من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

لیزر موهای زائد، از شایعه تا علم

لیزر-مو-زائد
لیزر موهای زائد

یکی از پرطرفدارترین خدمات زیبایی، لیزر موهای بدن است. لیزر کردن موهای زائد راهی برای برداشتن دائمی موهای زائدی‌ست که روی صورت و بدن رشد می‌کند. در این روش، تارهای مو از طریق پالس‌های نوری از بین می‌روند. درواقع، فولیکول مو از طریق لیزر تخریب می‌شود و در نتیجه، برای مدتی طولانی رشد نخواهند کرد.

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، دستگاه‌های لیزر متنوعی تولید و روانه‌ی بازار شده‌اند تا نتیجه و کارایی این روش را بهبود دهند. از آن‌جایی که لیزر کردن موهای زائد موضوعی‌ست که همیشه حاشیه‌ها و سوال‌های زیادی درباره‌ی آن وجود دارد؛ در ادامه‌ی این مطلب از سایت همراهتم درباره‌ی لیزر موهای زائد و هر آنچه که لازم است درباره‌ی آن بدانید، صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

معایب و مزایای لیزر موهای بدن

درمورد لیزر موهای زائد حرف ‌و ‌حدیث‌های فراوانی وجود دارد. از سرطان‌زا بودن و ایجاد رگ‌های واریسی گرفته تا آسیب به چشم و نازایی؛ همگی از شایعاتی‌ست که درباره‌ی لیزر وجود دارد. اما باید بگوییم عوارض لیزر فقط به سوختگی، التهاب و قرمزی‌ پوست محدود می‌شود. البته این عوارض زمانی در فرد بروز پیدا می‌کند که به مراکز غیر معتبر مراجعه کند یا آن‌که لیزر موهای بدن توسط اپراتوری انجام شود که در دوره‌های تخصصی لیزر و مراقبت‌های پوستی شرکت نکرده باشد.

بنابراین اگر قصد دارید از این روش برای از بین بردن موهای صورت یا بدن خود استفاده کنید، حتما به مراکز پزشکی معتبر مراجعه کنید. گاهی اوقات برخی سالن‌های زیبایی بدون نظارت پزشک متخصص پوست، برای مراجعین خود لیزر موهای زائد را انجام می‌دهند که هم غیرقانونی و هم غیربهداشتی‌ست.

به‌صورت کلی، اگر به یک کلینیک یا مرکز پزشکی زیبایی معتبر مراجعه کنید و تمام مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر را به درستی انجام دهید، دیگر جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

الزامات و مراقبت‌ های قبل و بعد از لیزر

مراقبت-های-لیزر

اگر قصد دارید موهای زائد خود را به‌وسیله‌ی لیزر از بین ببرید؛ باید از شش هفته قبل از لیزر کارهایی مانند کندن تارهای مو، بند انداختن و اپیلاسیون را کنار بگذارید. به طور کلی نباید موها را از ریشه دربیاورید. در طول این مدت بهترین راه برای اصلاح این موها، شیو کردن با تیغ یا همان ژیلت کردن است. همچنین به مدت شش هفته قبل از لیزر، از آفتاب گرفتن یا رفتن به سولاریوم خودداری کنید. چرا که لیزر می‌تواند التهاب پوستی ناشی از سولاریوم و آفتاب گرفتن را تشدید کند.

بیشتر بخوانید:   سفردرمانی چگونه به سلامت روان ما کمک می‌ کند؟

شما می‌توانید 20 تا 30 دقیقه قبل از لیزر، از پمادهای بی‌حسی استفاده کنید. البته باید بگوییم دردی که درنتیجه‌ی برخورد پالس‌ها روی پوست ایجاد می‌شود برای همه‌ی افراد یکسان نیست. اما گاهی اوقات برخی افراد پس از لیزر درد خفیفی را گزارش می‌دهند که بهتر است پیش از آن، از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده کنند. توجه داشته باشید که این مواد نباید بیشتر از نیم ساعت روی پوست بمانند. برای شستن پماد و کرم‌های بی‌حسی حتما از آب سرد و شامپو‌ بچه استفاده کنید.

در حین لیزر کردن موهای زائد، باید عینک محافظ به چشم بزنید. زیرانداز یک‌بار مصرف یکی دیگر از وسایلی‌ست که کلینیک موظف است در اختیار شما قرار دهد.

سَری دستگاهی که روی پوست شما قرار می‌گیرد باید بهداشتی باشد. حتما از مرکز لیزر خود بخواهید که یک سری شخصی به شما بدهد یا آن‌که از سری‌های یک‌بار مصرف استفاده کند.

پس از انجام لیزر بهتر است که از کمپرس یخ یا لوسیون‌های ضد التهاب استفاده کنید. خنک کردن موضع لیزر شده می‌تواند هرگونه ناراحتی یا التهاب احتمالی را کاهش دهد. همچنین تا چند روز از ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

طول دوره‌ لیزر چقدر است؟

در اغلب اوقات، هر دوره لیزر بین شش تا هشت جلسه طول می‌کشد. البته تعداد جلسات به نوع پوست و جنس تارهای موی شما بستگی دارد. برخی افراد ممکن است به بیش از هشت جلسه برای جواب‌دهی کامل، به لیزر احتیاج داشته باشند. افرادی هم هستند که زودتر از شش جلسه به نتیجه‌ی دلخواه‌شان می‌رسند. با این حال، اغلب افراد با دریافت شش تا هشت جلسه لیزر به نتیجه‌ی مدنظرشان می‌رسند. همچنین بین هر دو جلسه هم بهتر است یک فاصله‌ی زمانی پنج یا شش هفته‌ای را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید:   ۱۵ پیشنهاد دکوراسیون منزل در زمستان

پس از آن‌که دوره‌ی لیزر شما کامل شد، می‌توانید سالی یک‌بار برای تمدید لیزر موهای زائد به مرکز درمانی‌تان مراجعه کنید. البته این بازه‌ی زمانی برای همه‌ی افراد یکسان نیست. به عبارت دیگر، تا زمانی که تارهای مو مجددا رشد نکرده باشند و نیازی به اصلاح نداشته باشند، بهتر است برای تمدید لیزر دست نگه دارید و تا زمان رویش مجدد آنها صبر کنید.

عملکرد لیزر روی چه‌ کسانی بهترین نتیجه را دارد؟

عملکرد-لیزر

لیزر روی فولیکول‌های مو که حفره‌های کوچک رشد مو هستند، تاثیر می‌گذارد. درواقع ملانین یا همان رنگدانه‌های مو اشعه‌ی لیزر را جذب می‌کنند. در ادامه، ریشه‌ی مو تبخیر می‌شود و از بین می‌رود. یکی از دلایلی که باعث می‌شود این روش غیرتهاجمی نتیجه‌ی مطلوب‌تری برای ایرانی‌ها داشته باشد، سفیدی پوست و تیرگی رنگ موهای ماست.

هرچه پوست روشن‌تر و موها تیره‌تر باشد، نتیجه‌ی لیزر برای از بین بردن موهای زائد بهتر، سریع‌تر و ماندگارتر خواهد بود. لیزر روی موهای خاکستری، سفید یا بلوند طبیعی تاثیر چندانی ندارد. همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که ضخامت مویی که لیزر می‌شود نیز اهمیت دارد. موهای نازک و کرکی را نباید لیزر کرد؛ چرا که به لیزر نتیجه‌ی معکوس نشان می‌دهند و ضخیم‌تر و تیره‌تر می‌شوند. به همین خاطر پیش از انجام لیزر موهای زائد، لازم است که با پزشک متخصص پوست مشاوره کنید.

هر فردی پس از رسیدن به بلوغ می‌تواند از لیزر برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده کند. پزشکان از چهارده سالگی اجازه‌ی لیزر موهای صورت و بدن را می‌دهند، اما بهتر است که تا هجده سالگی دست نگه دارید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

دستگاه لیزر یا فناوری لیزر؟ کدام مهمتر است؟

برای از بین بردن موهای زائد از سه فناوری دیود، الکساندرایت و ان-دی-یاگ استفاده می‌شود. حتما اسم این سه لیزر را بارها شنیده‌اید. باید بگوییم که این اسم‌ها، نام فناوری به کار رفته در دستگاه لیزر را مشخص می‌کنند و ربطی به اسم و مدل دستگاه ندارند. از طرف دیگر، میزان اثربخشی لیزر فقط به فناوری دستگاه مربوط نمی‌شود. قطر پرتوی لیزر، تعداد شات‌های لیزر، سیستم خنک کننده‌ی دستگاه، وقفه‌های بین هر شات و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند روی نتیجه‌ی لیزر موثر باشد.

بیشتر بخوانید:   تمرین تنفسی 4-7-8 چیست و چه فوایدی دارد؟

علاوه بر آن هرکدام از دستگاه‌های لیزر و فناوری به کار رفته در آن، برای یک طیف پوستی مناسب ا‌ست. به همین دلیل عبارت «بهترین دستگاه لیزر» یک تبلیغ فریبنده اما دروغین است که برخی از مراکز زیبایی برای جلب مشتری بیشتر، آن را ادعا می‌کنند. به طور کلی در ایران و با توجه به نوع پوست و رنگ موی ایرانی‌ها، اغلب دستگاه‌های لیزر از این سه فناوری بهره‌مند هستند.

الکساندرایت روی پوست‌های روشن با موهای نازک تاثیر بیشتری دارد. همچنین دستگاه‌های مبتنی بر ان-دی-یاگ و دیود برای افرادی مناسب‌تر است که پوستی تیره دارند.

همان‌طور که در این مطلب گفتیم با رعایت نکات بهداشتی و مراجعه به مراکز درمانی معتبر، لیزر موهای بدن عوارض خطرناکی به همراه نخواهد داشت. فقط خانم‌های باردار بهتر است در دوران بارداری‌شان احتیاط کنند و از لیزر برای از بین بردن موهای زائدشان استفاده نکنند. با در نظر گرفتن تمام نکات و حواشی مربوط به لیزر کردن موهای زائد، می‌توانیم بگوییم که لیزر صورت و بدن یک روش کم‌ریسک برای از بین بردن موهای زائد است که نتیجه‌ی آن تا سال‌های سال شما را از رفتن به سالن‌های زیبایی برای اصلاح موهای زائد بی‌نیاز می‌کند.