من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چطور از پس چالش های سال اول ازدواج برآییم؟

چالش های ازدواج
چالش های سال اول ازدواج

یکی از مهم‌ترین سالهای زندگی مشترک، سال‌های ابتدایی آن است. اگر به مشاوره‌ی پیش از ازدواج مراجعه کرده باشید حتما در مورد اهمیت سال اول ازدواج اطلاعاتی دارید. اولین سال ازدواج به عنوان پایه‌ی رابطه‌ی شما با همسرتان خواهد بود. اگر در این زمینه آگاهی کافی داشته باشید، می‌توانید پایه‌های خوشبختی در زندگی مشترک خود را بنا کنید. درمقابل هم باید بدانید که عدم آگاهی شما و همسرتان از چالش‌های سال اول زندگی مشترک، می‌تواند آینده‌ای پر از تنش و مشکلات برای‌تان ایجاد کند.

عبور از چالش‌های سال اول زندگی مشترک به همراه مشاوره

سال اول زندگی مشترک

بهترین راه برای عبور درست از این مسیر مهم، مراجعه به مشاوره‌ی قبل از ازدواج است. در جلسات مشاوره علاوه بر اینکه تناسب بین شما و نامزدتان به عنوان فرد مناسب برای ازدواج بررسی می‌شود، آموزش‌های ضروری برای حل‌و‌فصل چالش‌های زندگی مشترک نیز داده خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه زیر یک سقف بروید، بهتر است که به مشاوران ازدواج مراجعه کنید تا نسبت به چالش‌های پیش رو، دید بازی داشته باشید.

با آغاز زندگی مشترک، کم‌کم مشکلات نمایان می‌شوند. روز‌های ابتدایی ازدواج چالش‌هایی پیش روی‌تان قرار می‌گیرد که لازم است به موقع با آنها روبه‌رو شوید. برخورد به موقع با این مسائل به شما می‌آموزد که هر مشکلی را در زمان مخصوص به خودش حل کنید. متاسفانه رها کردن مشکلات باعث تلنبار شدن آنها روی همدیگر خواهد شد. سکوت در مورد مشکلات زندگی مشترک را به صبوری تعبیر نکنید. آن را در زمان مناسب حل کنید تا سرنخ مشکل بعدی شما نشود.

ازآنجایی که ازدواج تغییر بسیار بزرگی در زندگی شخصی شما هست، لازم است که نحوه‌ی تطبیق دادن خود با این تغییرات را بیاموزید. مشاوره‌ی ازدواج به شما کمک می‌کند که مهارت چگونگی مدیریت این مسائل را در خود پرورش دهید.

بیشتر بخوانید:   روانشناسی در کسب و کار چه کاربردی دارد؟

اگر زوجین بتوانند چالش‌های ازدواج خود در همان سال اول را مدیریت کنند، احتمال داشتن ازدواجی موفق، پایدار و شاد برای آنها بیشتر خواهد بود. جالب است بدانید که سطح رضایت زوجین در سال‌های ابتدایی ازدواج قابلیت افزایش دارد، همان‌طور که مشکلات می‌توانند در سال‌های ابتدایی زندگی زوجین را تحت تاثیر بدی قرار دهند، مدیریت و برخورد درست با تنش‌های زندگی مشترک می‌تواند زندگی شادی برای آنها به ارمغان بیاورد.

متاسفانه علت اصلی طلاق در سال‌های اولیه زندگی مشترک نیز عدم توجه به مشکلات ازدواج در همان مراحل اولیه‌ است. زوجینی که بتوانند چالش‌های سال اول ازدواج را با موفقیت پشت‌سر بگذرانند، احتمال طلاق در میان آنها به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

چالش های سال اول ازدواج

چالش-های-سال-اول-ازدواج

اگر در ابتدای زندگی مشترک متوجه نشانه‌های زیر شدید، لازم است که به مشاوره مراجعه کرده و مشکلات را به درستی و باآگاهی حل کنید:

  • نبود احترام متقابل
  • انتظارات ناسالم
  • اعتیاد همسرتان به هرنوع مواد مخدری
  • نبود عاطفه و صمیمت میان زوجین
  • تعهد بیش از حد به هر فردی یا چیزی به غیر از همسر
  • وابستگی بیش از حد هریک از طرفین به والدین خود

نکاتی که در سال اول ازدواج باید به آنها توجه داشت

سال اول ازدواج

معمولاً زوجین پس از گذراندن مراحل عروسی دچار تغییرات روحی و خلقی می‌شوند. باید بگوییم این موضوع تا جایی طبیعی‌ست که دائمی نباشد. به هرحال شما از یک دوره‌ی زمانی عبور کرده‌اید که برنامه‌های شاد مشترک زیادی داشته‌اید. جشن‌های دوره‌ی نامزدی، ماه‌عسل و چیدمان منزل همگی برنامه‌هایی‌ست که هردوی شما را به سمت یک هدف مشترک شاد برده است.

اگر در روزهای ابتدایی ازدواج‌تان دیگر خبری از آن هیجانات نیست، نباید دلسرد شوید. آغاز زندگی مشترک با مسئولیت‌هایی همراه است که اگرچه کمی سخت است، اما اگر با کمک و پشتیبانی همدیگر پیش بروید، حتما زندگی خوبی خواهید داشت. در ادامه‌ی این متن نکات مهمی را خواهید خواند که می‌تواند شما را بر چالش های سال اول زندگی مشترک خود پیروز کند.

  • یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در سال اول ازدواج درباره‌ی آن با یکدیگر صحبت کنید، نحوه‌ی مدیریت پول است. وضعیت مالی خود را به کمک یکدیگر روشن و شفاف کنید تا بتوانید به‌راحتی به مدیریت حساب‌های جداگانه و مشترک‌تان بپردازید. مسائل مالی از پایه‌های بسیار مهم در زندگی مشترک هستند. اگر بتوانید به خوبی چالش‌های این مساله را حل‌و‌فصل کنید، می‌توانید سالیان سال زندگی بدون تنشی را تجربه کنید.
  • زمانی را برای خلوت کردن با خودتان اختصاص دهید. زمان باهم بودن شما اهمیت زیادی دارد، اما توجه داشته باشید که برای رشد شخصی لازم است زمانی را نیز خارج از رابطه برای خودتان درنظر بگیرید. توجه داشته باشید که در مورد این موضوع نباید زیاده‌روی کنید، زیرا بعد از گذشت مدتی همسر شما احساس تنهایی و بی‌ارزشی خواهد کرد. بنابراین با توافق و احترام به یکدیگر ساعاتی از هفته را برای خرید، ورزش، مطالعه و گردش با دوستان یا خانواده‌ی خود درنظر بگیرید.
  • برای داشتن ازدواجی شاد لازم است که کارهای خانه را بین یکدیگر تقسیم کنید، اما نسبت به زمان انجام دادن کارها سخت‌گیرانه برنامه‌ریزی نکنید و اندکی انعطاف داشته باشید. برای کارهایی که به عهده می‌گیرید مسئولیت‌پذیر باشید. اگر از پس کاری برنمی‌آیید حتما اعلام کنید. درصورتی که زمان و انرژی برای کمک کردن به یکدیگر دارید، پیش از اینکه درخواست کمک بشنوید، پیش‌قدم شوید. رعایت این نکات ظریف رابطه‌ی شما را تقویت می‌کند.
  • یکی از مشکلات ازدواج که بسیاری از زوجین با آن درگیر هستند اختلاف بر سر تفاوت‌هاست. توجه داشته باشید که شاید شما ارزش‌های یکسانی با همسر خود داشته باشید، اما ممکن است باور‌ها و افکارتان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشته باشد. برای جلوگیری از ایجاد اختلاف در این زمینه، حتما از مشاوره‌ی خانواده کمک بگیرید. جلسات مشاوره‌ی خانواده می‌تواند به شما کمک کند که نحوه‌ی درک و احترام گذاشتن به تفاوت‌های همدیگر را یاد بگیرید.
  • درهر رابطه‌ای تعارضات مختلفی وجود دارد، اما آن چیزی که می‌تواند تعارضات را حل کند یا به حداقل برساند، نحوه‌ی برخورد، نگرش سازنده و حفظ کردن احترام متقابل شما دو نفر است. هرچه احترام بیشتری بین‌تان حکم‌فرما باشد، نه‌تنها تنش‌های رابطه‌ی شما کمتر خواهد بود، بلکه برای حل مشکلات خود زمان و انرژی کمتری صرف خواهید کرد.
  • متاسفانه برخی از زوجین با مهارت بیان کردن انتظارات‌شان آشنایی کافی ندارند. مشاوره به شما این آموزش را می‌دهد که انتظارات معقول خود را به زبان درست و تحت شرایط مناسب بیان کنید. آگاهی‌ای که مشاوره درمورد نحوه‌ی بیان خواسته‌های‌تان می‌دهد نه‌تنها می‌تواند به شما کمک کند تا انتظارات سالم خود را شناسایی کنید، بلکه با نحوه‌ی بیان درست آنها نیز آشنا شوید.
بیشتر بخوانید:   چه طور می شود تاثیر استرس بر زندگی مشترک را کم کرد؟

سال اول ازواج می‌تواند مسیر آینده‌ی زندگی شما را مشخص کند. مطئن باشید که اگر این سال را با آگاهی و دانایی پشت سر بگذارید می‌توانید باقی زندگی مشترک‌تان را هم به درستی و با آرامش مدیریت کنید.