع مجدد کارهایی است که در گذشته رها کرده‌اید. ممکن است این کارها از قبیل رسیدگی به وضعیت سلامت جسمانی و روحی یا روابط‌تان باشد. این دوره زمانی مناسب برای اداره‌ی شرایط و ایجاد تغییرات مثبت است.

این دوره بهترین زمان برای اقدام به بهبود زندگی و سرمایه‌گذاری برای سال‌های پیش رو خواهد بود. نباید بگذارید بحران میانسالی شما را به زمین بزند. در عوض می‌توانید از مهارت‌ها و تجربه‌های آموخته در زندگی و وقت آزادتر خود بهره بگیرید و ساختمان زندگی‌تان را تقویت کنید. در این سال‌ها شما دنیادیده شده‌اید و کمی از هیجان‌های جوانی‌تان کاسته شده است. بنابراین می‌توانید با برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر سال‌های آینده را به دوران طلایی خود بدل سازید.