من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

شیوه‌ی زندگی در زمان حال

زندگی-در-زمان-حال
شیوه‌ی زندگی در زمان حال

چطور در زمان حال زندگی کنیم؟

بیشتر ما در عوض زندگی در زمان حال در گذشته یا رویای آینده زندگی می‌کنیم. چقدر پیش می‌آید که در فکر اتفاقات دیروز غرق شوید یا به آن‌چه فردا رخ خواهد داد بیندیشید؟ این امر تا چه حد بر زندگی شما اثر گذاشته است؟ در این مقاله از بلاگ همراهتم به چگونگی زندگی در زمان حال و راه‌هایی برای کمک به بازگشت به زندگی ذهن‌آگاه اشاره می‌کنیم.

چطور حواس‌مان به اطرافمان باشد؟

یکی از راه‌های زندگی در زمان حال توجه به محیط اطراف است. چقدر از روز را وقت می‌گذاریم و سر از کار خود بیرون می‌کشیم و به اطراف و اتفاقاتی که حول ما رخ می‌دهد توجه می‌کنیم؟ آخرین باری که نشسته‌اید و چشم‌ها را بسته‌اید و نفسی عمیق کشیده‌اید و به همه‌ی جزئیات محیط دقت کرده‌اید کی بوده است؟

از فرصتی که حالا دارید استفاده کنید: چشمان‌تان را ببندید و نفسی عمیق بکشید، سپس چشم‌ها را باز کنید و در ذهن را به محیط اطراف باز کنید.

  • دیوارها چه شکلی دارند؟
  • زمین و سقف چطور ـ چه طرح‌هایی در آنها می‌بینید؟
  • چند پنجره در سمت راست و چپ شما وجود دارد؟
  • چند چراغ را از نقطه‌ای که نشسته‌اید می‌بینید؟

وقتی درنگ می‌کنید و با دقت به اطراف نگاه می‌کنید زندگی در زمان حال بسیار راحت‌تر خواهد شد.

در هر لحظه بر یک چیز متمرکز شوید (چند کار را همزمان صورت ندهید)

تمرکز-در-لحظه

با این که ظاهرا اجرای چند کار به‌طور همزمان پربازده‌تر به نظر می‌رسد، این دست و آن دست کردن کارهای متفاوت زندگی در زمان حال را بسیار دشوارتر خواهد کرد. درست است که در ابتدا اقدام به کاری که تمام توجه شما را به خود اختصاص می‌دهد کمی آزاردهنده به نظر می‌آید، ولی بدانید که وقتی همه‌ی تمرکز خود را بر یک کار می‌گذارید بازده بسیار بالاتری خواهید داشت. این کار را با تلاش برای گنجاندن چند کار در یک برهه‌ی زمانی یا صرف نیمی از انرژی‌تان بر سه پروژه‌ی متفاوت قیاس کنید.

بیشتر بخوانید:   حالت‌های ذهنی انسان

وقتی مشغول به کاری می‌شوید، همه‌ی توجه خود را عطف آن کنید. وقتی به دلیل بی‌میلی به کاری که می‌کنید ذهن‌تان مشغول موضوع‌های دیگر یا سر زدن به تلفن همراه می‌شود، دست از کار بکشید و تمرکزتان را به کاری که می‌کردید بازگردانید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که وقتی بر اتفاقات زمان حال تمرکز کامل دارید، بهتر می‌توانید جزئیات آن را در گذر زمان به یاد آورید.

قدر آن چه اکنون دارید را بدانید

قدردانی

بخشی از زندگی در زمان حال وقت گذاشتن برای قدردانی از آن چه اکنون (نه در گذشته و یا آینده) دارید است. اگر پیوسته به فکر چیزهایی باشید که ندارید، وقتی برای قدردانی از داشته‌هایتان در زمان حال نگذاشته‌اید.

یکی از راه‌های تمرین قدرشناسی نوشتن فهرستی از چیزهایی که قدرشان را می‌دانید و بازبینی روزانه این فهرست است. سعی کنید حداقل سه مورد از سعادت‌های زندگی را که اکنون در اختیار دارید بنویسید. یا راه دیگر آن است که غوغا کنید و هر چه را که در یک مدت زمانی مشخص به ذهن‌تان می‌رسد بر کاغذ ثبت کنید.

چیزها را آن‌گونه که هستند بپذیرید

اگر می‌خواهید زندگی در زمان حال را آغاز کنید، نباید به این فکر کنید که دوست دارید چیزهای گوناگون چه‌طور باشند. و آنها را همان‌طور که هستند بپذیرید. نمی‌توانید همه‌ اتفاقات اطراف را مدیریت کنید؛ گاهی زندگی با خواسته‌ی شما فرق خواهد داشت. تمرین پذیرش به شما کمک می‌کند تا ذهن‌تان را گرفتار مسائلی نکنید که در اختیار شما نیستند.

تمرین مدیتیشن ذهن‌آگاه

تمرین-مدیتیشن

یکی از راه‌های زندگی در زمان حال تمرین مدیتیشن ذهن‌آگاهی است. این گونه مراقبه به مردم کمک می‌کند تا آگاه‌تر شوند و تمرکزشان را بر آن چه در لحظه صورت می‌دهند، بیشتر کنند. شروع به تمرین روزانه‌ی مدیتیشن می‌تواند به آگاهی شما از افکار و احساسات‌تان کمک کند و در نتیجه‌ی آن میزان زمانی را که در حال می‌گذرانید افزایش خواهد داد.

با افرادی که حس خوشحالی و رضایت به شما می‌دهند وقت بگذرانید

یکی از راه‌های عالی برای زندگی بیشتر در زمان حال، گذراندن وقت با کسانی است که شما را خوشحال می‌کنند و حس رضایت را در شما افزایش می‌دهند. بودن در کنار افراد مثبت و پشتیبان، مثبت‌گرایی و شادی را در زندگی شما افزایش خواهد داد. در نتیجه‌ی این امر سطح تمرکز شما از وقایع اطراف بیشتر می‌شود و کمتر درگیر گذشته و آینده خواهید بود.

بیشتر بخوانید:   آیا استرس والدین به کودکان نیز سرایت می کند؟

به کارهایی که می‌کنید آگاه باشید

از خوردن تا وقت‌گذرانی در تلفن همراه باید آگاهانه صورت بگیرد. چقدر پیش می‌آید که همزمان با تماشای تلویزیون ناهار می‌خورید؟ این یکی از راه‌هایی است که شما را از زندگی در لحظه دور می‌کند، زیرا همه‌ی حواس خود را صرف یک کار و فعالیت نمی‌کنید.

  • در عوض سعی کنید در هنگام غذا خوردن حواس‌تان را به وعده‌ی غذایی بدهید.
  • عطر غذا چگونه است؟
  • طعم غذا چطور است؟
  • بدن‌تان چه واکنشی به آن چه خوردید نشان داده است؟
  • هنگام غذا خوردن چه صداهایی را از اطراف شنیدید ـ تلفن همراه، صدای رفت‌وآمد خوردوها، موسیقی؟

با تمرکز بر این جزئیات و ذهن‌آگاهی نسبت به همه‌ی وقایع اطراف در هنگام اجرای فعالیت یا کار به شما کمک خواهد کرد که آگاهی از لحظه‌ی حال را در زندگی خود افزایش دهید.

تمرین‌های تنفس عمیق داشته باشید

تمرین-تنفس

برای نشستن و تمرین تنفس عمیق وقت بگذارید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بر ذهن‌تان متمرکز شوید و حواس‌تان به کاری که می‌کنید باشد. تنفس عمیق و منظم و آهسته به شما کمک خواهد کرد تا حس درد یا افکار منفی و بد را از خود دور کنید و در عین حال امکان مدیریت بهتر فعالیتی را که در حال حاضر در دست دارید را به شما می‌دهد. یکی از راه‌های سریع و آسان این کار شیوه‌ی تنفسی 8-7-4 است.

کمی از فناوری و رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

فاصله گرفتن از رسانه‌ی اجتماعی و فناوری به شما کمک می‌کند تا در زمان حال و متمرکز بمانید. هر چند شاید فکر کنید که سر زدن پیوسته به رسانه‌ی اجتماعی به شما کمک خواهد کرد که با جهان اطراف در ارتباط بمانید، اما این کار در حقیقت تاثیر منفی بر توانایی شما در زندگی در زمان حال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:   مفهوم مدیتیشن یا مراقبه

چند بار پیش آمده است که مشغول کاری بوده‌اید و ناگهان حواس‌تان به رسانه‌ی اجتماعی‌تان پرت شده است؟ بسیار مهم است که یاد بگیریم نگذاریم فناوری زندگی ما را احاطه کند، زیرا این امر سبب خواهد شد که نتوانید بر وقایع اطراف ذهن‌آگاهی داشته باشید.

به ویژه آن که وقتی با افراد دیگر زمان می‌گذرانید مهم است که تمرکز را بر افراد و محیط پیرامون‌تان بگذارید و نگذارید تلفن همراه حواس‌تان را پرت کند.

مرتب ورزش یا یوگا کنید

ورزش-با-یوگا

ورزش منظم یا حتی پیاده‌روی عادی در پارک به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را در فعالیت‌های زمان حال افزایش بدهید. گنجاندن یوگا در برنامه‌ی روزانه نیز راهی مناسب برای زندگی در زمان حال است، خصوصا آن که آن را همراه مدیتیشن و تمرین‌های ذهن‌آگاهی انجام دهید.

اگر وقت برای کلاس کامل یوگا ندارید، کمی درنگ کنید. چند تمرین و وضعیت ساده‌ برای دقایقی می‌تواند به شما در بازگشت به زمان حال کمک کند.

در جمع‌بندی مطالب باید گفت که زندگی در زمان حال نیازمند وقت گذاشتن برای قدرشناسی از جایگاه‌تان، کارتان و شخصیت‌تان است. به جای آن که در گذشته غرق شوید یا نگران اتفاقات آینده باشید سعی کنید هر لحظه‌ای را که می‌گذرد حس کنید. اگر برای این کار نیاز به کمک دارید، گفتگو با درمان‌گر مفید خواهد بود. درمان‌گران می‌توانند به شما ابزار و روش‌هایی را معرفی کنند که زندگی در زمان حال را بسیار راحت‌تر خواهد کرد.