من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۱۳ توصیه مهم و کاربردی برای موفقیت در کسب و کار

موفقیت در کسب و کار
موفقیت در کسب و کار

موفقیت در کسب و کار مهم‌ترین چالش هر کارآفرینی به‌شمار می‌رود. شروع یک کسب و کار جدید گام مهمی‌ست؛ اما چالش مهم‌تری که هر کارآفرینی با آن روبه‌روست، دستیابی به موفقیت در کسب و کار است. با انتخاب بهترین راهکارهای موفقیت شغلی و آشنایی با توصیه‌هایی برای موفقیت در کسب و کار، یاد می‌گیریم که چطور در کسب و کارمان موفق باشیم. درصورتی که انتخاب درستی نداشته باشیم، ممکن است سرمایه‌ی کار را از دست بدهیم.

در این نوشته از «همراهتم» با توصیه‌هایی برای موفقیت در کسب و کار با شما همراه می‌شویم. ما راهکارهای موفقیت شغلی را مرور می‌کنیم که هر کارآفرین و مدیری باید با آنها آشنا باشد.

چطور در کسب‌وکارمان موفق باشیم؟

ممکن است تصور کنید با داشتن یک لپ‌تاپ و یک میز می‌توانید به راه‌اندازی کسب‌وکار فکر کنید. اما گرداندن یک مجموعه خیلی سخت‌تر از داشتن امکانات است. باید با داشتن برنامه‌ریزی، تفکر تحلیلی، سازماندهی و ثبت جزییات،‌ از هدر رفتن سرمایه‌مان پیشگیری کنید. ارائه‌ی محصول یا خدمات باکیفیت به مشتریان و داشتن مشتریان وفادار اهمیت فراوانی دارد.

۱. تیم قوی استخدام کنید

تیم قوی کاری

استخدام تیم قدرتمند می‌تواند به چالش تبدیل شود. چراکه در روزهای نخست کار، بودجه‌ی محدودی دارید. از سوی دیگر، این افراد می‌توانند در موفقیت یا شکست کسب‌وکار نقش مهمی داشته باشند.

افرادی را استخدام کنید که هر کدام در حوزه‌ی تخصص خودشان کار کنند. به‌کار گرفتن یک نفر برای انجام همه‌ی کارهای مالی، مدیریتی و پشتیبانی مشتریان درست به‌نظر نمی‌رسد. نیازهای ویژه‌ی زمینه‌ی کاری خود را بشناسید.

اگر مدتی کار حسابداری شرکت را خودتان انجام می‌دادید و اکنون با رونق گرفتن کسب‌وکار، ورود و خروج پول بیشتر شده، لازم است نفر جدیدی استخدام کنید. اگر زمان کافی برای پشتیبانی از مشتریان ندارید، با استخدام کارشناس این زمینه، کیفیت کار را بالا ببرید.

بیشتر بخوانید:   فریلنسر موفق چگونه زمان خود را مدیریت می‌کند؟

۲. بازار را بشناسید

تحقیقات بازار یکی از گام‌های کلیدی برای موفقیت در کسب‌وکار به‌شمار می‌رود. شما به داده‌های دقیق درمورد مشتریان، رقبا، میزان تقاضا و روند بازار نیاز دارید. همچنین نوع محصول، قیمت محصول، روش و بودجه‌ی تبلیغات باید مشخص شود.

گوگل ترندز (Google Trends) نشان می‌دهد چه محصولاتی بیشتر موردتوجه قرار گرفته یا ترند شده‌اند. بررسی شبکه‌های اجتماعی و تحقیق کلمه‌های کلیدی از دیگر فاکتورهایی‌ هستند که در این راه به شما کمک می‌کنند.

۳. بیزنس پلن را مشخص کنید

بیزینس-پلن

می‌توانید بیزنس پلن رسمی تهیه کنید. یا هدف‌های کاری را در فایل مرتبی ذخیره کنید. سندی که در کلاود ذخیره می‌شود، در دسترس همه قرار می‌گیرد. همچنین می‌تواند ویرایش شده و به طور خودکار ذخیره شود.

۴. تیم مشاوره داشته باشید

گروهی از مشاوران در کنار خودتان داشته باشید. مشاور می‌تواند صاحب کسب‌وکار موفق، کارآفرین، منتور یا دوست و خانواده باشد. مهم‌ترین نکته این است که مدام شما را تایید نکنند، بلکه توانایی تشخیص تصمیم‌های اشتباه را داشته باشند و بتوانند در اصلاح مسیر و روش‌ها به شما کمک کنند.

۵. منظم باشید

منظم بودن

یکی از توصیه‌های مهم موفقیت در کسب و کار، داشتن نظم است. منظم بودن باعث می‌شود کارها را به موقع انجام دهید، استرس نداشته باشید، به هدف‌ها پایبند بمانید و جزییات امور را مشخص کنید. کارهای روزانه را یادداشت کرده و بعد از انجام آنها، تیک بزنید. داشتن پلنر یکی از واجبات کسب‌وکارهای موفق است. هیچ چیز نباشد فراموش شود و از قلم بیفتد.

۶. تداوم را فراموش نکنید

تداوم یکی از مشخصه‌های برجسته‌ی موفقیت در کسب و کار است. خسته نشوید و کارهای روزانه را به‌طور کامل انجام دهید. داشتن عادت‌‌های خوب و خسته نشدن از کار و زحمت، خیلی زود نتیجه‌ی درخشانش را نشان می‌دهد.

۷. خلاق باشید

همیشه در حال بهبود کسب‌ و کار باشید. شما همه چیز را نمی‌دانید، پس مدام در حال یادگیری ایده‌های جدید و دیدگاه‌های متفاوت باشید. گاهی از دل همین ایده‌ها، سود فراوانی به‌دست می‌آید. آمازون ابتدا کتاب‌فروشی بود، اما اکنون به غول تجارت آنلاین تبدیل شده.

بیشتر بخوانید:   چگونه عضوی از یک تیم کاری باشیم

۸. خدمات عالی ارائه کنید

خدمات عالی به مشتریان

کسب و کارهای موفقی هستیند که فراموش می‌کنند خدمات مشتریان چقدر مهم است. اگر شما خدمات خوبی به مشتریان پیشنهاد کنید، شما را به رقیب‌تان ترجیح خواهند داد. در دنیای رقابتی امروز، سطح خدمات می‌تواند شما را به کسب و کار موفق یا ناموفق تبدیل کند.

۹. به فکر کارکنان باشید

گذشته از استخدام نیروی کار متخصص، باید بتوانید انگیزه‌ی کارکنان را بالا نگه دارید. هرچه انگیزه‌ی کارکنان شرکت بیشتر باشد، کار خود را به‌شکل موثرتری انجام می‌دهند و بنابراین، کسب و کار را به سوی موفقیت پیش می‌برند.

بودجه‌ی استخدام را مشخص کنید و تا جایی که امکان دارد، مواردی مانند بیمه، هزینه‌ی رفت‌وآمد، هزینه‌ی ناهار، حق مسکن و موارد مشابه را در آن بگنجانید. مرخصی و ساعت استراحت کارکنان را درنظر بگیرید. خوب است در مقایسه با شرکت‌های رقیب امتیازهای خوبی به کارکنان خود بدهید و آنان را به رقیب واگذار نکنید.

۱۰. استراتژی مارکتینگ انتخاب کنید

استراتژی-مارکتینگ

اهمیت انتخاب استراتژی بازاریابی درست را دست‌کم نگیرید. بازاریابی خوب، شرکت و نیز مشتری را هوشمند و زیرک نشان می‌دهد. مخاطب شما چه می‌خواهد؟ چه طرز فکری دارد؟ استراتژی مارکتینگ را بر همین اساس انتخاب  کنید. با مخاطب، برندها و بازارهای دیگر ارتباط برقرار کنید.

مشتری باید احساس کند به او اهمیت داده‌اید، حتا اگر محصولی که می‌فروشید زندگی او را زیر و رو نکند.

۱۱. درست قیمت‌گذاری کنید

قیمت‌گذاری با ارزش مشتری ارتباط دارد. قیمت آن‌ چیزی‌ست که می‌پردازیم، ارزش آن چیزی‌ست که به‌دست می‌آوریم. قیمت پایین ممکن است باعث ضرردهی شود. قیمت بالا می‌تواند مشتری را از خرید منصرف کند.  بهترین کار این است که رقبا را بررسی کنید و قیمت محصولات آنها را درنظر بگیرید. مواد اولیه و هزینه‌ها فاکتورهای دیگری هستند که در قیمت‌گذاری درنظر می‌گیرید.

بیشتر بخوانید:   فلات زدگی شغلی چیست و چه مشکلاتی برای سازمان ها دارد؟

۱۲. صدای خود را به مشتری برسانید

ارتباط با مشتریان

سال ۲۰۲۰ تحول دیجیتالی در ارتباطات و بازاریابی رخ داد. مشتریان کجا هستند و ترجیح می‌دهند چگونه با کسب و کارها ارتباط برقرار کنند؟ پاسخ یک کلمه‌ است: آنلاین! ایمیل مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی، وب سایت، بازاریابی محتوایی و جست‌وجو در گوگل از متداول‌ترین روش‌های ارتباطی مشتریان به‌حساب می‌آیند.

۱۳. تلاش کنید

در هر کاری، سختی و چالش فراوان است. نباید ناامید شوید. هر چالشی را که پشت سر بگذارید، اعتماد به‌نفس بیشتری پیدا می‌کنید. تجربه‌ و دانش بیشتر کمک می‌کند چالش‌های بعدی را با اعتماد بیشتری حل کنید. در ابتدای کار پیدا کردن مشتری وفادار سخت خواهد بود. با اولین «نه» ناامید نشوید و به هدفی که پیش رو دارید، بیندیشید.

سخن پایانی

با توصیه‌هایی برای موفقیت در کسب و کار همراه شما بودیم. نکته‌های مهمی را پیشنهاد کردیم که نشان می‌دهند چطور می‌توانیم در کسب و کارمان موفق باشیم. نوشتن بیزنس پلن، انجام تحقیقات بازار، استخدام تیم متخصص، نظم،‌ خلاقیت و ارائه‌ی خدمات عالی به کارکنان و مشتریان از جمله فاکتورهای مهم در موفقیت کسب و کار به‌شمار می‌روند.

شما چطور کسب و کارتان را به موفقیت رسانده‌اید؟ برای خوانندگان «همراهتم» از تجربه‌های خودتان بنویسید.