من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

دخالت خانواده همسر، پادرمیانی نیست

دخالت خانواده همسر
همه‌ی ما می‌دانیم که همه‌ی مداخلات خانواده‌ها در زندگی شخصی جوانان، دخالت کردن به حساب نمی‌آید.

همه‌ی ما می‌دانیم که همه‌ی مداخلات خانواده‌ها در زندگی شخصی جوانان، دخالت خانواده همسر به حساب نمی‌آید. با این حال بعضی‌ از این مداخلات ضروری نیستند و متاسفانه باعث ایجاد مشکلات در رابطه‌ی شما خواهند شد. در این مقاله قصد داریم بفهمیم چه جور دخالت‌هایی را به حساب پادرمیانی و وساطت بگذاریم و کدام یک از آنها را به عنوان دخالت خانواده‌ی همسر بشناسیم. پس از اینکه با مفهوم درست دخالت خانوده‌ها آشنا شدیم، باید دلایل جامع آن را هم بدانیم.

دلیل اصلی دخالت خانواده همسر خود شما هستید

اساس ازدواج بر پایه‌ی استقلال بنا می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل ازدواج حتی در بین جوانان مستقلِ از نظر مالی یا اجتماعی، استقلال بر پایه‌ی تشکیل خانواده است. متاسفانه خانواده‌های زیادی هستند که با دخالت در امور فرزندان خود، مشکلات زیادی برای‌شان ایجاد می‌کنند. در کنار چنین والدینی، خانواده‌هایی هم هستند که با میانجی‌گری می‌توانند کمک‌رسان زوج جوان خود باشند. اما سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که «فرق بین دخالت و پادرمیانی چیست؟». بزرگترین تفاوت یا همان اصلی‌ترین فرق بین این دو مفهوم، اجازه‌ی هر دو زوج است. خانواده‌ها برای اینکه بتوانند مشکلات زوج‌ها را حل کنند، باید در ابتدا بدانند که آیا این دو نفر تمایلی به میانجی‌گری یا حتی مشورت گرفتن هستند یا خیر. درواقع شما به‌عنوان خانواده‌ی دختر یا پسر بدون رضایت آنها نمی‌توانید در موضوعات و مشکلات‌شان دخالت کنید. پس خود زوجین هستند که با درخواست کمک به شما این امکان را می‌دهند که چالش‌های‌شان را بررسی کرده و با مشورت‌ها یا مداخلات‌تان به آنها کمک کنید.

چند دلیل دخالت خانواده‌ی همسر

دلیل دخالت خانواده همسر

جدایی

برخی از والدین در جدایی از فرزندان‌شان با مشکلات زیادی روبرو هستند. چنین والدینی برای دل کندن از فرزندان خود، هیچ‌وقت آماده نیستند. هر چه پیوند بین والدین و فرزندان محکم‌تر باشد، رها کردن سخت‌تر می‌شود. خانواده‌هایی که از نظر عاطفی به یکدیگر وابستگی دارند هنگام ازدواج فرزندان، جدایی از آنها را تاب نمی‌آورند. البته باید توجه داشته باشید که این مشکل تنها از جانب پدر‌و‌مادرها نیست. بلکه خود جوانان، با وجود چنین والدینی از ترک کردن خانواده هراس دارند. درواقع بند ناف عاطفی این جوانان هنوز پاره نشده است. یکی از دلایل مهم مراجعه به مشاوره‌ی پیش از ازدواج، بررسی همین موضوعات است. پس همان‌طور که اشاره کردیم، همیشه فقط والدین مقصر نیستند. جوانان هم باید توانایی‌های خود را برای داشتن استقلال ارزیابی کنند. به علاوه جوانان در اوایل ازدواج، زمان بیشتری برای کنار آمدن با جدایی از خانواده نیاز دارند، زیرا آنها به جای مراجعه به مشاوره‌ی ازدواج، به والدین خود تکیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   چشم ها همه چیز را می گویند

رقابت  

توضیح روانکاوانه‌ی رقابت والدین با همسر فرزندان خود می‌تواند به عنوان حسادت هم تعبیر شود. متاسفانه باید بگوییم که این موضوع حقیقت دارد. برخی از والدین تمایلی ندارند که فرزندشان به کسی غیر از آنها توجه نشان دهد یا از او حرف‌شنوی داشته باشد. این افراد هرگز به حسادت خود اعتراف نمی‌کنند و برای دخالت‌های خود، بهانه‌های خیرخواهانه می‌آورند. دخالت خانواده‌ی همسر بعد از مدتی که موجب اختلاف شود به حسادت یا رقابت می‌انجامد.

فاش کردن اسرار

یکی از بدترین مشکلات بین زوجین، عدم رازداری‌ست. خانواده‌هایی که اهمیت رازداری را به فرزندان خود آموزش نداده‌اند، همیشه درگیر مشکلات زندگی فرزندان‌شان هستند. چنین خانواده‌ای فکر می‌کند که فرزندش به‌خاطر عدم تجربه قادر به حل مسائل خود نیست. بنابراین از او انتظار دارد که مشکلات خانه‌ی خود را برای والدین یا حتی خواهر و برادرهایش بازگو کنید. رازدار نبودن جوانان می‌تواند عامل مهمی برای دخالت خانواده‌ی همسر باشد.

شکست زناشویی والدین

مشکلاتی که در رابطه‌ی عاطفی یا حتی زناشویی والدین وجود دارد، موجب می‌شود که آنها تمرکز خود را روی زندگی فرزندشان معطوف کنند. والدینی که سالهاست چنین مشکلاتی دارند، فرزندان خود را جانشین عاطفی همسر خود قرار می‌دهند. بنابراین هنگام ازدواج فرزندشان، با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند. درواقع آنها احساس می‌کنند که فرزندشان موظف است که همیشه نقش عاطفی همسر خودشان را جبران کند.

درماندگی زوج جوان

هرچه فرزندان در ابتدای ازدواج‌شان ناکارآمدتر رفتار کنند، احتمال بیشتری دارد که والدین یا حتی خواهر و برادر آنها احساس کند که باید به کمک‌شان بیایند. با وجود اینکه این کار در برخی موارد هم درست است، پدر و مادر باید مراقب باشند که درماندگی فرزندان‌شان را تقویت نکنند. آنها نباید بیش از آنچه لازم است برای فرزندان خود انجام دهند. بنابراین بسیار مهم است که زوجین بدانند، چطور از پس مشکلات اول ازدواج برآیند.

بیشتر بخوانید:   نشانه هایی برای تصمیم به جدایی

راهکارهای مقابله با دخالت خانواده‌ی همسر

راهکار مقابله با دخالت خانواده همسر

دلایل زیادی برای دخالت خانواده‌ی همسر وجود دارد که ما فقط به عمده‌ی این دلایل اشاره کردیم. اما برای اینکه بدانیم هنگام مداخلات آنها در زندگی شخصی‌مان باید دقیقا چه کاری انجام دهیم راهکارهای زیادی وجود دارد:

چشم بی‌عمل

لازم نیست با آنها مخالفت کنید. حتی بهتر است روبروی آنها موافقت کنید و چشم بگویید. شما می‌توانید بعدا کاری که صلاح است را انجام دهید.

احترام به فرزندشان

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در حضور خانواده‌ی همسر باید انجام دهید، نگه داشتن احترام همسرتان است. اگر در حضور آنها به فرزندشان بی‌احترامی کنید، آتشی در زیر خاکستر روشن خواهد شد. پس همیشه احترام همسرتان را حفظ کنید.

دعوا ممنوع

همه‌ی زوجین در هر سن‌و‌سالی دچار اختلاف خواهند شد. اگر این اختلاف‌ها به بگومگو و مشاجره ختم شد، هرگز در مقابل چشم خانوده‌ی همسرتان دعوا نکنید. دعوای شما در حضور آنها یک مجوز مَهر خورده برای دخالت خانواده‌ی همسر است.

مرزبندی

همیشه مرزهای خود را با هرکسی، خصوصا خانواده‌ی همسر حفظ کنید. سعی نکنید بیش از حد با آنها صمیمی شوید. از طرفی خشک و سرد هم رفتار نکنید. از شوخی کردن زیاد با خانواده‌ی همسر بپرهیزید. تا از شما نظر نخواستند، درمورد موضوعات مهم آنها اظهار نظر نکنید. پرحرفی نکنید و هرگز پشت سر فامیل‌شان بدگویی نکنید. حتی اگر آنها بدگویی اقوام خود را پیش شما آورند، تنها شنونده باشید و هیچ دخالتی نکنید. با این کار می‌توانید جلوی دخالت خانواده‌ی همسرتان را بگیرید.

مخفی‌کاری

هرگز برنامه‌های خود را با کسی درمیان نگذارید. بهتر است چیزی از برنامه‌ریزی‌های آینده‌ی خود هم نگویید. این موضوع را در مورد خانواده‌ی خودتان هم رعایت کنید.

بیشتر بخوانید:   آیا لکنت زبان را آن‎طور که باید می‌شناسیم؟

رازداری

شما موظف هستید که عیب‌های همسرتان را بپوشانید. هرگز در حضور کسی از او بدگویی نکنید تا به کسی اجازه‌ی دخالت در مورد مسائل شخصی خود را ندهید

عدم استقلال می‌تواند منجر به اختلاف و دخالت خانواده‌ی همسر شود. متاسفانه برخی مردم دیرتر از دیگران به بلوغ عاطفی و استقلال مالی و عاطفی می‌رسند. حتی برخی مردم هرگز استقلال عاطفی را تجربه نمی‌کنند. زندگی کردن با چنین فردی بیشتر شبیه یک زندگی دسته‌جمعی‌ست تا زندگی خصوصی. به‌همین خاطر ضروری‌ست که قبل از ازدواج استقلال عاطفی همسرتان را محک بزنید.