من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

از دلایل تا تاثیرات خیانت

خیانت در رابطه
دلایل و تاثیرات خیانت

خیانت یکی از مخرب‌ترین آسیب‌های روحی‌ست که یک فرد می‌تواند تجربه کند. برای اینکه یک خیانت انجام شود، لازم  است فردی به کسی اعتماد کند. بنابراین تعریف خیانت در رابطه شامل عمل کسی‌ست که اعتماد شما به او از دست رفته است. خیانت زمانی رخ می‌دهد که کسی که به او اعتماد دارید به شما دروغ می‌گوید، خارج از رابطه‌ی شما ارتباط دیگری برقرار می‌کند، از شما سوء استفاده می‌کند یا با اولویت دادن به منافع شخصی خود به شما صدمه می‌زند.

حسی که زمان خیانت به ما دست می‌دهد، همان از دست دادن است. بسته به میزان اعتمادی که به شخص مقابل داریم، تاثیر این فقدان هم بیشتر می‌شود. گاهی ما برای از دست دادن یک عزیز احساس سوگواری می‌کنیم و گاهی هم با غم از دست رفتن سلامت‌مان. هردوی اینها مارا دچار احساس فقدان می‌کند، اما هرکدام شدت خودشان را دارند.

خیانت با ما چه می‌کند؟

همان‌طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، خیانت به عنوان یک آسیب یا ضایعه‌ی روانی شناخته می‌شود. از آنجایی که پشت این اتفاق تلخ، یک قصد و عمدی از سوی فرد مورد اعتماد ما در کار است، با سایر ضربه‌های روحی متفاوت است. خیانت فقط به دلیل رفتار عمدی آزاردهنده‌ی یک نفر، بی‌احتیاطی او، یا ضعف شخصی خودش رخ می‌دهد. برخلاف اتفاقات تلخ دیگر مانند مرگ یا بیماری، پای یک رفتار و انتخاب در میان است.

بهترین رفتار با فردی که به او خیانت شده است، درک کردن اوست. زمانی که مورد خیانت قرار می‌گیریم، احساسات بسیار شدیدی داریم که حتی قادر به بیان آنها نیستیم. خیانت مراحلی مانند سوگواری دارد. انکار، چانه‌زنی، خشم، اندوه و درنهایت پذیرش، مراحلی‌ست که پس از تجربه‌ی خیانت پشت سر می‌گذاریم. گاهی پیش می‌آید که این مراحل با هم تداخل داشته باشند. ممکن است یکی شدیدتر از دیگری تجربه شود، یا اینکه آنقدر کوتاه باشد که به نظر نرسد آن را تجربه کرده باشیم.

بیشتر بخوانید:   ۱۰ نمونه از اثرات خشم والدین بر خانواده

اما مهمترین بخش ماجرا این است که رسیدن به مرحله‌ی نهایی پذیرش بدون گذر از مراحل قبلی امکان‌پذیر نیست. بعضی افراد در یکی از مراحل اولیه گیر می‌کنند که مانع از حرکت و پذیرش آنها می‌شود. حتی گاهی دیده می‌شود که شخصی سال‌ها در یکی از این مراحل گیر کند. این افراد در این شرایط نیاز به مراجعه به یک مشاوره خانواده دارند. با درک درست از خیانت و تاثیرات آن باید بتوانیم عوامل خیانت در رابطه را بشناسیم.

عوامل کلیدی و چگونگی خیانت در رابطه

انتقام

عصبانیت یا انتقام

مردم گاهی از روی عصبانیت یا تمایل به انتقام خیانت می‌کنند. شاید به تازگی متوجه شده‌اید که شریک زندگی‌تان خیانت کرده است. مات و مبهوت و آسیب‌دیده‌اید. ممکن است بخواهید او را وادار کنید احساسات مشابهی را تجربه کند تا او هم واقعاً دردی را که برای شما ایجاد کرده است درک کند. خیلی‌وقت‌ها محرک یک خیانت، تصمیمی تلافی‌جویانه است. عصبانیت پشت انتقام می‌تواند حتی ازناامیدی در رابطه‌ی شما از درک نیازهای‌تان باشد، یا اینکه شریک‌تان از نظر فیزیکی و عاطفی از شما دوری می‌کند. خشم و ناامیدی پس از مشاجره هم ممکن است از دلایل خیانت پس از مشاجره باشد.

کم‌رنگ شدن عشق

احساس نشاط‌آور عاشق شدن معمولاً برای همیشه دوام نمی‌آورد. وقتی برای اولین بار عاشق کسی می‌شوید، به‌دلیل دریافت پیامک‌های عاشقانه از او، شور، هیجان و دوپامین را تجربه می‌کنید. اما شدت این احساسات معمولاً با گذشت زمان از بین می‌رود. مطمئناً عشق پایدار وجود دارد. اما هیجانات روزهای اول شما را فقط تا مدتی همراهی می‌کنند. هنگامی که زرق و برق رابطه محو شود، حتی ممکن است متوجه شوید که اصلا عشقی بین‌تان وجود ندارد، یا اینکه عاشق شخص دیگری شدید. از آنجایی که ترک رابطه‌ای که هنوز حس خانوادگی، دوستی، ثبات و امنیت را به همراه دارد، سخت تر است، ماندن در آن رابطه ممکن است به خیانت ختم شود.

بیشتر بخوانید:   از نشانه‌های خیانت تا درمان رابطه

فرصت خیانت

داشتن فرصتی برای خیانت می‌تواند احتمال خیانت را بیشتر کند. این بدان معنا نیست که همه‌ی کسانی که این فرصت را دارند چنین کاری انجام خواهند داد، اما عوامل دیگر اغلب به انگیزه‌ی خیانت می‌افزایند. نوشیدن زیاد الکل و قرار گذاشتن با فردی دیگر و زندگی یا کار در محیطی که تماس فیزیکی و ارتباط عاطفی به راحتی در آن شکل می‌گیرد از جمله مثال‌هایی‌ست که می‌توان برای این عامل برشمرد.

عدم تعهد

عدم تعهد

تعهد برای همه معنی یکسانی ندارد. این امکان وجود دارد که دو نفر در یک رابطه ایده‌های بسیار متفاوتی در مورد وضعیت رابطه داشته باشند، مانند اینکه آیا این رابطه معمولی یا عاشقانه است؟ دلایل دیگری برای  خیانت ناشی از تعهد می‌توان پیدا کرد. مانند: عدم علاقه به تعهد بلند مدت و گشتن به دنبال راهی برای خروج از رابطه.

نیازهای برآورده نشده

گاهی اوقات نیازهای یک یا هر دو طرف برای صمیمیت در یک رابطه برآورده نمی‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در رابطه باقی بمانند، اغلب امیدوارند که اوضاع بهبود یابد، به خصوص اگر رابطه در جنبه‌های دیگرش رضایت‌بخش باشد. با این حال نیازهای برآورده نشده می‌تواند منجر به ناامیدی شود، که در صورت عدم بهبود وضعیت ممکن است اوضاع بدتر هم بشود. همین موضوع می‌تواند انگیزه‌ای را برای برآورده شدن این نیازها در جای دیگر ایجاد کند. زمانی که نیازهای‌های‌تان از رابطه‌ی عاطفی خود برآورده نشود، ممکن است برای رفع آن در جای دیگری یک رابطه‌ی صمیمانه بسازید. همین مساله موجب می‌شود کار به خیانت کردن بکشد.

میل جنسی

یک میل ساده برای داشتن رابطه‌ی جنسی می‌تواند برخی افراد را به خیانت تحریک کند. متاسفانه حتی افرادی که روابط جنسی رضایت‌بخشی دارند ممکن است بخواهند با افراد دیگر رابطه‌ی جنسی بیشتری داشته باشند. این مساله شاید ناشی از سطح بالایی از میل جنسی باشد، نه لزوماً مشکلات جنسی یا صمیمی در رابطه.

بیشتر بخوانید:   تفاوت میان افکار عقلانی و غیرعقلانی

تنوع طلبی

تنوع طلبی

در یک رابطه میل به تنوع اغلب به رابطه‌ی جنسی مربوط می‌شود. به عنوان مثال: ممکن است شخصی علاقه مند به امتحان کردن انواعی از رابطه‌ی جنسی باشد که شریک زندگی او علاقه ای به آن ندارد و بخواهد آن را با دیگری تجربه کند. تنوع‌طلبی تنها به رابطه‌ی جنسی ختم نمی‌شود. برخی از افراد فقط برای اینکه بدانند طعم رابطه با اشخاص مختلف چگونه است خیانت می‌کنند.

عزت نفس پایین

افزایش عزت نفس نیز می تواند انگیزه‌ی خیانت باشد. داشتن رابطه‌ی جنسی با یک فرد جدید می‌تواند منجر به احساسات مثبت شود. ممکن است احساس قدرت، جذابیت، اعتماد به نفس یا موفقیت کنید. این احساسات می توانند عزت نفس شما را افزایش دهند. جالب است بدانید بسیاری از افرادی که به دلیل مسائل مربوط به عزت نفس خیانت می‌کنند، همسران حمایت کننده‌ای دارند که با همدلی و تشویق با آنها رفتار می‌کنند. اما آنها  همدلی شریک زندگی‌شان را باور نمی‌کنند. از طرفی دریافت تحسین و تایید از یک فرد جدید، می‌تواند متفاوت و هیجان انگیز به نظر برسد.

باید بگوییم که معمولا خیانت ربطی به شخص مقابل ندارد. بسیاری از افرادی که دست به خیانت می‌زنند نمی‌توانند هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای از وجود یک مشکل غیرقابل حل در رابطه‌شان بیاورند. اگر در رابطه‌ی شما خیانتی رخ داده است، پیش از اینکه برای رابطه‌ی خود تصمیمی جدی بگیرید، حتما به یک زوج‌درمانگر مراجعه کنید. با این حال برای جدا شدن از فرد خیانتکار شما تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی هستید. اگر فکر می‌کنید بخشش او منجر به تکرار خیانت می‌شود زمان مناسب مراجعه به درمانگر است تا از او برای انتخاب مسیر درست آینده‌ی خود کمک بگیرید.