من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

خلاصه کتاب 21 درس برای قرن 21

کتاب 21 درس برای قرن 21
کتاب 21 درس برای قرن 21

کتاب 21 درس برای قرن 21 نوشته‌ی یووال نوح هراری (Yuval Noah Harari)‌ است. این کتاب که سومین کتاب از سه گانه‌ی این نویسنده است، متمرکز بر زمان حال است. سه‌گانه‌ی یواال نوح در واقع شامل سه دوره‌ی زمانی می‌شود زمان گذشته، حال و آینده. انسان خردمند درمورد گذشته و انسان خداگونه از آینده حرف می‌زنند. نویسنده برای اینکه هدف کتاب را از همان ابتدا مشخص کند، سوال‌های زیر را در مقدمه‌ی کتاب 21 درس برای قرن 21  از خواننده پرسیده است:

  • اکنون چه چیزی در حال روی دادن است؟
  • بزرگ‌ترین چالش‌ها و مهم‌ترین انتخاب‌های امروز چیست؟
  • به چه چیزی باید توجه کنیم؟
  • چه چیزی باید به کودکانمان بیاموزیم؟

در این مطلب قصد داریم نویسنده و خلاصه‌ای از این کتاب را معرفی کنیم.

درباره‌ی نویسنده‌ی کتاب 21 درس برای قرن 21

یووال نوح هراری متولد 24 فوریه‌ی 1976 تاریخ‌دان و نویسنده‌ی اسرائیلی‌ست. او استاد تاریخ دانشگاه عبری اورشلیم است. نوح هراری دارای مدرک دکترای تاریخ از دانشگاه آکسفورد است.

انسان خردمند و انسان خداگونه دو کتاب قبلی او که به 45 زبان ترجمه شده است، بیشتر از 12 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است. او در سال 2011 جایزه‌ی انجمن نظامی مانکادو را به دلیل مقالات درخشانش در حوزه‌ی تاریخ نظامی و دوبار هم جایزه‌ی پولانسکی را در سال‌های 2009 و 2012 برای خلاقیت و اصالت دریافت کرده‌است.

او گیاهخوار است و به گفته‌ی خود روزی دوبار مراقبه می‌کند. بار اول پیش از شروع کار به مدت یک ساعت و بار دوم هم پس از پایان کار به مدت یک ساعت مدیتیشن انجام می‌دهد. یووال هراری به اوضاع و شرایط کنونی و آینده‌ی انسان خردمند علاقه‌مند است. بیشتر پژوهش‌هایش پاسخی به سوالات کلان تاریخی‌ست. اینکه مثلا چه ارتباطی بین تاریخ و زیست وجود دارد یا اینکه تفاوت انسان‌ها و دیگر جانوران در چیست، از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم،  نمونه‌هایی از پرسش‌های تاریخی نسل بشر است.

بیشتر بخوانید:   انواع سطوح مدیریتی؛ وظیفه‌ها و مسوولیت‌ها

خلاصه کتاب 21 درس برای قرن 21

کتاب 21 درس برای قرن 21

در دو کتاب انسان خردمند و انسان خداگونه خواننده با داستانی روبرو‌ست. اما این کتاب همان‌طور که از عنوانش مشخص است، از 21 درس تشکیل شده است. درس‌های این کتاب در 5 بخش به بررسی چالش‌های جدی زمان حال حاضر پرداخته است. سوالات مختلفی در این کتاب وجود دارد که همه‌ی این 21 درس در پاسخ به آنها مطرح شده است، اما وجه مشترک همه‌ی درس‌ها پاسخ به دو سوال اساسی زیر است:

  1. واقعا در دنیای امروز چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟
  2. معنای این اتفاقات چیست؟

بخش اول کتاب

اولین بخش از کتاب 21 درس برای قرن 21 به چالش تکنولوژیک پرداخته است. چهار فصل آرمان‌زدایی، کار، آزادی و برابر فصول این بخش را تشکیل می‌دهند. در این بخش تاکید نویسنده بر این موضوع است که امروزه انسان‌ها بیشتر به قصه‌ها توجه دارند، اما قصه‌های مهم و گسترده‌ی جهانی در حال از بین رفتن هستند.

بخش دوم کتاب

چالش‌های سیاسی موضوع دومین بخش از کتاب 21 درس برای قرن 21 است. فصل‌های جامعه، تمدن، ناسیونالیسم، دین و مهاجرت فصول این بخش را تشکیل می‌دهند. موضوع این بخش از کتاب درباره‌ی نحوه‌ی تهدید شدن هسته‌ی مدرن ارزش‌های آزادی و برابری توسط ادغام بیوتکنولوژی و تکنولوژی اطلاعات است.

بخش سوم کتاب


سومین بخش یأس و امید نام دارد. فصل‌های تروریسم، جنگ، فروتنی، خدا و سکولاریسم از فصل‌های این بخش است. چالشی‌ترین بخش این کتاب همین بخش است. زیرا نویسنده در این بخش کتاب تاکید می‌کند که باوجود چالش‍های بی‌سابقه و اختلاف‌های شدید تنها زمانی می‌توانیم مشکلاتی مانند تروریسم و جنگ را حل کنیم که ترس‌های‌مان را کنترل کرده و کمی از عقایدمان کوتاه بیاییم.

بیشتر بخوانید:   ایده، خلاقیت و نوآوری را بهتر بشناسیم

بخش چهارم کتاب

نام چهارمین بخش کتاب 21 درس برای قرن 21، حقیقت نام‌گذاری شده است. جهل، عدالت، پسا حقیقت و افسانه‌ی عملی فصول بخش حقیقت هستند. پیچیدگی‌های فرآیندهای جهانی و غیرقابل درک بودن‌شان موضوع اصلی این بخش است.

این بخش را می‌توان مهم‌ترین بخش کتاب به حساب آورد به دلیل اینکه به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان حقیقت جهان را فهمید و برای اینکه قربانی تبلیغات و خبرهای جعلی نشویم چه کاری باید انجام دهیم.

بخش پنجم کتاب

انعطاف‌پذیری آخرین بخش از کتاب 21 درس برای قرن 21  است. فصل‌های تعلیم، تربیت، معنا و مراقبه جزو این بخش هستند. نویسنده در این بخش سوال‌های اساسی و تفکربرانگیزتری مطرح شده است، به‌علاوه تهدید‌های متفاوتی را کنارهم قرارداده و نگاه کلی‌تری به آنها انداخته است.

برخی‌ها می‌گویند برای خواندن این کتاب لازم است دو کتاب قبلی نویسنده، یعنی انسان خردمند و انسان خداگونه را هم مطالعه کرد. اما از آنجایی که سادگی متن این کتاب موجب روان‌خوانی آن شده است، هیچ نیازی به مطالعه‌ی زمینه‌ای ندارد. مطالعه این کتاب وسعت دید هر گسترده و عمیق‌تر می‌کند. درواقع باعث می‌شود به موضوعاتی فکر کنیم که تا به حال به آنها فکر نکرده‌ایم و نگران مسائلی شویم که حتی از وجودشان بی‌اطلاعیم.