من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

با ۱۲ تا از ویژگی های انسان تنها آشنا شوید

انسان تنها
ویژگی های انسان تنها

شما انسان تنهایی هستید؟ زمانی که کسی در اطراف‌تان نیست، انرژی بیشتری دارید؟ همه‌ ممکن است در مقطع‌هایی از زندگی تنها شوند. حس تنهایی اغلب گذراست. اما زمانی که انسان تنها در درازمدت منزوی بماند و این تنهایی ادامه‌دار شود، آن را تنهایی مزمن ارزیابی می‌کنند. خوب است ویژگی‌های انسان تنها را بشناسیم و چنان‌چه احساس ما به تنهایی مزمن تبدیل شود، برای مدیریت آن از کارشناس کمک بگیریم. انسان‌های تنها عادت‌ها و ویژگی‌هایی دارند که در این نوشته از بلاگ «همراهتم» با تعدادی از آنها آشنا می‌شویم.

ویژگی های انسان تنها

۱. مشغول بودن

انسان تنها در طول روز مدام خودش را با فهرست کارهایش مشغول نگه می‌دارد. انجام فعالیت‌ها و غرق شدن در کارهای روزانه راهی برای فرار از تنهایی درون و البته بهانه‌ای برای دور ماندن از دیگران است. می‌توانیم دیدار با دوستان، دورهمی، بیرون رفتن از خانه و موارد مشابه را به فهرست کارهای روزانه اضافه کنیم.

۲. زیاد خرید کردن

زیاد خرید کردن

یافته‌های علمی و تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهد بعضی افراد برای پنهان کردن حس تنهایی، عادت به خرید دارند. عشق به داشته‌ها و وسایلی که می‌خرند، جای ارتباط با آدم‌های دیگر را می‌گیرد و به‌جای دوست داشتن دیگران، به اشیا و لباس‌های خود علاقه دارند.

اگر در این دسته از افراد قرار داریم، این بار که قصد خرید کردیم، صبر می‌کنیم. با احوال‌پرسی مختصری از دوست یا فردی از خانواده، با دیگران ارتباط می‌گیریم. فرستادن پیامی با محتوای احوال‌پرسی، ارتباط ما را با دیگران حفظ می‌کند. سپس به لیست خرید برمی‌گردیم تا ببینیم آیا خریدمان ضروری بوده یا برای از بین بردن حس تنهایی به آن نیاز داشتیم.

۳. قضاوت‌گر بودن

ذهنیت «ما در مقابل آنها» کاری می‌کند که مدام دست به سرزنش دیگران بزنیم. زمانی که خود را مقابل دیگران و جدا از آنها ببینیم، احساس تنهایی می‌کنیم. کسی که مدام دنبال اشتباه‌های اطرافیان می‌گردد و همه را نقد و قضاوت می کند، احتمالا دچار افزایش فعالیت در بخشی از مغز شده‌ که ACG نام دارد. مجبور نیستیم مدام تفاوت‌های خود را با دیگران پیدا کنیم. گاهی به این فکر کنیم که چه نقطه‌ اشتراک و شباهت‌هایی بین ما و اطرافیان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:   9 پاسخ ترومایی که شاید ندانید پاسخ ترومایی هستند!

۴. ماسک قوی بودن

انسان تنها از این‌که درون خود و آسیب‌پذیری‌اش را به دیگران نشان دهد، هراس دارد. او رابطه‌های سطحی را به رابطه‌ی صمیمانه ترجیح می‌دهد. چراکه نمی‌خواهد دیگران خودِ واقعی‌اش را ببینند. صمیمی شدن با دیگران مهارتی آموختنی‌ست. فرد تنها و مضطرب از ضعف‌های خود می‌ترسد، درحالی‌که ارتباط با دوستان حمایت‌گر، نگرانی ما را کاهش می‌دهد. ما هم می‌توانیم با دیگران دوست و صمیمی باشیم و از حمایت آنها برخوردار شویم.

۵. طعم دوستی واقعی

دوست واقعی

کسی که به زندگی در تنهایی عادت دارد، می‌داند که دوستی جایگاه ویژه‌ای‌ست. به همین دلیل است که دوستان کمی دارد و با وسواس زیادی دوستانش را انتخاب می‌کند. این از ویژگی‌های انسان تنهاست که معمولا دوستی وفادار و امن برای دیگران به‌شمار می‌رود.

۶. سرسختی

فردی که انعطاف‌پذیر است، روال روزانه‌اش را به‌راحتی تغییر می‌دهد تا دعوت دوستی را به چای عصرانه بپذیرد، یا برای خرید کردن و رفتن به رستوران با کسی همراه شود. انسان‌های تنها به‌سختی برنامه‌ریزی خود را تغییر می‌دهند، چراکه نخستین پاسخ آنها به دعوت دیگران «نه» است. پذیرش همراهی دیگران و حضور در جمع برای افراد تنها ساده نیست. اگر تمرین کنیم که از تعداد پاسخ‌های منفی بکاهیم و بیشتر از پیش با دیگران معاشرت کنیم، پذیرش دعوت برای‌مان ساده‌تر می‌شود.

۷. مسوولیت‌پذیری و بهره‌وری

افراد تنها اغلب شخصیت جدی‌تر و مسوولیت‌پذیری دارند. در محیط کار و در روابط با دیگران، مسوولیت‌پذیر هستند و کارشان را جدی و دقیق انجام می‌دهند. این گروه از افراد، در تنهایی بهره‌وری بیشتری دارند و زمانی‌که اطراف‌شان خلوت است، دقیق‌تر کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   پنج اصل روانشناختی شادی آفرین

۸. ترجیح تماس آنلاین

تماس آنلاین

تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داد میان جایگزینی شبکه‌های اجتماعی با ارتباطات واقعی و شدیدتر شدن احساس تنهایی ارتباط وجود دارد. تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که جوانانی که زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، با احتمال ۲ برابر بیشتر از دیگران به اضطراب اجتماعی دچار می‌شوند.

البته بعضی محققان نمی‌دانند تنهایی باعث گرایش فرد به وقت گذراندن در شبکه‌های اجتماعی می‌شود یا با گرایش زیاد به آنلاین بودن، تنها می‌مانیم. آن‌چه مهم است، اثر ناخوشایند تنهایی و دوری از جمع بر سلامت ماست. پاندمی کرونا باعث شد فاصله‌ها بیشتر و ارتباطات کمتر شود. اکنون زمان مناسبی‌ست که بیشتر با دیگران معاشرت کنیم و زمان بیشتری را در کنار خانواده و دوستان بگذرانیم.

۹. دوستی با انسان تنها

یک نشریه‌ی روانشناسی در مطالعه‌ای ۱۰ ساله نشان داد تنهایی مسری‌ست. محققان دریافتند معاشرت با افراد تنها به احتمال ۵۲ درصد باعث می‌شود ما هم به انسانی تنها تبدیل شویم. چرا که حس تنهایی می‌تواند انتقال پیدا کند. به‌عبارت دیگر، اگر دوستان ما آدمای تنهایی باشند،‌ احتمال بیشتری وجود دارد که ما هم احساس تنهایی را تجربه کنیم.

خوب است دایره‌ی معاشرت‌مان را هوشمندانه انتخاب کنیم. رفت‌وآمد با افراد سرحال و سرزنده کمک می‌کند ما هم کمتر احساس تنهایی کنیم.

(برای دریافت مقالات بیشتر در حوزه روانشناسی وارد لینک فوق شوید!)

۱۰. افراد تندخو

افرادی که خلق‌وخوی تند و پرخاشگر دارند، به احتمال بیشتری تنها هستند. این دسته از افراد به‌سختی می‌توانند خشم خود را مدیریت کنند و گاهی نشانه‌های افسردگی هم در آنان دیده می‌شود. مدیریت خشم مهارتی‌ست که می‌توانیم آن را بیاموزیم یا تقویت کنیم.

بیشتر بخوانید:   زیگموند فروید: روانشناس، فیلسوف یا داستان سرا؟

۱۱. ارتباط اضافه وزن و تنهایی

اضافه وزن

اضافه وزن یکی از اثرهای جانبی افسردگی‌ست. از این‌رو، تعجبی ندارد که از ویژگی‌های انسان تنها هم به‌حساب بیاید. تنها ماندن می‌تواند باعث پرخوری شود. انسان تنها غذا خوردن را جایگزین دوستی و صمیمیت می‌کند.

۱۲. حفظ حریم شخصی

افراد تنها بلدند چطور به حریم شخصی دیگران احترام بگذارند. آنها وارد مرزهای زندگی خصوصی کسی نمی‌شوند. کمتر ذهن خود را درگیر شایعه و غیبت می‌کنند و از افراد پرحرف و منفی‌ دور می‌مانند. چراکه، بیشتر روی خودشان تمرکز دارند و ترجیح می‌دهند با دیگران در صلح باشند.

سخن پایانی

انسان گاهی تنها زندگی کردن را انتخاب می‌کند و از آن لذت می‌برد. زندگی راحت در خانه بدون این‌که سر انتخاب کانال تلویزیون یا باز گذاشتن در کمد و کشو با کسی اختلاف داشته باشیم، گاهی وسوسه‌کننده است. همه می‌توانیم از بعضی لحظه‌های تنهایی لذت ببریم. از سوی دیگر، تنهایی می‌تواند سخت و ناخوشایند باشد. حضور کسی که موفقیت‌ها، شادی یا غم را با اون درمیان بگذاریم، تسکین‌دهنده است. رفت‌وآمدهای دلپذیر با افراد خانواده و دوستان، اوقات خوشی را فراهم می‌کند.

با مطالعه‌ی این مقاله از «همراهتم» راحت‌تر می‌توانید ویژگی‌های انسان تنها را در خودتان یا دیگران پیدا کنید. همچنین شما کاربران عزیز همراهتم می توانید برای دریافت وقت مشاوره آنلاین روانشناسی وارد لینک فوق شوید!