من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

پیشرفت شغلی و راه‌های دستیابی به آن چیست؟

پیشرفت شغلی
پیشرفت شغلی و راه‌های دستیابی به آن

برای بسیاری از ما داشتن یک شغل مطمئن چندان ضرورتی ندارد تا اینکه در محل کار احساس نارضایتی کنیم و به دنبال شغل دیگری بگردیم. همین موضوع مهم‌ترین دلیلی‌ست برای اینکه به‌دنبال پیشرفت شغلی خود باشیم. فزایش حقوق، افزایش رضایت شغلی، فرصت های سفر، مهارت‌های رشد شخصی و آینده‌ای بهتر همه و همه از مزایای پیشرفت شغلی‌ست. در کل پیشرفت شغلی به کیفیت زندگی ما کمک زیادی می‌کند.

برای برخی مردم ارتقای شغلی به‌صورت طبیعی پیش می‌آید، اما اغلب ما برای به دست آوردن موقعیتی بهتر در شغل و حرفه‌ی خود باید تلاش زیادی بکنیم. بنابراین باید قدم به قدم این مسیر را آگاهانه پیش برویم تا بتوانیم با حفظ موقعیت‌های کنونی خشت به خشت موقعیت‌های بهتر را در آینده بچینیم.

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، پیشرفت شغلی به عنوان رشد و تکامل حرفه‌ای شناخته می‌شود. جابجایی از یک شغل ابتدایی به یک موقعیت بهتر در همان رشته یا از یک شغل به شغل بهتر دیگر یکی از راه‌های پیشرفت است. در ادامه‌ی این مطلب راه‌های دستیابی به پیشرفت شغلی را با هم مرور خواهیم کرد.

راه‌های دستیابی به پیشرفت شغلی 

پیشرفت-شغلی

  • هدفی برای پیشرفت شغلی خود تعیین کنید

‌ موفقیت برای هر کسی متفاوت است، بنابراین مهم است که هدف خود را از ابتدا روشن کنید. اگر تکلیف‌تان با خودتان و آینده‌تان مشخص نباشد، دائما در زندگی شغلی و حرفه‌ای خود با چالش‌های متعدد روبرو خواهید شد. چالش‌هایی که حتی برای برطرف کردن‌شان هم مهارت‌های لازم را ندارید.

اما اگر زودتر تصمیم بگیرید که قرار است در آینده چه شغلی را با چه شرایطی داشته باشید، می‌توانید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید. پس از اینکه هدف خود را مشخص کردید، در طول مسیر موفقیت باید هرازگاهی اهداف خود را بازبینی کنید تا ببینید آیا همچنان به آنچه هدف‌گذاری کرده‌اید مشتاق هستید یا خیر.

به یاد داشته باشید که شغل شما بخش مهمی از زندگی شماست. پس مهم است که  برای زندگی شما مفید و لذتبخش باشد.

  • آنچه را که از آن لذت می‌برید هدف‌گذاری کنید

هر چه بیشتر از کارمان لذت ببریم، در زندگی هم احساس رضایت بیشتری می‌کنیم. افزایش رضایت شغلی به ما قابلیت بیشتری برای پیشرفت شغلی می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   ۱۲+ ۱ نمونه از کلیدی‌‌ترین مهارت‌های توسعه فردی

به طور کلی ما از چیزی که در آن مهارت بیشتری داریم لذت می‌بریم. به‌علاوه یادگیری مهارت‌های جدید در موضوع مورد علاقه‌مان، آسان‌تر است. ما می‌توانیم سال‌ها بدون لذت بردن از شغل‌مان به کار کردن ادامه دهیم، اما پیدا کردن مشاغل مورد علاقه چشم‌انداز درستی از پیشرفت شغلی به ما می‌دهد. فهرستی از تمام کارهایی که از آنها لذت برده‌اید را تهیه کنید، حتی کارهایی که در کودکی دوست داشتید انجام دهید را بنویسید. به دنبال یک موقعیت مناسب باشید که بتواند بخشی از حرفه‌ی فعلی شما باشد.

  • در انتخاب شغل خود آینده‌نگر باشید

آینده نگری در شغل

به دنبال این باشید که کجا می‌تواند به هدف نهایی شما کمک کند و چگونه می توانید از آن به عنوان یک پله برای دستیابی به موقعیت‌های بهتر حرفه‌ای استفاده کنید. آیا لازم است مهارت‌های جدید یاد بگیرید یا اینکه با افرادی که در شغل مورد علاقه‌ی شما تخصص دارند آَشنا شوید. باید در نظر بگیرید که چه کارهایی موجب پیشرفت شما می‌شود و چه کارهایی باعث درجا زدن‌تان خواهد بود. در کنار همه‌ی اینها باید چشم‌اندازی از موفقیت خود را ترسیم کنید. شما باید بدانید در نتیجه‌ی پیشرفت شغلی مورد نظر، زندگی‌تان با چه کمیت و کیفیتی بهبود پیدا می‌کند.

  • با ایمان داشتن به خود متمایز شوید

وقتی به خودمان ایمان داشته باشیم، اعتماد‌به‌نفس‌مان افزایش پیدا می‌کند. اعتماد‌به‌نفس باعث افزایش سرعت شغلی فرد می شود. ایمان داشتن به خودتان و توانایی‌های‌تان خود باعث می شود دیگران نیز به شما ایمان بیاورند.

خیلی از ما استعداد زیادی در کوبیدن خودمان داریم. اما اگر می‌دانستیم سرکوب اعتماد‌به‌نفس‌مان چه عواقبی دارد، زودتر از اینها از این کار دست می‌کشیدیم. از مهارت‌هایی که دارید لیستی تهیه کنید. با نگاهی دوباره به این لیست متوجه خواهید شد که چه ویژگی‌های خوبی دارید و از آنها بی‌خبرید.

هنگامی که نقاط قوت خود را شناختید، راه‌هایی را هم برای بهبود این ویژگی‌ها پیدا می‌کنید. این لیست می‌تواند به شما کمک کند تا برای مسوولیت‌های جدید که در آنها حرفه‌ای هستید، اعلام آمادگی کنید. یکی از فاکتورهای پیشرفت شغلی، گرفتن مسوولیت‌های جدید است که این امکان را به شما می‌دهد تا قابلیت‌های خود را نشان دهید.

  • برای ارتقای سطح دانش و مهارت‌های خود تلاش کنید

ارتقای-سطح-دانش

اگر می‌خواهیم شغل خود را ارتقا دهیم، نیاز داریم کارهای مختلف و مهارت‌های جدیدی یاد بگیریم. درمورد شغل خود مطالعه‌ی مستمر داشته باشید. دوره‌های آموشی مفیدی طی کنید که به پیشرفت شغلی شما منجر می‌شوند. حتی می‌توانید در محل کارتان، کاری را به عهده بگیرید که می‌توانید در آن چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید:   مفهوم بازاریابی را در استراتژی های آن پیدا کنید

دستیابی به موفقیت در هر کاری مستلزم انجام اشتباهات و غلبه بر چالش‌های بسیاری‌ست. کار با یک مربی می‌تواند به شما کمک کند تا این موارد را به حداقل برسانید و موفقیت شغلی خود را سریع‌تر به دست بیاورید. هنگام تصمیم‌گیری در مورد یک مربی، مطمئن شوید که آن فرد ویژگی‌های مورد نظر شما را دارد. اگر کسی نقشی را دارد که شما می‌خواهید، لزوماً به این معنی نیست که آن را هم به خوبی انجام می دهد. اگر به جلو حرکت نمی‌کنید، مطمئن باشید که در حال حرکت به سمت عقب هستید.

  • ظاهرتان را با موقعیت مورد نظر خود مطابقت دهید

سبک لباس پوشیدن، آرایش و نحوه‌ی حرف زدن شما در انتخاب‌تان برای یک موقعیت حرفه‌ای بسیار تعیین‌کننده است. به نقش جدیدی که می‌خواهید و مسئولیت‌های آن فکر کنید. ویژگی‌ها، ارزش‌ها و نقاط قوت نقش را در نظر بگیرید. آیا شما آن ویژگی‌ها را دارید؟ اگر جواب‌تان منفی‌ست، باید یاد بگیرید چطور آنها را به‌دست بیاورید. طوری رفتار کنید و طوری لباس بپوشید که گویی از قبل این نقش را داشتید.

  • سلامت جسمی خود را حفظ کنید

سلامت-جسمی

شاید عجیب به نظر برسد که سلامت جسمانی خود را یک دارایی بدانید، اما اگر یک بیماری سخت را از سر گذرانده باشید، حتما قدر سلامت خود را بیشتر می‌دانید. ورزش منظم، تغذیه‌ی مناسب و مهمتر از همه، یک خواب خوب شبانه ، همگی عوامل مهمی هستند که تضمین می‌کنند که به شغلی که می‌خواهید برسید.

  • اهداف بلندمدت داشته باشید

اهداف کوتاه مدت شما را به مقصد می‌رساند، اما باید بدانید که می‌خواهید در بلندمدت به چه چیزی برسید. پیشبرد حرفه‌ی شما به‌خاطر افزایش دستمزد یا اعتبار بیشتر یک عنوان شغلی، لذت های زودگذری‌ست که به سرعت برای‌تان عادی می‌شوند. برای رسیدن به هدفی تلاش کنید که مهمتر از مسائل مادی‌ست. همیشه یک هدف بلندمدت در ذهن داشته باشید، مانند تجهیز یک مدرسه در یک روستای دور افتاده یا حتی رشد نوآوری در یک صنعت مهم.

  • مهارت‌های توسعه‌ی فردی خود را بهبود ببخشید

مهارت‌های بین فردی قوی برای جلب نظر رئیس و همکاران و همچنین افراد بانفوذ خارج از شرکت می‌تواند در ایجاد فرصت‌های جدید به شما کمک زیادی بکند. سعی کنید مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید. علاوه بر آن نیاز دارید که مهارت‌های توسعه‌ی فردی خود را افزایش دهید. در این مقاله می‌توانید کلیدی‌ترین این مهارت‌ها را آموزش ببینید.

بیشتر بخوانید:   مزایا و معایب بازاریابی و فروش مویرگی

ما هر هفته ساعات زیادی را در محل کار می‌گذرانیم. به همین دلیل بسیار مهم است که از نقش‌های خود احساس رضایت کنیم. احساس شادی در محل کار تأثیر مثبتی بر سلامتی ما و هر رابطه‌ای که هم در محل کار و هم شخصی داریم می‌گذارد. شما می‌توانید شغل خود را همانطور که هست بپذیرید و درصورت نارضایتی شغل خود را تغییر دهیدیا اینکه می‌توانید آگاهانه مسیر پیشرفت شغلی را انتخاب کنید و بدانید به کجا می‌روید. در نهایت این شما هستید که مشخص می‌کنید در آینده‌ی حرفه‌ای خود چه جایگاهی خواهید داشت.