من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

فنگ شویی و اثرش بر محیط خانه

فنگ-شویی
فنگ شویی

فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی هنر باستانی چینی در چیدمان ساختمان، اشیا و فضا در محیط است. این کار برای ایجاد هماهنگی و تعادل به شیوه‌ای صورت می‌گیرد که صلح و کامیابی همراه بیاورد.

اصل فنگ شویی در چین بوده، ولی به تدریج به فرهنگ‌های دیگر نیز وارد شده است. فنگ شویی به معنای «طریق باد و آب» است. این عمل ریشه در تائوئیسم اولیه دارد، اما همچنان امروز نیز محبوبیت دارد و در سرتاسر چین و جهان پخش شده است.

فنگ شویی از باور تائوئییسم به چی (chi)، یا نیروی حیات در همه‌ی جانداران، منشا گرفته است. چی از عناصر یین و یانگ تشکیل شده است. این دو عنصر نیروهای مخالف ولی مکملند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد. تائوتیست‌ها باور دارند که مردم می‌توانند با ایجاد تعادل میان عناصر یین و یانگ، جریان مثبت چی را در زندگی‌شان تقویت کنند و چی منفی را دور بدارند. فنگ شویی روش ایجاد تعادل میان یین و یانگ و تقویت جریان چی مثبت است که از طریق چیدمان درست وسایل و دکور و ساختمان‌ها و حتی کل شهر صورت می‌گیرد. چینی‌های عهد باستان باور داشتند که چیدمان وسایل با نیت خلق چی مثبت، باعث سلامت و روابط بهتر افراد و بخت خوب و کامیابی می‌شود.

با این که اطلاعات کمی درباره‌ی ریشه‌های فنگ شویی در دست است، شواهدی وجود دارد که چینی‌ها بیش از چهار هزار سال خانه‌ها و شهرهاشان را با استفاده از قواعد فنگ شویی طراحی می‌کردند. برخی از نمونه‌های اولیه‌ی فنگ شویی را می‌توان در جایگاه گورستان‌های باستانی چینی‌ها یافت، مکان‌هایی که برقراری چی مثبت در آنها بسیار مهم بود. در دوران امروزی، مردم در سرتاسر جهان از قوانین فنگ شویی در دکوراسیون خانه‌هایشان استفاده می‌کنند. بسیاری از قوانین فنگ شویی درباره‌ی آن است که چه اشیائی را نزدیک یا دور از در و پنجره‌ها بگذاریم. ساده‌ترین راه برای تغییر فنگ شویی فضای اتاق افزودن یا حذف یکی از پنج عنصر اصلی، یعنی آب و چوب و آتش و خاک و فلز، است. همه‌ی مواد را می‌توان در یکی از این پنج دسته گنجاند.

بیشتر بخوانید:   چرا دچار بی انگیزگی می‌شویم ؟

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم راهنمای فنگ شویی در خانه را مطالعه کنید.

فنگ شویی بهینه‌سازی محیط اطراف است

فنگ شویی مجموعه‌ای از قواعد برای کمک به همراستا کردن فضا و وسایل با شخصیت و خواسته‌های افراد است. هر چند این عمل هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی هنوز کهنه و بی‌استفاده نشده است. در واقع در سال‌های اخیر در اکثر نقاط دنیا حیات تازه گرفته است و هزاران متخصص تعلیم‌دیده‌ی فنگ شویی در حال حاضر مشغول مشاوره و ارائه‌ی خدمات اجرایی آن در کشورهای گوناگونند.

اگر می‌خواهید جریان انرژی زندگی را تغییر دهید، ساده‌ترین راه تغییر محیط اطراف است. بسیاری فنگ شویی را هنر و دانش می‌دانند و در پی یافتن شیوه‌ی دقیق کارکرد آن هستند.

دانش فنگ شویی

فنگ-شویی

فنگ شویی به شما کمک می‌کند تا از محیط زندگی بیشترین بهره‌برداری را بکنید. این کار از طریق هماهنگ‌سازی جریان انرژی سیال در محیط صورت می‌گیرد. همان‌طور که پیشتر گفته شد فنگ شویی دنیا را به پنج عنصر تقسیم می‌کند:

  • چوب: خلاقیت و رشد
  • آتش: رهبری و جسارت
  • خاک: قدرت و ثبات
  • فلز: تمرکز و نظم
  • آب: احساس و الهام

ایجاد تعادل مناسب میان این پنج عنصر به کمک می‌کند تا خصوصیات مرتبط آنها در رونق زندگی شما موثر شود.

استادان فنگ شویی چینی ابزاری به نام نقشه‌ی «باگوآ» (Bagua) نیز ابداع کردند که انواع زمینه‌ها یا موقعیت‌های زندگی مانند سلامت و ثروت و ازدواج و شهرت و غیره را مشخص می‌کند. این زمینه‌ها با بخش‌های متنوع ساختمان یا فضای زندگی همبستگی دارند. شما می‌توانید نقشه‌ی باگوآ را با نقشه‌ی سطحی فضای خانه مطابق کنید تا جایگیری رنگ‌ها و آثار هنری و اشیاء و غیره مشخص شود. اگر جنبه‌ی مشخصی از زندگی شما متناسب نیست آن را با چیزهایی که حس متفاوت دارد جایگزین کنید یا اشیاء را جابه‌جا کنید.

بیشتر بخوانید:   وابی سابی یا راز زیبایی در اشیا ناقص چیست؟

انرژی‌های متعادل برای ساختن فضای مناسب

تعادل انرژی‌های یین و یانگ نیز بخشی از فنگ شویی است. به طور کلی وقتی فضای خانه دارای میزان متناسبی از این دو انرژی باشد حس خوبی در خانه جریان خواهد داشت. یین انرژی زنانه است و با موارد زیر ارتباط دارد:

  • شب هنگام
  • خنکی
  • سکوت

یانگ انرژی مردانه است و با موارد زیر در ارتباط است:

  • خورشید
  • خوش مشربی
  • گرما

می‌توانید با بازی با این انرژی‌ها حس خانه را تغییر دهید.

چطور می‌توان در زندگی واقعی فنگ شویی را به کار بست؟

استفاده از فنگ شویی

از آن جا که فضای زندگی افراد متفاوت است، راهکار جامعی برای اعمال فنگ شویی وجود ندارد. اگر می‌خواهید کل حس و فضای خانه را تغییر دهید شاید بهتر باشد ابتدا دوره ببینید یا با مشاور صحبت کنید. اما اگر کنجکاوید تا خودتان تجربه کنید، می‌توانید این کارها را بکنید:

آشفتگی را خصوصا در اتاق خواب سامان بدهید

توصیه می‌شود که آشفتگی را از خانه حذف کنید و اگر ثروتمند هستید یا دارای درآمدی معمولی، فرقی نمی‌کند آشفتگی محیط تله سر راه همه است. آشفتگی صرفا به زیبایی فضا مربوط نیست بلکه اثبات شده است که این وضعیت بر وضعیت ذهنی و اعصاب شما نیز تاثیر می‌گذارد و سبب تنش و استرس می‌شود.

طوری رفتار کنید که انگار دیگران نیز در خانه هستند

اگر می‌خواهید موفق باشید طوری رفتار کنید که انگار همه‌چیز به کردار شما بستگی دارد.

به اطراف نگاهی بیندازید و از خود بپرسید اگر قرار باشد مهمان به خانه بیاید وضعیت خانه مناسب است؟ «اگر صرفا یک حوله دارید، روح‌تان در تنهایی به سر می‌برد». یک حوله‌ی اضافه تهیه کنید. حتی اگر کس دیگری در خانه زندگی نمی‌کند، طوری رفتار کنید که انگار فرد دیگری نیز در کنارتان است.

بیشتر بخوانید:   مفهوم استدلال منطقی چیست؟

گیاه (عنصر چوب) به خانه بیاورید تا الهام‌بخش تولید و ثروت باشد

برای افزایش تولید و سرازیری نقدینگی به خانه یکی دو گلدان بر میز کار یا در اتاق خود بگذارید. گیاه به عنصر چوب مربوط می‌شود که این عنصر در فنگ شویی با ارتباطات و توسعه و رشد و افزایش ثروت و فرصت‌ها در ارتباط است.

تغییر به گستره‌ی توقعات شما محدود می‌شود

از فنگ شویی توقع معجزه نداشته باشید. ولی ناامید هم نباشید. با فنگ شویی می‌توانید حس و حال فضای زندگی را متناسب با توقع و علاقه‌تان به محل زندگی رویایی بهبود بدهید و روحیه‌تان را شادتر کنید و همان طور که همه می‌دانیم موفقیت کارهای بزرگ روحیه‌ی قوی و شاد می‌خواهد.