من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

تفاوت موفقیت‌طلبی و جاه‌طلبی چیست؟

جاه‌طلبی
جاه‌طلبی

باوجود اینکه تحقیقات گسترده‌ای روی مفاهیم موفقیت وجاه‌طلبی انجام شده، هنوز این دو مفهوم با هم اشتباه گرفته می‌شوند. موفقیت‌طلبی و جاه‌طلبی هردو مفاهیمی هستند که به عنوان یک گرایش شخصی شناخته‌می‌شوند. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم با نشان دادن مزایا و معایب جاه‌طلبی، تفاوت میان این دو مفهوم را نشان دهیم.

تعریف جاه طلبی

تعریف جاه طلبی بسته به اینکه چه کسی آن را توضیح دهد، متفاوت است. تعریف عمومی پذیرفته شده‌ی جاه‌طلبی، طی کردن مسیر موفقیت با انرژی و هدفمند است. این تعریف از مطالعات انسان‌شناسان و روانشناسان به دست آمده است.

راه هایی که جاه طلبی به شما کمک می‌کند تا موفق شوید

جاه طلبی

یکی از مواردی که محققان می‌توانند روی آن توافق کنند این است که مقدار و میزان درست جاه‌طلبی می‌تواند به شما برای موفقیت در بسیاری از موارد کمک کند. جاه‌طلبی درست و سالم می‌تواند به رشد شما کمک کند. به علاوه قادر است برای تبدیل شما به یک فرد قوی‌تر با ذهن و بدن سالم کمک کند. با این حال لازم است به این نکته توجه داشته باشید که جا‌ طلبی به تنهایی، به موفقیت ختم نمی‌شود. استعداد، مهارت و شرایط دیگر نیز در پیروزی شما نقش دارند.

هدف گذاری و دستیابی

افراد جاه طلب بیشتر به دنبال تعیین اهداف و تلاش برای برتری هستند. بسیاری از مردم اهدافی را تعیین می‌کنند، اما انرژی لازم برای به ثمر رساندن آن اهداف را ندارند. افراد واقعا جاه طلب نه‌تنها هدفگذاری می‌کنند، بلکه برای رسیدن به آن اهداف نیز اقداماتی قطعی انجام می‌دهند.

افراد جاه طلب اغلب اهداف بسیار بالایی برای خود تعیین می‌کنند. آنها ممکن است همیشه به اهداف عالی خود نرسند، اما همیشه به آنها نزدیک خواهند شد. ممکن است برای رسیدن به اهداف خود انتظاری طولانی بکشند، اما از تلاش برای رسیدن به آن دست نخواهند کشید. جاه‌طلبی شخص را به سمت ساختن و دستیابی به اهداف در مقیاس بزرگ وا می‌دارد.

بیشتر بخوانید:   4 راه برای درمان خودبیزاری

توسعه‌ی شخصی

افراد با جاه طلبی زیاد، معمولا مراحل زیادی از رشد شخصی را پشت سر می‌گذارند. از آنجایی که آنها به بهترین شکلی که می‌توانند باشند هدایت می شوند، دائماً به دنبال راه‌هایی برای بهبود مهارت‌ها، استعدادها و رفتارهای خود هستند. این مساله به این معنی‌ست که بسیاری از افراد دارای جاه‌طلبی، مستعد آگاهی بیشتر از خود و ویژگی ها و معایب مثبت خود هستند.

ثبات اقتصادی

ثبات اقتصادی

اکثر افرادی که بسیار جاه‌طلب هستند از نظر مالی با ثبات هستند. داشتن جاه‌طلبی و میل به موفقیت به این معنی‌ست که این افراد سخت‌تر و ساعت‌های بیشتری نسبت به همتایان خود کار می‌کنند. به‌همین‌خاطر آنها اغلب درآمد بیشتری نسبت به افرادی که جاه‌طلبی کمتری دارند کسب می‌کنند.

توجه به این نکته مهم است که داشتن جاه‌طلبی در مسیر موفقیت لزوماً به معنای ثروتمند بودن شما نیست. هر کسی که جاه‌طلب باشد، لزوما ثروتمند نیست، بلکه توانایی‌های مالی او نسبت به هم‌رده‌هایش بیشتر است؛ همین!

کارآمدی

افرادی که در حرفه‌ی خود جاه‌طلبی دارند، معمولاً بهترین اخلاق کاری را در میان همکاران خود دارند. آنها از سخت‌کوشی و تلاش برای رسیدن به اهداف خود نمی‌ترسند. به‌ندرت خود را به مریضی می‌زنند و از گرفتن مرخصی با حقوق خودداری می‌کنند. آنها کاملاً روی اهداف خود متمرکز هستند و تمام انرژی آنها صرف هدف‌شان می‌شود.

شجاعت برای رویارویی با چالش‍ها

چالش های زندگی

بیشتر آنها بسیار شجاع هستند. با قدرت زیاد با مشکلات روبرو می‌شوند. همین موضوع یکی از دلایلی‌ست که گاهی اوقات از افراد جاه‌طلب تا حدودی می‌ترسند. آنها از هیچ چالشی، به هر شکلی که ممکن است باشد، عقب نشینی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:   تعادل میان زندگی و کار در دنیای امروز

جبران کمبود استعداد

جاه طلبی می‌تواند کمبود استعداد ذاتی را جبران کند. بسیاری از افرادی که به شدت جاه‌طلب هستند، مایلند تلاش کنند تا یک مهارت را به اندازه‌ی کافی یاد بگیرند تا بتوانند آن را برای موفقیت در زمینه‌ی موردنظرشان به‌کار بگیرند. آنها ممکن است استعداد طبیعی نداشته باشند، اما انگیزه‌ی آنها برای موفقیت علیرغم کمبود استعدادشان، آنها را به شدت رقابتی می‌کند.

این حرف به این معنا نیست که هر کسی که استعداد ندارد اما جاه طلبی داشته باشد، می‌تواند موفق شود. موفقیت به شرایط بستگی دارد. به عنوان مثال: کسی که نمی‌تواند یک آهنگ را بخواند، هرگز هنرمند یا خواننده‌ی موفقی نخواهد بود، صرف نظر از اینکه چقدر جاه‌طلبی داشته باشد.

مشکلاتی که جاه‌طلبی به همراه دارد

باوجود اینکه مقدار لازم جاه‌طلبی می‌تواند به شما کمک کند تا موفق شوید، جاه‌طلبی ناسالم هم می‌تواند شما را از موفقیت واقعی در زندگی باز دارد. موقعیت‌های زیادی وجود دارد که در آن جاه‌طلبی‌تان می‌ تواند شما را از دستیابی به اهداف نهایی باز دارد.

خودشیفتگی

خودشیفتگی

یکی از مواردی که در مورد جاه‌طلبی باید در نظر گرفت این است که مقدار ناسالم آن به‌عنوان یکی از ویژگی‌های شخصیتی اختلال خودشیفتگی در نظر گرفته می‌شود. افرادی که جاه‌طلبی ناسالمی دارند بیشتر احتمال دارد که خود را بالاتر از دیگران ببینند و متاسفانه رقابت را برای پیشبرد اهداف‌شان دور می‌زنند. مطالعات نشان داده است که بسیاری از دیکتاتورها یک جور جاه‌طلبی داشتند که آنها را به سمت اقدامات غیر انسانی سوق داده است.

اگر شما هم چنین شرایط روحی دارید، بعید است که روابط شخصی پایداری داشته باشید. در حالی که ممکن است از نظر فنی در مسیر شغلی خود موفق باشید. به طور کلی وقتی جاه‌طلبی شما اینقدر کورکورانه باشد، منجر به تنهایی شما خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   نکات مهم رابطه پدر و پسری

قربانی کردن شادی

شخصی که به چنین جاه‌طلبی مبتلا باشد، شاید در حرفه‌ی خود بسیار موفق باشد اما برای انجام آن شادی را قربانی می‌کند. بسیاری از افراد با جاه‌طلبی کور، زمان و تلاش زیادی را برای رسیدن به اهداف‌شان صرف می‌کنند و به هیچ چیز یا هیچ‌کس توجهی نمی‌کنند. درواقع روابط شخصی‌شان با شکست مواجه می‌شود و حتی اگر به ازدواج هم برسد به طلاق ختم می‌شود. فرزندان‌شان را رها می‌کنند و پیوندهای خانوادگی بسیار متزلزلی دارند.

مهم است که در نظر داشته باشید موفقیت برای شما چه معنایی دارد. اگر چشم انداز شما از موفقیت شامل شادی است، مطمئن شوید که برای چیزهایی که واقعاً مهم هستند، وقت می‌گذارید.

چه زمانی به کمک احتیاج دارید؟

خودشیفتگی و از بین رفتن روابط سالم شما می‌تواند تعیین‌کننده‌ی تفاوت موفقیت‌طلبی و جاه‌طلبی باشد. اگر به طور ناگهانی احساس می‌کنید که تنها و بدون روابط شخصی قوی هستید، جاه‌طلبی شما می‌تواند مانع زندگی کردن‌تان باشد. هر زمان که جاه طلبی شما را از زندگی و لذت بردن از آن باز دارد، باید به سمت تغییرات ضروری بروید. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند، رفتارهای فعلی و سطح جاه طلبی خود را تجزیه و تحلیل کنید و از نظر حرفه ای و هم از نظر شخصی موفق شوید. در این مقاله می‌توانید زمان مناسب مراجعه به یک تراپیست را بخوانید.