من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

انواع خاک برای گلکاری در آپارتمان

خاک مناسب برای گلکاری
خاک مناسب برای گلکاری در آپارتمان

هر گیاهی برای رشد به خاک، آب و نور مناسب احتیاج دارد، اما پیدا کردن خاک مناسب گیاه کار چندان راحتی نیست. باید بدانیم گیاهی که نگاه می‌داریم نیاز به چه خاکی دارد. در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم انواع خاک مناسب گلهای آپارتمانی را معرفی کنیم.

انواع خاک برای گل‌کاری

فرقی نمی‌کند که گل یا گیاه شما چیست. همه‌ی گیاهان به خاکی نیاز دارند که زهکشی مناسبی داشته باشد. زهکشی مناسب این امکان را به خاک می‌دهد تا آب به راحتی از تمام خاک عبور کند. عبور آب از خاک باعث می‌شود در کف گلدان، آب تجمع نکند و موجب پوسیدگی ریشه‌ها نشود.

انواع خاک مناسب گل‌کاری عبارتند از:

خاک برگ

خاک-برگ

خاک برگ را می‌توان در همه‌ی گلفروشی‌ها پیدا کرد. این خاک حاصل تجزیه‌ی گیاهان و درخت‌ها درون خاک است. خیلی‌ها فکر می‌کنند، این خاک ارزش غذایی بالایی دارد، اما این‌طور نیست. تنها مزیت آن، این است که خاک بسیار سبکی‌ست و برای تنفس ریشه‌ها مناسب است. اگر از این خاک استفاده می‌کنید، باید بدانید که حتما با خاک غنی دیگری ترکیبش کنید تا مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاهان در آن فراهم شود.

خاک رسی

خاک رسی

این خاک از دانه‌های ریز رس تشکیل شده است و متاسفانه تهویه‌ی پایینی دارد. خاک رسی زهکشی خوبی ندارد، بنابراین برای تبادل هوا و آب درون گلدان اصلا مناسب نیست. اگر خاک گلدان شما، رسی باشد هرچه بیشتر به آن آب بدهید، بیشتر متراکم می‌شود و  باعث پوسیدگی ریشه، خفگی و مرگ گیاه شما خواهد شد. درضورتی که از این خاک استفاده می‌کنید، لازم است که آن را با دیگر خاک‌های سبک ترکیب کنید.

بیشتر بخوانید:   چرا نباید از تلفن هوشمند هنگام خواب استفاده کنیم؟

بهتر است برای سبک شدن خاک رسی آن را با خاک پیت‌ماس ترکیب کنید.

پیت ماس

خاک پیت ماس

این خاک برای اغلب گیاهان مناسب است. بقایای خزه‌ای، جلبک‌ها و برگ‌های پوسیده از اجزای تشکیل دهنده‌ی این خاک هستند. بعضی‌ها به این خاک،خاک تورب هم می‌گویند. دانه‌بندی درشتی دارد و رنگش سیاه است. درشتی دانه‌های آن موجب بالا رفتن زهکشی و تنفس خوب گیاه خواهد شد. با این حال بهتر است با خاکی غنی مانند پرلیت ترکیب شود تا گیاه شما از مواد مغذی سیراب باشد.

کوکوپیت

خاک کوکوپیت

کوکوپیت از پوست درخت نارگیل تهیه می‌شود. قیمت بالایی دارد و برای استفاده به عنوان خاک اصلی اصلا توصیه نمی‌شود. بهتر است کوکوپیت را با خاک‌هایی مانند خاک باغچه، ورمی کمپوست، پیت‌ماس و پرلیت ترکیب کنید تا علاوه بر مقرون به صرفه بودن، خاک پرقدرتی برای گیاه خود دست‌و‌پا کرده باشید.

این خاک قدرت بالایی در نگهداری آب در دل خود دارد و می‌تواند برای مدت طولانی خاک را مرطوب نگاه دارد. علاوه ‌بر اینکه تخلخل هوایی بالایی دارد، به‌خاطر داشتن مواد مغذی عالی می‌تواند عمل رشد ریشه در خاک را افزایش دهد.

درست است که برای اغلب گیاهان می‌توان از این خاک استفاده کرد، اما باید بدانید که نباید برای جوانه‌زنی از آن استفاده کنید زیرا مدت زمان جوانه‌زنی را افزایش می‌دهد.

پرلیت

خاک پرلیت

پرلیت نوعی سنگ معدنی از بقایای آتشفشانی‌ست. رنگ آن سفید است و خاصیت عایقی دارد، به‌همین خاطر از گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید نگهداری می‌کند. لازم است که با سایر خاک‌ها ترکیب شود تا رطوبت و زهکشی  مناسبی داشته باشد. این خاک درون ترکیب خود 2 تا 6 درصد آب دارد و تبادل هوایی و آبی بسیار خوبی دارد. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم بهتر است در ترکیب با دیگر خاک‌‍‌ها استفاده شود. بنابراین درصد زیادی از خاک گلدان خود را با پرلیت پر نکنید.

بیشتر بخوانید:   9 نکته از دنیای کاکتوس ها

هوموس

خاک هوموس

خاک هوموس بسیار مغذی‌ست زیرا از تجزیه‌ی بقایای حیوانات و گیاهان روی خاک تولید می‌شود. رنگ آن قهوه یا مشکی‌ست. حتما آن را با خاک‌های دیگر ترکیب کنید تا زهکشی مناسبی به‌دست بیاورید. از این خاک به عنوان کود با مواد آلی فراوانی که دارد نیز استفاده می‌شود.

سیلتی

خاک سیلتی

خاک سیلتی ترکیبی از خاک رسی و شنی‌ست. زمانی که میزان رس آن بیشتر باشد به آن سیلتی رسی و هنگامی که شن‌های آن زیادتر باشد، به آن سیلتی شنی می‌گویند. سیلتی خاک مناسب گل‌های آپارتمانی‌ست و برای بیشتر گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال مانند اغلب خاک‌های دیگر بهتر است با خاکی غنی ترکیب شود تا علاوه ‌بر زهکشی مناسب، گیاه شما را از مواد غذایی لازم تامین کند.

خاک باغچه

خاک-باغچه

در دسترس‌ترین خاک موجود، همین خاک باغچه است. درست است که بسیار سنگین است و باید با سایر خاک‌ها ترکیب شود، اما به علت اینکه در فضای باز و محل رفت‌و آمد جانوران مختلف بوده است، می‌تواند خاک مناسبی برای گل‌کاری باشد. توصیه می‌شود از این خاک زمانی استفاده کنید که خاک مناسب دیگری پیدا نکرده باشید.

اگر از گل‌و‌گیاه سررشته‌ای ندارید، می‌توانید به مقاله‌ای با موضوع پنج گلی که تازه‌کارها به‌راحتی می‌توانند در خانه پرورش دهند، روی سایت همراهتم مراجعه کنید ، اما در کل باید بدانید که در کنار استفاده از خاک مناسب لازم است که برای رشد گیاه خود از کود هم استفاده کنید. اگر گیاه آپارتمانی دارید، بهتر است که از کودهای مایع تهیه کنید، زیرا استفاده از کودهای حیوانی علاوه بر بوی نامطبوعش، باعث رشد علف هرز درون گلدان می‌شود. اگر گیاه‌تان کاکتوس یا ساکولنت نباشد، می‌توانید خاک پرلیت، پیت‌ماس، خاک برگ و خاک باغچه را با هم ترکیب کنید. در صورتی هم که کاکتوس یا ساکولنت دارید، ترکیب سیلتی شنی، پیت‌ماس و خاک برگ برای رشد آن بسیار مناسب است. اگر قدرت خرید کوکوپیت را هم داشته باشید، می‌توانید برای تمامی گیاهان آپارتمانی از آن استفاده کنید.