من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

شش نکته برای افزایش اراده

افزایش اراده
نکاتی برای افزایش اراده

قدرت اراده، انگیزه‌ی مقاومت در برابر وسوسه‌های کوتاه مدت برای رسیدن به اهداف بلند‍مدت است. برخی اراده را نبرد بین منطق و احساسات تعریف می‌کنند. قدرت «نه» گفتن به خوردن زیاد، خرج کردن بی‌مورد، انجام بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری، مصرف الکل و هر زیاده‌روی دیگری که ما را از اهدافی که تعیین کرده‌ایم باز می‌دارد، نیازمند پشتکار و اراده‌ای قوی‌ست. اراده همان چیزی‌ست که همه‌ی ما آرزو داریم، بیشتر از آن داشته باشیم، زیرا اراده راهی برای رسیدن به موفقیت است.

چگونه اراده‌مان را تقویت کنیم؟

خوشبختانه اگر اراده‌ی شما در کوتاه‌مدت ضعیف شده باشد، می‌توانید آن را در طول زمان دوباره تقویت کنید، درست مانند تقویت ماهیچه‌های‌تان هنگام ورزش کردن.

قدرت اراده مانند یک عضله است. شما تا حدی می‌توانید آن را در طول زمان بسازید و تقویتش کنید. درمقابل با انکار دائمی اراده‌ی خود، آن را از چیزی که هست ضعیف‌تر می‌کنید. کاهش اراده ممکن است توانایی شما را برای مقاومت در برابر وسوسه‌های کوچک و بزرگ ضعیف کند. مطمئن باشید اگر در جهت اهداف خود تلاش کنید، قدرت اراده‌ی شما بیشتر و بیشتر می‌شود.

راه‌های تقویت اراده

در ادامه شش نکته برای تقویت اراده‌‌ی شما آورده شده است:

زیاد و بی‌وقفه کار نکنید

کار-کردن

سعی کنید اهداف کوچک و قابل دستیابی را برای خود تعیین کنید و اراده‌ی خود را روی رسیدن به آنها متمرکز کنید. ما همیشه به یک هدف نیاز داریم. بنابراین باید برای قوی ماندن اراده‌ی خود همیشه راهی برای رفتن داشته باشیم. شما باید برای خود هدفی قابل دستیابی مشخص کنید تا انرژی معقولی هم ازتان بگیرد. اگر هدف‌تان مناسب شرایط شما نباشد، احتمال اینکه آن را در نیمه‌ی راه رها کنید، بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید:   هنردرمانی چیست و با ما چه می‌کند؟

از پیش برنامه‌ریزی کنید

با تصمیم‌گیری از قبل، به اراده‌ی خود برنامه دهید. مثلا لیست غذایی خود را برای کل هفته برنامه‌ریزی کنید و حتی مقداری غذا را از قبل آماده کنید. داشتن برنامه به شما کمک می‌کند از سفارش‌های ناگهانی فست‌فود در رستوران‌های نزدیک خانه و محل کار‌تان جلوگیری کنید. قبل از رفتن به یک مهمانی، تصمیم بگیرید که آیا در آنجا الکل می‌نوشید یا چقدر می‌نوشید. سعی نکنید ورزش را به ساعات پایان روز، موکول کنید. در عوض زمان ورزش خود را در ابتدای هر هفته یا روزتان قرار دهید. می‌توانید از اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی استفاده کنید.

از وسوسه دوری کنید

وسوسه

غذاهایی را نخرید که می‌دانید، نمی‌توانید در برابر کم خوردن آن مقاومت کنید. اگر می‌خواهید مصرف سیگار را متوقف کنید، از جاهایی که در آن افراد سیگاری زیادی دور هم جمع شده‌اند، دوری کنید. اگر فکر می‌کنید دارید وسوسه می‌شوید، سعی کنید چیزی را که می‌خواهید به بعد موکول کنید یا با چیز دیگری که شما را از اهداف‌تان دور نمی‌کند حواس خود را پرت کنید.

قدرت نه گفتن خود را تقویت کنید

شما باید برای نه گفتن تمرین کنید. از موضوعات کوچک شروع کنید. نه گفتن این امکان را به شما می‌دهد که براساس اهداف‌تان پیش بروید، نه تمایلات و برنامه‌های دیگران. لازم نیست با هرچیزی مخالفت کنید. اگر شب در یک مهمانی هستید و قرار است فردا صبح زود بیدار شوید، باید به تعارف یک فنجان قهوه‎ی میزبان نه بگویید. برای تقویت اراده، نه گفتن موضوعی حیاتی‌ست.

به خودتان پاداش بدهید

پاداش دادن

قبل از اینکه بخواهیم درمورد پاداش دادن صحبت کنیم، لازم است بدانیم فرق پاداش و باج چیست. خیلی مهم است که تفاوت این دو را بدانیم. پاداش دادن زمانی اتفاق می‌افتد که شما به نتیجه رسیده باشید، اما اگر قبل از آن باشد، شما باج گرفته‌اید، نه پاداش. باج گرفتن عامل مهمی برای اهمال‌کاری‌ست. زیرا شما دستمزد خود را قبل از اتمام کار خود گرفته‌اید و درنتیجه برای ادامه‌ی راه، انگیزه‌ای ندارید. برای جلوگیری از اهمال‌کاری باید پاداش‌های خود را پس از نتیجه‌گیری دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:   آموزش چگونگی مدیتیشن

اگر به نقطه عطفی رسیدید، با موضوعی که خوشحال‌تان می‌کند، جشن بگیرید. پاداش‌هایی که برای خود تعیین می‌کنید، باید به اندازه‌ی نتیجه‌ای باشد که دریافت کرده‌اید. لازم نیست پاداش‌های بزرگ و غیرقابل اجرا مشخص کنید. مثلا می‌توانید برای کاهش وزن 15 کیلویی خود، یک لباس زیبا بخرید، یا اینکه به خودتان وعده بدهید که اگر مطالعه‌ی دو فصل از کتاب‌تان تمام شد، برای خودتان چای می‌ریزید.

حمایت را دست کم نگیرید

از افرادی که به آنها اعتماد دارید بخواهید به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند. برنامه‌ریزی کنید که با یک دوست به باشگاه بروید. اگر کسی را در هدف خود شریک کنید، بیشتر خود را مستلزم اجرای برنامه‌های‌تان می‌دانید. به یک گروه پیاده‌روی ملحق شوید. یک همراه برای زبان‌آموزی و تمرین پیدا کنید یا با همسرتان برنامه‌ریزی غذایی انجام دهید. زمانی که از حمایت و همراهی کسی برخوردار باشید، احتمال اینکه دست از هدف خود بردارید کمتر خواهد بود.

با رعایت این اصول، می‌توان اراده‌ی خودرا در دراز‌مدت تقویت کرد. با اراده‌ی قوی‌تر، می‌توانیم روی اولویت‌های خود تمرکز کنیم و ابتدا کارهای ضروری‌مان را انجام دهیم. کارهای‌مان کمتر به تعویق می‌افتد، کارآمدتر خواهیم بود و بهتر و بیشتر در برابر وسوسه‌ها مقاومت می‌کنیم.