من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۱۲ نکته‌ی سفر در دوران کرونا؛ چطور ایمن سفر کنیم؟

سفر-در-کرونا
در کرونا ایمن سفر کنیم

خیلی‌ها درحال برنامه‌ریزی برای سفر نوروزی هستند. اما سفر در دوران کرونا ویژگی‌ها و نگرانی‌های خودش را دارد. در این نوشته از بلاگ «همراهتم» با ما همراه شوید تا ببینید برای سفر در کرونا به چه نکته‌هایی باید توجه کنید.

در چندین ماه گذشته ویروس کرونا زندگی همه را دگرگون کرده. سفر یکی از زیبایی‌های زندگی‌ست که با آغاز قرنطینه از زندگی‌مان حذف شد. اکنون که بیشتر جمعیت کشور واکسینه شده‌اند و با بهتر شدن شرایط کرونایی، دوباره می‌شود به سفر در دوران کرونا هم فکر کرد. اما لازم است به نکته‌های مهمی برای حفظ سلامتی توجه کنیم تا خاطره‌ی دلپذیری از سفر باقی بماند.

۱- از آمار کرونا در شهر خود و شهر مقصد باخبر باشید

آمار-ابتلا-به-کرونا

پیش از خرید بلیت و آماده شدن برای سفر، آمار ابتلا به کرونا را در شهر خودتان بررسی کنید. چنان‌چه آمار بالا باشد، این امکان وجود دارد که شما ناقل ویروس باشید. همچنین با نشستن در هواپیما، قطار یا اتوبوس ریسک نزدیک بودن به افراد ناقل بالا می‌رود. از این رو لازم است پوشیدن ماسک را در طول سفر جدی بگیرید.

از محدودیت‌های کرونا و قوانین کرونا در شهر مقصد بی‌خبر نمانید. هر شهر یا کشوری قوانین قرنطینه‌ی متفاوتی دارد. همچنین قانون استفاده از ماسک در شهر مقصد می‌تواند با شهر خودتان یکی نباشد. پیش از سفر درمورد این قانون‌ها تحقیق کنید. همچنین خوب است بدانید ضوابط رفتن به رستوران و پذیرش هتل چگونه است.

۲- کارت واکسن را فراموش نکنید

امکان دارد ارائه‌ی کارت واکسن برای ورود به بعضی مکان‌ها یا استفاده از وسایل نقلیه لازم شود. کارت واکسن و کپی آن را همراه ببرید. نسخه‌ی الکترونیکی آن شامل بارکد است و در بعضی شهرها به آن نیاز خواهید داشت.

۳- وسایل ضروری برای سفر در دوران کرونا

وسایل-ضروری-سفر-در-کرونا

ماسک استاندارد به یکی از ضروری‌ترین وسایل زندگی ما تبدیل شده. درست است که خرید ماسک کرونا در همه‌ جا امکان‌پذیر است، اما در طول سفر و در روز اول رسیدن به مقصد به تعدادی ماسک نیاز خواهید داشت. بسته به نوع ماسک، هر ۴ تا ۶ ساعت آن را عوض کنید.

بیشتر بخوانید:   چه ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای را روزانه باید مصرف کنیم؟

اسپری الکل و ژل ضدعفونی دست یکی دیگر از وسایلی‌ست که برای خودش جای ثابتی در کیف‌دستی ما باز کرده. بعضی توصیه‌ها را زیاد شنیده‌ایم، اما تکراری بودن، از ضرورت آنها کم نمی‌کند. ضدعفونی دست‌ها بعد از لمس دکمه‌ی آسانسور و دستگیره در سالن رستوران چیزی نیست که از قلم بیفتد. و نکته‌ی آخر، بگذارید پول نقد در کیف‌تان بماند و تا حد ممکن با کارت بانکی خرید کنید.

۴- انجام تست کرونا را در برنامه قرار دهید

تست-کرونا-در-سفر

قانون در بیشتر شهرها به این ترتیب است که پیش از سفر در کرونا با هواپیما یا قطار، به انجام تست کرونا نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنیم چنان‌چه واکسیناسیون کامل را دریافت نکرده‌اید، در طول سفر هم از تست کرونا غافل نشوید. تست دادن هر ۳ تا ۵ روز یک‌بار خیال‌تان را از ابتلای احتمالی آسوده می‌کند.

۵- تحقیق درمورد هتل

هتل-در-کرونا

تعداد مسافران در تعطیلات بیشتر از همیشه است. بعضی از هتل‌ها با اعلام تخفیف تلاش می‌کنند مسافر بیشتری جذب کنند. اما رعایت نکته‌های بهداشتی در اولویت قرار دارد. پیش از رزرو هتل مطمئن شوید به ضدعفونی وسایل اتاق و ملافه‌ها اهمیت می‌دهند. در ساعت سرو غذا رعایت فاصله‌ی اجتماعی و ظرفیت رستوران را مدنظر دارند و همه‌ی پروتکل‌های دوران کوید ۱۹ را رعایت می‌کنند.

۶- مراقبت در طول پرواز

کرونا-در-هواپیما

در فضای داخلی هواپیما هوا در گردش است، بنابراین، ریسک انتقال ویروس پایین است. اما امکان دارد عدم رعایت فاصله‌ی اجتماعی دردسرساز شود. پیشنهاد این است که در تمام طول سفر ماسک بزنید. پیش از سفرهای کوتاه غذا میل کنید. بهترین زمان صرف غذا در پروازهای طولانی، هنگامی‌ست که نفر کناری شما ماسک داشته باشد.

۷- نکته‌های کرونا و سفر با اتوبوس کدامند؟

سفر-با-اتوبوس-در-کرونا

خرید بلیت اتوبوس هزینه‌ی کمتری نسبت به هواپیما دارد و به همین دلیل بعضی‌ها سفر با اتوبوس را انتخاب می‌کنند. پیش از سفر درمورد شرکت اتوبوس‌رانی و قوانین ویژه‌ی دوران کووید ۱۹ تحقیق کنید. ماسک زدن راننده نکته‌ی مهمی‌ست که نمی‌شود نادیده گرفت. تهیه‌ی بلیت آنلاین، شما را از شلوغی ترمینال رها می‌کند. گذراندن زمان انتظار پیش از سوار شدن به اتوبوس در فضای باز گزینه‌ی بهتری‌ست.

بیشتر بخوانید:   چیزهایی از بوتاکس که نمی‌دانستید

خوب است ظرفیت اتوبوس کامل نباشد و فاصله‌ی اجتماعی در آن رعایت شود. تا پیش از کرونا توجه نمی‌کردیم چقدر ممکن است به اشیای عمومی دست بزنیم. دستگیره‌ی پنجره، کنار صندلی، صندلی جلویی از جمله اشیای پیرامون ما در اتوبوس هستند که بهتر است تاحد امکان لمس نشوند. نکته‌ی مهم دیگر زمان صرف غذاست. برداشتن ماسک در رستوران روبسته و شلوغ خطرناک است. اگر غذای سالم و بهداشتی همراه داشته باشید و در فضای روباز یا خلوت آن را میل کنید، نگرانی نخواهید داشت.

۸- کرونا و سفر با قطار

مراقب‌های کلی را مانند خرید آنلاین بلیت، رعایت فاصله‌ از دیگران و استفاده از ماسک را درنظر داشته باشید. درصورتی‌که کوپه‌ی اختصاصی داشته باشید، ریسک بودن در کنار فرد ناقل را بسیار کاهش داده‌اید.

۹- مراقبت‌های غذایی در طول سفر در دوران کرونا

رستوران-در-کرونا

غذا خوردن در سفر از دو جهت اهمیت زیادی دارد. هر چه سیستم ایمنی بدن قوی‌تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری یا نوع شدید بیماری کم‌تر است. به همین دلیل از غذای تازه و مقوی و البته خوش‌مزه نباید گذشت. از طرف دیگر، غذا خوردن در رستورانی که کارکنان آن ماسک نمی‌زنند و فاصله‌ی بین میزها را رعایت نکرده‌اند، خطر ابتلا به ویروس را بالا می‌برد.

بهتر است امتحان کردن غذاهای خیابانی و انتخاب رستوران‌های بین راهی به بعد از کرونا موکول شود. در انتخاب رستوران باید سختگیر بود. در سفرهای کوتاه جاده‌ای، هیچ چیز جای یک لقمه‌ی خانگی را نمی‌گیرد که روز قبل با عجله آماده شده و کاملا سالم و لذیذ است.

۱۰- از مکان‌های شلوغ دور بمانید

یکی از لذت‌های سفر سر زدن به موزه‌، رستوران و جاهای دیدنی شهر مقصد است. اما وجود ویروس کرونا شکل سفر کردن را تغییر داده. در مکان‌های تفریحی شلوغ رعایت فاصله اجتماعی با دیگران کار راحتی نیست. هر چه مکانی شلوغ‌تر باشد، امکان آلوده شدن به ویروس در آن بیشتر است. می‌توانید ساعت‌های خلوت را برای بازدید از جاذبه‌ها انتخاب کنید. یا سراغ جاذبه‌هایی بروید که کمتر شناخته‌ شده‌اند و خلوت‌تر هستند.

بیشتر بخوانید:   تاثیر غذا و آلودگی هوا بر بدن

۱۱- رستوران‌های شلوغ گزینه‌ی خوبی نیستند

رستوران‌هایی که میزهای نزدیک به هم دارند و از همه‌ی ظرفیت میزها بهره می‌برند، گزینه‌ی خوبی در دوران کرونا به‌شمار نمی‌روند. با کمی‌ جست‌وجو در گوگل و خواندن نظر کاربران قبلی، می‌توان فهمید رستوران‌ها و کافه‌های روباز کجا واقع شده‌اند. همچنین نظر کاربران نشان می‌دهد چقدر موارد بهداشتی مثل فاصله دادن میزها در آنها رعایت می‌شود.

۱۲- قرنطینه‌ی بعد از سفر

هر قدر هم به نکته‌های بهداشتی توجه کنید، احتمال ابتلا به کرونا در سفر صفر نخواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که با افراد سالمند، کودکان یا بیماران خاص در تماس هستید، چند روز قرنطینه بعد از سفر را در نظر داشته باشید.

هر قدر در ماه‌های گذشته به زندگی در کنار ویروس کرونا عادت کرده باشیم، باز بهتر است شرایط سفر در کرونا را بدانیم. با بررسی قوانین کرونا در شهر مقصد، تحقیق درمورد هتل، خرید آنلاین بلیت و وسایل موردنیاز، زدن ماسک و شستن دست‌ها تا حد زیادی ریسک مبتلا شدن به بیماری کرونا را کم کرده‌ایم.

در طول سفر هوایی در کرونا می‌توانیم با رعایت فاصله از دیگران، ضدعفونی دست‌ها و سینی جلوی صندلی، صرفنظر کردن از وسایل عمومی مانند مجله و روزنامه ایمن بمانیم. همچنین سفر در کرونا با قطار و اتوبوس رعایت کردن نکته‌های بهداشتی عمومی را می‌طلبد. شما هم به سفر کردن فکر می‌کنید؟