من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چند نکته‌ی خانه داری که تا به حال نشنیده بودید

نکات-خانه-داری
نکات کلیدی خانه داری

خانه داری از آن دست کارهایی‌ست که در عین سادگی نیاز به مهارت دارد. با این حال هرچقدر هم که مهارت داشته باشید، گاهی برخی نکته‌ها وترفندهایی وجود دارد که می‌تواند کار‌تان را بهتر و سریع‌تر به نتیجه برساند. در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم از ترفندهایی بگوییم که کمتر کسی با آنها آشنایی دارد.

نکات کاربردی خانه داری

پوست کندن سیر

اگر قصد دارید پوست سیر را بکنید می‌توانید، بوته‌ی کامل آن را در مایکروفر به مدت 20 ثانیه با بالاترین درجه قرار دهید. سپس سیر به‌طور کامل از پوست خود جدا می‌شود.

ماهی کبابی در فر

اگر قصد دارید ماهی را در سینی فر بگذارید، حتما می‌دانید که پس از پخت، کف ماهی‌ها به سینی می‌چسبند. بهتر است یک لیمو ترش را به لایه‌های نازک ورقه‌ورقه کنید تا زیر ماهی قرار دهید. با این کار علاوه بر ته نگرفتن ماهی، غذای‌تان طعم و عطر خوبی هم به خود می‌گیرد.

تمیز کردن تخته‌های آشپزخانه با لیمو

باز هم لیمو و خانه‌داری. لیموی برش زده را خوب به تخته‌های آشپزخانه مثل تخته‌ی گوشت و سبزیجات بمالید. برای این کار می‌توانید از آب‌لیمو و یا ترکیب آب‌لیمو و جوش شیرین هم استفاده کنید.

خرد کردن پیاز بدون اشک

خرد-کردن-پیاز-بدون-اشک

چند دقیقه قبل از اینکه بخواهید پیازها را خرد کنید، آنها را داخل فریزر بگذارید. با این کار هنگام خرد کردن پیاز، دیگر اشک چشم‌های‌تان سرازیر نمی‌شود.

تازه نگاه داشتن شیرینی

شیرینی‌های خشک در فاصله‌ی زمانی کوتاهی خشک می‌شوند. بهتر است آنها را در فریزر نگاه دارید و هر زمان مایل بودید چندتایی را دربیاورید و استفاده کنید. حتی بهتر است در جعبه‌ی آنها یک برش سیب قرار دهید تا شیرینی‌ها رطوبت سیب را جذب خود کنند.

بیشتر بخوانید:   ایکیگای و اهمیت آن در زندگی

شستن پنیر پیتزا از روی ظرف

شستن-پنیر-پیتزا

پنیر پیتزا از آن دست مواد خوراکی‌ست که اگر روی ظرف خشک شود، به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود. اغلب ما ظرف‌ها را با آب گرم می‌شوییم تا چربی‌ها راحت‌تر از روی ظرف پاک شوند. اما این بار باید از آب سرد استفاده کنید تا بتوانید پنیر پیتزای چسبیده را از ظرف تمیز کنید. می‌توانید برای بهتر تمیز شدن ظرف، از مایع ظرفشویی هم استفاده کنید.

تمیز کردن غذای سوخته از کف قابلمه

همه‌‌ی ما حداقل یک بار در طول عمر خود، غذا را سوزانده‌ایم. وقتی غذا کاملا بسوزد، حتی اگر قابلمه تفلون هم باشد، برای تمیز کردن آن لازم است کمی جوش شیرین به کف آن بپاشید و بعد از چند دقیقه آن را با آب بشویید.

پاک کردن چسب آهار از کف اتو

پاک کردن کف اتو

گاهی اوقات هنگام اتوکشی، چسب آهار لباس آب می‌شود و به کف اتو می‌چسبد. برای تمیز کردن کف اتو لازم است کمی صابون به آن بمالید و با پارچه‌ی تمیزی آن را پاک کنید. برای پاک کردن دیگر لکه‌های قهوه‌ای از کف اتو می‌توانید از محلول سرکه و نمک یا خمیر دندان استفاده کنید.

تمیز نگاه داشتن منقل

یکی از دردسرهای خانه‌داری تمیز کردن وسایل کباب‌زنی خصوصا منقل است. پیش از اینکه داخل منقل زغال بریزید، کف آن را با آلومینیوم بپوشانید تا علاوه بر تشدید حرارت، منقل‌تان راحت‌تر تمیز شود.

تمیز کردن اجاق گاز

تمیز-کردن-اجاق-گاز

برای تمیز کردن اجاق گاز، راه‌های زیادی وجود دارد.

  • اولین راه این است که مقداری آمونیاک و سرکه را به گازتان اسپری کنید و فردا صبح آن را به‌راحتی پاک کنید.
  • راه دوم این است که مقداری نوشابه‌ی سیاه روی گاز بریزید تا چربی‌ها راحت‌تر پاک شوند.
  • سومین راه کمی عجیب به نظر می‌رسد. بخارشوی را بردارید و روی گاز را با آن تمیز کنید. نتیجه‌‌ی آن می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.
  • چهارمین راه هم این است که از پودر لباسشویی استفاده کنید. پودر لباسشویی می‌تواند با چربی روی گاز مبارزه کند و آن را شکست بدهد.
بیشتر بخوانید:   نور و گیاهان آپارتمانی

تمیز کردن جرم سرامیک

تمیز-کردن-جرم-سرامیک

سرامیک‌های سرویس بهداشتی خیلی زود جرم می‌گیرند، حتی اگر هر روز آنها را بشویید. دلیل این جرم آهک و املاح آبی‌ست که روی سرامیک‌ها ریخته می‌شود. برای پاک کردن آنها لازم نیست از فرچه‌های زبر استفاده کنید که سرامیک‌ها را خط بیندازد. شما می‌توانید یک عدد قرص لایه‌بردار پا را به آهک‌های چسبیده به سرامیک‌ها بمالید و بعد از چند دقیقه آن را بشویید.

توجه داشته باشید که برای تمیز کردن سرویس بهداشتی به هیچ‌عنوان از وایتکس استفاده نکنید. چون به مرور لعاب سرامیک‌ها را از بین می‌برد و رنگ آنها را کدر می‌کند. برای شستن این بخش از خانه، تنها از پودر لباسشویی استفاده کنید.

خوشبو کردن کل منزل

وقتی که جاروبرقی می‌زنید یک تکه پنبه را به عطر مورد علاقه‌ی خود آغشته کنید و آن را داخل کیسه‌ی جاروبرقی بگذارید. حالا کل منزل شما به‌طور یکسان بوی خوشایند پراکنده‌ای می‌دهد.

پاک کردن جای چسب

پاک-کردن-جای-چسب

خیلی مواقع ظروف جدیدی که می‌خریم برچسب‌هایی دارد که به‌راحتی از روی ظرف کنده نمی‌شود. اگر هم کنده شود، چسب آن روی ظرف می‌مان. یادتان باشد که چسب نیز مثل لاک، حلالش آستون است. با کمی پنبه‌ی آغشته به آستون می‌توانید به‌راحتی تمامی چسب‌ها را پاک و تمیز کنید.

خشک نشدن غذا داخل فر

فرقی نمی‌کند داخل فر، چه می‌پزیم. از شیرینی و کلوچه گرفته تا پیتزا و لازانیا. برای اینکه بعد از پخت کامل، خشک نشوند، می‌توانید هنگام پخت یک ظرف نشکن را پر از آب کنید و داخل فر کنار سینی قرار دهید. در این صورت به هیچ عنوان غذای شما خشک نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:   سبک روستیک در دکوراسیون داخلی؛ روستا را در دل شهر تجربه کنید

نکات کاربردی خانه‌داری به این مطلب محدود نمی‌شود. هر کسی به اندازه‌ای که کار خانه انجام داده باشد، از فوت‌وفن‌های خانه‌داری اطلاع دارد. اما این نکات کلیدی خانه‌داری را ممکن است از زبان هرکسی نشنیده باشید. برای داشتن خانه‌ای گرم و زیبا، تمیزی و نظم حرف اول را می‌زند. اگر با خانواده زندگی می‌کنید تقسیم وظایف کنید و بخشی از کارهای منزل را به دیگران محول کنید و درآخر یادتان باشد همیشه هر چیزی را که بر‌می‌دارید، پس از استفاده سر جایش بگذارید.