چطور بازده بیشتری داشته باشیم: سیزده راه کاربردی

بازدهی-خوب
چطور بازدهی بیشتر داشتنه باشیم

اگر فعالیت و بازده نداشته باشیم خوشحال نخواهیم بود. وقتی پیشرفتی در کارهای خود نمی‌بینیم و فعال و پرکار و سازنده نیستیم، پریشان و پرتنش می‌شویم. به همین دلیل است که باید فرا بگیریم چطور فعال و پربازده باشیم.

همچنین موارد متعددی مانع از خوشحالی ما می‌شوند: اطلاعیه‌های رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، پیام‌ها و همکاران پرچانه بخش کوچکی از مواردی است که ما را آزار می‌دهد. این «چیزهای کوچک» به‌سرعت روی هم جمع می‌شود و مانع سازندگی و فعالیت و پرکاری و نهایتا خوشحالی ما می‌شوند.

در این مطلب از بلاگ همراهتم یاد می‌گیریم که چطور با این سیزده نکته‌ی زیر پربازده و فعال باشیم و با این سازندگی و پرکاری، خوشحالی خود را یک‌بار برای همیشه به دست بیاوریم.

چگونه پربازده و فعال باشیم

    1. دزدان وقت خود را بشناسید

دزدان-وقت

همه‌ی ما دزدانی در زندگی داریم که وقت‌مان را سرقت می‌کنند، ولی بیشترمان هنوز آنها را نشناختیم. در مورد برخی از ما این دزدها برنامه‌های کامپیوتری و گوشی همراه‌مان هستند. در مورد برخی دیگر عادت‌های بد سرزدن‌های پیوسته به ایمیل و استراحت‌های متعدد در هنگام کار و اوج زمان سازندگی و فعالیت است.

اگر بتوانیم بزرگترین دزدان وقت، فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که شما را از سازندگی منحرف می‌کنند و مانع از پرکاری و بازده بالاترند یا عادت‌های بدی که سر راه اجرای بهتر وظایفند را شناسایی کنیم، بسیار سریع‌تر پیشرفت می‌کنیم و فعال‌تر و سازنده‌تر در کارهای روزانه خواهیم شد.

اگر می‌خواهیم درس بخوانیم، از روش‌های گوناگون استفاده کنیم و بدین ترتیب توجهی به دزدان وقت ندهیم و بی‌درنگ به نتایج بهتری خواهیم رسید.

اگر تصمیم بگیریم که یکی از بدترین عادت‌های مدیریتی زمان‌مان را تغییر دهیم، به سرعت به نتیجه می‌رسیم. به احتمال فراوان وقتی نتیجه‌ی این کار را ببینیم، انگیزه‌ی لازم را نیز برای ایجاد تغییرات دیگر پیدا خواهیم کرد.

به موردی فکر کنید که اگر همین الان تغییرش دهید بیشترین تاثیر را بر میزان فعالیت و بازده و سازندگی شما خواهد گذاشت. آن مورد را یادداشت کنید، دلیلش را پیدا کنید و فکر کنید که چه عواملی در ایجاد آن دخیل بوده است و چاره‌ی حل این معضل را بیابید.

    1. روزتان را پیش از آن که شروع شود تا انتها پیش ببرید

برنامه‌-ریزی-روزانه‌

برنامه‌ریزی روزانه‌ی مناسب راز رسیدن به قله‌ی سازندگی و بازده است. تعیین اهداف روزانه نیز اهمیت فراوان دارد. ابزاری برای برنامه‌ریزی روزانه تهیه کنید و کارها و فعالیت‌های روزانه را متناسب با میزان زمان و اهمیت آنها اولویت‌بندی کنید.

اگر دقیقا بدانید چه کارهایی را باید به انجام برسانید و هر کدام از این فعالیت‌ها چقدر زمان می‌برد، در مسیر درست فعال بودن و سازندگی و بازده بالا خواهید بود.

    1. پیروزی‌های کوچک را جشن بگیرید

پیروزی-های-کوچک

هر وقت کار انجام‌گرفته‌ را در فهرست وظایف خط زدید «هورمون خوشحالی» با نام دوپامین (dopamine) در مغزتان ترشح خواهد شد. این هورمون خوشحالی انگیزه‌ی سازندگی و پرکاری بیشتر را به شما خواهد داد.

بیشتر بخوانید:   باید و نبایدهای محیط کار

نکته‌ی جالب آن است که این هورمون خوشحالی که پس از پایان فعالیت و کار روزانه ترشح می‌شود هیچ عوارض جانبی‌ای هم ندارد.

    1. تا می‌توانید از ابزار کمکی بهره بگیرید

ابزار-کمکی-در-بازدهی

برای سازندگی و بازده بالاتر با شناسایی کارهایی که می‌توانید به دیگران بسپارید یا با استفاده از ابزار کمکی به پایان برسانید در پی راه‌هایی برای استفاده از اصل پارتو (Pareto principle) یا قانون 20/80 باشید.

وقت‌تان را با اجرای کارهای ساده و بی‌اهمیت تلف نکنید. آنها را به دیگران بسپارید یا تا جایی که می‌توانید از امکانات خودکار برای اجرای کارهای ساده استفاده کنید.

نترسید و کارهایی که می‌دانید دیگران می‌توانند اجرا کنند را به آنها بسپارید. این فرصت احتمالا باعث خوشحالی آنها نیز می‌شود و شما هم بابت کاهش کارهایتان خوشحال‌تر خواهید شد.

    1. باتری‌هایتان را شارژ کنید

خواب-کافی

ببینید چقدر خواب برای بدن‌تان لازم است و به اندازه‌ی کافی بخوابید. برای کشش و پیاده‌روی و استراحت وقت بگذارید تا در طول روز و پس از پایان کار و فعالیت باتری‌تان شارژ شود.

در مطالعه‌ای مشخص شد که برای سازندگی و فعالیت مفید و پرکاری در طول روز هر 50 دقیقه کار 15 تا 20 دقیقه استراحت لازم است. در حین فراگیری شیوه‌ی افزایش بازده و سازندگی این روش را اجرا کنید.

    1. سحرخیز باشید

سحر-خیز-بودن

سحرخیزی یکی از مهمترین ابزار نادیده گرفته‌شده در ارتباط با افزایش بازده و سازندگی در فعالیت‌ها است. سحرخیزی میزان بازده و خوشحالی را به‌میزان قابل توجهی بالا می‌برد.

بیشتر مردم صبح زود هنوز در خوابند و در ساعات اولیه‌ی صبح کمتر کسی مزاحم فعالیت و کار شما خواهد شد. فرد پرکار از این ساعات برای ورزش و مدیتیشن و پیشی گرفتن در انجام کارها استفاده می‌کند.

    1. کاری را بکنید که سر شوق می‌آوردتان

سر-شوق-آوردن

به فعالیت‌ها و کارهایی بپردازید که دوست دارید و با این کار فاصله‌ی میان کار و سرگرمی و تفریح را کم کنید. این کار خوشحالی را در محیط کار و بیرون از آن افزایش می‌دهد.

    1. زمان را تقسیم کنید

تقسیم-بندی-زمان

در حین انجام کارها بسته‌های زمانی درست کنید، مثلا یک ساعت کار کنید. این کار از سرگردانی و اتلاف وقت جلوگیری می‌کند. برای افزایش سازندگی و پرکاری در روز کاری زمان را تقسیم‌بندی کنید و عادت‌های کاری منظم پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:   ۹ روش‌ حفظ انگیزه هنگام دورکاری

برنامه‌های متعددی برای مدیریت زمان وجود دارد که می‌توانید آنها را به کار بگیرید یا می‌توانید زنگ ساعت را برای استراحت بین کار تنظیم کنید و از زمان آزاد میان کار لذت ببرید. در طول بسته‌های کاری زمان سعی کنید حواس‌تان را متمرکز کار کنید. فضایی آرام برای کار در نظر بگیرید و میز کاری را مرتب کنید و فهرست وظایف کوتاهی تنظیم کنید تا وظایف پیش رو را بدانید.

    1. از عوامل حواس‌پرتی پرهیز کنید

عوامل-حواس-پرتی

عوامل حواس‌پرتی بزرگترین موانع سازندگی و پرکاری و خوشحالی‌اند. هر بار که در هنگام اجرای کار حواس‌تان پرت می‌شود سطح بازده کاری کاهش می‌یابد.

همه‌ی ما این تجربه را داشته‌ایم که وقتی مشغول انجام کاری مهم بوده‌ایم ناگهان از ناکجاآباد صفحه‌ی پیام‌ها باز می‌شود و یکی از خاطرات تعطیلات آخر هفته‌اش می‌گوید. تا وقتی که حرف‌هایش تمام شود، دیگر فراموش کرده‌اید که کجای کار بوده‌اید و نیم ساعت طول خواهد کشید که روال کار از سر گرفته شود. به دیگران بگویید که کار مهمی در دست دارید و بدین ترتیب از حواس‌پرتی پرهیز کنید.

    1. رشته‌ی مزاحمت‌های دیجیتالی را ببرید

مزاحمت-های-دیجتالی

اطلاعیه‌های تلفن همراه و ایمیل و توییتر (Twitter) و فیسبوک (Facebook) و هر چه بر صفحه‌ی نمایشگرتان ناگهان باز می‌شود را باید ببندید. همه‌ی اطلاعیه‌ها را خاموش یا ساکت کنید و تمرکزتان را بالا ببرید تا سازنده و پرکار باشید.

    1. میزان موفقیت را ارزیابی کنید

ارزیابی-موفقیت

فکر خوبی است که هر از گاهی نتایج کاری‌تان را ارزیابی کنید و میزان پیشرفت کار را بدانید. چقدر پیشرفت کرده‌اید؟ آیا مسیر را به درستی پیش می‌روید؟ خوب است همیشه بدانید که در کجای مسیر پیشرفت هستید. مسلم است که برای ارزیابی مسیر پیشرفت باید در طی مسیر رسیدن به هدف ضرب‌الاجل تعیین کنید تا بدانید در هر ایستگاه چقدر موفقیت داشته‌اید و در مسیر رسیدن به هدف بمانید.

    1. مانع خود نشوید

مانع-خود-نشوید

گاهی تنها مشکل سر راه‌تان موانعی است که خود سر راه‌تان می‌گذارید و کارتان را خراب می‌کنید. برای سازندگی و بازده مناسب در فعالیت‌ها باید عادت‌هایی را در خود ایجاد کنید. گاهی خرابکاری‌هایی که خود در کارمان می‌کنیم واضح است، مثلا وقتی کار را پیش نمی‌بریم. در مواقع دیگر ممکن است این خرابکاری‌ها شکل کمال‌گرایی به خود بگیرد، وقتی که از هیچ نتیجه‌ای در کار راضی نمی‌شوید و کار هیچ وقت به سرانجام نمی‌رسد.

شاید وقتی کار پیش نمی‌رود گرایش داشته باشید که در پی عوامل بیرونی بگردید و تقصیر را به آنها نسبت دهید و کارخرابی‌های خود را نبینید.

ممکن است وقتی نتوانستید تقصیر را به عوامل بیرونی نسبت بدهید، شروع به بهانه‌تراشی کنید و تلاش بی‌ثمری برای توجیه نقص‌های کاری صورت دهید.

بیشتر بخوانید:   چرا مردم در رسیدن به اهداف خود شکست می‌خورند؟

ممکن است توجیه‌ها قابل پذیرش باشد، اما فراموش نکنید که در نهایت کار شما است که پیش نرفته است. این شیوه‌ی بهانه‌تراشی و طفره‌روی گاهی به‌صورت ناخودآگاه هنگامی رخ می‌دهد که احساس می‌کنیم قابلیت اجرای کارهای بزرگ پیش رو را نداریم.

تن دادن به این گونه تعویق‌ها در کار مثالی شفاف از موانعی است که خودمان سر راه خویش می‌گذاریم و اگر با این معضل مواجهه نکنیم، باز هم در کارهای بعدی سر راه‌مان قرار خواهد گرفت.

اگر حقیقتا در پی تغییر هستید نتایج را بر آسایش اولویت بدهید و رویه‌ی سازندگی و پرکاری و فعالیت خود را تغییر دهید. شاید یافتن تمرکز در ابتدا دشوار باشد، ولی وقتی از سر راه خود کنار رفتید و دست از بهانه‌تراشی برداشتید، می‌بینید که روند زندگی بسیار ساده‌تر خواهد شد.

    1. لحن برخورد با خود را تغییر دهید

لحن-برخورد-با-دیگران

افراد سازنده و فعال افکار بسیار متفاوتی در مقایسه با دیگران دارند. باید ذهن و افکارتان را به چالش بکشید و ذهنیت سازنده و پربازدهی برای خود تنظیم کنید. فرد سازنده به دلایل متعدد به کارهایی که از دست‌شان بر نمی‌آید فکر نمی‌کنند.

در عوض در فکر آن هستند که:

  • باید این کار و آن کار را بکنم. بهترین راه برای انجام این کارها چیست؟
  • تنشی که حس می‌کنم از کجا آمده است و برای مدیریت بهتر این وضعیت چه تغییراتی باید صورت بدهم؟
  • با توجه به شرایط فعلی چه کارهایی برای پیشبرد کارها باید بکنم؟

واژه‌ها و جملاتی که در مواجهه با شرایط به کار می‌گیرید بی‌درنگ بر شما تاثیر خواهند گذاشت و یا شما را تقویت یا تضعیف می‌کنند. می‌توانید از جملات تاییدی مثبت در گفتگوی درونی با خود استفاده کنید.

واژه‌هایی که در برخورد با خود به کار می‌گیرید در همه‌ی جنبه‌های زندگی محوری هستند، زیرا راهنمای شما خواهند بود. وقتی واژه‌ها به جای درهم شکستن‌تان شما را بسازند، سازندگی و فعالیت و خوشحالی بسیار راحت‌تر خواهد بود.

با این 13 نکته‌ی مفید یاد می‌گیرید که چطور سازنده و پرکار باشید و بیشتر برای کارهایی که خوشحال‌تان می‌کند وقت بگذارید.

با گام‌های کوتاه شروع کنید و تک به تک این توصیه‌ها را به کار ببندید. بدین ترتیب می‌توانید میزان سازندگی را بالاتر ببرید و در عین حال لذت را در زندگی خود تزریق کنید.