من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چرا کتابخوانی و مطالعه روزانه مفید است؟

فواید کتاب خواندن
فواید کتاب خواندن

پیش از عصر الکترونیک، آداب مطالعه‌ی روزانه برای بیشتر افرادی که در پی کسب دانش بودند به‌صورت رسم درآمده بود. همیشه باید از فواید مطالعه‌ی روزمره و کتابخوانی گفت و آنها را یادآوری کرد.

رسانه‌های اجتماعی و اینترنت و بسیاری مسائل دیگر چنان مشغول‌مان کرده است که دیگر به ندرت به فکر خواندن کتاب می‌افتیم. درست است که مشغله‌ی فراوان بعضی را از مطالعه باز می‌دارد، ولی حقیقت آن است که اغلب افراد هیچ اهمیتی به کتاب و خواندن نمی‌دهند.

مطالعه فواید متعددی دارد و از آن میان می‌توان به افزایش هوش و ذکاوت و بهبود درک مطلب و مهارت‌های خواندن و نوشتن اشاره کرد. اگر بخواهید بیشترین فواید کسب عادت مطالعه را درک کنید فهرستی از برترین آنها در این مطلب از بلاگ همراهتم برایتان مهیا کرده‌ایم.

فواید مطالعه‌ی روزمره

محرک ذهنی برای مغز

وقتی هر روز مطالعه کنید فعالیت‌ ذهن را تحریک می‌کنید. مطالعات متعددی بر درک فواید مطالعه صورت گرفته است. در همه‌ی این مطالعات یکی از فواید اصلی کتابخوانی و مطالعه، کاهش سرعت اختلالات ذهنی و روانی مانند آلزایمر و فراموشی است. دلیل این موضوع آن است که مطالعه مغز را تحریک می‌کند و آن را فعال نگه می‌دارد که نهایتاً باعث حفظ نیرو و قابلیت‌هایش خواهد شد.

همه‌ی بخش‌های بدن برای حفظ سلامت ورزش و تمرین می‌خواهند، همین امر در مورد مغز مصداق دارد. مطالعه تمرینی مداوم برای مغز محسوب می‌شود و آن را سلامت و هوشیار نگه می‌دارد. حتی بازی‌هایی مانند شطرنج و حل معما و پازل به برانگیختن بخش شناختی مغز کمک می‌کند.

عادت مناسب برای کاهش استرس

کاهش-استرس

اگر راهی برای انحراف ذهن از نگرانی‌های هرروزه پیدا نکنیم، پیوسته آزار خواهیم دید. مطالعه همین فضای ذهنی لازم برای مشغولیت به کاری جذاب‌تر و کاهش استرس را برایمان مهیا می‌کند.

وقتی داستانی جالب می‌خوانیم ظاهرا همه‌ی تنش‌های روزانه محو می‌شود و با توجه به آن که ذهنمان به سفر در سرزمینی خیالی و متفاوت می‌رود، آرامش می‌گیریم. گاهی هنگام مطالعه به پندی ارزشمند یا راه حلی برای مشکلات روزمره‌مان بر می‌خوریم.

دانش و رشد

از زمان ظهور تمدن ذهن‌مان رشد و پیشرفت کرده است. بسیاری از دانسته‌ها از نوشته‌های عالمان پیشین به ما به ارث رسیده است. در دوران حاضر اهمیت خواندن کتاب بیش از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد. همه‌ی متن‌هایی که به‌صورت دیجیتالی منتشر می‌شوند را نمی‌توان ارزشمند یا در دسترس یافت.

بیشتر بخوانید:   مهارت‌محوری در مقابل مدرک‌گرایی، نیاز امروز جامعه کار

راه‌های فراوانی برای آموختن نکات بیشتر درباره‌ی زندگی وجود دارد که از آنها می‌توان به کتاب‌های خودآموز و داستان‌های خیالی و کتاب‌های علمی اشاره کرد. حتی وقتی احساس می‌کنید انگیزه‌تان را از دست داده‌اید، می‌توانید با مطالعه‌ی زندگی‌نامه‌ی الهام‌بخش افراد موفق، انگیزه را به خود بازگردانید. یکی از فواید ارزشمند کتاب خواندن آن است که دانشی را که از آن طریق کسب می‌کنید، از دست نخواهید داد. دانش برخلاف داشته‌های مادی تا ابد با شما خواهد ماند.

گسترش دایره‌ی واژگان

گسترش-دایره‌ی-واژگان

اگر هم متقاعد نشده‌اید که مطالعه تا چه حد به زندگی شما کمک خواهد کرد، شاید این نکته برایتان جذاب باشد. وقتی عادت به کتاب خواندن پیدا کنید، دایره‌ی واژگان شما افزایش خواهد یافت. مطالعه‌ی موضوعات و گونه‌های متفاوت کتاب، محدوده‌ی کلمات ذهن شما را تا حد فراوانی گسترده خواهد ساخت.

در موارد متعددی بوده است که احاطه و اشراف خوب بر زبان به افراد در زمینه‌ی کاری و تحصیلی‌شان کمک بزرگی کرده است. از آن گذشته وقتی دانش کلمات فراوانی داشته باشید، اعتماد به نفس‌تان در نشست‌های گروهی با مخاطبان آگاه بالاتر خواهد رفت و علاوه بر آن درک بهتری از مفاهیم خواهیم داشت.

همچنین وقتی عادت کنید هر روز کتاب‌های گوناگون بخوانید توانایی فراگیری زبان‌های جدید نیز در شما افزایش می‌یابد.

بهبود حافظه

مطالعه‌ی روزمره تمرینی عالی برای ذهن است. اگر کتاب داستان بخوانید، مغز شما مجبور می‌شود تا نام‌ها و ماهیت شخصیت‌های متفاوت را به خاطر بسپارد. مرور تاریخچه‌ی شخصیت‌ها و به یاد داشتن وقایع داستان یا سیر اتفاقات، تفریحی سرگرم‌کننده است و حافظه را تقویت می‌کند.

یکی از بهترین فواید مطالعه‌ی روزانه قدرتمند شدن مغز است. نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی مغز آن است که این عضو توانایی جذب و نگهداری اطلاعات متعددی را در خود دارد و همچنین وقتی وقتی خاطره‌ی جدیدی شکل می‌گیرد، مغز مسیرها و نقاط اتصال عصبی جدیدی را شکل خواهد داد که سیناپس (synapse) خوانده می‌شود.

بیشتر بخوانید:   با قوانین جهانی موفقیت از دید برایان تریسی آشنا شوید

از آن گذشته مطالعه به تقویت حافظه‌ی موجود نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود تا خاطرات حافظه‌ی کوتاه‌مدت را راحت‌تر به یاد بیاوریم و سبب ثبات روحیه نیز خواهد شد.

کسب مهارت‌های قوی‌تر تحلیل افکار

تحلیل افکار

اگر هنوز تردید دارید که مطالعه‌ی روزانه برای شما مفید است به این نکته توجه کنید. یکی از شگفت‌انگیزترین فواید مطالعه‌ی مستمر آن است که مهارت‌های تحلیل مغز را افزایش می‌دهد. خواندن رمان‌های مرموز به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های موثر در حل مشکل و معما را تقویت کنید.

در حین مطالعه‌ی کتاب اطلاعات داستان به تدریج افشا می‌شود و ذهن مجبور می‌شود که وقایع را پیش‌بینی کند و اتفاقات پیش رو را حدس بزند. با افشای حقایق داستان و گشایش گره‌ها، مغز می‌تواند نقاط کور را به هم وصل کند و سر از ماجرا در بیاورد. مغز به‌طور ناخودآگاه طوری تربیت می‌شود که هوشمندانه‌تر فکر کند و مهارت‌های تحلیلی قدرتمندی را توسعه دهد. از این مهارت‌ها و نقاط قوت می‌توان در زندگی شخصی و کاری بهره‌های فراوان برد.

افزایش تمرکز

تنبلی از بدترین اتفاقاتی بود که در پی پیشرفت‌های فناوری رخ داده است. امروزه تقریبا همه چیز به آسانی در دسترس است. کم پیش می‌آید که برای حل مشکل یا پیشبرد کاری به تمرکز و دقت فراوان نیاز پیدا کنیم.

غذا می‌خواهیم؟ تلفن همراه را به دست بگیریم و از برنامه‌ی سفارش غذا استفاده کنیم. لباس می‌خواهیم؟ از فروشگاه مجازی خرید کنیم و بسیاری مثال‌های دیگر.

آن‌قدر تنبل شده‌ایم که حتی دیگر سعی نمی‌کنیم چیزی را به خاطر بسپاریم. خیال خود را راحت کرده‌ایم و بخش یادآور تلفن همراه را به کار می‌گیریم. صرف مطالعه‌ی حدود 20 تا 30 دقیقه در طول روز تمرینی بسیار خوب برای تقویت تمرکز و حافظه است.

مهارت‌های نگارشی بهتر

مهارت‌های-نگارشی-بهتر

وقتی بیشتر مطالعه می‌کنیم به ‌طور طبیعی در نگارش هم پیشرفت خواهیم کرد. با توجه به این که مطالعه‌ی مستمر دانش کلمات و املایمان را بسیار بهبود می‌دهد، در نهایت باعث می‌شود که نویسنده‌ای بهتر نیز بشویم.

منظورمان صرفا نوشتن رمان و داستان و کتاب‌های دیگر نیست، این قابلیت در کارهای روزانه‌ی شخصی و شغلی نیز فواید فراوانی برایمان دارد.

بیشتر بخوانید:   چرا به راحتی تسلیم می‌شویم؟

آرامش

شما هم گاهی به فکر فرار از فراز و نشیب‌های زندگی روزمره می‌افتید؟ ولی همیشه نمی‌توان برای این کار برنامه‌ی سفری تفریحی و خلوت کردن را ریخت.

مطالعه‌ی کتاب به شما آرامش خواهد داد. جالب آن است که برخی افرادی که دچار تنش یا فشار خون بالا هستند با مطالعه به آرامش می‌رسند.

مطالعه‌ی متون عرفانی و کتاب‌هایی که به خودشناسی و توسعه‌ی فردی کمک می‌کنند، حال شما را بهتر می‌کند. همچنین در مطالعات مشخص شده است که افرادی که دچار اختلالات روحی هستند با مطالعه‌ی کتاب وضعیتی بهتر پیدا کرده‌اند.

منبع رایگان و گسترده‌ی سرگرمی

کتاب به عنوان سرگرمی

ما پول صرف تفریحاتی چون موسیقی و فیلم می‌کنیم، چون این کارها ما را سرگرم می‌کنند. چرا با خواندن کتاب سرگرم نشویم. شاید باورتان نشود که بسیاری از فیلم‌ها یا سریال‌های محبوبتان از درون کتاب‌ها در آمده‌اند.

جالب این جاست که مطالعه‌ی کتاب هزینه‌ای بسیار کمتر دارد و شما را برای مدتی طولانی‌تر سرگرم می‌کند. به کتابخانه‌ها یا کتابفروشی‌های محل خود بروید و با انبوهی از داستان‌های جذاب آشنا شوید. درباره‌ی هر موضوعی که به ذهن‌تان برسد کتاب وجود دارد. اگر رفتن به کتابفروشی برای‌تان دشوار است می‌توانید به کتابفروشی‌ها یا کتابخانه‌ی دیجیتال سر بزنید.

حرف آخر

فواید بسیاری از سلامت روحی و جسمی تا افزایش هوش و ذکاوت با عادت کتابخوانی به دست خواهد آمد. می‌توانید درباره‌ی محدوده‌ی بسیار وسیعی از موضوعات و مطالب اطلاعات و دانش فراوان کسب کنید.

ممکن است تا وقتی این کار را تجربه نکرده باشید، مطالعه به نظرتان کسالت‌آور بیاید و فکر کنید که حوصله‌تان سر می‌رود، اما وقتی با انتخاب کتاب مناسب و موضوعاتی که برایتان جذاب است شروع به کسب این عادت کنید پس از مدت کوتاهی نمی‌توانید از این عادت دل بکنید.