من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

حقایقی جالب برای شناخت ایلان ماسک

ایلان-ماسک
حقایقی جالب برای شناخت ایلان ماسک

ایلان ماسک کیست؟

چند روز پیش ایلان ماسک پس از خرید سهام توییتر (Twitter) پیشنهاد خرید کل شرکت را به مبلغ هر سهم 54,20 دلار و مبلغ کلی 43 میلیارد دلار داد. بلافاصله سهام این شرکت تا 45,08 دلار و مبلغ کلی 34 میلیارد دلار سقوط کرد.

ایلان ماسک با وجود صنایع نوآوری چون تسلا (Tesla) و اسپیس‌ایکس (SpaceX) در نظر هواداران بیشمارش قهرمان است، ولی بازیگردانان وال استریت (Wall Street) به دلیل وعده‌های عمل‌نشده و سروصداهای توخالی متعدد ماسک اعتمادی به نیت درونی و توانایی‌های او ندارند.

در ادامه‌ی این مطلب از همراهتم نگاهی برخی حقایق درباره‌ی ایلان ماسک می‌اندازیم.

ایلان ماسک چه خصوصیاتی دارد؟

خصوصیات-ایلان-ماسک

ایلان ماسک را با ادعاها و ایده‌های عجیب و غریبش می‌شناسیم. ماسک که موسس خودروهای برقی تسلا و شرکت مکاشفه‌ی فضایی اسپیس‌ایکس است در افریقای جنوبی به دنیا آمده است و سرشار از ایده‌های دیوانه‌وار برای آینده است. از میان این ایده‌ها می‌توانیم به هایپرلوپ (Hyperloop)، نظام حمل و نقلی آینده‌نگر، مستعمره‌ی مریخ برای سکونت انسان همراه با سفرهای فضایی مقرون به صرفه، پیوند دادن ذهن انسان به کامپیوترها و توسعه‌ی ماهواره‌های کوچک برای ارائه‌ی دسترسی توده‌های گسترده‌ی بشری به اینترنت کم‌هزینه اشاره کنیم.

با توحه به همه‌ی این موارد ایلان ماسک یکی از جنجال‌برانگیزترین و منحصر به فردترین کارآفرینان دوران ماست. حقایق زیر به شناخت ایلان ماسک و ماجراجویی آینده‌نگرش ـ تسلا ـ کمک خواهد کرد:

اختراع یک بازی

اختراع-بازی-ایلان-ماسک

ایلان ماسک وقتی 12 سال داشت بازی‌ ویدئویی‌ای را ساخت و به مجله‌ای فروخت. «بلاستر» (Blaster) که بازی مبارزه‌ی فضایی بود به مبلغ 500 دلار به مجله‌ی پی‌سی اند آفیس تکنولوژی (PC and Office Technology) فروخته شد. او همچنین برای «راکت ساینس» (Rocket Science) که استارت‌آپ بازی بود نیز کار کرد.

ماسک نزدیک بود تسلا را به گوگل بفروشد

فروش-تسلا-به-گوگل

بنا به گفته‌ی اشلی ونس (Ashlee Vance) نویسنده‌ی «ایلان ماسک: تسلا، اسپیس‌ایکس و جستجو برای آینده‌ی آینده‌نگر» در سال 2013 ماسک نزدیک بود تسلا را به مبلغ 11 میلیارد دلار به گوگل بفروشد. در آن زمان آینده‌ی تسلا مبهم بود، بنابراین ماسک پیشنهاد داد که گوگل تسلا را 6 میلیارد دلار بخرد و همچنان ایلان ماسک قول داد که 5 میلیارد دلار دیگر هم برای گسترش کارخانه سرمایه‌گذاری کند. علاوه بر این ماسک از پیج (Page) خواست که تا هشت سال اداره‌ی تسلا را به وی بسپارد. وقتی فروش مدل اس (Model S)، که خودروی پنج‌در تمام الکتریک لیفت‌بک (Liftback) از شرکت تسلا بود، در یازدهمین ساعت از مذاکره بالا گرفت، قرارداد متوقف شد. بنا بود تا سال 2020 ارزش تسلا به 100 میلیارد دلار برسد.

اولین استارت‌آپش زیپ2 بود

استارت-آپ-ایلان-ماسک

اولین ماجراجویی تجاری ماسک تاسیس زیپ2 (Zip2) بود که شرکت ارائه‌کننده‌ی روزنامه‌هایی با نقشه‌های راه و راهنمای کسب‌وکار بود و بعدتر به مبلغ 307 میلیون دلار به کامپک (Compaq) فروخته شد.

ماسک صرفا پس از دو روز از دانشگاه استنفورد بیرون رفت

وقتی ایلان ماسک 17 سال داشت همراه با مادر و خواهر و برادرش از افریقای جنوبی به کانادا مهاجرت کرد. او دو سال در دانشگاه کینگزتون (Kingston) در اونتاریو (Ontario) درس خواند. دانشگاه پنسیلوانیا (Pennsylvania) دو مدرک لیسانس افتخاری در فیزیک و اقتصاد به ماسک داد. سپس به دانشگاه استنفورد (Stanford) در کالیفرنیا رفت تا مدرک دکتری را در فیزیک کاربردی بگیرد. ماسک پس از دو روز از دانشگاه بیرون رفت تا استارت‌آپ زیپ2 را راه‌اندازی کند، شرکتی که با برادرش کیمبال (Kimbal) راه‌اندازی کرد و راهنماهای آنلاین مجوزدار برای ناشران جراید تهیه می‌کرد. او این شرکت را در 1999 به مبلغ حدودی 300 میلیون دلار به کامپک فروخت.

ماسک در «سیمپسون‌ها» (The Simpsons) و «‌بیگ بنگ تئوری» (The Big Bang Theory) حضور افتخاری داشت

ماسک-در-سیمپسون‌ها

در سال 2015 ماسک به‌عنوان مهمان در برنامه‌ی محبوب تلویزیونی سیمپسون‌ها حضور پیدا کرد. در قسمت «ماسک که بر زمین فرود آمد» مدیر عامل کاریزماتیک (با صداپیشگی اسلان ماسک) با سفینه‌ی فضایی در شهر اسپرینگفیلد (Springfield) فرود می‌آید و از هومر سیمپسون (Homer Simpson) برای آینده الهام می‌گیرد. ماسک در همان سال در قسمتی از سریال ‌بیگ بنگ تئوری در نقش خودش ظاهر شد.

فناوری‌های مکاشفات فضایی

مکاشفات-فضایی-ایلان-ماسک

ماسک در سال 2002 شرکت فناوری‌های مکاشفات فضایی یا همان اسپیس‌ایکس را تاسیس کرد. ماسک بر این باور بود که بقای بشر بسته به تواناییش در تکامل به موجودی است که می‌تواند در چند سیاره زندگی کند، ولی فناوری‌های روانه‌کردن موشک‌های امروزی بسیار گران است. او توانست با ارسال موشک فالکون 1 (Falcon 1) در 2006، فالکون 9 در 2010، و فالکون هوی (Falcon Heavy) در 2018 به این خواسته‌اش تحقق بخشد.

ماسک ماشین زیردریایی جیمز باند را به مبلغ حدودی یک میلیون دلار خرید

ماشین-زیردریایی-جیمز-باند

ماسک در سال 2013 در حراجی لندن ماشین کلاسیک زیردریایی جیمز باند را خرید. مدیر عامل اسپیس‌ایکس ماشین زیردریایی لوتوس اسپریت (Lotus Esprit) که در فیلم کلاسیک 007 «جاسوسی که عاشقم بود» (The Spy Who Loved Me) نشان داده شده بود را به مبلغ 968 هزار دلار خرید. در آن زمان شایعه شد که ماسک می‌خواهد این ماشین را واقعا تبدیل به زیردریایی کند. گفته می‌شد که پس از اولین نمایش فیلم ماشین مفقود شده است، ولی در 1989 آن را در کانتینر انباری در لانگ آیلندز نیویورک بدون چرخ و پیچیده در روکشی پیدا کردند.

ماسک برای پرداخت اجاره مدیر کلوب شبانه شده بود

نوجوانی-ایلان-ماسک

ماسک و هم‌اتاقی‌اش آندئو رسی (Andeo Ressi) وقتی در دانشگاه پنسیلوانیا درس می‌خواندند، برای پرداخت هزینه‌هاشان خانه‌ای بزرگ اجاره و آن را تبدیل به کلوب شبانه کردند. به گفته‌ی مجله‌ی وگ (Vogue) در این کلوب حدود هزار نفر جا می‌شد، بنابراین مجموعه‌ی کوچکی نبود. رسی به وگ گفت: «بعضی از شب‌ها می‌گفتم راستی ایلان کجاس؟ بعد به طبقه‌ی بالا می‌رفتم و به در می‌کوبیدم و می‌فهمیدم که تنها نشسته است و بازی ویدئویی می‌کند».

ماسک الهام‌بخش رابرت دانی جونیر برای نقش تونی استارک بوده است

رابرت-دانی-جونیر

می‌دانستید که در فیلم مرد آهنی (Iron Man) سال 2008 رابرت دانی جونیر (Robert Downey Jr.) نقش تونی استارک (Tony Stark) را از ایلان ماسک الگو برداشته بود. جان فاوریو (Jon Favreau) در مصاحبه با مجله‌ی تایم اعتراف کرد که رابرت دانی جونیور برای فراگیری کردار میلیاردری که شیفته‌ی فناوری است، پیش ماسک رفته و از او کمک گرفته است. ماسک در مرد آهنی 2 نیز در نقش مهمان ظاهر شد.

ماسک برای آموزش فرزندانش مدرسه‌ای افتتاح کرد

مدرسه-ایلان-ماسک

ایلان ماسک در ساختمان مرکزی اسپیس‌ایکس مدرسه‌ای را به نام اد آسترا (Ad Astra)، که به زبان لاتین معنای «به سوی ستاره‌ها» است، اداره می‌کند. فرزندان ماسک و برخی از کارکنان اسپیس‌ایکس در آن جا به مدرسه می‌روند. به گفته‌ی وبسایت فناوری آرس تکنیکا (Ars Technica) این مدرسه‌ی غیرانتفاعی از سال 2014 راه‌اندازی شده است. با توجه به مدارکی که ایلان ماسک در خدمات درآمد داخلی (Internal Revenue Service-IRS) پر کرده است و نخستین بار آرس تکنیکا به آن دسترسی پیدا کرد، ماسک اد آسترا را به راه انداخت تا آموزشی را در اختیار فرزندانش بگذارد که «از طریق تجربه‌های آموزشی پروژه‌محور منحصر به فرد از معیارهای سنتی مدارس در همه‌ی موضوعات مرتبط فراتر رود». با توجه به گفته‌ی آرس تکنیکا فرزندان در گروه‌های چندنفره کار می‌کنند و تاکید اصلی بر زمینه‌های ریاضی، علوم، مهندسی و اخلاق است. در این مدرسه نظام نمره‌دهی وجود ندارد. با این که این مدرسه صرفا 50 دانش‌آموز دارد، در سال 2014 گفته می‌شود که 400 خانواده برای شرکت در مدرسه ثبت نام کرده‌اند.

ماسک هوادار کانیا وست خواننده‌ی رپ است

کانیا-وست

گفته می‌شود که کانیا وست (Kanya West) خواننده‌ی رپ مشهور الهام‌بخش این مدیرعامل میلیارد بوده است. ماسک در طی جلسه‌ی پرسش و پاسخی که در جنوب منطقه‌ی ساوت وست در سال 2018 بر پا شد در پاسخ به این سئوال که: «همه در این تالار از شما الهام گرفته‌اند، منبع الهام شما که بوده است؟» پاسخ داد: «مسلما، کانیا وست.» سال‌هاست که ماسک علنا کانیا وست را تمجید می‌کند. او در سال 2015 زندگی‌نامه‌ی مختصری از کانیا وست را در فهرست 100 نفر از تاثیرگذارترین مردم در مجله‌ی تایم (Time) قرار داد.

نشان رسمی

نشان-افتخار-ایلان-ماسک

در سال 2010 ایلان ماسک نشان افتخار مدال فضایی طلای اف‌ای‌آی (FAI Gold Space Medal)  را برای طراحی اولین موشکی که به‌طور شخصی ساخته شده و به مدار فدراسیون بین‌المللی هوانوردی (FAI) رسیده است، دریافت کرد.

هایپرلوپ

هایپرلوپ

ماسک در 12 اوت 2013 از مفهوم هایپرلوپ رونمایی کرد. هایپرلوپ سیستم حمل و نقل بسیار سریع و بسیار ارزانی است که از مجراهای لوله‌ای متصل بسیار بزرگ در خلاء چسبیده شده‌ای تشکیل شده است که فشار هوا و مقاومت اصطکاکی بسیار اندکی در آن است.

رابطه‌ی ماسک با پی‌پل

ماسک-با-پی-پل

ایکس دات کام (X.com) که بعدها تبدیل به پی‌پل (Paypal) شد، منبع اصلی و اولیه‌ی ثروت و دارایی ماسک بود. ماسک در سال 1999 یکی از موسسان ایکس دات کام بود که بعدها با مبلغ 1,5 میلیارد دلار به ای‌بی (Ebay) فروخته شد. ماسک از این معامله حدود 180 میلیون دلار درآمد کسب کرد.

بیشتر بخوانید:   تکنولوژی لباس‌های هوشمند چیست و چه محصولاتی دارد؟