من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چه چیز را پرسنال برندینگ می‌خوانیم؟

پرسنال برندینگ
پرسنال برندینگ یا برندسازی شخصی

پرسنال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟

می‌خواهید با چه عنوانی شناخته شوید؟

اگر کسی نام، کسب‌وکار یا برند شما را در جایی ذکر کرد، دوست دارید چه بگوید؟

بگذارید با این نکته شروع کنیم که پرسنال برندینگ یا برندسازی شخصی صرفاً برای صاحب کسب‌وکار نیست. پرسنال برندینگ برای همه‌ی اینفلوئنسرها، مربیان کسب‌وکار یا اشخاصی که می‌خواهند داستان‌شان را با دنیا در میان بگذارند، ضروری است.

چه بخواهید برترین کارآفرین، سرگرم‌کننده‌ترین سخنران یا برترین خیری باشید که عمر خود را صرف کمک به اجتماعش کرده است، به پرسنال برندینگ نیاز دارید.

اگر می‌خواهید بر دنیا اثر بگذارید، قطعا نقطه‌ی شروع شما ساختن استراتژی برندینگ است. در این مطلب از بلاگ همراهتم می‌خواهیم در ابتدا درباره‌ی تعریف پرسنال برندینگ یا برندسازی شخصی صحبت کنیم و سپس عمیق‌تر به اهمیت پرسنال برند آنلاین و صحبت درباره‌ی برخی از نکته‌ها و نمونه‌های پرسنال برندینگ بپردازیم.

اکثر افراد تعریف پرسنال برندینگ را اسم و لوگو می‌دانند، ولی موضوع از این‌ها فراتر می‌رود.

پرسنال برندینگ چیست؟

پرسنال برندینگ بازاریابی برای مردم و مشاغل‌شان است که به آن عنوان برند می‌دهند. این کار فرایند مستمر توسعه و حفظ خوشنامی و وجهه‌ی فرد یا گروه یا سازمان است. برخی از اعمالی که برای رشد خود انجام می‌دهیم بر توسعه‌ی فردی متمرکز است، در حالی که در پرسنال برندینگ موفقیت به‌معنای ارائه‌ی خود در قالب بسته‌ای جذاب است.

پرسنال برندینگ طرز نمایاندن خود به دیگران و ترویج اعتبار است. این کار ترکیبی منحصر به فرد از مهارت‌ها، تجربه و شخصیتی است که می‌خواهید در معرض دید هواداران‌تان بگذارید. برندسازی شخصی روایت داستان‌تان است و وجهه‌ای که مردم از اعتبار آنلاین شما برداشت می‌کنند.

به این سه نکته و نمونه درباره‌ی پرسنال برندینگ دقت کنید

  1. محتوا را هدفمند تولید کنید

محتوای هدفمند

بسیاری از بازاریابان می‌گویند بهترین راه جذب افراد و خریداران بیشتر به برند شخصی‌تان، تولید و به اشتراک‌گذاری پیوسته‌ی محتوای جدید است. آنها به شما می‌گویند که ویدئوهای بیشتر تولید کنید و متون بیشتری را برای بلاگ‌تان بنویسید. در نهایت برندی تاثیرگذار خواهید شد و شاخص عملکرد شما به حد مورد نظرتان خواهد رسید.

ما بارها شاهد شکست این استراتژی بوده‌ایم. این موضوع یکی از بیشترین و بزرگ‌ترین گلایه‌های کسب‌وکارها و برندها است، آنها وقت بسیاری را صرف تولید محتوای جدید کرده‌اند، ولی کسی این محتوا را ندیده است یا تعاملی با آن نداشته است. این اتفاق هدررفت فرصت مهمی است.

مسلم است که همه‌ی کسب‌ کارها و اینفلوئنسرها باید محتوای جدید تولید کنند، ولی نباید عادت کنید که برای رفع مسئولیت محتوا تولید کنید یا سه هفته از وقت‌تان را برای ساخت ویدئویی هدر دهید که صرفا پنج بازدیدکننده خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:   خوشبختی جعلی در شبکه های اجتماعی

بهترین روش نتیجه‌گیری، داشتن استراتژی محتوا و بودجه‌بندی برای ترویج محتوایی است که از پیش در اختیار داشته‌اید (به شرط آن که با اهداف و چشم‌اندازتان همخوان باشند). باید سعی کنیم افراد بیشتری را جلب و درگیر محتوایی کنیم که پیشتر در دسترس گذاشته‌ایم. یکی از باورهای اصلی و آموزه‌هایی که به مشتریان‌مان می‌دهیم این است که:

«اگر می‌خواهید پست آنلاین بگذارید، باید حاضر باشید که پول برای ترویج آن هم کنار بگذارید، و اگر حاضر به صرف هزینه برای این کار نیستید، نباید وقت خود را برای پست کردن آن هدر دهید.»

باید برای همه‌ی محتوای تولیدی بودجه و هدف مخصوص در نظر گرفته شود. فرقی نمی‌کند که پست بلاگ، توییت، استوری اینستاگرام یا ویدئوی جدید تولید می‌کنید، همیشه باید برای نمایش محتوای‌تان به افراد مناسب و در زمان مناسب وقت بگذارید.

همچنین باید در نظر داشته باشیم که نمایش محتوایی که برای مردم جالب است اهمیت دارد و مهم نیست شما درباره‌ی علایق آنها چه فکر می‌کنید. اگر نمی‌دانید افراد مورد نظر شما که هستند یا چه جور محتوایی را دنبال می‌کنند، درباره‌ی شخصیت خریداران مطالعه کنید.

  1. پشتکار داشته باشید و در دسترس باشید و خدمت‌رسانی کنید

پشتکار

استمرار در کانال‌های رسانه‌ی اجتماعی در همه‌ی پلتفرم‌ها، جذابیت بصری کانال‌ها و نمایاندن گونه‌ای از هویت تاثیرگذار که مد نظرتان است، در هنگام ساخت برند شخصی بسیار اهمیت دارد.

گری وی (Gary V) نمونه‌ای عالی از کسی است که همیشه در دسترس است و به طرق گوناگون به بیننده‌هایش خدمت می‌رساند. فرقی ندارد در کدام یک از کانال‌های رسانه‌ی اجتماعی دنبال می‌کنیدش، همیشه محتوای رایگان و متعددی درباره‌ی مشاغل جانبی در اختیار مخاطب می‌گذارد و پیوسته در تلاش است تا شما را به خواسته‌تان برساند.

او جایگاهی یافته است که می‌تواند چیزی ارزشمند را ارائه کند و از این رو موثرترین و معتبرترین راهبر فکری در این فضا شده است. او هر روزه از طریق ارائه‌ی محتوای رایگان به مخاطبانش خدمت می‌رساند و این کار را بدون چشم‌داشت می‌کند. این همان چیزی است که اغلب اینفلوئنسرها و برندهای امروز ندارند.

جایگاهی که مد نظر شماست چیست؟ به آن پایبند باشید و پشتکار داشته باشید. اگر می‌خواهید در زمینه‌ی کار و شغل جانبی فردی معتبر شناخته شوید، بیشتر محتوای آنلاین‌تان بایست در این باره باشد. با نظرپردازی در زمینه‌های گوناگون مخاطب‌تان را سردرگم نکنید.

  1. پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود را پیدا کنید

فروش منحصر به فرد

باید دریابید که نکته‌ی منحصر به فرد و ویژه‌ی برند شما چیست که شما را از دیگر رقیبان متمایز می‌کند. در زیر به یکی از برندهای نمادین در تاریخ اشاره می‌کنیم که در امر پرسنال برندینگ بسیار موفق بود.

بیشتر بخوانید:   برترین راهنمای پرسنال برندینگ در سال 2022

کوکاکولا (Coca-Cola) یکی از اولین کسب و کارهایی بود که از پرسنال برندینگ در استراتژی بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کرد.

آنها از اولین برندهایی بودند که بر شخصیت برند و تبلیغات احساسی تمرکز کردند. این برند هویتی برای خود ساخت که حول محور لذت، تجربه، اجتماع و شادی می‌گشت. آنها برندی خلق کردند که نوعی از سبک زندگی را به مردم نشان می‌داد که برایشان جذاب بود. ارزش‌ها و تمرکز این شرکت بدن توجه به تغییرات دنیای تبلیغات طی سالیان دراز برای بیش از 100 سال به همان منوال باقی مانده است.

آنها می‌دانستند که اگر می‌خواهند توجه مخاطب را جلب کنند باید علاوه بر فروش محصول تجربه‌ای جدید را نیز ارائه کنند و این همان نکته‌ای بود که کوکاکولا را از دیگر رقیبان جدا کرد.

اگر هنوز پرسنال برند خود را نساخته‌اید و تازه می‌خواهید این کار را بکنید، پاسخ به پرسش‌های زیر راه خوبی برای شروع است:

  1. برندتان چه حسی به مردم می‌دهد؟
  2. فرق شما با دیگران چیست؟
  3. باورها و ارزش‌های اصلی شما چیست؟
  4. به چه فرهنگ شرکتی‌ای گرایش دارید؟
  5. چه مجموعه‌ای از مهارت‌ها را ارائه می‌کنید؟
  6. پیام شما چیست؟
  7. مردم یا مشتریان مطلوب شما که هستند؟
  8. چطور تاثیر خواهید گذاشت؟
  9. آیا محصول، خدمت یا برند شما سبب دگرگونی در دیگران می‌شود؟
  10. چه مشکلاتی را حل می‌کنید؟
  11. چه نکته‌هایی ضامن موفقیت یا شکست شماست؟
  12. جایگاه شما کجاست؟
  13. آیا در جایگاه خود معتبرید؟

چرا ایجاد پرسنال برند اهمیت دارد؟

اهمیت پرسنال برند

افراد مدنظرتان به شما دسترسی خواهند یافت

وقتی پیوسته داستان‌تان را به دیگران بگویید و تکه‌های شخصیت‌تان را با مخاطبان‌تان در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید متوجه خواهید شد که افراد بیشتری با محتوای شما درگیر می‌شوند و شما را دنبال می‌کنند و مطالب‌تان را به اشتراک می‌گذارند.

هر چه شخصیت بیشتری به کسب‌وکارتان بدهید راحت‌تر قبیله‌تان را پیدا خواهید کرد. به مرور زمان اجتماعی از همفکران خود را می‌سازید. مردمی که برای مهارت‌های شما ارزش قائل می‌شوند و شما را به چشم متخصص حوزه‌تان می‌بینند.

بیشتر بخوانید:   تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان؛ خوب یا بد؟

متوجه خواهید شد که مردم یا شما را دوست دارند یا از شما خوش‌شان نمی‌آید، و این امر اهمیتی ندارد! شما به کسی که شما و خصوصیت‌هایتان را عجیب می‌داند یا کسی که پیوسته با شما مخالفت می‌کند، در قبیله‌تان نیازی ندارید.

یکی از بزرگترین دلایل ایجاد برند شخصی آماده کردن این گروه قدرتمند از افرادی است که می‌خواهند در کار شما مشارکت کنند. وقتی به هواداران مد نظرتان رسیدید می‌توانید بهره‌ی واقعی ببرید و به اهداف‌تان برسید.

برای مثال اگر چند ماه دیگر برنامه‌ای ترتیب داده‌اید و می‌خواهید بلیط بفروشید، وقتی هواداران مورد نظرتان را داشته باشید، طی چند دقیقه کل بلیط‌ها را خواهید فروخت.

بین خود و افرادی که برای‌تان اهمیت دارند اعتماد خواهید ساخت

اعتماد

در مورد کسب‌وکار آنلاین در پژوهش‌ها مشخص شده است که 80-70% افراد پیش از معامله با اینفلوئنسرها یا برندها درباره‌شان تحقیق می‌کنند.

مردم دوست دارند شما را بشناسند، مخصوصا پیش از آن که بخواهند خرج کنند یا با شما وارد معامله شوند. این یکی از دلایل اهمیت پرسنال برندینگ است. با استفاده از این روش می‌توانیم با مردم سراسر جهان رابطه و ارتباط برقرار کنیم.

از آن جایی که رسانه‌های اجتماعی مملو از اطلاعات موثق و فراوان درباره‌ی همه شده است، بسیار اهمیت دارد که خصوصیات معتبر خود را به نمایش بگذاریم. تقریبا همه‌ی کارهایمان را می‌توان در فضای آنلاین پیدا کرد، پس دقت کنید همه‌ی کارها و داستان‌هایی که روایت می‌کنید یکنواخت باشد.

استمرار یکی از عوامل چشمگیر در ایجاد اطمینان با دیگران است.

حرف آخر

برند شخصی شما کمک‌تان می‌کند تا از دیگران متمایز باشید. پرسنال برندینگ فرصت نمایش مهارت‌ها و توانمندی‌هایتان را به مشتریان کنونی و بالقوه‌تان می‌دهد. اصل در ساخت برند موفق و تاثیرگذاری حقیقی، دسترسی همیشه به شما و توانمندی در فروش و القای داستان‌تان به مردم برای جلب آنها به کسب و کارتان است.

حالا بروید و خود را در دسترس مخاطبان‌تان قرار دهید و به هر طریق ممکن به آنها خدمت برساند و نشان‌ دهید که ارزش سرمایه‌گذاری را دارید. با این کار تغییری عظیم در برند خود ایجاد خواهید کرد.