من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

زنان و استرس

استرس در زنان
درمان استرس در زنان

استرس پاسخ بدن شما به رویدادهای روزانه‌ای است که در زندگی‌تان رخ می‌دهد. همه استرس را تجربه می‌کنند. استرس می‌تواند مثبت باشد و افراد را برای دستیابی به اهداف برجسته‌شان ترغیب کند و درمقابل می‌تواند منفی و مخرب هم باشد و در بسیاری از زمینه‌های زندگی تاثیرات بدی به جا بگذارد. معمولا زنان بیش از مردان با آن درگیر می‌شوند. در این مقاله از سایت همراهتم قرار است در مورد تاثیرات استرس بر زنان و راه‌های کاهش استرس در آنها بخوانیم.

علائم استرس در زنان چیست؟

علائم استرس در زنان

وقتی استرس مزمن یا بیش از حد می‌شود، سازگاری و کنار آمدن با آن سخت تر می‌شود. استرسی که درمان نمی‌شود را استرس مزمن می‌گویند. اغلب زنان چالش‌ها و اضطراب‌هایی را که تجربه می‌کنند، جدی نمی‌گیرند تا جایی که تبدیل به استرس مزمن در آنها می‌شود. آنها حتی به استرس به عنوان یک روش عادی برای زندگی خود نگاه می‌کنند. اغلب اوقات زنان آنقدر سرشان شلوغ است که وقت نمی‌کنند حتی به تأثیر منفی استرس بر روان‌شان فکر کنند.

علائم استرس زیاد است. هر زن به روش‌های منحصر به فردی به اضطراب‌های خود واکنش نشان می‌دهد، اما علائم رایج آن در زنان عبارتند از:

جسمی

سردرد، مشکل در خوابیدن، خستگی، درد (بیشتر در پشت و گردن)، اختلال خورد‌و‌خوراک، مشکلات پوستی، سوء مصرف مواد مخدر و الکل، کمبود انرژی، ناراحتی معده، تمایل کمتر به رابطه‌ی جنسی یا موضوعاتی که قبلاً از آن لذت می‌برد، از نشانه‌های جسمی استرس در زنان است.

عاطفی

اضطراب، افسردگی، عصبانیت و تندخویی، غمگینی، تحریک‌پذیری، از دست دان کنترل در رفتار، نوسانات خلقی و ناامیدی را می‌توان از علامت‌های عاطفی استرس زنان دانست.

ذهنی

زنانی که افسرده هستند، معمولا دچار فراموشی، نگرانی، ناتوانی در تصمیم‌گیری، هجوم تفکرات منفی، عدم تمرکز و بی‌حوصلگی می‌شوند.

شغلی

وقتی زنان افسرده باشند، در محیط‌های شغلی خود روابط پرتنشی دارند و تمرکزشان روی کار بسیار ضعیف است. آنها در پایان روز کاری خود، کارهای ناتمام زیادی دارند.

بیشتر بخوانید:   کلاستروفوبیا چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

اجتماعی

صمیمیت کمتر، انزواطلبی، مشکلات خانوادگی و میل به تنهایی از دیگر علائم افسردگی در زنان است.

روانی

آنها از نظر روانی دچار بی‌تفاوتی، احساس پوچی، شک، احساس گناه و ناامیدی می‌شوند.

دلایل عمده‌ی استرس‌ در زنان چیست؟

استرس‌ در زنان

دلایل زیادی برای استرس وجود دارد. مردان و زنان در بسیاری از منابع استرس مانند مسائل مالی، امنیت شغلی، سلامتی و موضوعات مربوط به روابط خود، مشترک هستند.

شاید نقش‌های متعددی که به زنان داده می‌شود و یا خودشان به عهده می‌گیرند، فشار بیشتری به آنها وارد می‌کند. در جامعه‌ی امروزی، نقش‌های زیادی هستند که زنان عهده‌دار آنها هستند، مانند: مراقبت از فرزندان و یا والدین سالخورده، خانه‌داری، امور مربوط به تحصیل فرزندان. همه‌ی اینها کارهایی هستند که روی دوش زنان محصل یا شاغل است. با افزایش مسئولیت‌ها، زنان تحت فشار این مسئولیت‌ها و تعهدات به اضطراب و درنتیجه افسردگی مبتلا شوند. زیرا ممکن است احساس شکست و ناتوانی در برآورده کردن انتظارات خود و دیگران را داشته باشند. اغلب اوقات زنان بیشتر وقت خود را صرف رفع نیازهای دیگران می‌کنند تا نیازهای خود. حتی ممکن است زنانی که در سطوح بالایی از استرس قرار داشته باشند، برای خود هیچ نیاز و انتظاراتی قائل نباشند.

استرس چگونه بر سلامت زنان تأثیر می‌گذارد؟

تاثیر استرس در زنان

علاوه بر علائمی که در بالا به آن اشاره کردیم، بیماری‌های زیادی وجود دارد که درنتیجه‌ی استرس و تداوم آن می‌تواند، تهدید جدی برای سلامتی زنان باشد:

اختلالات روانی

میزان ابتلای زنان به اختلالات روان‌شناختی از جمله اختلال هراس و اختلال وسواس فکری-اجباری بیشتر از مردان است.

مشکلات قلبی-عروقی

استرس فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد و درنتیجه سلامت قلب را به خط می‌اندازد.

سردرد و میگرن

سردردهای تنشی در زنان بیشتر از مردان است.

بیشتر بخوانید:   ۶ راهکار برای ملاقات با کودک درون

چاقی

زنان بیشتر از مردان در معرض افزایش وزن ناشی از استرس هستند.

مشکلات روده

استرس می‌تواند منجر به مشکلات روده مانند سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر شود.

مشکلات بارداری

زنانی که سطح استرس بالاتری دارند نسبت به زنانی که سطح استرس کمتری دارند، دوران بارداری دشوارتری دارند.

مشکلات قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی با افزایش سطح استرس شدیدتر می‌شود.

راه‌های کاهش استرس در زنان

کاهش استرس

زنان می‌توانند با تمرین و تکرار راهکارهای خودمراقبتی، استرس خود را مدیریت کنند. علائم استرس خود را در هر یک از این شش حوزه‌ی زندگی بررسی کنید: جسمی، عاطفی، ذهنی، شغلی، اجتماعی و روانی. دوست دارید چه چیزی در زندگی شما متفاوت باشد؟ برای رسیدن به تعادل یا پتانسیل بیشتر چه کاری باید انجام دهید؟ در ادامه چند پیشنهاد برای شما داریم:

جسمی

ورزش کنید. به دنبال زمانی برای ورزش باشید، حتی اگر قرار باشد هر روز فقط از پله‌ها استفاده کنید. تکنیک‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید (یوگا، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش). میوه و سبزیجات زیاد بخورید. غذاهای فرآوری شده انرژی شما را کاهش می‌دهند. آب زیاد بنوشید. غذاهای کاهنده‌ی استرس بخورید. (مثلاً رژیم مدیترانه‌ای را دنبال کنید). برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنید. به اندازه‌ی کافی بخوابید (7 تا 9 ساعت در شب).

عاطفی

احساسات خود را بیان کنید، احساسات مثبت را تکرار کنید، برای به دست آوردن عزت نفس سالم تلاش کنید. عشق، کار و تفریح را ادغام کنید. یاد بگیرید که چگونه در هر نقش به طور کامل زندگی کنید.

ذهنی

نگرش مثبت، تفکر واقع بینانه و نگرشی انعطاف‌پذیر داشته باشید. خلاق باشید. به خودتان اجازه ندهید که روی چیزهای منفی تمرکز کنید. نگرانی در مورد آینده کمکی نمی‌کند. پذیرش را تمرین کنید. آنچه را که قابل تغییر نیست بپذیرید و آنچه را که قابل تغییر است تغییر دهید. اگر نمی‌توانید شرایط را تغییر دهید، نحوه‌ی واکنش خود را به آن تغییر دهید.

بیشتر بخوانید:   کودکان و استرس

شغلی

اهداف قابل انجامی برای خود تعیین کنید، بین شغل و مسائل مربوط به خانه تعادل ایجاد کنید. واقع بین باشید. اهداف کوچکتری را تعیین کنید که قابل دستیابی باشند. برای اهداف‌تان محدودیت‌های زمانی تعیین کنید. توجه کنید که محدودیت‌های زمانی معقول و مشخصی را در نظر بگیرید. مسیر پیشرفت خود را ارزیابی کنید. در صورت نیاز، تغییراتی که لازم است را  ایجاد کنید.

اجتماعی

برای حفظ رابطه‌ی عاشقانه، ایجاد مرزهای سالم و حفظ ارتباط با دوستان و خانواده‌ی خود کوشا باشید. برای مدیریت روابط عاطفی خود تلاش کنید. اگر فکر می‌کنید در روابط خود با مشکل مواجه هستید، حتما به درمانگر و مشاور مراجعه کنید.

روانی

از کارهایی که باید انجام شود آگاه باشید و برای خودتان هدف‌گذاری کنید. از شکرگزاری غافل نشوید و در لحظه شاد باشید. گذشته را فراموش کنید و برای جبران اشتباهات خود تلاش کنید. بدانید که چه چیزی را می‌خواهید انجام دهید. روی زمان حال تمرکز کنید و در زمان حال بمانید. به جنبه‌هایی از زندگی خود فکر کنید که به خاطر آنها شکرگزار هستید. به خود یادآوری کنید که قدردانی باعث شادی می‌شود.

درنهایت به مشکلاتی فکر کنید که موجب استرس‌تان شده است. آیا می‌توانید آنها را برطرف کنید؟ از دیگران کمک بگیرید. همه‌ی ما کم‌و‌بیش به دیگران نیاز داریم. هرچه بیشتر از خودتان در ذهن خود و دیگران تصویر یک قهرمان را بسازید، بیشتر آسیب‌پذیرتر و شکننده‌تر خواهید شد.