من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

شور و اشتیاق در شغل تضمینی برای موفقیت است

شور و اشتیاق در شغل تضمینی برای موفقیت است

وقتی شور و اشتیاق به چیزی پیدا کردید یا در آن ماهر شدید، راهی پیدا کنید تا آن را وارد حرفه‌ی خود کنید. راه رسیدن موفقیت واقعی کار کردن با شور و اشتیاق است.

همه‌ی ما علایقی داریم که آنها را به کارهای دیگر ترجیح می‌دهیم. ممکن است شور و اشتیاق ما در ورزشی خاص، هنری مشخص یا مسیری برای رسیدن به کمال باشد. به هر حال هر شوق و ذوقی که داشته باشیم، آن قدر قدرتمند است که آرزو داریم می‌توانستیم آن را در حرفه‌ی خود وارد کنیم.

در جامعه‌ای پویا و پرانرژی که فرصت‌های بی‌شماری وجود دارد لازم نیست تمایلات و شور و اشتیاق خود را رها کنیم یا در پستو نگه داریم. در عوض می‌توانیم حرفه‌ای را بیابیم که قدر علایق ما را می‌داند و آنها را می‌پروراند. البته حتی اگر چنین فرصت‌هایی در محیط زندگی ما فراهم نیست، نباید ناامید شویم.

با مطالعه‌ی ادامه‌‌‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم شیوه‌ی یافتن فرصت شغلی متناسب با علاقه و شوق خود را دریابید و پی به فواید آن ببرید.

معنای شور و اشتیاق چیست؟

ظاهرا امروزه واژه‌ی شور و اشتیاق (passion) در لینکدین (Linkedin) و یوتیوب (YouTube) تبدیل به ابزار اصلی و جادویی تبلیغ در دست همه‌ی کارآفرینان شده است. اما یکی از بهترین تعریف‌های این اصطلاح به این قرار است: «میل و علاقه‌ی بسیار شدید به فعالیت، شیء یا مفهومی خاص و تعهد به آن.» البته شور و اشتیاق مفهومی بالاتر از یک تعریف ساده دارد.

شور و اشتیاق نیروی برانگیزاننده‌ی درونی ما است که ما را به سوی چیزی هل می‌دهد. این نیرو آتشی درونی است که نیاز به نگهداری دارد. می‌توان در این آتش سوخت ریخت و بر آن دمید یا رهایش کرد تا خاموش شود، و در این مورد حرفه‌ی شما عاملی تعیین‌کننده محسوب می‌شود. حرفه‌ای که همه‌ی توان و انرژی شما را هدر می‌دهد مانع رسیدن شما به شور و اشتیاق‌تان خواهد شد. اما حرفه‌ای که با علایق شما در هم بافته شده است شما را به سوی سرحد کمال‌تان هدایت می‌کند.

فایده‌ی حرفه‌ای که با شور و اشتیاق شما هم‌سو باشد چیست؟

یافتن حرفه‌ای که به آن علاقه دارید فواید متعدد مشهودی دارد که شامل منافع روزمره و کلی می‌شود. فرض کنید که باید هر روز کاری ساعت پنج صبح سر کار خود حاضر باشید، برای آمادگی و رسیدن به موقع احتمالا باید دو ساعت زودتر از خواب برخیزید. حال اگر به کاری که می‌کنید علاقه داشته باشید، مسلما تحمل دشواری این ساعت کاری برایتان راحت خواهد بود.

حتی بدون این گونه شرایط کاری دشوار نیز وقتی فرهنگ کاری و خود کاری که می‌کنید برایتان مهم باشد زندگی کاری روزمره بسیار آسان‌تر و مفرح‌تر خواهد بود. در این صورت با همکاران و کارفرمایان راحت‌تر و بهتر ارتباط برقرار خواهید کرد و با رغبت بیشتری وظایف روزانه را به انجام خواهید رساند.

بیشتر بخوانید:   مدیریت نیروی انسانی

در سطحی بالاتر باید گفت که حرفه‌ای که مشوق و پرورش‌دهنده‌ی شور و اشتیاق در شما باشد تقریبا تضمینی بر موفقیت درازمدت شما خواهد بود. وقتی به کارتان علاقه داشته باشید با انرژی بیشتری در کارهای روزانه مشارکت می‌کنید و آنها را بهتر به انجام می‌رسانید. امور دشوار و کارهای طاقت‌فرسا جذاب‌تر خواهند بود و انگیزه‌ی شما در برخورد با موانع از بین نخواهد رفت.

حتی ممکن است اشتیاق شما به اطرافیان سرایت کند و رئسایتان ارزش شما را در میان گروه بهتر درک کنند. شور و اشتیاق در کار سبب می‌شود که علاوه بر مهارت‌های لازم برای اجرای وظایف کاری طرز برخورد و نگرش شما نیز تبدیل به ارزشی افزوده شود. در واقع به احتمال فراوان چنین رویکردی به افزایش حقوق و موقعیت کاری نیز منتهی خواهد شد. در این زمینه شور و اشتیاق در کار احتمالا در دراز مدت به ثبات و تامین شغلی و درآمد موجه و نهایتا موفقیت خواهد انجامید.

چطور حرفه‌ای متناسب با شور و اشتیاق‌مان پیدا کنیم؟

چطور حرفه‌ای متناسب با شور و اشتیاق‌مان پیدا کنیم؟

حرفه‌ای که با شور و اشتیاق ما همسو باشد اتفاقی عالی محسوب می‌شود، اما چطور باید شغلی مناسب را پیدا کنیم که با علایق ما همخوان است؟ هرچند به احتمال زیاد بخت پیدا کردن شغلی که دقیقا با همه‌ی علایق شما همخوان باشد بسیار اندک خواهد بود، اما با استفاده از راهبردهای زیر می‌توان جستجو را هدفمندتر و دقیق‌تر کرد.

صنعت و رشته‌ای را پیدا کنید که بازتابی از علایق شما باشد

مسلما بهترین اتفاق آن است که صنعتی را پیدا کنید که دقیقا با شور و اشتیاق شما یکسان باشد. برای مثال، برای عاشقان موسیقی و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی تاریخ هر کدام مشاغلی مشخص و منحصر به خود وجود دارد. اما اگر نتوانستید شغلی را پیدا کنید که دقیقا با علایق شما مطابقت دارد، نگران نباشید، زندگی به آخر نرسیده است!

شاید نتوانید کاری را پیدا کنید که دقیقا در زمینه‌ی مورد علاقه‌تان باشد، اما می‌توانید به طریقی علاقه‌ی خود را وارد کارتان کنید. برای نمونه، اگر کارتان در رشته‌ی املاک است و به عکاسی علاقه‌مندید، می‌توانید از علاقه‌تان به عکس و عکاسی بهره بگیرید و تصاویری خارق‌العاده از ملک‌ها بردارید. به این ترتیب شما علاقه و شور و اشتیاق خود را در کارتان وارد کرده‌اید، هر چند شغل شما بخشی از صنعت سنتی عکاسی محسوب نمی‌شود.

حرفه‌هایی که در نظرتان جذاب است را امتحان کنید

ممکن است حرفه‌ای مشخص در نظرتان جالب باشد و فکر کنید که به شور و اشتیاق شما کمک خواهد کرد، اما درست ندانید که در عمل این کار چطور خواهد بود و چطور باید آن را شروع کنید. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید حرفه‌هایی که در نظرتان جذاب است را به صورت عملی امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:   چهار سبک ارتباطی

کارآموزی یا کارورزی احتمالا راهی بسیار عالی برای شروع زندگی کاری است. ممکن است در جایگاه شما چنین موقعیتی چندان واقع‌گرایانه نباشد. در این صورت می‌توانید در فکر مشاغل موقت یا پاره‌وقت یا حتی دستیاری در کنار استادی ماهر باشید. حرکت کردن در زیر سایه‌ی استادکاری ماهر در رشته‌ی مورد علاقه‌تان چشم‌اندازی کامل از حرفه و شیوه‌ی استفاده از شور و اشتیاق شخصی در آن را به شما خواهد داد. حتی انجام کارهای داوطلبانه نیز به شما نگرشی شفاف از کارهایی می‌دهد که در نظرتان جذاب است.

مشاوره گرفتن از دیگران

می‌توانید خوتان شخصا برای کاری که می‌خواهید متناسب با شور و اشتیاق‌تان برگزینید تحقیق کنید، اما به یاد داشته باشید که مشورت گرفتن از دیگران هیچ گاه نشانی از ضعف نیست. راه‌های متعددی برای کمک گرفتن از اشخاص یا خدمات متخصص برای دریافت چشم‌اندازهای مناسب با کار مورد علاقه‌تان وجود دارد. برای نمونه، می‌توانید به مربی شغل یا مشاور متخصص در زمینه‌ی کاریابی مراجعه و شرایط و پیشنهادات او را زمینه‌ی راه‌های گوناگون پیش رو بررسی کنید. ارزیابی‌های واقع‌گرایانه آنلاین نیز ممکن است شما را به سوی جهت درست سوق دهد.

جستجوی شغل متناسب با شور و اشتیاق‌تان را اولویت زندگی قرار دهید

اگر جستجو برای شغل مورد علاقه را اولویت زندگی نگذارید نمی‌توانید چنین حرفه‌ای را پیدا کنید. نگذارید بهانه‌های معمول، مانند وقت نداشتن، مانع راه موفقیت آینده‌تان شود. اگر واقعا در جستجوی کاری مطابق شور و اشتیاق‌تان هستید نگذارید چیزی مانع راه‌تان شود. بدون تعهد و سرمایه‌گذاری با وقت و انرژی در راه یافتن حرفه‌ی مورد علاقه ناکام خواهید ماند.

چطور شور و اشتیاق را در حرفه‌ی خود حفظ کنیم؟

گاهی باید به حرفه‌ای که در آن هستیم علاقه پیدا کنیم و گاهی دیگر باید در پی شغلی بگردیم که به آن علاقه داریم. یافتن حرفه‌ای مطابق با شور و اشتیاق یک کار است و حفظ علاقه و انگیزه کاری دیگر. ‌در بهترین شرایط کار در سمتی که مطابق شور و اشتیاق ما باشد برای حفظ علاقه و انگیزه کافی خواهد بود، اما ما انسانیم و گاهی تمایلاتمان کمرنگ خواهد شد. در ادامه به فنونی اشاره می‌کنیم که برای حفظ انگیزه و هیجان در شغل مفید است.

اهداف و آرزوهایتان را با عزیزان در میان بگذارید

اهداف و آرزوهایتان را با عزیزان در میان بگذارید

هر چه بیشتر درباره‌ی علاقه و شور و اشتیاق خود حرف بزنید، آرزوها بیشتر رنگ واقعیت می‌گیرند. تا می‌توانید درباره‌ی اهداف و آرزوهایتان با عزیزان صحبت کنید و با این کار میزان اشتیاق خود را به آنها حفظ کنید.

با صحبت از بلندپروازی‌ها در نزد عزیزان و اطرافیان و کسانی که علاقه‌ی مشترک با شما دارند شور و شوق خود را حفظ کنید و ارتقا دهید.

از تغییرات نترسید

اگر از شغل خود حس رضایت ندارید، با مدیرتان صحبت کنید و از او بخواهید شما را در کارهایی که بیشتر با استعدادها و علایق‌تان مربوط است مشارکت دهد. توضیح دهید که به این ترتیب چه بهره‌های دوطرفه‌ای وجود خواهد داشت. شاید موقعیتی که شما اشغال کرده‌اید مطابق با شور و اشتیاق یا استعداد همکاری در میز کناری‌تان باشد. با بهره‌گیری از مهارت‌ها، استعدادها و علایق در محیط کار علاوه بر کارکرد و بازدهی بهتر احساس انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:   روانشناسی در کسب و کار چه کاربردی دارد؟

هرگز دست از آموختن نکشید

یکی از بزرگترین برداشت‌ها و افکار آن است که راحتی و آسایش کلید خوشبختی و خوشحالی است. اگر در موقعیت شغلی خود خیلی آسوده و راحتی‌طلب شوید، شور و اشتیاقی که روزی انگیزه‌ی کار شما بود رنگ خواهد باخت. اما اگر متعهد به آموختن لایه‌ها و جنبه‌های تازه و جدید در حرفه‌ی خود باشید و تغییرات زمینه‌ی کاری خود را کشف کنید، هم در کار خود موفق‌تر خواهید بود و هم زمینه‌هایی جدید برای ارضای شور و اشتیاق خود خواهید یافت.

با افراد همفکر و همقطار ارتباط برقرار کنید

با افراد همفکر و همقطار ارتباط برقرار کنید

اطرافیان شما نقشی بسیار مهم در موفقیت شما دارند. وقت گذراندن با افرادی که به اندازه‌ی شما به زمینه‌های مشترک شور و علاقه دارند یا در زمینه‌ی کاری خود به اندازه‌ی شما مشتاقند تاثیر بسیار خوبی بر شما خواهد گذاشت. وقتی شاهد هستید که اطرافیان شما برای زمینه‌های کاری مورد علاقه خود وقت و انرژی فراوانی را صرف می‌کنند، انگیزه و الهام خواهید گرفت که شما نیز بیشتر تلاش کنید. گفتگو با همفکران به یاد شما خواهد آورد که چرا این مسیر را در زندگی آغاز کرده‌اید و چه اهدافی در سر داشتید.

کلام آخر

شور و اشتیاق موفقیت و شادی را به زندگی می‌دمد. مسلما امکان موفقیت در کاری که مطابق با شور و اشتیاق شما نیست وجود دارد. مردم بسیاری وجود دارند که حتی بدون علاقه در زمینه‌های فعالیت خود به موفقیت می‌رسند. اما آیا این کار آنها را خوشحال خواهد کرد؟ آیا این افراد رضایت شغلی دارند؟ به احتمال فراوان حتی اگر چنین به نظر برسد این حس خوشحالی حقیقی نخواهد بود. به همین دلیل است که یافتن کاری مطابق با شور و اشتیاق بسیار اهمیت دارد.

شما می‌توانید از چیزی که در زندگی شخصی شور و اشتیاق شما را برمی‌انگیزاند در زندگی کاری و حرفه‌ای خود بهره بگیرید. می‌توانید زندگی کاری خود را پررنگ و پربار کنید و شور و اشتیاق و استعداد خود را به آن تزریق کنید و از این راه موفقیت در کار و شادی در کل زندگی را برای خود به ارمغان بیاورید.