من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

انتخاب فرد مناسب برای ازدواج

ملاک-های-ازدواج
فرد مناسب برای ازدواج

برای ازدواج کردن ملاک‌های متعددی وجود دارد که باتوجه به تفاوت فرهنگ‌ها متغییر هستند. در هر شهر و کشور چیز‌هایی  اصول و پایه‌ی ازدواج هستند که ممکن است در دیگر مناطق هیچ اهمیتی به آنها داده نشود. اما به طور کلی در هر جایی از دنیا که باشیم، باید به چیز‌هایی توجه کنیم که ازدواج ما را تضمین کند، مسائلی که در همه جای دنیا پایه و اساس یک ازدواج موفق را تشکیل می‌دهد.

معیارهای مناسب ازدواج

 

تشابه

یکی از مهم‌ترین اصولی که باید به آن توجه کرد اصل تشابه است، تشابه در هر چیزی. از میزان تحصیلات و علایق و وضعیت مالی گرفته تا اهداف پیش رو. بهتر است در هر یک از ویژگی‌ها کمترین میزان تفاوت وجود داشته باشد. حتی آمار ازدواج‌های ناموفق می‌گوید که اختلاف سنی زیاد می‌تواند احتمال شکست را بسیار بالا ببرد.

توانایی برقراری ارتباط

توانایی-برقراری-ارتباط

به این موضوع توجه کنید که چه مدت است که او را می‌شناسید. آیا در این مدت توانسته اید به خوبی با هم ارتباط برقرار کنید؟ به زمانی که با هم می‌گذرانید فکر کنید. شما و فرد مورد نظر باید حرفی برای گفتن داشته باشید. نباید دنبال حرف بگردید. اگر با کسی قرار می‌گذارید که نمی‌دانید با او درمورد چه چیز حرف بزنید، احتمالا دنیای‌تان هم با هم متفاوت است. شما باید برای صحبت با یکدیگر مشتاق باشید. حرف‌های‌تان برای هم جالب و شنیدنی باشند. نه اینکه به دنبالی راهی باشید که موضوع را عوض کنید یا اینکه برای تمام شدن حرف‌های او لحظه‌شماری کنید.

مسائل مالی

مسائل مالی موضوع بسیار مهمی‌ست. دیدگاه شما به مسائل مالی باید یکسان باشد. یکی با داشتن یک سقف بالای سر احساس خوشبختی می‌کند، یکی دیگر با داشتن خانه و ویلا و چند زمین این طرف و آن طرف هم راضی نمی‌شود. باید ببینید شخص مقابل شما چه تفکری درمورد چنین مسائلی دارد. مشخص کنید که درآمد او از کجا و به چه مقدار است. بعد ببینید با ملاک‌های‌تان جور در می‌آید یا خیر.

بیشتر بخوانید:   اثر دارونما چیست و چگونه کار می‌کند؟

سلامت

سلامت-زوجین

سلامت جسمی و روحی یکی دیگر از معیار‌های ازدواج است که باید در روز‌های ابتدای آشنایی بررسی شود. هر دو طرف باید وضعیت جسمانی خود را به طور مشخصی روشن کنند. توجه داشته باشید برخی از پنها‌ن‌کاری‌ها و دروغ گفتن‌ها درمورد وضعیت جسمی می‌تواند در آینده مورد پیگرد حقوقی هم قرار بگیرد.

سطح معلومات

سطح معلومات هر شخص مشخص می‌کند که او در زندگی خود به دنبال چه چیز‌هایی بوده است. اگر فکر می‌کنید سطح معلومات او با سطح معلومات شما هم‌خوانی ندارد مسلما گزینه‌ی مناسبی را انتخاب نکردید. اینکه در چه زمینه‌هایی و به چه مقدار اطلاعات دارد، موضوعی بسیار جدی‌ست.

اولویت‌ها

اولویت-ها-ی-ازدواج

یکی دیگر از ملاک‌های ازدواج اولویت‌ها‌ست. اولویت‌های خود را با هم مقایسه کنید. لیستی از اولویت‌های خود را تهیه کنید. از او هم بخواهید اولویت‌های خود را لیست کند. کار‌هایی مثل کتاب خواندن، ورزش، ادامه‌ی تحصیل، راه‌اندازی یک کار جدید و مواردی شبیه به آن. لیست اولویت‌های شخص مقابل باید منطقی به نظر برسد. صرف نوشتن آنها کافی نیست. باید این مسائل در زندگی او نمود داشته باشد. مثلا اگر می‌گوید کتاب خواندن اولویت او‌ست، باید ببینید آخرین کتابی که خوانده کی بوده و چه بوده است. یا مثلا اگر ورزش از اولویت‌های اوست باید دید آیا واقعا ورزش می‌کند یا اینکه تنها برای تحت تاثیر قرار دادن شما از چنین اولویت‌هایی اسم می‌برد.

دین و آئین و مذهب

یکی از جدی‌ترین ملاک‌های ازدواج مساله‌ی مذهب است. علاوه بر یکی بودن مذهب باید مقدار و اندازه‌ی اعتقادات هم تشابه داشته باشد. همان‌طور که دو خط موازی به یکدیگر نمی‌رسند، ازدواج کسانی که از نظر اعتقادی به یکدیگر شبیه نیستند هم نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت.

فرزندآوری

فرزند-آوری

شما و فرد مورد نظر باید درخصوص به دنیا آوردن فرزند با هم توافق داشته باشید. بعضی از زوجین تمایلی به فرزندآوری ندارند. حتما در این مورد با او صحبت کنید. درمورد اینکه تمایل دارید چه تعداد فرزند به دنیا بیاورید هم با یکدیگر گفت‌و‌گو کنید. اگر تصمیم دارید سال‌های ابتدایی فرزندی نداشته باشید، حتما مشخص کنید تا چه زمانی قرار است دست نگه دارید. حتی اگر شاغل هستید بهتر است درمورد شیوه‌ی نگهداری فرزند هم صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:   چطور می توانیم آسیب طلاق بر کودکان را به حداقل برسانیم؟

گذشته

گذشته چراغ راه آینده است. هر کسی حق دارد گذشته‌ای داشته باشد و شما هم حق دارید این گذشته را نپذیرید. شما باید درمورد کلیات گذشته‌ی نامزد خود اطلاعات داشته باشید. اگر فکر می‌کنید که گذشته‌ی هر کس فقط به خود او ربط دارد کاملا در اشتباهید. با این حال لازم نیست در همه‌ی جزئیات امور گذشته، کنکاش کنید. همین که از کلیات مهم زندگی شخص مورد نظرتان آگاه باشید کافی‌ست.

محل زندگی

محل-زندگی

درباره‌ی اینکه قرار است کجا زندگی کنید با هم حرف بزنید. مطمئن شوید که موضع او و شما در این زمینه یکی‌ست. اگر به چنین موضوعی بی اعتنا باشید احتمال اینکه در آینده با مشکل جدی مواجه شوید بسیار زیاد است.

مسئولیت‌پذیری

یکی از مهم‌ترین معیار‌های انتخاب فرد مناسب برای ازدواج مسئولیت‌پذیری‌ست. هرگز به طور مستقیم از او نپرسید که مسئولیت‌پذیر است یا خیر. برای تشخیص این معیار می‌توانید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا به موقع به قرار‌های ملاقات می‌آید؟
  • آیا تا به حال از شغل خود اخراج شده است و دلیل آن چه بوده است؟
  • آیا از اینکه نتوانسته است وظیفه‌اش را انجام دهد ناراحت است؟
  • آیا به موقع و درست عذرخواهی می‌کند؟
  • آیا از وسایل و دارایی خود مراقبت می‌کند؟
  • آیا در زندگی برنامه‌ریزی دارد و آدم منظمی‌ست؟
  • وقتی مسئولیتی را قبول می‌کند نتیجه‌ی آن چه چیزی‌ست؟

جواب همه‌ی این سوالات را می‌توانید با ارتباط و معاشرت با او و خانواده‌اش به دست بیاورید. علاوه بر این توجه داشته باشید که مسئولیت‌پذیری هم حدی دارد. افراط و تفریط در این زمینه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. کسانی که شخصیت ناجی دارند دائما در حال کمک کردن به اطرافیان هستند. شاید در روز‌های اول فکر کنید با شخص مردم‌داری آشنا شده‌اید. اما باید بدانید این افراد برای جلب نظر و احترام دیگران شما را هم فدا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:   مفهوم نگرش در روانشناسی

پایگاه اجتماعی

پایگاه-اجتماعی

شما دو نفر می‌بایست پایگاه اجتماعی مشابهی داشته باشید. پایگاه اجتماعی معیار مهمی در ازدواج است که باید پیش از ازدواج آن را به خوبی بررسی کنید.

پایگاه اجتماعی را سطح ثروت، درآمد و شغل شما تعیین می‌کند. اگر هر یک از پایگاه‌ها را در یک کفه‌ی ترازو قرار دهید، نباید خیلی بالا و پایین باشد. همان‌طور که قبلا هم گفتیم تفاوت‌های بین شما و فرد مورد نظرتان می‌بایست حداقل ممکن باشد. اما پایگاه اجتماعی شما مساله‌ای‌ست که باید به تنهایی و به عنوان یک ملاک جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرد.

ارتباط با خانواده و دوستان

ارتباط-با-خانواده

نحوه‌ی ارتباط شخص مقابل با دیگران را بررسی کنید، اینکه برای خانواده و دوستان خود چه‌قدر وقت می‌گذارد و با آنها چگونه برخورد می‌کند. اگر با خانواده‌ی خود بدرفتاری دارد فکر نکنید که شما از این قاعده مستثنی هستید. داشتن اختلاف را با بدرفتاری اشتباه نگیرید. اختلاف در هر جایی و بین هر کسی ممکن است وجود داشته باشد. چیزی که مهم است احترام است که باید با وجود این اختلافات در نظر گرفته شود.

به طور کلی در انتخاب همسر باید معدل‌گیری کنید. یعنی تعیین کنید که کدام ویژگی‌ها بیشتر و کدام‌ها کمتر هستند. برای همین علاوه بر توجه به شرایط و مشورت با دیگران باید به مشاوره‌ی پیش از ازدواج هم مراجعه کنید تا با دیدی باز و منطقی تصمیم بگیرید.