من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

عوامل موثر بر موفقیت شغلی زنان را بشناسید

موفقیت شغلی زنان
عوامل موثر بر موفقیت شغلی زنان

اگرچه زنان به طور پیوسته در حال پیشرفت‌های شغلی هستند، اما شکاف‌های جنسیتی در بازار کار موجب نگرانی‌های جامعه‌ی زنان است. با وجود تلاش‌های زنان درکسب‌و‌کار باز هم حضور بانوان کم‌رنگ‌تر از آقایان است. اگر بخواهیم این شکاف را کمتر کنیم لازم است عوامل موثر بر موفقیت شغلی زنان را بررسی کنیم. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم راهکارهایی را ارائه دهیم که ارتقای شغلی را برای بانوان آسان‌تر و دست‌یافتنی‌تر کنیم.

مهم‌ترین عوامل موثر بر موفقیت شغلی زنان

موفقیت شغلی زنان

  • تخصص بگیرید

تخصص پایه و اساس حرفه‌ی شما است. یکی از حیاتی‌ترین راه‌ها برای موفقیت، توسعه‌ی اعتبار خود از طریق یادگیری یک تخصص منحصر به فرد است. باید از خود بپرسید چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌کند؟ مدرک دانشگاهی شما تنها به شما دانش پایه می‌دهد. اگر به‌دنبال پیشرفت شغلی هستید، باید در کنار مدرک دانشگاهی یک دوره‌ی تخصصی دیگر در زمینه‌ی تحصیلی خود ببینید. به‌علاوه باید در نظر داشته باشید که تخصص شما نباید شما را تنها در یک رشته یا مهارت محدود کند. لازم است علاوه‌بر تخصص‌های متوالی، مهارت‌های موازی هم داشته باشید.

  • دوره‌ی MBA را بگذرانید

دوره ی MBA

امروزه اکثر مدیران ارشد، داشتن مدرک MBA را راهی برای رسیدن به موفقیت شغلی می‌دانند. برنامه های MBA فرصتی را برای توسعه‌ی مهارت‌های رهبری، تفکر انتقادی و استراتژیک و مهارت‌های ارتباطی ارائه می‌دهند. به‌علاوه این دوره‌ها دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه‌ی حساب‌کتاب و مدیریت سود و زیان در کار ارائه می‌دهند.

اگر شما آینده‌ی خود را در حال اجرای یک تجارت می‌بینید گذراندن این دوره برای شما ضروری‌ست. پس از گذراندن این دوره حتما این شانس را خواهید داشت که در زمینه‌ی تجارت در مقیاس جهانی فکر کنید. یکی دیگر از مزایای دوره‌های MBA این است که شما با افرادی آشنا می‌شوید که اهداف تجاری مشابهی با شما دارند. بنابراین امکان موفقیت شغلی بیشتری نسبت به سایر همکاران‌تان خواهید داست.

  • آموزش مدیریت اجرایی ببینید

در دو دهه‌ی گذشته انبوهی از برنامه‌های مدیریتی، زنان به عنوان مدیران ارشد و میانی بسیار توانمند معرفی شده‌اند. دوره‌های کوتاه‌مدت مدیریتی می‌تواند برای‌تان بسیار مفید باشد. به‌خصوص اگر در حال حاضر شاغل هستید، دوره‌های کوتاه‌مدت می‌توانند نکات ارزشمندی را تنها طی چند روز یا چند هفته به شما آموزش بدهند. اغلب این دوره‌ها تجربی‌ست. به این معنا که زنان موفق با برگزاری این دوره‌ها دستاوردهای حرفه‌ای خود را در زمینه‌ی مورد نظر بیان می‌کنند. چگونگی حل مشکلات، شیوه‌ی صحیح مدیریتی، مدیریت بحران‌ها و چگونگی برندسازی موضوعاتی‌ست که در دوره‌های کوتاه‌مدت درباره‌ی آنها حرف زده می‌شود.

  • چگونگی مذاکره‌ی صحیح را یاد بگیرید

مذاکره ی صحیح

در مورد نحوه‌ی مذاکره آموزش ببینید. در این زمینه می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید. تکنیک‌های خاصی در ارتباطات وجود دارد که زنان باید بدانند. شرکت شما این مهارت را به شما نمی‌آموزد. در واقع به هیچکس آموزش نمی‌دهد. اگر به دنبال موفقیت شغلی هستید، خودتان به فکر آموزش مهارت‌های ارتباطی باشید. در این زمینه مطالعه کنید. اگر لازم است به کلاس‌های آموزشی مربوط بروید. در اینترنت جست‌و‌جو کنید و ویدیوهایی درباره‌ی نحوه‌ی صحیح مذاکره را ببینید. هرچه بیشتر از فنون مذاکره و ارتباطات بدانید، نه‌ تنها در شغل‌تان بلکه در زندگی شخصی خود هم پیشرفت خواهید کرد.

  • حضور اجرایی خود را پررنگ‌تر کنید

پشت میز نشستن و انجام مسوولیت‌های همیشگی نمی‌تواند وضعیت‌تان را تغییر بدهد. همه‌ی ما از لزوم اعتماد‌به‌نفس آگاهیم، اما برای به دست آوردن پیشرفت و موفقیت شغلی باید یاد بگیریم توانمندی‌های‌مان را نشان دهیم. اگر مهارتی دارید باید بتوانید آن را به کارفرما و مدیران خود نشان دهید. سعی کنید نظر آنها را به قابلیت‌های خود جلب کنید. برای پیشرفت شغلی باید اعتماد‌به‌نفس داشته باشید تا بتوانید در جایگاه مناسب قرار بگیرید. شما اگر بالاترین تخصص را هم داشته باشید، اما توانایی عرضه‌ی‌ آن را نداشته باشید، قادر نخواهید بود که موفقیت مورد نظر را به دست آورید. باید بتوانید نشان دهید که آماده‌ی چالش‌ها هستید.

بیشتر بخوانید:   5 تکنیک موثر مذاکره برای زنان

به خاطر داشته باشید که همکاران شما منبع بزرگی از دانش هستند. در مورد اهداف شغلی، سازمان و تجربیات‌شان با آنها صحبت کنید. مطمئن باشید که در این مسیر تجربیات آنها کمک‌تان خواهند کرد. مهمتر از همه این است که به یاد داشته باشید شما به عنوان یک زن موفق بهترین مدافع خود هستید. پس برای دفاع از توامندی‌های‌تان آماده شوید. به‌علاوه شما سزاوار برابری با دیگر همکاران‌تان، علی‌الخصوص آقایان هستید. بنابراین باید به همه‌ی آنها نشان دهید که آنچه را که لازم است انجام داده‌اید و مستحق پیشرفت در شغل مورد‌نظرتان هستید.