دلایل روانی موثر در بیماری‌های جسمی

دلایل روانی موثر در بیماری‌های جسمی

اگرچه ذهن و بدن اغلب به عنوان دو بخش جدا از هم در نظر گرفته می‌شوند، اما سلامت روان و جسم ارتباط نزدیکی با هم دارند. سلامت روانی می‌تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر مثبت بگذارد و به همان اندازه نداشتن سلامت روانی هم می‌تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر منفی بگذارد. درواقع سلامت روان بر سلامت جسم موثر است.

اثرات سلامت روان بر سلامت جسمانی

سلامت روان شما نقش مهمی در کیفیت زندگی‌تان دارد. داشتن وضعیت روانی خوب می‌تواند شما را از نظر بدنی هم سالم نگه دارد و هم از بیماری‌های جدی پیشگیری کند. مطالعات نشان داده‌اند که سلامت روانی می‌تواند خطر حملات قلبی و سکته را کاهش دهد.

از سوی دیگر، نداشتن سلامت روان هم می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری و حتی بروز رفتارهای بیماری‌زا شود. برای مثال: افسردگی با بسیاری از بیماری‌های مزمن مرتبط است. این بیماری‌ها عبارتند از: دیابت، آسم، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و آرتریت (Arthritis) . اسکیزوفرنی (Schizophrenia) هم با بیماری‌های قلبی و تنفسی مرتبط است.

شرایط سلامت روان نیز می‌تواند مقابله با یک بیماری مزمن را دشوارتر کند. میزان مرگ و میر ناشی از سرطان و بیماری قلبی در میان افراد مبتلا به افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی بیشتر است.

افراد مبتلا به بیماری‌های روانی، بیشتر از اختلالات خواب مانند بی خوابی یا آپنه‌ی خواب (Sleep apnea) رنج می برند. بی‌خوابی می‌تواند دیر به خواب رفتن یا حتی خواب سبک هم باشد. آپنه‌ی خواب هم باعث وقفه‌ی تنفسی در فرد می‌شود. حدود 50 تا 80 درصد افراد مبتلا به مشکلات روانی نیز مشکلات خواب خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:   مفهوم روانشناسی خجالت چیست؟

در حالی که شرایطی مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال دوقطبی ممکن است منجر به مشکلات خواب شود، مشکلات خواب نیز می‌تواند شرایط سلامت روان موجود را بدتر کند.

احتمال سیگار کشیدن افراد مبتلا به مشکلات روانی بیشتر از افرادی‌ست که سلامت روانی دارند. در میان افراد سیگاری، آن دسته از افرادی که شرایط سلامت روانی دارند، احتمال بیشتری دارد که تعداد بیشتری سیگار در روز بکشند.

افراد مبتلا به افسردگی سطوح پایین‌تری از ماده‌ی شیمیایی دوپامین (Dopamine) در بدن‌شان دارند. دوپامین بر احساسات مثبت در مغز شما تأثیر می‌گذارد. نیکوتین (Nicotine) موجود در سیگار باعث تولید ماده‌ی شیمیایی دوپامین می‌شود، به همین خاطر از سیگار به عنوان راهی برای تسکین افسردگی استفاده می‌شود.

با این حال، از آنجایی که نیکوتین تنها به طور موقت به فرد تسکین می‌دهد، با احساس نیاز مکرر به سیگار، فرد را دچار اعتیاد خواهد کرد.

دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی

افراد مبتلا به بیماری‌های روانی کمتر به خدمات درمانی کافی و لازم دسترسی دارند. به علاوه مراقبت از سلامت جسمانی برای افراد مبتلا به مشکلات روانی دشوارتر است. هنگامی که شما یک بیماری روانی دارید، جستجوی مراقبت، مصرف منظم نسخه یا ورزش کافی دشوار است.

شرایط سلامت جسمانی که ممکن است بر سلامت روان تأثیر بگذارد

سلامت جسمانی شما نیز بر سلامت روان شما تأثیر دارد. افرادی که شرایط سلامت جسمانی خوبی ندارند، احتمال بیشتری دارد که دچار بیماری‌های روانی هم بشوند. مثلا: پسوریازیس (Psoriasis) یک بیماری پوستی است که با زخم‌های قرمز دردناک روی پوست نمایان می‌شود. این مشکل پوستی با استرس حاد و افسردگی همراه است. افراد مبتلا به پسوریازیس، دچار ناراحتی عاطفی و روانی می‌شوند که بر سلامت کلی و کیفیت زندگی‌شان هم تأثیر منفی می‌گذارد. استرس و افسردگی عمدتاً ناشی از اضطراب و طردشدگی‌ست.

بیشتر بخوانید:   آپنه خواب چیست؟

یا حتی تشخیص سرطان یا حمله‌ی قلبی نیز می‌تواند منجر به احساس افسردگی یا اضطراب در فرد شود. حدود یک سوم افراد مبتلا به بیماری‌های جدی جسمانی، علائم افسردگی مانند خلق و خوی ضعیف، مشکلات خواب و خوراک و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره را خواهند داشت.

چگونه از سلامت روحی و جسمی خود مراقبت کنیم؟

چگونه از سلامت روحی و جسمی خود مراقبت کنیم؟

اگر می خواهید کیفیت زندگی خود را بهتر کنید، باید از سلامت جسمی و روانی خود مراقبت کنید.

در ادامه چند راه برای مراقبت از خود از نظر جسمی و روحی را می‌خوانید:

  • ورزش منظم داشته باشید

ورزش برای حفظ تناسب اندام مهم است و می‌تواند به بهبود خلق و خوی شما نیز کمک کند. یک پیاده روی 10 دقیقه‌ای روزانه می‌تواند هوشیاری ذهنی شما را افزایش دهد و شما را پرانرژی کند.

  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید

رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات و قندهای فرآوری شده یا کم‌چربی از نظر جسمی و ذهنی به شما احساس بهتری خواهد داد. با مشاوره‌ی یک متخصص تغذیه، یک برنامه‌ی غذایی متناسب با نیاز بدن خود داشته باشید.

  • از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید

اگرچه نوشیدن الکل و سیگار ممکن است در کوتاه مدت احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما در درازمدت می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر منفی بگذارد.

  • به اندازه‌ کافی بخوابید

یک خواب خوب شبانه برای بزرگسالان حدود هفت تا نه ساعت است. حتی بهتر است در طول روز 30 دقیقه چرت بزنید تا هوشیارتر شوید.

  • تکنیک‌های تمدد اعصاب را امتحان کنید

مدیتیشن، تنفس عمیق، و یوگا همگی می‌توانند در مواقعی که استرس دارید کمک‌تان کنند.

بیشتر بخوانید:   آیا شخصیت سالمی داریم

سفر کنید

یکی از راه‌های مراقبت از سلامت روان، سفر کردن است. هر زمان که حال‌تان خوب نبود، حتی اگر شده یک سفر کوتاه چند روزه تدارک ببینید. معجزه سفر درماتی و تاثیر آن بر سلامت روان را خواهید دید.

  • خودآگاهی داشته باشید

سعی کنید به جای احساسات منفی، روی احساسات و رویدادهای مثبت زندگی‌تان تمرکز کنید.

  • از دیگران کمک بگیرید

صحبت با دوستان یا اعضای خانواده می‌تواند به شما کمک کند استرس کمتری داشته باشید. کمک گرفتن از دیگران در شرایط دشوار نیز می‌تواند باری را که روی شانه‌های‌تان احساس می‌کنید کاهش دهد. برای گرفتن وقت مشاوره لازم نیست مشکلات حادی داشته باشید. سعی کنید دغدغه‌های خود را در همان ابتدای راه حل کنید تا منجر به بیماری‌های جسمی نشود.