من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چگونه همسفر خوبی باشیم؟ آشنایی با ۱۰ ویژگی همسفر خوب

ویژگی های همسفر خوب
آشنایی با ۱۰ ویژگی همسفر خوب

گذشته از مقصد سفر، امکانات هتل و شرایط آب‌وهوایی، همسفر خوب است که می‌تواند سفر را خاطره‌انگیز کند. خواه با افراد خانواده سفر کنیم، یا سفر با گروه دوستان را ترجیح دهیم، نقش همسفر را نمی‌توانیم دست‌کم بگیریم.

بعضی‌ها عاشق سفر کردن هستند، اما پایه‌ی سفر ندارند. این دسته از افراد همیشه دنبال همسفر خوب می‌گردند؛ کسی که مسافرت را دلپذیرتر کند. اگر شما هم در جست‌وجوی پایه‌ی سفر هستید یا دوست دارید همسفر مناسبی برای دیگران باشید، بهتر است با ویژگی‌های همسفر خوب آشنا شوید. هیچ‌کس شخصیت بی‌نقص ندارد. اما همراه سفر خوب رفتار و ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

ویژگی‌های همسفر خوب

۱. شوخ‌طبعی

شوخ طبعی

همه‌ی ما،‌ همکار، شریک زندگی، هم‌صحبت و همسفر خوش‌اخلاق و شوخ‌طبع را دوست داریم. خنده، منبع انرژی‌ست. سفر مانند زندگی بالا و پایین دارد. همیشه همه چیز خوب پیش نمی‌رود. اگر همراه خوش‌اخلاقی داشته باشیم و سخت نگیریم، سفر بیشتر خوش می‌گذرد. زمانی‌که همراه ما آدمی جدی باشد و مدام شکایت کند، یا برعکس، بیش از اندازه و بی‌موقع شوخی کند و حد شوخی را نگه ندارد،‌ حس خوبی به اطرافیان نمی‌بخشد.

۲. شکیبایی

بعضی‌ها آدم صبح به‌حساب می‌آیند و بعضی‌ دیگر شب‌ها پرانرژی می‌شوند. اگر ریتم روز و شب همسفران با هم متفاوت باشد، برنامه‌ریزی سخت می‌شود. گروهی از‌ افراد در چشم به‌هم زدنی آماده‌ی بیرون رفتن هستند. گروهی دیگر بعد از دوش، اتو، مراحل طولانی لباس پوشیدن و صبحانه‌ی مفصل پا را از هتل بیرون می‌گذارند. تا زمانی که عادت‌های همسفران شبیه هم باشد، مشکلی پیش نمی‌آید. کسی که صبح زود آماده‌ی بیرون رفتن از هتل است، سخت می‌تواند با فردی همراه شود که نزدیک ظهر از خواب بیدار می‌شود و شب‌ها تا دیروقت مشغول گردش است.

بیشتر بخوانید:   فهرست امن ترین پروازهای دنیا در سال ۲۰۲۲  

در چنین شرایطی باید صبور باشیم و به طرف مقابل فرصت انجام کارهایش را بدهیم. گاهی با ۱۰ دقیقه منتظر ماندن، مشکلات حل می‌شود. گاهی دیگر، می‌توانیم با شوخ‌طبعی اعتراض‌مان را به معطلی اعلام کنیم. همچنین می‌توانیم با لحنی دوستانه بپرسیم به چه مدت زمان برای آماده شدن نیاز دارد و از او بخواهیم در زمان کوتاه‌تری آماده شود. اگر با گروه سفر می‌کنیم، باید توانایی هماهنگی با گروه و شکیبایی انتظار برای جمع شدن همگان را داشته باشیم.

۳. برنامه‌ریزی مالی

برنامه ریزی مالی

یکی از ویژگی‌های همسفر خوب، توانایی مدیریت مالی‌ست. با وجود صرفه‌جویی و برنامه‌ریزی مالی، ارزان‌تر سفر می‌کنیم و بودجه‌ی کمتری نیاز داریم. به‌جای خرید تور سفر، می‌توانیم شرایط مقصد را بررسی کنیم. در موقع مناسب بلیت بخریم و هتل رزرو کنیم. امتحان کردن غذاهای سنتی و خیابانی، استفاده از مترو و اتوبوس به‌جای تاکسی یا رزور هاستل و اقامتگاه به‌جای هتل ۵ ستاره، همگی بودجه‌ی سفر را کاهش می‌دهند.

۴. مسافر حرفه‌ای

امروز باوجود سایت‌های گردشگری، اطلاعات فراوانی درمورد مرکزخریدها، جاذبه‌های گردشگری، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس وجود دارد. با دانستن بایدها و نبایدهای سفر به شهرهای مختلف و نکته‌های فرهنگی مقصد، بیشترین بهره را از سفر می‌بریم. همسفر خوب با اطلاعات کافی سفر می‌کند و در مدت زمان محدودی برای بازدید از چندین جاذبه‌ی گردشگری برنامه‌ریزی می‌کند.

۵. اجتماعی بودن

اجتماعی بودن

سفر کردن همراه با فرد منزوی و غیراجتماعی، خاطره‌ی خوشی به‌جا نمی‌گذارد. دو نفری که پشت میز رستوران می‌نشینند و هیچ حرف مشترکی با هم ندارند، چندان هم خوش نمی‌گذرانند. البته همسفران گاهی در سکوت هم از سفرشان لذت می‌برند. اما داشتن نقطه نظرهای مشترک و قابلیت معاشرت است که از ما همسفری دلپذیر می‌سازد.

بیشتر بخوانید:   ما ایرانی ها در بهار و تابستان به کدام کشورها می رویم؟

خوب است بتوانیم در گفت‌وگو را با مردم محلی باز کنیم. با فرهنگ، عقاید و باورهاشان آشنا شویم. جسارت امتحان کردن غذاهای محلی را داشته باشیم و از معاشرت با غریبه‌ها لذت ببریم.

۶. ماجراجویی

سفر است و ماجراجویی‌هایش! کسی که می‌تواند از منطقه‌ی امن خود بیرون بیاید، سفری به‌یادماندنی و پر از ماجراجویی را تجربه می‌کند. همسفر خوب دیگران را از ماجراجویی بازنمی‌دارد. جسارت حرف زدن به زبان‌ و لهجه‌های دیگر را دارد. به جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده سر می‌زند. گاهی بدون مقصد مشخص در خیابان‌های غریبه قدم می‌زند و سوغات‌فروشی‌های کوچک را کشف می‌کند.

۷. بودجه‌ی برابر

بودجه ی برابر

بودجه‌ای که برای سفر لوکس، اقتصادی یا کوله‌گردی درنظر می‌گیریم، بر تجربه‌ی سفر ما اثر بسیاری دارد. لازم است پیش از سفر شرایط مالی و بودجه‌ی سفر را روشن و واضح بیان کنیم. بودجه‌ مشخص می‌کند سفر هوایی را انتخاب می‌کنیم، با ماشین شخصی به دل جاده می‌زنیم یا کوله‌پشتی برمی‌داریم و راهی جاده می‌شویم. هدف ما رزرو هتل لوکس است یا کمپینگ؛ با غذاهای خیابانی میانه‌ی خوبی داریم یا قصد داریم همه‌ي رستوران‌های لوکس و معروف را امتحان کنیم. با صحبت نکردن درمورد بودجه‌‌ی سفر، در طول مسافرت حسابی به مشکل برمی‌خوریم.

۸. همراهی

مرز همراهی همسفران امری مشخص و خط‌کشی شده نیست. خوب است ۲ یا چند نفری که با هم سفر می‌کنند، هوای یکدیگر را داشته باشند. در محله و خیابان‌های غریبه، از هم مراقبت کنند. هر مشکلی در فرودگاه، رستوران یا خیابان رخ دهد، کنار هم بمانند و حمایت‌گر باشند. از سوی دیگر، مجبور نیستند در تمام لحظه‌های سفر پابه‌پای هم باشند. یک نفر ترجیح می‌دهد از چند خانه‌ی تاریخی دیگر بازدید کند، درحالی‌که دیگری خسته‌ است و به استراحت در هتل نیاز دارد. در چنین مواردی می‌توانیم از تنهایی لذت ببریم یا با توریست‌های دیگر همراه شویم.

بیشتر بخوانید:   بهترین هتل‌های دنیا؛ ۱۰ هتل لوکس و جذاب

۹. عکاسی

عکاسی در سفر

هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد یک شهر جذاب و تماشایی را بدون چندین عکس یادگاری ترک کند. باوجود گوشی‌های هوشمند، دوست داریم همه‌ی لحظه‌های سفر را ثبت کنیم. عکس سلفی جذابیت خودش را دارد؛ اما هنر عکاسی چیز دیگری‌ست. همسفر خوب می‌تواند عکس‌های هنری بگیرد و یادگاری‌های جذابی ثبت کند.

۱۰. موبایل‌گردی

تصور کنید در یکی از رستوران‌های معروف پاریس یا میلان نشسته‌اید، اما همسفرتان سر در گوشی موبایل فرو برده و توجهی به اطرافش ندارد! سفر به معنی لذت بردن از لحظه است. کسی که می‌خواهد همسفر خوبی باشد، زمان استفاده از موبایل را کنترل می‌کند و لحظه‌های خاص را از دست نمی‌دهد.

سخن پایانی

سفر در کنار دیگران خاطره‌ساز می‌شود. همسفرانی که خلق‌وخوی هماهنگ دارند، از لحظه‌لحظه‌ی سفرشان لذت می‌برند. داشتن بودجه‌ی برابر باعث می‌شود از نظر اقتصادی اختلاف‌نظری رخ ندهد. همچنین، با روحیه‌ی ماجراجویی و اجتماعی بودن، از معاشرت با افراد محلی و بازدید از جاذبه‌های معروف و گمنام، بسیار می‌آموزیم. با مرور این نوشته از «همراهتم» می‌توانیم یاد بگیریم چگونه همسفر خوبی باشیم، در کنار افراد مختلف سفر کنیم و با کوله‌باری از تجربه به خانه برگردیم. شما سفر گروهی را ترجیح می‌دهید یا اغلب تنها سفر می‌کنید؟