من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

اثربخشی خوش بینی و بدبینی در زندگی چیست؟

خوش بینی و بدبینی
اثربخشی خوش بینی و بدبینی در زندگی

انسان‌ها به عنوان پیچیده‌ترین موجودات روی زمین، بسیار غیر قابل پیش‌بینی هستند. اگرچه برخی نظریه‌ها و دسته‌بندی‌ها برای درک بهتر انسان‌ها ارائه شده است، اما هیچ‌کس تا به حال رفتار آنها را به طور کامل درک نکرده است. مردم به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی از آنها به هم شبیهند، در حالی که برخی ویژگی‌های متفاوتی دارند. در یک تقسیم‌بندی می‌توان انسان‌ها را به دسته‌های مختلف خوش بینانه و بدبینانه تقسیم کرد.

این دسته‌بندی‌ها بر اساس نحوه‌ی رفتار و تفکر افراد است. در این مقاله از سایت همراهتم تعریف خوش‌بینی و بدبینی و تفاوت بین آنها را با هم می‌خوانیم.

خوش‌بینی در زندگی

خوش‌بینی-در-زندگی

خوش‌بینی در زندگی یک نگرش یا سبک زندگی‌ست. زندگی افراد خوشبین، پر از مثبت‌اندیشی‌ست. آنها اغلب به موضوعات با نگرش مثبتی نگاه می‌کنند. معمولا از مشکلات نمی‌ترسند و به خودشان ایمان دارند. آنها معتقدند سختی‌ها قوی‌ترشان می‌کند.

افراد خوش‌بین به دنبال امید در مشکلات هستند. اگر در موقعیتی پر از مشکل و مانع قرار بگیرند، به جای نگرانی و دلسردی روی هدف بزرگ خود تمرکز می‌کنند.

برخی از ویژگی‌های مهمی که در یک فرد خوش‌بین به‌چشم می‌آید:

  • آنها به دیگران برای انگیزه گرفتن احتیاج ندارند.
  • افراد خوش‌بین مثبت‌اندیش هستند.
  • آنها با کسانی معاشرت می‌کنند که از سطح انرژی و امید بالایی برخوردار باشند.
  • از داشته‌های‌شان راضی و خوشحال هستند.
  • آنها حتی در شرایط بد هم شکرگزارند.
  • همیشه دلیلی برای شادی پیدا می‌کنند.

بدبینی در زندگی

بدبینی-در-زندگی

فرد بدبین در هر موقعیتی به دنبال خطر است. آنها در هر مساله‌ای که با آن روبه‌رو می‌شوند، به دنبال مشکل می‌گردند. افراد بدبین انتظارات کمی دارند و خیلی اهل خیال‌پردازی نیستند. دائم نگران چیزی هستند و از همه‌چیز می‌ترسند. آنها هر مشکلی را آزاردهنده می‌دانند و با آن مانند یک فاجعه رفتار می‌کنند، به همین خاطر بدبینی در زندگی، به شخصیت آنها شکل منفی می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   چطور دوستی های بلندمدت بسازیم؟

افراد بدبین همیشه در حال منفی‌بافی هستند و هیچ‌وقت نه از خودشان و نه از دیگران راضی نیستند. همیشه به شکلی نگران اتفاقات آینده هستند و درست به همین دلیل است که آنها هرگز احساس خوشبختی نمی‌کنند.

برخی از ویژگی‌های مهمی که در یک فرد بد‌بین به‌چشم می‌آید:

  • این افراد اعتماد به نفس ندارند و مدام نیاز به جلب اطمینان دیگران دارند. آنها دائماً به شخص دیگری نیاز دارند تا سطح اعتمادشان را افزایش دهد.
  • بدبین‌ها به هیچ چیز امیدی ندارند و اگر کسی بخواهد کمی به آنها امید بدهد، آن را نیز در کوتاه‌ترین زمان از دست می‌دهند.
  • آنها بیشتر توسط افراد و افکار منفی احاطه شده‌اند.
  • اغلب غمگین هستند و هرگز به طور کامل راضی و خوشحال نمی‌شوند.

تفاوت افراد خوش بین و بدبین

تفاوت افراد خوشبین و بدبین

اولین و اصلی‌ترین تفاوت بین خوش بین و بدبین این است که فرد خوش‌بین نگرش مثبتی دارد. او همیشه خوبی را در محیط خود می‌بیند. خوشبینی در زندگی آنها باعث شده است که دید رنگارنگی داشته باشند، در حالی که یک فرد بدبین نگرش منفی دارد و همیشه در تلاش است تا موضوعی بد یا منفی پیدا کند و به همین دلیل دیدی صفر و صدی یا سیاه و سفیدی به مسائل دارد.

تفاوت مهم بین خوش‌بینی و بدبینی این است که یک فرد خوش‌بین فرصت‌طلب‌تر از یک فرد بدبین است. آنها برای رسیدن به اهداف خود در همه‌ی موضوعات یک فرصت می‌بینند و برای هر مشکلی راه حلی پیدا می‌کنند. خوش‌بین‌ها عمدتاً هدف‌مند هستند و دوست دارند رویاهای بزرگی داشته باشند و به آنها برسند، در حالی‌که افراد بدبین به خاطر دید منفی به مسائل، نمی‌توانند خیال‌پردازی‌های شیرینی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:   تاثیر تروما بر اعتیاد چیست و چرا می‌تواند منجر به اعتیاد شود؟

آنها همچنین دارای سطوح مختلف اعتماد به نفس هستند. خوش‌بین‌ها سرشار از اعتماد به نفس هستند و به خودشان اعتماد دارند که می‌توانند از پس مشکلات بربیایند، در حالی که یک فرد بدبین در بیشتر کارهایش اعتماد به نفس ندارد.

یک فرد خوش بین، سختی‌ها یا چالش‌های زندگی را می‌پذیرد، آنها را جالب می‌بیند و همیشه سعی می‌کند آنها را حل کند یا با نگرش مثبت خود بر آنها غلبه کند، در حالی که یک فرد بدبین این چالش‌ها را بلا می‌بیند و مانند یک گرفتاری و ماتم با آنها رفتار می‌کند.

آنها همچنین در برخورد با موانع نیزمتفاوت هستند، یک فرد خوش‌بین موانع را راهی برای بهبود و رشد شخصیت خود می‌بیند. او مشکلات را راهی برای قوی‌تر و داناتر شدن، در حین رسیدن به مقصد اصلی خود می‌داند، در حالی که یک فرد بدبین این موانع را به عنوان یک مخرب می‌بیند. مشکلات از دید او رنجی‌ست که باید تحمل کند. در چالش‌ها احساس دلسردی و بی‌انگیزگی می‌کند. موضوعی که گاهی منجر به ناتوانی در رسیدن به اهدافش می‌شود.

در نهایت آنها دیدگاه متفاوتی نسبت به آینده دارند. یک فرد خوش‌بین همیشه برنامه‌های بزرگی برای آینده دارد، زیرا از چیزی نمی‌ترسد و همیشه می‌خواهد موفقیت‌های بزرگی در زندگی به دست بیاورد، اما یک فرد بدبین برنامه‌های اساسی برای آینده ندارد، زیرا از مشکلات می‌ترسد و همیشه نگران آن است که ممکن است، چه اتفاقی در آینده بیفتد.

قضاوت فرد خوش‌بین و بدبین کار چندان ساده‌ای نیست. خوش‌بینی یا بدبینی در زندگی اگرچه یک مسیر است، اما مولفه‌های زیادی مانند: تجربیات، تربیت و فرهنگ خانوادگی، جامعه و غیره، وجود دارد که باعث شده است دید آنها به موضوعات اینطور باشد.