من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

10 راهکار برای اینکه بدانیم چطور شخصیت مان را ارتقا دهیم؟

ارتقا شخصیت
راهکارهایی برای ارتقاء شخصیت

ما می‌توانیم بااستفاده از راهکارهای موجود به فردی با شخصیت قوی و محکم تبدیل شویم. معمولاً همه‌ی افراد از بودن در کنار افرادی با شخصیت بالغ و خوب لذت می‌برند. ممکن است با خود فکر کنید که چه تغییراتی می‌تواند در ارتقا شخصیت ما تاثیرگذار باشد؟ ما در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم درباره‌ی عواملی که می‌تواند شخصیت ما را بهبود ببخشد صحبت کنیم.

تا همین اواخر اعتقاد مردم بر این بود که شخصیت موضوعی دائمی و غیرقابل تغییر است. در سال 1890، ویلیام جیمز (William James) ، روانشناس معروف هاروارد، در اثر تأثیرگذار خود به نام «اصول روانشناسی» نوشت که شخصیت در اوایل بزرگسالی تثبیت می‌شود.

این دیدگاه بیش از یک قرن حاکم بود. اما پس از آن، این ایده که شخصیت پویا‌ست، در طول زمان جایگاه خود را در میان روانشناسی به دست آورد. ما می‌توانیم روی صفات و ویژگی‌هایی که می‌خواهیم آنها را توسعه دهیم یا اصلاح کنیم، تأثیر و کنترل مستقیمی داشته باشیم.

شخصیت چیست؟

شخصیت الگوی معمولی از تفکر، احساس و رفتار است که فرد را منحصر به فرد می‌کند.

وقتی می‌گوییم فردی «شخصیت خوبی» دارد، منظور این است که او دوست داشتنی، جالب و خوشایند است.

همه می‌خواهند برای دیگران جذاب باشند. برای این منظور، داشتن یک شخصیت خوب بسیار مهم است، حتی بیشتر از ظاهر خوب.

بهبود ویژگی‌های شخصیتی از رموز موفقیت است. تقریباً 85 درصد از موفقیت و شادی شما نتیجه‌ی تعامل شما با دیگران است. در نهایت این شخصیت شماست که تعیین می‌کند که آیا مردم جذب شما می‌شوند یا از شما دوری خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:   تقویت مهارت گوش دادن

ما فقط می‌توانیم ظاهر خود را تا حدی بهتر کنیم، اما می‌توانیم شخصیت خود را تا حد بسیار زیادی که بخواهیم ارتقا دهیم. انسان این قدرت را دارد که هر صفتی را که مناسب و قابل قبول است، پرورش دهد یا در شخصیت خود ایجاد کند.

10 روش عالی برای بهبود ویژگی‌های شخصیتی:

شنونده‌ی بهتری باشید

شنونده بودن

مهارت‌های گوش دادن را در خود تقویت کنید. در چشمان مخاطب خود نگاه کنید، تک‌تک کلمات او را گوش کنید و به او احساس ارزشمندی بدهید. هیچ چیز جذاب‌تر از این نیست که کسی با دقت به صحبت‌های شما گوش دهد و باعث شود احساس مهم بودن به او دست بدهد.

بیشتر بخوانید و علایق خود را گسترش دهید

هر چه بیشتر مطالعه کنید و علایق جدید را در خود پرورش دهید، برای دیگران جذاب‌تر خواهید بود. زمانی که با دیگران ملاقات می‌کنید، تبادل اطلاعات و به اشتراک‌گذاری دانش‌تان می‌تواند در ذهن دیگران یک شخصیت ارزشمند از شما بسازد.

گفتگوگر خوبی باشید

گفتگوگر خوب بودن

شما باید تونایی گفت‌و‌گو را در خود تقویت کنید. این موضوع به میزان مطالعه و دانش شما مربوط می‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند درباره همه‌ی موضوعات اطلاعات داشته باشد، اما می‌تواند آگاهی خود را در زمینه‌ی مسائلی که به خودش مربوط می‌شود، ارتقا دهد.

بی‌تفاوت نباشید

هیچ چیز خسته‌کننده تر از این نیست که بخواهید با کسی صحبت کنید که درباره‌ی هیچ موضوعی نظر خاصی ندارد. درست است که ما نمی‌توانیم درباره‌ی همه‌ی مسائل صاحب‌نظر باشیم، اما می‌توانیم با ابراز دیگاه خود شخصیتی منحصر‌به‌فرد در دید همگان ایجاد کنیم.

با افراد جدید آشنا شوید

آشنایی با افراد جدید

برای ملاقات با افراد جدید به خصوص کسانی که شبیه شما نیستند، تلاش کنید. این موضوع نه تنها شما را در معرض فرهنگ‌های مختلف قرار می‌دهد، بلکه افق‌های نگاه شما را گسترش می‌بخشد.

بیشتر بخوانید:   چه زمانی به لایف کوچ نیاز داریم و لایف کوچ چگونه ما را به رویاهایمان می رساند؟

خودتان باشید

هیچ‌وقت سعی نکنید چیزی باشید که نیستید. اینکه خودتان را طوری نشان دهید که دیگران می‌خواهند ، معمولا نتیجه‌ی معکوس دارد. همه‌ی ما شخصیتی منحصر‌به‌فردی داریم. تلاش برای کپی‌کاری از شخصی دیگر نه تنها بی‌نتیجه می‌ماند، بلکه بی‌اصالت بودن فردرا نشان می‌دهد.

دیدگاه و نگرش مثبت داشته باشید

مثبت‌اندیشی در بهبود شخصیت اهمیت زیادی دارد. مسلما هیچ‌کس دوست ندارد با کسانی که منفی‌بافی می‌کنند، زیاد شکایت می‌کنند یا حرف خوبی برای گفتن ندارند، وقت بگذرانند در واقع همه‌ی ما از افراد منفی‌گرا فراری هستیم. تلاش کنید از آن دسته افراد خوش‌حالی باشید که وقتی وارد جمعی می‌شوید، با انرژی خود آنجا را روشن می‌کند. این کار زمانی محقق می‌شود که خوبی‌ها را ببینید و از بدی‌ها چشم‌پوشی کنید. به گرمی لبخند بزنید، شادی را پخش کنید و با حضور خود به دیگران روحیه دهید.

شوخ‌طبع باشید و جنبه‌ی طنز زندگی را ببینید

شوخ-طبعی

همه از همراهی با کسی که باعث خنده و شادی‌شان می‌شود لذت می‌برند، بنابراین به دنبال جنبه‌های طنز و شوخ‌ در موقعیت باشید. وقتی می‌توانید سرگرمی و آرامش را به یک محیط کسل‌کننده یا غم‌انگیز اضافه کنید، طبیعتاً دیگران به سمت شما جذب می‌شوند.

از دیگران حمایت کنید

حامی بودن احتمالاً دوست داشتنی‌ترین ویژگی‌ست که می‌توانید در شخصیت خود ارتقا دهید. همانطور که شما به حمایت دیگران نیاز دارید، در مواقعی که دیگران هم به آن نیاز دارند، پشتیبان آنها باشید. همه‌ی‌ ما تشویق‌کننده‌ها را در ذهن خود نگاه می‌داریم؛ کسی که برای ما دلگرم‌کننده است، به ما ایمان دارد و کمک‌مان می‌کند، زمانی که شکست خوردیم بلند شویم.

بیشتر بخوانید:   برترین روش هدفگذاری: هفت گام تا خلق هدف ‌هایی بهتر

صداقت داشته باشید و با مردم محترمانه رفتار کنید

صادق بودن و پایبندی به حرف‌های‌تان، تحسین، احترام و قدردانی دیگران را برای شما به همراه خواهد داشت. هیچ چیز به اندازه‌ی صداقت و احترام شخصیت یک فرد را بهبود نمی‌بخشد. این احترام باید نه‌تنها شامل دیگران شود، بلکه لازم است شما به خودتان هم احترام بگذارید.

داشتن یک شخصیت دلپذیر و جذاب به طور قابل توجهی با هوش هیجانی مرتبط است. ما انسان‌ها این قدرت و توانایی را داریم که شخصیت خود را هر طور که بخواهیم شکل دهیم. زمانی که برای بهبود ویژگی‌های شخصیتی خودمان تلاش کنیم، می‌توانیم به شادی خودمان و دیگران کمک کنیم.