من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

راهکارهای خانگی برای مراقبت از پوست چرب

پوست-چرب
مراقبت از پوست چرب

پوست چرب نتیجه‌ی تولید بیش از حد سبوم (Sebaceous gland) از غدد چربی‌ست. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. سبوم ماده‌ای روغنی‌ست که از چربی‌ها ساخته می‌شود. این چربی‌ها خیلی هم بد نیستند، زیرا از پوست و موی شما محافظت می‌کند و آنها را سالم و درخشان نگاه می‌دارند.

اما چربی بیش از حد پوست هم می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه شود. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس هم ممکن است چربی پوست را افزایش دهد.

مراقبت از پوست چرب

زمانی که پوست چرب شما ارثی یا ناشی از تغییرات هورمونی باشد، مقابله با آن کمی سخت است. شما در خورد‍و‍خوراک‌تان باید به این موضوع توجه داشته باشید که از غذا‌های چرب و بسیار شیرین دوری کنید. به علاوه خوراکی‌های فرآوری شده اصلا برای پوست شما مناسب نیست.

برای مراقبت از پوست چرب خود از کرم‌ها و مواد آرایشی فاقد چربی استفاده کنید. شاید تا به امروز برای پوشاندن چربی پوست خود از انواع پودر‌های آرایشی استفاده می‌کردید. اما باید بدانید که این کار چربی پوست شما را بیشتر می‌کند.

علاوه بر مراقبت‌های معمول، می‌توانید با به‌کارگیری درمان‌های خانگی سطح چربی پوست خود را کنترل کنید.

10 راهکار خانگی برای پوست چرب و مراقبت از آن

    • صورت خود را بشویید

شستن-صورت

درست است که شست‌وشوی صورت موضوع پیش پا افتاده‌ای‌ست، اما باید بدانید بسیاری از افراد پوست خود را روزانه نمی‌شویند. اگر شما پوست چربی دارید باید روزی دو بار صورت خود را بشویید و یک روز درمیان به حمام بروید. خیلی هم زیاده‌روی نکنید. لازم نیست از صابون‌ها یا مواد شوینده‌ی قوی استفاده کنید. حتی می‌توانید صابون‌های حاوی گلیسیرین را مصرف کنید.

    • از کاغذ‌های جذب چربی استفاده کنید

کاغذ‌-های-جذب-چربی

این کاغذ‌های نازک و کوچک از فعالیت بیش از حد غدد چربی جلوگیری نمی‌کنند، اما به شما این امکان را می‌دهند که چربی اضافی صورت خود را پاک کنید تا به حداقل برسند. کاغذ‌های بلاتینگ یا جذب چربی را می‌توانید بدون نسخه هم تهیه کنید. استفاده از آنها برای پوست چرب و مراقبت از آن بسیار راحت است. در طول روز می‌توانید دو سه بار روی پوست خود قرار دهید تا چربی اضافی پوست را به خود جذب کند.

    • ماسک عسل بزنید

ماسک-عسل

عسل یکی از بهترین و محبوب‌ترین داروهای طبیعی برای پوست است. عسل می‌تواند به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه مفید باشد. به علاوه یک مرطوب کننده‌ی طبیعی‌ست، بنابراین به مرطوب نگاه داشتن پوست شما کمک می کند. این درحالی‌ست که چربی اضافی پوست شما را کنترل می‌کند.

بیشتر بخوانید:   IMS چیست و چه نشانه هایی دارد؟

شما می‌توانید یک لایه‌ی نازک عسل را روی پوست خود بمالید و پس از حدود 10 دقیقه آن را کاملا با آب گرم بشویید.

  • از خاک رس استفاده کنید

از خاک رس برای جذب چربی پوست و درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می‌شود. گونه‌های مختلفی از خاک رس وجود دارند. اما بهترین خاک رس،خاک رس سبز رنگ است که بیشترین املاح را دارد و می‌تواند میزان چربی پوست را تا سطح بسیار زیادی کنترل کند. در کل خاک رس به خاطر داشتن منیزیم، کلسیم، پتاسیم، منگنز، فسفر، آلومینیوم، سیلیکون، روی، کبالت، مس و سلنیوم جزو بهترین مواد طبیعی برای ساخت ماسک پوستی‌ست. شما می‌توانید به راحتی در منزل ماسک خاک رس تهیه کنید و از آن برای متعادل کردن چربی پوست خود کمک بگیرید.

خاک-رس-برای-پوست

بهترین رنگ این خاک برای پوست رنگ سبز است که به آن خاک رس فرانسوی و یا آرایشی هم می‌گویند. فرقی ندارد که به کدام رنگ از این خاک دسترسی دارید. مقداری از خاک را با کمی گلاب مخلوط کنید تا به صورت خمیر دربیاید. ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست صورت یا بدن خود قرار بدهید. سپس آن را با آب بشویید. حتی اگر پوست چربی هم نداشته باشید می‌توانید با مخلوط روغن‌های طبیعی با خاک رس، ماسکی برای لایه‌برداری تهیه کنید. یکی از بهترین راه‌های مراقبت از پوست چرب استفاده از چنین لایه‌بردار‌هایی ست که علاوه بر کنترل چربی پوست، لایه‌های مرده‌ی پوست شما را هم برمی‌دارد.

    • ماسک بلغور جوی دوسر درست کنید

ماسک-بلغور

بلغور جوی دوسر به لایه‌برداری پوست مرده، تسکین پوست‌های ملتهب و جذب چربی اضافی پوست کمک می‌کند. برای استفاده از آن در ماسک صورت، باید نصف فنجان از آن را آسیاب کنید و با ماست، عسل یا انواع میوه‌های پوره شده مانند موز و سیب ترکیب کنید. اگر غلظت ماسک زیاد بود، می‌توانید از آب گرم هم برای رقیق کردن آن استفاده کنید. این ماسک را حدود سه دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید سپس آن را با آب گرم بشویید و با حوله‌ی تمیز خشک کنید.

  • سفیده‌ی تخم مرغ و لیمو را به پوست خود بزنید

ترکیب سفیده‌ی تخم مرغ و لیمو می‌تواند منافذ پوست را سفت کند. شما می‌توانید ماهی دو بار از این ماسک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:   روش درمان بیماری رگ های واریسی چیست؟

ماسک-سفیده-تخم-مرغ

برای تهیه‌ی ماسک صورت سفیده‌ی تخم مرغ و لیمو باید سفیده‌ی تخم مرغ را با یک قاشق چای‌خوری آب لیموی ترش و تازه ترکیب کنید، سپس آن را روی صورت خود بمالید و اجازه بدهید تا ماسک خشک شود. پس از اینکه ماسک به خوبی خشک شد، آن را با آب گرم بشویید و پوست را به آرامی خشک کنید.

    • از ماسک بادام استفاده کنید

ماسک-بادام

بادام آسیاب شده نه‌تنها برای لایه‌برداری پوست مفید است، بلکه به دفع چربی‌های اضافی پوست هم کمک می‌کند. برای استفاده از اسکراب صورت بادام باید سه قاشق غذاخوری بادام آسیاب شده را به دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و آن را به آرامی و با حرکات دایره‌ای روی صورت خود بمالید. بگذارید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند. بعد با آب گرم آن را بشویید و پوست خود را به آرامی خشک کنید. توجه داشته باشید که اگر به بادام حساسیت دارید، نباید از ماسک آن هم استفاده کنید.

    • برای جذب چربی پوست آلوئه‌ورا مصرف کنید

آلوئه‌ورا-برای-پوست-چرب

آلوئه‌ورا می‌تواند چربی پوست شما را تا حد زیادی کنترل کند. می‌توانید قبل از خواب یک لایه‌ی نازک از آن را به صورت خود بمالید و بگذارید تا چند دقیقه بماند. پس از اینکه کاملا خشک شد می‌‌توانید صورت‌تان را بشویید. ژل داخل گیاه آلوئه‌ورا چربی‌های اضافی پوست را جذب کرده، به بازسازی بافت‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که این گیاه ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در پوست‌های حساس شود. اگر قبلا از آلوئه‌ورا استفاده نکرده‌اید، مقدار کمی از آن را روی ساعد خود آزمایش کنید. اگر پوست‌تان در عرض 24 تا 48 ساعت هیچ واکنشی به آلوئه‌ورا نشان نداد، استفاده از آن برای شما بی‌خطر است.

  • گوجه فرنگی را به پوست خود بزنید

گوجه‌فرنگی که حاوی اسید سالیسیلیک است برای پوست چرب و مراقبت از آن یک درمان خانگی بسیار مناسب است. شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری شکر را با یک گوجه‌ی له شده ترکیب کنید و با حرکات دایره‌وار روی پوست خود بمالید.

بیشتر بخوانید:   ۱۰ عادت اشتباه که کبد را نابود می کند

ماسک-گوجه-فرنگی

اجازه دهید این ماسک به مدت پنج دقیقه روی پوست بماند. سپس آن را کاملاً با آب گرم بشویید و خشک کنید. حتی می‌توانید فقط برش‌های گوجه فرنگی را روی پوست خود بگذارید و بعد از چند دقیقه آنها را بردارید و پوست‌تان را تمیز کنید.

  • از روغن جوجوبا استفاده کنید

شاید فکر کنید استفاده از روغن برای پوست‌های چرب کار اشتباهی‌ست، اما روغنی مثل روغن جوجوبا یک راهکار درمانی برای انواع پوست چرب است. این روغن باعث می‌شود که غدد چربی سبوم کمتری را تولید کنند و درنتیجه سطح چربی پوست‌تان را متعادل می‌کند.

روغن-جوجوبا

روغن جوجوبا را می‌توانید با خاک رس هم مخلوط کنید تا نتیجه‌ی بهتری دریافت کنید. مخلوط این دو درمانی عالی برای جوش‌ها و چربی‌های اضافی پوست به حساب می‌آیند.

اما توجه داشته باشید  که در استفاده از این روغن زیاده‌روی نکنید. در طول هفته چند قطره بیشتر از آن استفاده نکنید.

تغذیه‌ی سالم و مراقبت‌های پوستی بهترین راه برای کنترل چربی اضافی پوست است. توجه داشته باشید که سبک زندگی شما تاثیر مستقیمی روی چگونگی مراقبت از پوست چرب شما دارد. بنابراین تامین سلامت پوست‌تان تا حد زیادی در دستان خود شما است.