روان‌درمانی تحلیلی: گفت‌وگوی عمیق میان مراجع و درمانگر

روان‌درمانی تحلیلی: گفت‌وگوی عمیق میان مراجع و درمانگر

روان‌شناسی مسیری بی‌انتها ‌است که رویکردهای متفاوتی را شامل می‌شود. وقتی از یک درمانگر کمک می‌گیریم، لازم است بعد از شناختن دلیل مراجعه‌ی خود، رویکرد او را هم بشناسیم تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشیم. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به روان‌درمانی تحلیلی، یکی از رویکردهای مهم علم روانشناسی خواهیم پرداخت.

مفهوم روان‌درمانی تحلیلی

درمان تحلیلی یعنی کاوش در فضای روان آدمی. برای مثال درمان تحلیلی را می‌توان شناکردن و غواصی در عمق دانست؛ وقتی درمانگر و درمانجو در فضایی سیال قرار می‌گیرند و به ترکیبی از احساسات فرو می‌روند که در هر جلسه به واسطۀ صحبت کردن و روایت‌ پیش خواهد رفت.

با شروع هر جلسه هر دو فرد که در اتاق درمان هستند -مراجع و روان‌درمانگر- تجربه و تماشا‌ کردن را آغاز می‌کنند. اغلب مراجع مسیر این فرآیند را تعیین می‌کند. درمانگر در این مشاهده و درک با مراجع همراه می‌شود. روان‌درمانگر یک مشاهده‌گر آموزش‌دیده است و می‌تواند به شناسایی و فهم چیزی که آن دو با هم می‌بینند کمک کند.

در روان‌شناسی تحلیلی ساختار ذهن به دو بخش هشیار و ناهشیار تقسیم می‌شود، یونگ بر این باور بود که خودآگاه و ناخودآگاه است که عنصر فردی و جمعی را در بر می‌گیرد.

در روان‌درمانی تحلیلی چه چیز را مشاهده می‌کنیم؟

چیزی که درمان‌جو تجربه کرده، از آن رنج کشیده، لذت برده، به آن واکنش نشان داده و حالا آن را با خود به اتاق درمان آورده است. این فرآیند درواقع شیوۀ زیستن مراجع را بررسی و مشاهده می‌کند.

روان‌درمانگر جهت درک بهتر دنیای درونی مراجع به وقایعی رجوع می‌کند که در گذشته اتفاق افتاده است، همچنین به هرچه در اتاق درمان در جریان است با دقت توجه می‌کند.

بیشتر بخوانید:   ژک لکان: روانکاو یا سلبریتی فکری؟

 انسان نسبت به تمام انتخاب‌ها و تصمیم‌های خود آگاهی کامل ندارد

انسان-نسبت-به-تمام-انتخاب‌ها-و-تصمیم‌های-خود-آگاهی-کامل-ندارد-min

با این تعریف در بیشتر مواقع به‌جای آن‌که نقش موثری در ساختن زندگی‌ خود داشته باشیم، زندگی خودبه‌خود اتفاق می‌افتد و ما را با خودش پیش می‌برد. گویی انسان بازیگر سناریویی است که از پیش نوشته شده است.

رویکرد تحلیلی با رفتن به پشت‌صحنه، یعنی به اتاق فرمان، کنترل را به دست خود فرد می‌دهد و او را در بازنویسی سناریوی زندگی یاری می‌کند.

کلمه: مهم‌ترین ابزار روان‌درمانی تحلیلی

اصلی‌ترین ابزاری که در این جریان برای طی کردن مسیر روانشناسی استفاده می‌شود، کلمه است.  مسیر درمان با کلمات می‌گذرد. از طریق حرف زدن است که امکان رفتن به عمق روان و تجربه ‌کردن و درک برای درمانگر و مراجع ساخته می‌شود.

مزایای درمان تحلیلی

این روش‌ روان‌درمانی مانند تمام روش‌های دیگر مشخصه‌های خاص خود را دارد. در ادامه مهم‌ترین آن‌ها ذکر شده است:

  • شکل مناسب هدایت کردن و برگزاری جلسات
  • فرآیند بهبود و تغییر با همراهی پایاپای درمانگر و مراجع
  • تعیین مسیر درمان با کمک درمان‌جو
  • درمانگر به‌جای مراجع فکر و عمل نمی‌کند
  • عمیق بودن جلسات درمانی و تصمیم‌گیری مناسب طبق آن
  • حصول تغییر مثبت از طریق گذراندن مسیر روان‌درمان به شکل اصولی

جلسات درمانی رویکرد تحلیلی چگونه است؟

جلسات-درمانی-رویکرد-تحلیلی-چگونه-است؟-min

در طول یک جلسه از درمان، روان‌درمانگر کار خود را روی ناهشیاری بیمار و بررسی و تفسیر مطالبی که او می‌گوید متمرکز می‌کند تا به پیوندها و نقاط ربط بین مشکلات فعلی، تجربیات گذشته و موارد سرکوب‌شده که در ناخودآگاه بیمار حل نشده باقی مانده است برسد.

روان‌درمان تحلیلی می‌تواند از علائم واضح مراجع دور شود و از طریق تداعی آزاد، تجزیه و تحلیل رویاها و مکانیسم‌های روانی مناسب، به درمان و کاوش در فرد بپردازد.

بیشتر بخوانید:   با من نجنگ، محکم در آغوشم بگیر

جلسات این نوع درمان با حداقل دفعات یک بار در هفته صورت می‌گیرد، اما در صورت تمایل و توصیه، می‌تواند تا سه بار در هفته هم انجام شود.

درمان‌ تحلیلی مناسب چه گروهی از افراد است؟

درمان‌های تحلیلی در روانشناسی می‌تواند برای تمام افرادی که رنج درونی احساس می‌کنند و یا فکر می‌کنند ضعیف شده‌اند مفید باشد.

بعضی از اختلالاتی مربوط به کودکان و نوجوانان یا مشکلات یادگیری، می‌تواند به‌خوبی در پروسه‌ی این نوع درمان قرار گیرد و رنج روانی گه منبع بروز این مشکلات بوده است، آشکار شود.

روان‌درمانی تحلیلی را می‌توان برای بیماران مبتلا به اختلالات زبانی، انواع فوبیا، اختلالات اضطرابی، اختلالات خوردن و یا افسردگی به کار برد.

لازم است بدانید که روان‌درمانی از نوع تحلیلی را می‌توان با انواع دیگر پیگیری‌‌های روانشناسی و درمان‌های دارویی با نظر پزشک یا فرد متخصص ترکیب کرد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به جنبه‌های متفاوت از رویکرد روان‌درمانی تحلیلی بپردازیم تا اگر شما و یا افرادی که می‌شناسید، قصد انتخاب درمانگر مناسب را داشته باشید، به راحتی تصمیم درست بگیرید.