من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

ترس بزرگترین دشمن پیشرفت است

ترس دشمن موفقیت
ترس دشمن موفقیت

همه‌ی ما اهدافی داریم که آرزوی رسیدن به آنها را داریم. ما برای رسیدن به موفقیت مورد نظر در زندگی تلاش زیادی می‌کنیم. کارهای زیادی انجام می‌دهیم تا بتوانیم به مقصد برسیم. با این حال، مسیر موفقیت بسیار دشوار است. برای موفقیت باید از موانع زیادی عبور کرد، اما برخی از افراد پس از مشاهده‌ی مسیر دچار ترس می‌شوند. چنین افرادی فکر می‌کنند که هرگز نمی‌توانند بر این مسائل غلبه کنند. ترس دشمن موفقیت و یکی از دلایل عدم موفقیت است.

شکست پله‌ای برای موفقیت است. این موضوع کمک می‌کند از اشتباهات خود درس بگیرید و شما را به سمت پیشرفت در حرفه‌ی خود بکشاند. اگر در کاری شکست خوردید، به این معنی نیست که باید در آنجا متوقف شوید، بلکه لازم است یاد بگیرید گام‌های جدیدی برای رسیدن به رویاهای خود بردارید.

دلایل ترس از شکست

ترس غیرمنطقی از شکست ممکن است در دوران کودکی یا در نقطه‌ای از زندگی ایجاد شده باشد که در آن احساس خجالت یا ضربه‌ای سخت به دلیل شکست در کاری را تجربه کرده باشید. اما حالا بسته به اینکه چگونه آن را مدیریت می‌کنید، می‌تواند پیامدهای مثبت یا منفی زیادی در زندگی شما به همراه داشته باشد.

دلایل زیادی پشت این ترس وجود دارد، اما مهم نیست که این اضطراب از کجا می‌آید و چگونه شروع می‌شود، زیرا این حس می‌تواند تخریب‌کننده‌ی سلامت روان، باورها، احساسات و رفتار شما شود. اگر نتوانید با آن کنار بیایید، ممکن است باعث شکست‌های مکرر شود و ذهنیت شما را درمورد اهداف‌تان خراب کند. در ادامه عوامل این ترس را با هم می‌خوانیم:

کمال‌گرایی

کمال‌گرایی

افراد کمال‌گرا بیشترین ضربه‌ها را از شکست می‌خورند. زیرا آنها شکست را پایان راه می‌بینند.

بیشتر بخوانید:   مزایای خلاقیت برای کارآفرینی

 یک تجربه‌ی تلخ در کودکی

اغلب تجربیات مهم کودکی در خاطر ما می‌ماند. شاید حالا موضوعی که در قدیم برای آن تلاش می‌کردیم چندان مهم به نظر نرسد، اما در زمان خودش توانسته باشد روح ما را آزار داده باشد. این خاطرات بد در بزرگسالی باقی می‌مانند و تبدیل به یک ترس می‌شوند.

تجربه‌ی قضاوت شدن

قضاوت‌های اجتماعی می‌توانند ما را از اقدام کردن بازدارند، زیرا می‌ترسیم با شکست خوردن نظر دیگران درمورد ما تغییر کند.

علائم ترس از شکست

علائم-ترس-از-شکست

ترس شما را از دستیابی به اهداف زندگی‌تان باز می‌دارد. ترس دشمن موفقیت است. گاهی افراد از ترس شکست خوردن و در پی آن ناامیدی و خجالت‌زدگی، از اقدام کردن در راه موفقیت خودداری می‌کنند.

ترس از شکست چیزی نیست که بتوانید آن را نادیده بگیرید یا به آن پشت کنید. اگر به درستی با آن کنار نیایید، می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و باعث افسردگی و اضطراب شدیدتان شود.

در ادامه برخی از علائم و نشانه‌های ترس از شکست را می‌خوانیم:

  • بی‌خوابی
  • اضطراب
  • تعریق بیش از حد
  • ناراحتی گوارشی
  • درد مفاصل و عضلانی
  • سردردهای میگرنی
  • دشواری در تنفس در هنگام مواجهه با موقعیت‌های پیش بینی نشده
  • نگرانی بیش از حد در مورد مشکلات
  • به تعویق انداختن کارها
  • احساس اغراق آمیز اضطراب، ترس و هراس هنگام انجام هر نوع کار جدید

چگونه بر ترس از شکست غلبه کنیم؟

غلبه بر ترس از شکست

همان‌طور که گفتیم ترس مانع موفقیت شما است، زیرا هرچه تلاش می‌کنید روی هدف خود تمرکز کنید و به جلو حرکت کنید، ترس‌های موجود در ضمیر ناخودآگاه‌تان، شما را از عمل کردن باز می‌دارند. اگر ترس زیادی داشته باشید، هرگز نمی‌توانید به موفقیت و خواسته‌ی خود برسید. در رسیدن به هدف مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که بر ترس خود غلبه کنید. اگر بر ترس غلبه کنید، هیچکس نمی‌تواند شما را از دستیابی به موفقیت در زندگی باز دارد. برای غلبه بر ترس، باید در زندگی فعال بمانید.

بیشتر بخوانید:   چرا کتابخوانی و مطالعه روزانه مفید است؟

مهم نیست چقدر سخت است، باید بر مسیر موفقیت خود مسلط شوید. اگر نتوانید بر ترس غلبه کنید، هرگز نمی‌توانید شاهد موفقیت خود باشید. قدم‌های کوچک بردارید و از کارهای کوچک شروع کنید. زمانی که به موفقیت‌های کوچک دست پیدا کنید، اعتماد به نفس‌تان تقویت خواهید شد و هنگامی که روحیه به دست آوردید، می‌توانید بر ترس خود غلبه کنید. وقتی می‌خواهید تجربه‌ی جدیدی را امتحان کنید، معمولاً احساس ترس یا شک و تردید طبیعی‌ست. ترس یک احساس طبیعی انسانی‌ست که به شما هشدار می‌دهد، در مورد اعمال خود محتاط باشید.

برای برخی افراد، ترس عاملی‌ست تا آنها را متمرکز نگه دارد. با این حال اگر ترس از شکست دارید و این ترس شما را از اقدامات لازم در راه اهداف‌تان باز می‌دارد، ممکن است به فوبیا تبدیل شده باشد. ترس از شکست به عنوان فوبیای‌شکست (Atychiphobia) شناخته می‌شود.

در ادامه راه‌های غلبه بر ترس از شکست را می‌خوانید:

ترس‌های خود را بشناسید و بدانید که چرا می‌ترسید

خود را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که چه چیزی باعث ترس شما از شکست می‌شود. کمال‌گرایی را بشناسید. اگر متوجه شدید که ترس شما ناشی از کمال‌طلبی‌تان است، به جای اینکه بخواهید همیشه همه چیز عالی باشد، توجه خود را به این معطوف کنید که چگونه می‌توان پیشرفت کرد.

 مفهوم شکست را دوباره برای خود تعریف کنید

از شکست‌های گذشته‌ی خود درس بگیرید. نگاه‌تان را به شکست تغییر دهید. آنها را  به عنوان یک معلم ببینید، نه سدی برای موفقیت‌های‌تان.

با ترس‌های خود روبه‌رو شوید

رو به رو شدن با ترس ها

به خودتان اجازه بدهید که شکست را تجربه کنید. احساسات و افکار خود را در مورد شکست بررسی کنید و انتظار هر چیزی را داشته باشید. اگر بدانید از چه می‌ترسید بهتر می‌توانید با آن مقابله کنید.

بیشتر بخوانید:   قدرت ذهن انسان باعث تغییر واقعیت ها می شود

کنترل اوضاع را به دست بگیرید

افکار و موقعیتی که در آن هستید را مدیریت کنید. اگر احساس می‌کنید مسئولیت‌هایی که به شما داده می‌شود بسیار زیاد هستند، آنها را از نو مدیریت کنید. اجازه ندهید شرایط برای شما تصمیم بگیرد. خودتان کنترل اوضاع را به دست بگیرید تا استرس‌تان هم کمتر شود و نگران شکست نباشید.

وسواس را کنار بگذارید

اگر شکست را یک غول بی ‌شاخ‌و دم تصور کنید، باید بدانید که این غول از وسواس شما تغذیه می‌کند. اجازه ندهید وسواس شما را از عمل کردن بازدارد. تاثیر عملگرایی در موفقیت بسیار مهم است. آن را جدی بگیرید.

از یک درمانگر کمک بخواهید

درمانگر

به مشاوره یا درمانگر مراجعه کنید یا در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات بیشتری در مورد ترس از شکست و نحوه‌ی مدیریت آن پیدا کنید.

برای رسیدن به اهدافی که در سر می‌پرورانید باید گاهی‌اوقات سقوط را نیز بپذیرید.