من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

برندگان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲؛ با حضور سینماگران ایرانی

جشنواره-فیلم-کن
برندگان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲؛

جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ پایان یافت و همه‌ی مهمانان به خانه‌های خود بازگشتند. مثل همیشه فیلم‌ها و برندگان کن در تاریخ ثبت شدند. ببینیم چه فیلم‌هایی در بخش مسابقه شرکت کردند و برندگان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ چه فیلم‌ها و بازیگرانی بودند.

جشنواره فیلم کن معمولا آن‌قدر حاشیه‌های جذاب دارد که خیلی‌ها را به‌سوی خود می‌کشاند. حتی آن دسته از تماشاگرانی که طرفدار پروپاقرص سینما نیستند، خبرهای جشنواره را دنبال می‌کنند و می‌خواهند بدانند برندگان جشنواره کن چه کسانی بودند.

کن امسال هم با حضور چند فیلم ایرانی، بازیگران ایرانی و اصغر فرهادی درنقش یکی از داورهای جشنواره، برای ایرانی‌ها جذاب‌ بود. در این نوشته از «همراهتم» می‌بینیم نخل‌‌های طلای کن به دست چه فیلم‌هایی رسید.

چه فیلم‌هایی در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ برنده‌ی جایزه شدند؟

این فستیوال مانند همیشه در شهر ساحلی کن در فرانسه برپا شد. این شهر زیبا امسال از ۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد میزبان جشنواره  فیلم کن ۲۰۲۲ بود که برای هفتاد و پنجمین سال برگزار می‌شد.

۱. نخل‌ طلای بهترین فیلم فستیوال کن؛ مثلث اندوه

نخل‌-طلای-بهترین-فیلم

فیلم‌های پیشین «روبن استلوند» (Roben Ostlund) با نخل طلا به خانه بازگشته بودند. از این رو، برنده شدن فیلم تازه‌اش، «مثلث اندوه» (Triangle of Sadness) چندان دور از انتظار نبود.  این کمدی سیاه  به زندگی زوج معروف و مدل می‌پردازد که به کشتی مجللی دعوت می‌شوند.«مثلث اندوه» درواقع به مثلث اخم، یعنی خط اخم میان دو ابرو اشاره دارد که می‌تواند با تزریق بوتاکس از بین برود. فیلم محصول مشترکی‌است از سوئد، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و یونان.

۲. جایزه‌ بزرگ جشنواره کن؛ جایزه‌ای برای دو فیلم

جایزه‌ بزرگ جشنواره کن

«نزدیک» (Close) و «ستارگان هنگام ظهر» (Stars at Noon) به‌طور مشترک جایزه‌ی بزرگ جشنواره کن امسال را مال خود کردند.

کارگردان فیلم نزدیک، لوکاس دونت (Lucas Dhont) در سال ۲۰۱۸ با فیلم دختر (Girl) به جشنواره آمده بود و «دوربین طلایی» برنده شده بود. امسال فیلم تازه‌اش یکی از برندگان جشنواره کن شد. داستان فیلم به دو پسر نوجوان می‌پردازد که دوستی و رفاقت‌شان بر باد رفته. فیلم نزدیک تولید مشترک فرانسه، بلژیک و هلند است.

بیشتر بخوانید:   شاهکاری به نام سکوت بره‌ ها

«ستارگان هنگام ظهر» که محصول مشترک فرانسه، آمریکا و پاناماست، به کارگردانی «کلر دنی» (Claire Denis) ساخته شده. این فیلمنامه‌نویس و کارگردان شناخته‌شده‌ی فرانسوی، تریلر عاشقه‌ی خودش را براساس کتابی به همین نام ساخته. داستان «ستارگان هنگام ظهر» در سال ۱۹۸۰می‌گذرد؛ در جایی که ارتباطی میان یک روزنامه‌نگار و یک تاجر شکل می‌گیرد و ماجراهایی به‌دنبال دارد.

۳. بهترین بازیگر زن جشنواره کن؛ اولین زن ایرانی برنده

بهترین-بازیگر-زن-جشنواره-کن

جایزه‌ی بهترین بازیگر زن به زر امیرابراهیمی رسید که در فیلم «عنکبوت مقدس»  (Holy Spider) ایفای نقش کرده بود. کارگران فیلم علی عباسی‌ست که در سال ۲۰۱۸ جایزه‌ی «نوعی نگاه» کن را گرفته بود. زر امیرابراهمی نخستین زن ایرانی‌‌ست که برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شده. فیلم عنکبوت مقدس به داستان جنایی قاتل زنجیره‌ای معروف ایران، سعید حنایی پرداخته.

۴.  بهترین بازیگر مرد جشنواره کن؛ برنده‌ای از کره جنوبی

بهترین-بازیگر-مرد-جشنواره-کن

سونگ کانگ هو (Song Kang-Ho) با نقش‌آفرینی در فیلم «دلال» (Broker) به کارگردانی هیروکازو کورئیدا (Hirokazu Lore-eda) توانست نخل طلای بهترین بازیگر مرد را در دست گیرد. کورئیدا، فیلم‌ساز برجسته‌ی ژاپنی‌ست که با فیلم «دزدان فروشگاه» (Shoplifters) حسابی مشهور شد.

فیلم «دلال» در ژانر درام ساخته شده و به ماجرای جعبه‌ی بچه می‌پردازد. هر خانواده‌ای که مایل به نگهداری از نوزادش نیست، او را در جعبه قرار مي دهد تا سرپرستی برایش پیدا شود. سونگ کانگ هو اهل کره جنوبی‌ست و میان طرفداران فیلم کره‌ای شناخته شده به‌شمار می‌رود.

۵. بهترین فیلمنامه؛ برای پسری از بهشت

بهترین-فیلمنامه-جشنواره-کن

فیلمنامه‌ای که طارق صالح برای فیلم «پسری از بهشت» (Boy from Heaven) نوشت، یکی دیگر از برندگان جشنوار کن ۲۰۲۲ شد. این کارگردان سوئدی- مصری توانسته تریلر جاسوسی خود را هنرمندانه بنویسد و شرایط نابه‌سامان مصر را در آن به‌ تصویر بکشد.

داستان «پسری از بهشت» درباره‌ی دانشجوی تازه‌واردی‌ست که با بورسیه به دانشگاه قاهره رسیده و ناخواسته وارد بازی‌های سیاسی شده و نقش نفوذی را به‌عهده گرفته. فیلم محصول مشترک فرانسه، سوئد، دانمارک و فنلاند است.

بیشتر بخوانید:   فیلم طعم گیلاس: بازیابی یک زندگی

۶. جایزه بهترین کارگردان؛ سهم کارگردان تصمیم برای رفتن

بهترین-کارگردانان-جشنواره-کن

«تصمیم برای رفتن» (Decision to Leave) نخستین فیلم معروف پارک چان-ووک (Park Chan-wook) به‌حساب نمی‌آید. او در سال ۲۰۰۳ با فیلم «دوست قدیمی» (Oldboy)  در ۲۰۰۹ با «عطش» (Thirst) و البته «کنیز» (Handmaiden) محصول ۲۰۱۶ حسابی نام خودش را بر سر زبان انداخته.

«تصمیم به رفتن» داستان کارآگاهی را تعریف می‌کند که شیفته‌ی مظنون پرونده‌ی قتل می‌شود. همسر مقتول مظنون به قتل است و کارآگاه در خلال تحقیقات پرونده، به او دل می‌بازد و قضاوتش تحت‌الشعاع احساساتش قرار می‌گیرد.

۷. جایزه ویژه‌ی ۷۵ سالگی جشنواره کن

جایزه-جشنواره-کن

فیلم «توری و لوکیتا» (Tori and Lokita) یکی دیگر از فیلم‌های برادران داردن است که «جایزه‌ی ویژه‌ی ۷۵ سالگی کن» را به خودش اختصاص داد. این فیلم تولید کشورهای بلژیک و فرانسه است و در ژانر درام ساخته شده.

در فیلم ژان- پیر داردن (Jean-Pierre Dardenne) و لوک داردن (Luc Dardenne) به تماشای زندگی پسر و دختر نوجوان آفریقایی می‌نشینیم که به بلژیک مهاجرت کرده‌اند. این دو در شرایطی سخت و بی‌رحم،‌ موفق می‌شوند رفاقت‌شان را حفظ کنند. برادران داردن در داستان‌گویی چیره‌دست هستند و این بار هم تماشاچی را سرگرم می‌کنند.

۸. جایزه‌ی ویژه‌ی هیات داوران؛ دو فیلم برنده‌

جایزه‌ی-ویژه‌ی-جشنواره-کن

هیات داوران جشنواره کن جایزه‌ی ویژه‌ی خود را به‌طور مشترک به دو فیلم هدیه داد. اگر تصور می‌کنید در ۸۴ سالگی نمی‌توان خلاق بود و از جشنواره‌ی کن جایزه گرفت، با دیدن نام فیلم «ای او» (EO) به اشتباه بودن تصورتان پی می‌برید. یرژی اسکولیموفسکی (Jerzy Skolimowski) پیش از این هم در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ در فسیتوال کن حضور داشته. این فیلم محصول مشترک ایتالیا و لهستان است. این کارگردان لهستانی قصه‌اش را از دید الاغی تعریف می‌کند که شخصیت اصلی فیلم است.

فیلم «هشت کوهستان»(The Eight Mountains)  به کارگردانی «شارلوت واندرمیرش» (Charlotte Vandermeersch) و «فلیکس وان گرنینگن» (Flix Van Groeningen) یکی دیگر از فیلم‌های جشنواره کن و محصولی از کشور میزبان است. داستانی درمورد رفاقت مردانه که از یک رمان اقتباس شده.

بیشتر بخوانید:   8 شاهکار ادبیات فرانسه

دیگر برندگان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ کدامند؟

جایزه‌ی نوعی نگاه به فیلم «بدترین‌ها»  (The Worst Ones) رسید و فیلم (All The Breathes) تولید مشترک هند، آمریکا و بریتانیا جایزه چشم طلایی را مال خود کرد. جایزه دوربین طلایی به «اسب جنگی» (War Pony) رسید و «زمزمه‌های آب» (The Water Murmurs) به‌عنوان بهترین فیلم کوتاه، نخل طلا را به‌دست آورد.

بازیگران ایرانی در جشنواره‌ی کن

بازیگران-ایرانی-جشنواره-کن

فیلم ایرانی «برادران لیلا» یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی کن امسال بود. «سعید روستایی» که کارگردانی «متری شش ونیم» را هم در پرونده‌ی سینمایی خود دارد، این بار داستان زنی را روایت می‌کند که سال‌ها از پدر و ۴ برادرش نگهداری کرده. او اکنون به ۴۰ سالگی رسیده و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی و فرهاد اصلانی بازیگران اصلی «برادران لیلا» هستند. فیلم تازه‌ی سعید روستایی توانست جایزه فدراسیون بین‌المللی منقدان فیلم  (Fédération Internationale de la PressE Cinématographique) یا فیپرشی (FIPRESCI) را به‌دست بیاورد. بعد از زر امیرابراهیمی که نخستین جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را گرفت، برادران لیلا هم نخستین فیلم ایرانی‌ست که موفق شده جایزه فیپرشی را کسب کند.

فیلم‌های پرآوازه‌ای مانند «نوستالژیا» و «ایثار» ساخته‌ی تارکوفسکی، «زندگی دوگانه‌ی ورونیک» اثر کیشلوفسکی،‌ «ملک الموت» ساخته‌ی بونوئل و «هیروشیما، عشق من» ساخته‌ی رنه ازجلمه فیلم‌های دیگری هستند که موفق شده‌اند جایزه‌ی ارزشمند فیپرشی را به کارنامه‌ی خود اضافه کنند.

نظر شما درباره‌ی برندگان جشنواره کن چیست؟ فکر می‌کنید جایزه‌ها منصفانه تقسیم شدند؟ برای‌مان بنویسید!