من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

سواحل زیبای ایران که باید به آنجا سفر کنیم

سواحل-زیبای-ایران
سفر به سواحل زیبای ایران

برای ما ایرانی‌ها شاید هیچ سفری به اندازه سفر به دریا حالمان را خوش نکند. رنگ سبزآبی دریا، صدای پیچیدن باد و رقصیدن موج‌ها می‌تواند تصویری شبیه به یک تابلو نقاشی در ذهنمان بسازد که تا مدت‌ها از یادمان نرود. به همین خاطر هر وقت وارد جاده چالوس و هراز می‌شویم یا به چابهار، بوشهر و آبادان می‌رسیم، ماشین‌های متفاوت با پلاک‌های مختلفی می‌بینیم که از شهرهای دور خودشان را به سواحل زیبای ایران رسانده‌اند.

دریا یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌هایی است که هیچ کسی از دیدن آن خسته نمی‌شود. بسیاری از مردم، تفریح در کنار سواحل ایران را به سرگرمی‌های پرهیجان یا گشت‌وگذار در مکان‌های شلوغ ترجیح می‌دهند. طبیعتا نمی‌توان بهترین ساحل ایران را از میان نقاط بسیار جذاب شمال و جنوب انتخاب کرد. با این حال، امروز در همراهتم، لیستی از زیباترین سواحل ایران را گردآوردی کرده‌ایم که بدون شک از دیدن و حتی خواندن درمورد آنها خسته نخواهید شد.

زیباترین سواحل ایران

ساحل-مرجان-کیش

ساحل مرجان کیش

نمی‌شود تا کیش بروید و ساحل مرجان را نبینید. در جزیره که باشید، از بودن در ساحل دریا، شنیدن صدای موج‌ها و تماشای نور آفتاب بر لبه موج‌ها خسته نمی‌شوید. مرجان‌هایی که عمرشان به پایان رسیده، شبیه اسفنج‌های سنگی می‌شوند و جلوه خاصی به این ساحل داده‌اند. برخی افراد برای اینکه از تفریح در این ساحل بسیار تمیز نهایت لذت ببرند، سراغ موج‌سواری و قایق‌سواری می‌روند.

دمای هوای جزیره کیش در طول تابستان بسیار بالا می‌رود، به همین جهت بهار یا حتی زمستان بهترین زمان برای سفرند. در این ساحل بازار دوچرخه‌سواری و تفریح‌های آبی هم داغ است. خلاصه که هم فال است و هم تماشا. این را هم بگوییم که ساحل مرجان صخره‌ای‌ست و باید فکر شنا را از سرتان بیرون کنید. این ساحل آن‌قدر جذاب و خواستنی‌ست که می‌توانید روزها و ساعت‌ها وقت‌تان را در این‌جا بگذرانید.

سفر به کیش تابستان و زمستان نمی‌شناسد. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از تعطیلات طولانی تابستان بهره ببرند و با خیال آسوده سفر کنند. اما باوجود آفتاب گرم کیش، بهترین زمان سفر از حدود آبان ماه تا آخر زمستان است. به‌ویژه اگر می‌خواهید ساعات طولانی را در ساحل مرجان بگذرانید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که از گرما کلافه نشوید.

ساحل درک چابهار

ساحل-درک-چابهار

جغرافی دوران مدرسه باعث شده است که ما تنگه هرمز را خوب به خاطر داشته باشیم. ساحل درک در نزدیکی این تنگه واقع شده است. در واقع سواحل چابهار در درک به پایان می‌رسند و دریای عمان به اقیانوس هند می‌رسد. جالب است بدانید که درک همزمان سه نوع ساحل صخره‌ای، شنی و مرجانی دارد. سواحل چابهار شباهت زیادی با مالدیو، شیلی و سواحل نامیبیا دارند. زمین‌های خشک درک به خط آبی دریا می‌رسد و این تلاقی بیابان و دریا چشم‌انداز بی‌مانندی درست می‌کند. جاده درک در ۱۵۰ کیلومتری چابهار از کوه‌های زیبای مریخی، ساحل گریان و پزم می‌گذرد.

بیشتر بخوانید:   بهار امسال به کجای ایران سفر کنیم؟ ۷ پیشنهاد جذاب برای نوروز ۱۴۰۲

روستا و ساحل درک ۱۷۰ کیلومتر با چابهار فاصله دارند. دسترسی هوایی یا ریلی نیز به این ساحل وجود ندارد و تنها باید با استفاده از ماشین به آن رسید.

نکته جالب دیگر درباره ساحل درک این است که بر خلاف دیگر سواحل به ویژه سواحل شمالی، این ساحل بسیار تمیز است و هیچ نشانه‎ای از زباله روی آن دیده نمی‎شود، تا جایی که به پاک ترین ساحل ایران شهرت یافته است.

ساحل گیسوم گیلان

ساحل-گیسوم-گیلان

اگر به دنبال یکی از زیباترین سواحل ایران در شمال کشور هستید، حتما به ساحل گیسوم سر بزنید. این ساحل زیبا که در استان گیلان واقع شده، مکانی عالی برای فرار از زندگی پرهیاهوی شهری است و در ایام تعطیل، افراد زیادی از سراسر ایران به آن سفر می‌کنند.

در ساحل گیسوم، منطقه‌ای برای شنای بانوان و آقایان به صورت مجزا در نظر گرفته شده که خانم‌ها هم می‌توانند از شنا در دریا لذت ببرند. در ساحل گیسوم  امکانات تفریحی زیر وجود دارد:

جت اسکی

پاراگلایدر

قایق سواری

پاراسل

موتور چهارچرخ

پارک بادی و ترامپولین برای سرگرمی بچه‌ها

ساحل گیسوم برای کمپینگ و حتی ورزش‌های آبی هم کاملا مناسب است و در آن می‌توان از تفریحات هیجان‌انگیزی که در بالا گفته شده است لذت برد. اگر این منطقه را برای سفر انتخاب کردید، حتما از طبیعت اطراف آن، به‌خصوص جنگل گیسوم نیز بازدید کنید. در بخش انتهایی این جنگل نیز می‌توان «اسپی مزگت» به معنی «مسجد سفید» با قدمتی هزارساله را مشاهده کرد.

ساحل ریشهر بوشهر

ساحل-ریشهر-بوشهر

ساحل ریشهر در بوشهر یکی از قدیمی‌ترین و البته زیباترین سواحل ایران است که سالانه هزاران نفر برای فرار از هوای آلوده و استرس شهرهای بزرگ به آن سفر می‌کنند. این منطقه میزبان بسیاری از مسافران خارجی به‌خصوص مردم بحرین و کویت نیز است. مناظر سنگی آن، ساحل ریشهر را به مکانی عالی برای صخره‌نوردی تبدیل کرده است.

در این ساحل کرایه قایق‌های تندرو هم محبوبیت زیادی میان مسافران دارد. همانند سایر سواحل جنوب کشور، اگر می‌خواهید از رطوبت و آفتاب سوزان جنوب در امان باشید، زمستان به ساحل ریشهر سفر کنید. اوایل دی‌ماه، دمای آب این منطقه به 22 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و در آن می‌توان از آب‌تنی لذت برد.

ساحل درختان نارگیل کیش

ساحل-درختان-نارگیل-کیش

اگر بخواهیم یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین سواحل جزیره کیش را نام ببریم، بی‌شک ساحل درختان نارگیل کیش یکی از انتخاب‌های ما است. این ساحل در شرق جزیره کیش واقع شده است و با مساحتی حدود 20 هزار متر مربع توانسته مسافران زیادی را جذب کند. در این منطقه، سر به فلک کشیدن حدود 2500 تا 3000 درخت نارگیل در مساحت حدود 20 هزار متر مربع، منظره چشم‌نوازی را به وجود آورده است. برخی افراد محلی جزیره کیش از این ساحل به عنوان یکی از پارک‌های کیش یاد می‌کنند و دلیل آن را هم وجود امکانات رفاهی نظیر آلاچیق می‌دانند.

بیشتر بخوانید:   چگونه همسفر خوبی باشیم؟ آشنایی با ۱۰ ویژگی همسفر خوب

بهترین فصل برای سفر به کیش و البته سفر به ساحل درختان نارگیل این جزیره، اوایل بهار (فروردین و اردیبهشت) است که علاوه بر متعادل بودن آب‌وهوا، با مشکل طوفانی بودن هوا هم مواجه نیستید! توجه داشته باشید که در صورت طوفانی بودن سواحل نمی‌توانید از ورزش‌های کنار ساحل (نظیر والیبال ساحلی) لذت ببرید؛ بنابراین زمستان خیلی فصل مناسبی برای لذت بردن از ورزش‌های کنار ساحل‌های کیش نیست. از طرف دیگر، در فصل تابستان هم دما و رطوبت هوا در این منطقه بسیار بالا است و گرمای زیاد شما را اذیت خواهد کرد! فصل پاییز هم در منطقه کیش بارش‌های زیادی رخ می‌دهد و باز هم نمی‌توانید از حضور در ساحل و انجام ورزش‌ها و تفریحات ساحلی و دریایی لذت ببرید.

ساحل چمخاله گیلان

ساحل-چمخاله-گیلان

سالانه گردشگران زیادی برای تفریح به شمال ایران سفر می‌کنند تا بتوانند در کنار ساحل دریای خزر و جنگل های هیرکانی، آرامش خاطر را به دست آورند و خستگی کار را از تن بیرون کنند. ساحل چمخاله را می‌توان یکی از بهترین و مجهزترین ساحل‌های کشور معرفی کرد که سالانه میزبان تعداد زیادی مسافر و گردشگر از سراسر کشور است.

یکی از سرگرمی‌هایی که می‌توانید در ساحل چمخاله داشته باشید عکاسی است، پس فراموش نکنید دوربین عکاسی و یک همراه باحوصله با خود به همراه داشته باشید. تونل‌هایی از قلب، به رنگ قرمز در ساحل چمخاله به صورت متوالی نصب شده است که زوج‌های جوان می‌توانند از آن برای ثبت تصاویر رویایی در کنار دریا، استفاده کنند. همین جاذبه جالب این ساحل باعث شده به مکانی برای ثبت تصاویر لحظات فوق‌العاده عروس و دامادهایی تبدیل شود که قصد دارند شروع زندگی مشترک خود را جشن بگیرند. البته اگر سال‌ها هم از ازدواج‌تان گذشته است، باز هم می‌توانید پایداری عشق‌تان را در این مکان رمانتیک جشن بگیرید.

قدم زدن در ساحل چمخاله و شنیدن صدای خرد شدن صدف‌های سفید رنگ در زیر پاها، تجربه یک حس دست نیافتنی را به شما هدیه خواهد داد که شاید در هیچ مکانی نتوانید این حس آرامش را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:   بهترین هتل‌های دنیا؛ ۱۰ هتل لوکس و جذاب

زمان سفر به چمخاله را می‌توانیم از دو جهت آب‌و‌هوا و خلوت بودن مورد بررسی قرار دهیم. اگر از آن دسته افرادی هستید که آب‌وهوا را به شلوغ یا خلوت بودن مقصدتان در سفر، ترجیح می‌دهید، باید بگوییم فصل بهار و تابستان به عنوان بهترین زمان سفر به چمخاله و گشت و گذار در طبیعت و ساحل زیبای آن است. اما از آن جایی که شهرهای شمالی در این دو فصل مملو از گردشگران و مسافران از سراسر کشور هستند، بنابراین اوایل فصل پاییز را می‌توان به عنوان بهترین زمان سفر به چمخاله از نظر خلوت بودن، دانست.

ساحل لاک‌پشت‌ها قشم

ساحل-لاک-پشت-ها-قشم

بگذارید یک مورد متفاوت را به شما معرفی کنیم: ساحلی بسیار زیبا در جزیره قشم که اوایل بهار پر می‌شود از لاک‌پشت‌هایی که برای تخم‌ریزی به ساحل می‌آیند! ساحل لاک‌پشت‌ها که بی‌شک می‌توان آن را یکی از زیباترین سواحل ایران در نظر گرفت، قبل از شروع بهار تا خردادماه، منظره‌ای تکرارنشدنی از انبوه لاک‌پشت‌هایی را پیش روی شما قرار می‌دهد که احتمالا فقط آن را در فیلم‌ها دیده باشید!

در اینجا، هر لاک‌پشت پوزه عقابی که متاسفانه از گونه‌های در حال انقراض است، طی 20 روز و سه مرحله مختلف، مجموعا 300 تخم را در ساحل مخفی می‌کند و دو ماه بعد، لاک‌‌پشت‌‌های نوزاد از تخم‌ها بیرون می‌آیند. این ساحل زیبا در 30 کیلومتری جنوب قشم واقع شده است.

ساحل روستای سلخ قشم

ساحل-سلخ-قشم

پیشرفت نکردن مناطق گردشگری همیشه عیب نیست. اصالت روستای سلخ جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد.  اگر به ماهیگیری یا غذاهای دریایی علاقه دارید، بهتر است بازدید از روستای سلخ را نیز در برنامه خود قرار دهید. چرا که شغل اصلی مردم خونگرم این منطقه ماهیگیری است و بازار ماهی پر رونقی دارد. ماهیگیری در تمامی سواحل قشم از جمله ساحل سوزا بسیار متداول است.

جالب است بدانید که بسیاری از آداب‌ورسوم این روستا شبیه به فرهنگ مردم هندوستان و آفریقاست. این موضوع برای شما بهت‌آور خواهد بود؛ چرا که در هیچ کجای ایران چنین رسوم جذابی را نمی‌بینید. مثلا یکی از رسوم جالب مردم این جزیره زار درمانی است. این رسم یعنی بیرون کردن انرژی منفی و بیماری‌های روحی و روانی با موسیقی‌های محلی!