IMS چیست و چه نشانه هایی دارد؟

IMS چیست و چه نشانه هایی دارد؟

شاید عبارت پریود در مردان برای شما عجیب و ناآشنا باشد. IMS یا پریود در مردان نوعی سندروم تحریک پذیر است که تاثیر زیادی در روابط شما دارد. در این سندروم، آقایان مانند خانم‌ها تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند. حائز اهمیت است که بدانید هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند این تغییرات خلقی نام و دلیل مشخصی دارد.

سطح تستوسترون در مردان هر روز متغیر است. مثلا هنگام صبح افزایش و عصر کاهش پیدا می‌کند. حتی ممکن است سطح این هورمون هر روز نسبت به روز قبل متفاوت باشد. بعضی‌ها مدعی هستند که امکان دارد این نوسانات هورمونی علائمی مانند نشانه‌های پیش از قاعدگی (PMS) ایجاد شود. این علائم عبارتند از افسردگی، نوسانات خلقی و خستگی. علائم پریود مردان با زنان مشابه است و فقط در نشانه فیزیکی یعنی خونریزی تفاوت دارند.

IMS در طول زندگی تمام مردان اتفاق می‌افتد که با سندروم تحریک پذیری مردانه شناخته می‌شود. دلیل رخ دادن پریود مردانه، بالا و پایین شدن هورمون تستوسترون است. این هورمون نقش بسیار مهمی در سلامت جسمی و روانی مردان دارد.

علائم پریود در مردان

علائم پریود مردانه مانند PMS است. البته دقت کنید که علائم این چرخه همیشه منظم نیست و همچنین هیچ الگویی برای آن وجود ندارد. مهم‌ترین علائم در چرخه پریودی آقایان شامل موارد زیر است:

  • اضطراب بیش از حد

زمانی که مردان دچار IMS می‌شوند، اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند و این یکی از علائم سندروم تحریک پذیری مردان است.

  • افسردگی

فقط چند روز در ماه احساس افسردگی، بی‌حوصلگی و ناامیدی می‌کنند. پس اگر در طول ماه این احساسات را تجربه کردید بدانید که در دوران قاعدگی به سر می‌برید.

  • عصبانیت و پرخاشگری

قاعدگی مردان همراه با عصبانیت و پرخاشگری است. حائز اهمیت است که بدانید عصبانیت در دوران افسردگی رخ می‌دهد. در واقع افراد در این دوران نسبت به قبل حساس‌تر می‌شوند. برای همین نسبت به اتفاقات و شرایط عصبانیت بیش‌تری را تجربه می‌کنند.

  • کاهش میل جنسی

بعضی از مردان زمانی که دچار سندروم تحریک پذیری می‌شوند، کاهش میل جنسی را نیز تجربه می‌کنند. این کاهش میل جنسی در مردان یکی از مهم‌ترین علائم پریود در مردان است.

  • عدم اعتماد به نفس و گیجی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید مردان در این دوران اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و احساس ناکارآمدی دارند. همچنین برای انجام فعالیت‌های خود احساس گیجی می‌کنند.

  • خستگی بیش از حد

زمانی که مردان در طول روزهایی از ماه، احساس خستگی بیش از حد می‌کنند، این را هم از نشانه‌های سندروم تحریک پذیری در نظر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:   پرخاشگری چیست و چرا پرخاشگری می‌کنیم؟

عواملی که میزان تستوسترون را تغییر می‌دهند

عواملی که میزان تستوسترون را تغییر می‌دهند

نکته حائز اهمیت این است که عوامل زیادی برای بالا و پایین شدن میزان هورمون تستوسترون در بدن مردان وجود دارد و باعث تغییرات خلق‌ و خو می‌شود. مهم‌ترین عوامل تغییر میزان تستوسترون در افراد شامل موارد زیر است:

  • سن

سن یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در میزان هورمون تستوسترون بدن است. زمانی که مردان به سن 30 سالگی می‌رسند بخشی از هورمون تستوسترون موجود در بدن خود را از دست می‌دهند.

  • کمبود خواب

آقایانی که دچار کمبود خواب هستند میزان کم‌تری از این هورمون را در بدن خود دارند و بیش‌تر علائم سندروم تحریک پذیری را تجربه می‌کنند.

  • استرس

مردانی که استرس و اضطراب را در زندگی روزمره خود بیش از حد تجربه می‌کنند، باعث می‌شود میزان هورمون تستوسترون موجود در بدن آن‌ها کم شود.

  • رژیم و تغییر در وزن

تغییر در رژیم غذایی و وزن باعث تغییر میزان هورمون تستوسترون در بدن می‌شود.

سن آغاز سندروم تحریک پذیری در مردان

IMS در تمام آقایان اتفاق می‌افتد اما در سن بین 45 تا 50 سالگی دوره اوج آن محسوب می‌شود. در این سن میزان هورمون تستوسترون کاهش پیدا می‌کند. برای همین در این سن پریود در مردان رخ می‌دهد.

راهکارهای همراهی مردان در دوران IMS

با انجام برخی رفتارها و حمایت‌ها می‌توانید مردان را در این دوران همراهی کنید. این رفتارها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کمک کردن در برخی کارها
  2. ایجاد فضای آرام
  3. افزایش اعتماد به نفس

درمان پریود در مردان

درمان پریود در مردان

بهترین روش درمان برای کاهش علائم پریود در مردان عبارتند از:

  • کمک گرفتن از درمانگر متخصص
  • استراحت بیش‌تر در این دوران
  • تلاش برای بهبود و تقویت شرایط جسمی
  • آگاهی کامل از علائم پریود در مردا
بیشتر بخوانید:   فواید طب سوزنی: ارتباط ذهن با بدن

در رابطه با پریود در مردان، کم‌تر کسی و حتی می‌توان گفت تعداد کمی از مردان اطلاع دارند. آقایان در بعضی از روزهای ماه احساساتی مثل کمبود انرژی، عدم اعتماد به نفس، کاهش میل جنسی و… را بدون دانستن علت اصلی، آن را تجربه می‌کنند.

پریود در مردان یا سندروم تحریک پذیری مردانه (IMS) با کاهش میزان سطح هورمون تستوسترون در بدن ایجاد می‌شود. این تغییرات، نوسانات خلق و خو برای مردان ایجاد می‌کند. این اتفاق‌ها زمان مشخصی مانند سیکل پریود در خانم‌ها ندارند و می‌توان گفت تمام مردان این دوران را پشت سر می‌گذارند.

برای کاهش علائم ناخوشایند پریود در مردان که در مقاله ذکر کردیم، می‌توانید از درمانگر و تراپیست متخصص کمک بگیرید. استفاده از روش‌هایی که درمانگر برای کنترل و مدیریت خلق و خو به شما داده است باعث می‌شود این مرحله روحی را آسان‌تر پشت سر بگذارید.