من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

فستینگ میانبری برای کاهش وزن

رژیم فستینگ
کاهش وزن با رژیم فستینگ

اگر شما هم به دنبال راهی برای کاهش وزن هستید، حتما اسم فستینگ (Fasting) به گوش‌تان خورده است. فستینگ یک برنامه‌ی غذایی‌ست که به کاهش وزن، در مدت زمان بسیار کوتاه کمک زیادی می‌کند. این برنامه‌ی غذایی بسیار شبیه به روزه‌داری در اسلام است. فرقی که فستینگ با روزه‌داری دارد، در نوشیدن آب است. فرد روزه‌دار در زمان روزه اجازه نوشیدن آب را ندارد، درحالی‌که کسی که فست می‌کند (رژیم فست می‌گیرد) مجاز به خوردن آب است. همان‌طور که از نام این برنامه‌ی غذایی مشخص است، این رژیم در مقایسه با رژیم‌های دیگر در کاهش وزن شما سرعت بیشتری دارد.

عملکرد فستینگ روی بدن

پایه و اساس این رژیم در گرسنگی‌ست. شما با نرساندن غذا به بدن‌تان می‌توانید چربی‌های بدن خود را بسوزانید. نتیجه‌ی این چربی‌سوزی کاهش وزن است.

همه‌ی غذاهایی که بدن ما دریافت می‌کند تجزیه می‌شوند. سلولهای بدن از قندی که در نتیجه‌ی این تجزیه ساخته می‌شود، به عنوان سوخت استفاده می‌کند. قند‌های اضافه توسط هورمون انسولین در سلول‌های چربی ذخیره می‌شوند. هرچه مقدار غذای مصرفی ما کمتر شود، به همان میزان مقدار کارکرد انسولین نیز کمتر می‌شود. بنابراین سلول‌های چربی از قند موجود در بدن ذخیره می‌کنند. هرچه مقدار این قند کمتر شود، سلول‌های چربی ذخیره‌ی بیشتری را از دست می‌دهند و رفته‌رفته محو می‌شوند. در این بین هورمون نورواپی‌نفرین هم به کمک این پروسه‌ی چربی‌سوزی می‌رود.

پس دلیل کاهش وزن در چنین رژیم‌هایی نرسیدن قند به سلول‌های چربی‌ست. اما باید بدانید که این همه‌ی ماجرا نیست. درواقع تنها این چربی‌ها نیستند که آب می‌شوند، بلکه بافت عضلات هم کم‌کم از بین می‌رود.

انواع رژیم فستینگ

انواع رژیم فستینگ

  • روش 16/8

در این روش بدن به مدت 16 ساعت غذا دریافت نخواهد کرد. در 8 ساعت بعدی شما با توجه به میل و اشتهای خود می‌توانید غذا بخورید. البته در خانم‌ها این مدت 16 ساعت نیست. معمولا خانم‌ها 14 ساعت در فستینگ هستند و 10 ساعت مجاز به خوردن غذا هستند. اگر این رژیم را شروع کرده‌اید حتما توجه داشته باشید که خوردن مایعات ضروری و مهم است. شما در 16 یا 14 ساعت از فست یا پرهیز غذایی خود، باید تا می‌توانید آب بنوشید. قهوه و چای کم‌رنگ هم به تامین آب بدن شما کمک می‌کند. مایعاتی که می‌نوشید باید فاقد هرگونه کالری باشند. نوشیدن مایعات علاوه بر تامین آب مورد نیاز بدن شما، می‌تواند جلوی اشتهای کاذب شما را هم بگیرد. بنابراین اصلا از آن غافل نشوید.

  • روش2/5

5 روز هفته را به صورت عادی غذا بخورید. دو روز باقیمانده را به بدن خود سخت بگیرید. در این دو روز مجاز هستید که جمعا 600 کالری دریافت کنید. بنابراین سعی کنید مقدار کالری‌های دریافتی را اندازه‌گیری کنید. توجه داشته باشید که در هر کدام از روش‌های فستینگ، روز‌ها یا ساعاتی که مجاز به خوردن غذا هستید، باید غذای سالم بخورید. در این زمان خوردن غذا‌های چرب یا فست‌فود توصیه نمی‌شود. اگر روش 2/5 را در پیش گرفتید، در پنج روزی که غذا می‌خورید از انواع میوه و سبزیجات غافل نشوید. خوردن غذا‌های سالم به شما کمک می‌کند که در حین کاهش وزن، از سلامتی بدن خود هم مراقبت کنید.

  • روش دو روز در هفته

این روش از باقی روش‌ها سخت‌تر است. شما باید در طول هفته دو بار پرهیز غذایی داشته باشید. زمان پرهیز 24 ساعت است. یعنی باید یک شبانه‌روز کامل غذا نخورید. اگر قصد دارید که رژیم فستینگ داشته باشید، بهتر است که در همان ابتدا این روش را انتخاب نکنید. توصیه می‌کنیم با روش‌های ساده‌تر شروع کنید.

  • روش یک روز درمیان

همان‌طور که از اسم این روش مشخص است، شما باید به صورت یک روز در میان فست کنید. در 24 ساعت می‌توانید به طورکامل هر غذای سالمی خواستید بخورید و در شبانه روز بعدی، چیزی نخورید. باز هم لازم است بگوییم که نوشیدن مایعات فاقد کالری را فراموش نکنید.

  • روش 20/4

به این مدل جنگجو هم گفته می‌شود. در 20 ساعت ابتدایی روز با میوه، سبزیجات و نوشیدنی‌های کم‌کالری تغذیه کنید. چهار ساعت باقی مانده می‌توانید یک غذای خوب داشته باشید. این روش به رژیم کانادایی شباهت دارد.

بیشتر بخوانید:   روتین پوستی چیست و مراحل روتین پوستی کدامند؟

توصیه‌هایی درباره‌ی رژیم فستینگ

رژیم فستینگ

  • همان‌طور که قبلا هم گفتیم در چنین رژیم‌هایی بدن شما به مایعات فراوان احتاج دارد. بنابراین تا می‌توانید آب بنوشید تا بتوانید مایعات از دست رفته‌ی بدن را جبران کنید.
  • در ساعاتی که بدن به دریافت غذا عادت می‌کند، معده به صورت خودکار اسید ترشح می‌کند. هرچه مدت پرهیز شما طولانی‌تر شود، در ساعات مقرر غذایی اسید بیشتری در معده‌ی شما ترشح می‌شود، بدون اینکه غذایی دریافت کرده باشد. پس توجه داشته باشید که یکی از مشکلات این رژیم برای بدن، مشکلات گوارشی مانند زخم معده است.
  • در ساعات یا روز‌هایی که مجاز به خوردن غذا هستید، به سیر شدن اکتفا کنید. برای جبران دوره‌ی پرهیز چندبرابر غذا نخورید. این کار می‌تواند در کاهش وزن شما، تاثیر معکوسی داشته باشد. به خاطر داشته باشید که در این زمان با خوردن غذا‌های سالم می‌توانید سلامت خود را حفظ کنید. چربی‌های مفید، سبزیجات و پروتئین‌های باکیفیت برای بدن شما ضروری‌ست.
  • اگر بیماری خاصی دارید با پزشک خود مشورت کنید. درکل فرقی ندارد که می‌خواهید چه مدل رژیم غذایی داشته باشید. اگر بیماری زمینه‌ای دارید و دارو مصرف می‌کنید، بهتر است با متخصص تغذیه یا پزشک خود درمیان بگذارید.
  • مکمل‌ها می‌توانند به شما کمک زیادی بکنند. پیش از این‌که شروع کنید حتما درباره‌ی انواع مکمل‌ها مطالعه کنید. مصرف ویتامین‌ها سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند. بنابراین از آنها غافل نشوید.
  • با ورزش می‌توانید مانع از دست رفتن بافت عضلانی خود شوید. درست است که این رژیم بسیار سخت است و ممکن است انرژی زیادی از شما بگیرد، اما باید بدانید که حتی ساده‌ترین ورزش‌ها هم برای مراقبت از سیستم ایمنی و حفظ بافت‌های حیاتی بدن شما کارساز هستند.
بیشتر بخوانید:   ۱ + ۱۰ دلیلی که ما را عاشق رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌کند

اگر قصد کاهش وزن دارید حتما درباره‌ی مزایا و معایب رژیم‌ها تحقیق و مطالعه کنید. درست است که اضافه وزن سلامتی اندام‌های بدن را به خطر می‌اندازد، اما هر رژیمی هم نمی‌تواند سالم باشد. کاهش وزن اضافی بدن درصورتی مفید است که با رژیمی علمی و به همراه ورزش باشد. با جست‌و‌جویی ساده در اینترنت می‌توانید ده‌ها رژیم برا کاهش وزن پیدا کنید.

رژیم‌هایی که وعده‌ی کم شدن وزن شما در کوتاه‌ترین زمان را می‌دهند، سالم و علمی به نظر نمی‌آیند. پیش از شروع حتما با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. معمولا پزشکان تغذیه و سلامت پیش از ارائه‌ی برنامه‌ی غذایی یک آزمایش کلی از شما می‌گیرند. این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا علت‌های افزایش وزن را به صورت دقیق‌تری بررسی کند. همچنین درصورتی که بیماری در شما تشخیص داده شود، رژیمی متناسب با آن به شما داده خواهد شد. فستینگ میانبری برای کاهش وزن است، نه راه اصلی.