من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

زمان مناسب برای مراجعه به تراپیست

مراجعه-به-تراپیست
زمان مراجعه به تراپیست

چطور بفهمیم کی به تراپیست مراجعه کنیم؟

شاید زمانی در گذشته به فکر مراجعه به تراپیست و درمانگر افتاده باشید. شاید خود را منصرف یا متقاعد کرده باشید که اگر کمی بیشتر صبر کنید مشکلات برطرف خواهد شد. شاید هم هنوز مردد هستید که با کسی درباره‌ی مشکلات صحبت کنید، ولی شک دارید اکنون اولویت زندگی‌تان مراجعه به تراپیست باشد.

گاهی آگاهی از زمان مناسب برای مراجعه به تراپیست دشوار است. بالاخره همه روزهای ناخوشی دارند.

ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به برخی از فواید صحبت با تراپیست اشاره می‌کند.

سلامت روان‌تان را مدیریت می‌کنید؟

با وجود همه‌ی چالش‌هایی که ممکن است در حفظ تعادل میان فهرست بلند بالای مسئولیت‌های‌تان پیش رو دارید، احتمالا گرفتار تنش و مشکل در مدیریت و هضم احساسات‌تان خواهید داشت. از این رو این احتمال وجود دارد که با احساسات‌تان مواجهه‌ی درست و بهینه نداشته باشید. در این صورت تراپیست می‌تواند به شما در هدایت احساسات و تدارک ابزار لازم برای مدیریت آنها کمک کند.

برای مدیریت تنش و استرس به کمک نیاز دارید؟

مدیریت-استرس

زندگی طبیعتا تنش‌زا است و مسلما نمی‌توانید از شر همه‌ی این استرس‌ها خلاص شوید. در واقع برخی از این استرس‌ها برای شما مفیدند.

با این حال اگر در مدیریت استرس‌ها با مشکل روبه‌رو هستید، شاید بهتر است با کسی صحبت کنید. تنش بیش از حد ممکن است سبب مشکلات گوناگونی شود، مثلا باعث کج‌خلقی و زودرنجی یا ناکارآمدی شود.

تراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های مدیریت استرس را فرا بگیرید یا به شما در حل مشکلات یاری برساند تا بتوانید بعضی از جنبه‌های استرس‌زای زندگی را حذف کنید.

آیا در تنظیم احساسات‌ با مشکل روبرو هستید؟

احساسات ناراحت‌کننده‌ای مانند پریشانی یا عصبانیت را گاهی به دشواری می‌توان مدیریت کرد و با این که ممکن است از پس بعضی از احساسات‌تان به خوبی بر بیایید، احتمالا معدودی از این جنس احساسات گاهی بر شما غالب می‌شود.

تراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا فنون مدیریت خشم مخصوص به خود را پیدا کنید. شاید هم به شما کمک کند تا با تمرین برخی از راهکارهای کاهش پریشانی سریع‌تر خرسند شوید. فرقی ندارد دچار چه احساسات ناخوشایندی هستید، تراپیست توان یاری به شما برای بهبود احساسات را دارد.

آیا به مهارت‌های تطابق‌پذیری ناسالم گرایش دارید؟

مهارت‌های-تطابق‌پذیری-ناسالم

چه به دلیل استرس پرخوری می‌کنید و یا به محصولات اعتیادآور برای خوشی پناه می‌برید، بدانید که مهارت‌های انطباق‌پذیری ناسالم این چنینی، مشکلات جدیدی را وارد زندگی شما خواهند کرد و در درازمدت به شما آسیب خواهند رساند.

بیشتر بخوانید:   انواع شیوه‌های روان درمانی چیست؟

به یاد داشته باشید که احتمالا همه‌ی مهارت‌های انطباقی ناسالمند. اگر برای اجتناب از حل مشکلات به تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری یا حتی مطالعه‌ی کتاب پناه می‌برید، همه‌ی این فعالیت‌ها ممکن است ناسالم شوند.

تراپیست قادر است کمک‌تان کند تا مهارت‌های سالم انطباق‌پذیری متناسب خودتان را پیدا کنید که در کاهش شدت احساسات آزاردهنده موثرند، و در عین حال تراپیست به شما در مواجهه‌ مستقیم با مشکلات یاری خواهد رساند.

چطور خود و رابطه‌مان را بهبود ببخشیم؟

آیا در رسیدن به هدف‌ها با مشکل مواجهید؟

موارد بسیاری وجود دارند که ممکن است میان شما و موفقیت، چه کاهش وزن باشد و چه هدف‌های مالی، سد ایجاد کند. اگر در گذر از موانع سد راه‌تان با مشکل روبه‌رو هستید، تراپیست توان کمک به شما را دارد.

متخصصان سلامت روان می‌توانند با مشکلات گوناگونی چون مشکلات احساسی و کمال‌گرایی و خودتخریبی مقابله کنند، مشکلاتی که ممکن است سد راه رسیدن به اهداف باشند.

می‌خواهید رابطه(ها)تان را بهبود ببخشید؟

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است سبب ایجاد مشکل در مدیریت روابط‌تان شود. مشکل وابستگی، عدم اعتماد به نفس و ترس از رودررویی صرفا معدودی از این مشکلات است.

تراپیست می‌تواند کمک‌تان کند تا مشکلاتی را شناسایی کنید که در روابط‌تان اختلال ایجاد می‌کند. تراپیست همچنین به شما در مورد ابزار و مهارت‌های لازم برای ایجاد و حفظ روابط سالم‌تر یاری خواهد رساند. ممکن است همکاری شما و تراپیست‌تان شامل هر کاری از آموختن شیوه‌ی برپایی محدودیت‌های سالم‌تر در رابطه تا کشف دلایلی باشد که اغلب روابط شما را به شکست می‌کشاند.

می‌خواهید خودآگاهی‌تان را افزایش دهید؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که دلیل کارهایی که می‌کنید چیست، مثلا قطع رابطه با شخص مناسب یا حرف‌های ناشایست در هنگام عصبانیت؟ تراپیست می‌تواند به شما در کشف دلایل این رفتارها کمک کند.

همچنین تراپیست قادر است با شما در فراگیری درباره‌ی الگوهای زندگی‌تان، مثل الگوهای فکری یا الگوهای روابط، همراهی کند. ممکن است به باورهایی برسید که خودتان مانع از برخی از رفتار خود شوید، رفتارهایی که شما را در زندگی عقب می‌اندازد، مثلا من برای موفقیت هوش کافی را ندارم.

شاید برخی از الگوهای ارتباطی شما نامناسب باشد، یا ممکن است نتوانید به‌طور موثر نیت خود را انتقال بدهید. نظر عینی و بی‌طرف تراپیست ممکن است برای فاصله گرفتن و بازبینی این گونه الگوهای تکراری در زندگی‌تان مفید باشد. سپس می‌توانید از تراپیست ابزار و روش‌های مناسب برای خلاصی از این الگوهای نامناسب را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:   رایج‌ترین اختلال‌های سلامت روان طبق گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت

چطور با وقایع مهم زندگی برخورد کنیم؟

وقایع-مهم-زندگی

در حال گذار هستید؟

شروع کار جدید، مهاجرت به شهری دیگر، بچه‌دار شدن یا پایان دادن به رابطه صرفا معدودی از مثال‌هایی هستند که به گذارهای بزرگ و تنش‌زا در زندگی اشاره دارد. هنگامی که با شخصی در این باره صحبت می‌کنید می‌توانید راهنمایی و پیشنهاد و حمایت حسی مورد نیاز برای سازگاری با این دست تغییرات را دریافت کنید.

نیازمند حمایت در زمینه‌ی فرزندپروری هستید؟

فرزندپروری بسیار دشوار است و گاهی ممکن است وحشتناک باشد. به هر حال از کجا باید بفهمید که آیا به اندازه‌ی کافی به فرزندتان مسئولیت یا از آن سو، پشتیبانی داده‌اید؟

اگر درباره‌ی مهارت‌های فرزندپروری خود تردید یا درباره‌ی طبیعی‌بودن رفتار فرزندتان پرسشی دارید، احتمالا بهتر است با تراپیست صحبت کنید. اندکی بازخورد از شخصی دیگر برای اطمینان شما از پرورش فرزندی با احساسات سالم سازنده است.

در مواجهه با حادثه‌ای آزاردهنده به کمک نیاز دارید؟

حوادث آسیب‌رسان و آزاردهنده همواره به اشخاص آسیب نمی‌رسانند. مردم با این حوادث برخوردهایی متفاوت دارند و گاهی طوری با آنها مواجه می‌شوند که دچار اختلال اضطراب پس از حادثه نمی‌شوند. اگر دچار این مشکل شدید می‌توانید از تراپیست کمک بگیرید.

چطور بازده کاری را مدیریت کنیم؟

بازده-کاری

طبیعی است که گاهی پریشان و بی‌حال باشیم. یا وضعیت روحی بر اشتها و خواب‌مان اثر گذاشته است و دچار استرس شده‌ایم. در همه‌ی این موارد که بر بازده کاری تاثیر منفی می‌گذارد می‌توانیم از راهنمایی‌های تراپیست استفاده کنیم.

چگونه خود را پیدا کنیم؟

گاهی دیگر تمایلی به فعالیت‌های مورد علاقه‌مان نشان نمی‌دهیم و دیگر از آنها لذت نمی‌بریم. طبیعی است که گاهی برخی از علایق تغییر کنند، ولی اگر دیگر تمایلی به هیچ چیزی نشان ندادید، این امر نشان از مشکلی بزرگ‌تر دارد. شاید دچار کمی افسردگی شده‌اید یا پریشان‌حالید. تراپیست در یافتن دلایل این مشکلات کمک‌تان می‌کند و خطرات نداشتن تفریح و لذت در زندگی را به یادتان می‌آورد.

گاهی فقدان زندگی اجتماعی نشان از مشکلی بزرگ‌تر دارد، گاهی دیگر خود مشکل اصلی است. با این که لزومی ندارد که تقویم روابط اجتماعی شما پر باشد، ولی معدود بودن روابط اجتماعی ناسالم است. روابط اجتماعی تاثیر فراوانی بر سلامت روان شما دارد. درست است که کمیت روابط اهمیتی ندارد، ولی گذراندن زمان مناسب با دیگران اهمیت فراوان دارد. اگر در این زمینه دچار مشکل هستید به تراپیست مراجعه کنید. او می‌تواند در یافتن روابط یا آموزش مهارت‌های زندگی اجتماعی کمک‌تان کند.

بیشتر بخوانید:   مفهوم مدیتیشن یا مراقبه

چگونه با افکار منفی مبارزه کنیم؟

گاهی با مشکلات شناختی مواجه می‌شویم و افکار غیرواقعی به ذهن‌مان می‌رسد، یا گاهی به پیش‌بینی‌های خودساخته‌ی فاجعه‌آمیز باور پیدا می‌کنیم. تغییر الگوهای فکری منفی و ناسالم با کمک تراپیست بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد.

ممکن است لحظاتی در زندگی پیش بیاید که مشکلی را احساس نمی‌کنیم، اما به خوشی گذشته نیستیم، شاید هم حتی نتوانیم دلیل آن را بیان کنیم.

اگر چنین حسی داریم، بهتر است به تراپیست مراجعه کنیم. شاید او بتواند به فقدان زندگی ما اشاره کند و تغییرات کوتاهی را پیشنهاد دهد که رویه‌ی زندگی را بهبود بدهد.

چگونه تراپیست مناسبی پیدا کنیم؟

تراپیست-خوب

در گونه‌های قدیمی و سنتی درمان، صبر می‌کردیم تا بیمار شویم و سپس کمک می‌گرفتیم. در واقع شرکت‌های بیمه صرفا هزینه‌ی درمانی بیمارانی را می‌دادند که دچار بیماری‌هایی چون افسردگی و استرس و پریشانی و دیگر بیماری‌های روانی شده بودند.

حالا که افراد بیشتری از اهمیت سلامت روانی آگاهی یافته‌اند، شیوه‌های به‌صرفه‌ای وجود دارد تا پیش از تجربه‌ی مشکلات سلامت روان به تراپیست کنیم.

صحبت زودهنگام با متخصص سلامت روان ممکن است پیش از گرفتاری با بیماری جلوی آن را بگیرد و کمک‌تان کند تا افکار و احساسات و کردار بهتری را در زندگی پیش بگیرید.

اگر تصمیم به مراجعه به تراپیست دارید، بهتر است ابتدا با پزشک عمومی‌تان مشورت کنید. احتمالا پزشک عمومی شما می‌تواند در یافتن تراپیست مناسب کمک فراوانی کند.

فراموش نکنید مراجعه به تراپیست و متخصص سلامت روان به معنای آن نیست که شما بیمارید، شما می‌توانید صرفا برای مشورت با شخصی بیرون از حریم خانوادگی و دوستان یا کمک به ارتقای شخصیت خود به تراپیست مراجعه کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که صحیت با دیگران نشان از ضعف نیست، بلکه اعتراف به نداشتن همه‌ی پاسخ‌ها خود قدرت فراوانی می‌خواهد.