من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۷ استراتژی توسعه و پیشرفت کسب و کار

استراتژی کسب و کار
استراتژی کسب و کار

دیده‌اید بعضی از شرکت‌ها نسبت به دیگران موفق‌ترند و عملکرد بهتری دارند؟ استراتژی توسعه و پیشرفت کسب‌وکار همان فاکتوری‌ست که باعث می‌شود شرکتی در این دنیای رقابتی موفق باشد. در این نوشته می‌خواهیم ببینیم برای داشتن کسب‌وکار موفق و پیشرو چه استراتژی‌هایی را می‌توانیم به‌کار گیریم. این شما و این ۷ استراتژی توسعه و پیشرفت کسب‌وکار!

استراتژی توسعه و پیشرفت کسب‌وکار چیست؟

کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار برای توسعه و پیشرفت در زمینه‌ی کاری خود از راهکارهایی بهره می‌برند.  این راهکارها شامل برنامه‌ها، کارها و هدف‌هایی‌ست که مشخص می‌کند آن کسب‌وکار در یک بازار مشخص یا در چند بازار، با یک محصول یا چند محصول و خدمات چه جایگاهی دارد.

استراتژی شامل همه‌ی گام‌هایی‌ست که برای رسیدن به هدف‌ها، ماموریت و چشم‌انداز برمی‌داریم. وظیفه‌ی کسب‌وکار ما چیست، باید چه راهی را بپیماید و برای رسیدن به هدف‌ها چه کند.

داشتن این داده‌ها و اطلاعات به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند درمورد تخصیص منابع و اولویت‌بندی تصمیم بگیرند. در مجموعه‌ای که همگان درک درستی از استراتژی کسب‌وکار دارند، چارچوبی شکل می‌گیرد که همه‌ی افراد تیم را به یک جهت سوق می‌دهد. شاید حرف زدن از تئوری استراتژی کسب‌وکار راحت باشد، اما اجرای آن چندان هم ساده نیست.

چگونه برای استراتژی توسعه و پیشرفت کسب‌وکار برنامه‌ریزی کنیم؟

برای برنامه‌ریزی این استراتژی به مشخص کردن چند فاکتور نیاز داریم، مانند شناخت بازار، رقبا، محیط کسب‌وکار، ساختار شرکت، موارد ضعف و قوت آن.

استراتژی‌ها باید انعطاف داشته و قابل‌تغییر باشند. از این‌رو، کسی که استراتژی کسب‌وکار را تعریف می‌کند، باید مهارت‌ کافی در برنامه‌ریزی و تحلیل کسب‌وکار و درک خوبی از بازاریابی، فروش و توزیع داشته باشد.

گام‌های پیش از انتخاب استراتژی توسعه

انتخاب-استراتژی-توسعه

افراد تیم باید پاسخ چند پرسش را به‌روشنی بدانند:

بیشتر بخوانید:   مقایسه کار گروهی، تیمی و فردی

۱. ما که هستیم؟

۲. وجه تمایز ما چیست؟

۳. مسیر آینده‌ی ما کجاست؟

زمانی‌که تصویر کلی پیش چشم‌مان شکل گرفت، روی هدف‌های نزدیک تمرکز می‌کنیم. باید تا حد امکان واقع‌بین بود. برنامه‌ریزی باید براساس هدف‌های موجود، نیاز بازار و کاربران انجام شود.

۷ استراتژی توسعه و پیشرفت کسب‌وکار

توسعه-بازار

۱. توسعه بازار یا نفوذ در بازار (Market development or market penetration)

استراتژی توسعه‌ی بازار یکی از استراتژی‌های توسعه و پیشرفت کسب‌وکار است که در آن تلاش می‌شود کالای موجود در بازارهای جدید به ‌فروش برسد. شرکت‌ها سراغ بازارهای تازه‌ای می‌روند که برای فروش محصول یا خدمات آنها مناسبند.

این استراتژی متداول کمک می‌کند از مرزهای مشتری‌های کنونی فراتر رویم و سهم از بازار را افزایش دهیم. این استراتژی می‌تواند شامل هدف قرار دادن صنعت جدید، جمعیت کاربران جدید، بخش جدیدی در شرکت یا منطقه‌ی جغرافیایی تازه‌ای باشد.

مثال جذاب این استراتژی فیس‌بوک است که ابتدا فقط در دسترس دانشجویان دانشگاه هاروارد قرار داشت. سپس در چند دانشگاه دیگر توسعه پیدا کرد و اکنون مخاطب آن بسیار فراتر از کالج است.

۲. اختلال در بازار (Market disruption)

ختلال-در-بازار

زمانی که وارد صنعتی کاملا تثبیت‌شده می‌شویم، از استراتژی اختلال برای توسعه‌ی کسب‌وکار بهره برده‌ایم. در مواردی که صنعتی تحت‌سلطه‌ی چند برند قدیمی و قدرتمند قرار دارد، باید کار را به روشی متفاوت از دیگران انجام داد. با بهره بردن از مدل تجار متفاوت، نوآوری، ارائه‌ی محصول ارزان‌تر یا باکیفیت‌تر می‌توانیم در بازار قدیمی اختلال ایجاد کنیم. زمانی که اسلک (Slack) وارد کار شد، توانست تا حد زیادی تیم‌ها را جذب خودش کند تا به‌جای استفاده از ایمیل سنتی، از محیط اسلک بهره ببرند.

۳. گسترش یا آپدیت محصول (Product expansion or diversification)

گسترش-یا-آپدیت-محصول

توسعه‌ی محصول یا افزودن ویژگی‌های جدید به محصول موجود یکی از روش‌های بسیار موثر برای کسب‌وکار پیشرو به‌شمار می‌رود. توسعه‌ی محصول برند ما را دردسترس مخاطبان تازه‌ای قرار می‌دهد که تا پیش از این مشتری ما نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید:   ۹ روش‌ حفظ انگیزه هنگام دورکاری

سمراش (Semrush) نمونه‌ی موفق این استراتژی را به‌کار گرفته. سمراش ابتدا پلتفرم جست‌وجوی پولی بود، ولی در گذر سال‌ها ویژگی‌های تازه‌ای راه‌اندازی کرد و به مجموعه‌ی نرم‌افزاری جامعی برای کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتر‌ها تبدیل شد. درست است که مخاطب هدف این شرکت تغییر نکرد، اما ویژگی‌های تازه‌ی آن موردتوجه کاربران بیشتری قرار گرفت.

۴. کانال‌های تازه (New channels)

کانالهای-تازه

ایجاد کانال‌های توزیع جدید جزو استراتژی‌های برتر توسعه و پیشرفت کسب‌وکار دسته‌بندی می‌شوند. این استراتژی بدون تغییر در محصول، درآمد را افزایش می‌دهد.

کسب‌وکار اینترنتی مانند ال بردز (Allbirds) که ابتدا فقط آنلاین بود، به حضور فیزیکی روی آورد و اکنون ۲۹ فروشگاه دارد.

۵. شراکت استراتژیک (Strategic partnership)

شراکت-استراتژیک

شراکت با برندهای دیگر می‌تواند به رشد و پیشرفت کسب‌وکار بینجامد. اگر با شرکتی شریک شویم که محصول یا خدمات آن، مکمل محصولات ماست، به مخاطب آن شرکت دسترسی پیدا می‌کنیم.

۶. رشد ارگانیک (Organic growth)

رشد-ارگانیک

یک استراتژی ایده‌آل برای توسعه و پیشرفت کسب‌وکار! شرکت بدون نیاز به تبلیغات رشد می‌کند. جست‌وجوی ارگانیک می‌تواند یک استارت آپ را به موفقیت برساند. در صورت رشد ارگانیک، هزینه‌ی جذب مشتری کم‌تر می‌شود و در مسیر صعودی قرار می‌گیریم. به این ترتیب، هزینه‌ي تبلیغات، صرف توسعه‌ی محصول جدید و راضی کردن مشتریان خواهد شد.

۷. شبکه‌سازی (Networking)

شبکه-سازی

یک استراتژی جهانی براساس این تئوری که تصمیم‌های حرفه‌ای ریشه در ارتباط دارد، شبکه‌سازی چهره به چهره. با این‌که شبکه‌سازی چهره‌ی نوینی به‌ خود گرفته، هنوز هم ارتباط مستقیم با مخاطب ارزشمند به‌شمار می‌رود.

درحالی‌که شبکه‌سازی حضوری زمان‌بر و هزینه‌بر به‌نظر می‌رسد، تکنیک‌های شبکه‌سازی دیجیتال رونق می‌گیرند. شبکه‌های اجتماعی هم به سرمایه‌گذاری زمان و توجه نیاز دارند تا رونق بگیرند.

بیشتر بخوانید:   تفاوت اساسی میان تفکر نقادانه و تفکر طرحی

فاکتورهای تاثیرگذار بودن استراتژی توسعه و پیشرفت کسب‌وکار

ما هر استراتژی‌ای را به‌کار ببندیم تا کسب‌وکار موفقی داشته باشیم، باید برای موفقیت به فاکتورهای دیگری هم توجه کنیم. ابتدا باید درک روشنی از هویت برند داشته باشیم. نقطه قوت، موقعیت و وجه تمایز خود را بشناسیم.

رشد کسب‌وکار با تمرکز بر توانمندی‌‌مان به‌دست می‌آید. چنان‌که فروشگاه والمارت (Walmart) توانست با ارائه‌ی پایین‌ترین قیمت به خریداران، به رشد برسد.

همچنین، شناخت بینش مخاطب و خواسته‌های او اهمیت دارد. باید بتوانیم بهتر از رقبا به نیاز خریدار پاسخ دهیم. شکل دادن گروهی از خریداران وفادار و تبلیغ دهان به دهان کمک‌کننده است.

سخن پایانی

هر کسب‌وکاری خواهان پیشرفت و توسعه است. پس از تعیین هویت برند، شناخت نیاز مخاطب و تقویت توانمندی، می‌توانیم با کمک استراتژی توسعه و پیشرفت کسب‌وکار، جایگاه خود را بهبود ببخشیم. گاهی یک استراتژی به‌تنهایی کمک‌کننده است. در بعضی موارد استراتژی‌ها را ترکیب می‌کنیم و کنار هم قرار می‌دهیم.

انجام تحقیقات بازار، مشخص کردن هدف و مسیر رشد، انتخاب استراتژی رشد، برنامه‌ریزی اجرایی، بررسی و اندازه‌گیری موفقیت در هر گام و بهینه‌ کردن استراتژی رشد، کسب‌وکار را به بهترین شکل جلو می‌برند و به موفقیت می‌رسانند.