من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

برای آماده کردن نوجوانان برای پذیرش شغل در آینده چه کنیم؟

شغل مناسب نوجوانان
شغل مناسب نوجوانان

کسب درآمد و اشتغال، دغدغه و هدف همه‌ی ما در سال‌های ابتدای جوانی‌ست، استقلال، ازدواج، تحصیل و موضوعات دیگری که باید برای آن کار کرد و درآمدی داشت. اما یک فرد در سنین ابتدایی جوانی با کم‌ترین تجربه چگونه می‌تواند موفق شود؟ یکی از مهم‌ترین وظایف والدین و بزرگسالان در کودکی و نوجوانی فرزندان، آموختن مهارت‌های فردی و اجتماعی‌ست. ما در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم از چگونگی آماده‌سازی نوجوانان برای اشتغال صحبت کنیم.

پیش از اینکه بخواهیم به آنها مهارتی بیاموزیم و آنها را به دنبال علایق و استعداد‌های‌شان بفرستیم، لازم است که برای توسعه‌ی فردی‌شان تلاش کنیم. شیوه‌ی تربیتی ما مسیر آینده‌ی فرزندان‌مان را می‌سازد. نکات صحیح تربیتی می‌تواند ضامن موفقیت و پیشرفت جوانان در همه‌ی جنبه‌های زندگی، خصوصا اشتغال باشد.

چطور نوجوانان را برای شغل آینده‌شان آماده کنیم؟

آنها را واقع‌بین بار بیاورید

بلندپروازی از مهم‌ترین ویژگی‌های نوجوانی‌ست. فرزندان نوجوان ما از واقعیت‌های زندگی آگاهی چندانی ندارند، زیرا تجربیاتی محدود دارند. باید توجیه شوند که چه کارهایی برای‌شان مفید و موفقیت‌آمیز است. گاهی فرزندان ما به مشاغلی گرایش پیدا می‌کنند که با شرایط و توانمندی‌های‌شان هم‌خوانی ندارد. برخی نوجوانان علاقه‌مند مشاغلی می‌شوند که از همان ابتدا، نیازمند سرمایه‌ی زیاد است. در صورتی‌که خانواده نتواند این سرمایه را تامین کند، پس از چند وقت دچار سرخوردگی خواهند شد. بنابراین بسیار مهم است که در انتخاب شغل آینده‌شان واقع‌بین باشند و مشاغلی را انتخاب کنند که آینده‌ی مالی آنها را تامین کند.

مهارت‌های ارتباطی آنها را تقویت کنید

مهارت-های-ارتباطی

توجه داشته باشید که فرزند شما با هزاران دانش و تخصص، اگر نتواند با اطرافیان خود ارتباط موثری برقرار کند، قطعا محکوم به شکست خواهد بود. هوش عاطفی ضامن موفقیت فرزندان ما‌ست. از تقویت آن غافل نشوید. خوشبختانه برای تقویت هوش عاطفی می‌توانید از هر سنی شروع کنید و برای ارتقای آن هیچ محدودیتی ندارید.

بیشتر بخوانید:   7 نمونه از استراتژی‌های کارآمد برای افزایش مهارت تصمیم گیری

 به فرزند خود استقلال بدهید

در آغاز نوجوانی که با دوره‌ی بلوغ همراه است، فرد از کودکی و خردسالی و فضای فانتزی آن فاصله می‌گیرد و باید برای ورود به دوره‌ی بزرگسالی آماده شود. اما اغلب والدین همچنان به فرزند نوجوان خود به عنوان یک کودک نگاه می‌کنند و از دادن مسئولیت و استقلال به آنها جلوگیری می‌کنند.

شاید شما بتوانید یک کودک را از مسیر نظارت دقیق، تحت کنترل خود داشته باشید، اما نوجوان بالاخره راهی برای جست‌و‌جوی خواسته‌های خود پیدا خواهد کرد. بنابراین رویکرد تربیتی مناسب نسبت به نوجوانان کنترل محض و سختگیرانه آنها نیست، بلکه آگاهی‌بخشی و دادن استقلال به صورت مرحله‌ای و برنامه‌ریزی شده است.

آنها دوست دارند استقلال خود را حفظ کنند و توانایی‌هایشان را به دیگران ثابت کنند. این تمایل بهترین فرصت برای شماست که با انتخاب راهکارهای صحیح، فرزندتان را به سمت کار و تلاش سوق دهید و با انتخاب شغل مناسب به این امر سرعت ببخشید. اگر او خواستار استقلال است، باید تمایلش را به صورت عملی نشان دهد. مثلا می‌توانید به او بگویید که بخشی از هزینه‌های خود را خودش تامین کند، هزینه‌هایی مثل خرید دوچرخه، موبایل یا بسته‌ی اینترنت و …

مطمئن باشید اگر فرزندتان احساس کند از مسیر کسب‌و‌کار و درآمدزایی برای خود از طریق یک شغل مناسب نوجوانان، می‌تواند به استقلال دست یابد، هرچند این استقلال به صورت کامل و صد‌در‌صدی نباشد، باز هم نسبت به این امر تشویق خواهد شد.

برای فرزند خود اهمیت استقلال را توضیح دهید و نشان دهید که مخالف آن نیستید. فقط می‌خواهید که او برای استقلال خود به معنای واقعی تلاش کند و یکی از راه‌های آن کار کردن در شغل مناسب نوجوانان است. استقلالی که به او می‌دهید باید به صورت مرحله‌ای و همراه با آموزش و آگاهی‌بخشی مستمر باشد.

بیشتر بخوانید:   کتاب دردسرساز از سسیل ریچاردز

فرزند نوجوان خود را در مدیریت اقتصادی خانه شریک کنید

مدیریت اقتصادی جوانان

اشتیاق‌بخشی به نوجوانان برای استقلال و کسب و کار نیازمند آن است که آنها اهمیت و مفهوم پول و اقتصاد را به درستی درک کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای تحقق این موضوع مهم این است که فرزند خود را به شکل هدفمند و کنترل‌شده در مدیریت اقتصادی خانه شریک کنید.

چه اشکالی دارد که شما انتخاب برخی کالاها، تعیین هزینه و فرآیند خرید آنها را به نوجوان خود بسپارید. کافی است آنها را در کارهای مناسب و به ظاهر کوچک که اطلاعات خوبی نیز درباره‌شان دارند، در امور اقتصادی شریک کنید.

برای مثال اگر قصد دارید یک تبلت برای خانه بخرید، محدودیت‌های مالی و نیازهای خود را برای آنها توضیح دهید و او را مسئول خرید کنید. هرازگاهی اجازه دهید زیر نظر شما، چنین کارهایی را برعهده بگیرد تا علاوه ‌بر شناخت درست از اهمیت پول، درک درستی نیز از اهمیت استقلال مالی و کسب درآمد داشته باشد.

درکنار همه‌ی این کارها باید به نوجوان خود مهارت‌های لازم را آموزش دهید. آنها باید درکنار تحصیل، مهارت یا فنونی را یاد بگیرند که در آینده‌ی شغلی‌شان موثر باشد. کارآموزی یکی از راه‌های آماده کردن نوجوانان برای پذیرش شغل در آینده است. در کارآموزی آنها علاوه بر کسب درآمد، مهارت‌هایی را می‌آموزند که برای شغل مورد علاقه‌شان نیاز است. آنها را به کلاس‌هایی بفرستید که بتوانند به مباحث تئوری شغل مورد نظرشان مسلط شوند. علاوه بر این باید بتوانند موضوعاتی که آموخته‌اند را عملی کنند. کارآموزی این امکان را می‌دهد که در سنین پایین مهارت و تجربه را همزمان به دست بیاورند.

برخی از کارآموزی‌ها هیچ درآمدی برای نوجوان شما نخواهد داشت. پس اگر جایی که در آن مشغول کارآموزی هستند، دستمزدی درقبال کاری که فرزند شما برای آنها انجام می‌دهد، نمی‌پردازد، باید توجیه‌شان کنید که فعلا آموختن بیشتر از درآمد اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید:   با قوانین جهانی موفقیت از دید برایان تریسی آشنا شوید

نوجوانان و اشتغال

شما به‌عنوان مسئول فرزند خود باید از کار اجباری و تفاوت آن با کارکردن نوجوانان آگاهی داشته باشید. گاهی برخی نوجوانان از سنین پایین برای کسب درآمد مشتاق هستند. به ‌علاوه بعضی از آنها توانایی آن را دارند که درآمد داشته باشند. اگر می‌بینید به پول درآوردن تمایل دارند، آنها را محدود نکنید. اجازه بدهید در شرایط و چارچوب متعارف کار کنند. به آنها گوشزد کنید که باید برای ادامه‌ی تحصیل و حتی آموزش‌های پیشرفته برنامه‌ریزی داشته باشند. به‌علاوه کاری که می‌کنند باید با توانایی‌های جسمی و سنی آنها مغایرت نداشته باشد.

قانون درباره‌ی نوجوانان و اشتغال آنها چه می‌گوید؟

اشتغال نوجوانان

استخدام فرد زیر 18 سال مجاز نیست. بر اساس ماده‌ی 79 قانون کار، استخدام کارگر کمتر از 15 سال سن ممنوع است و کارفرما مشمول جریمه می‌شود، اما طبق ماده‌ی 80 قانون کار، کارگری که بین 15 تا 18 سال تمام داشته باشد، کارگر نوجوان محسوب می‌شود. کارگر نوجوان در بدو استخدام باید توسط سازمان تامین اجتماعی مورد آزمایش‌های پزشکی قرار بگیرد و با داشتن گواهی رشد از مراجع ذیصلاح می‌توان او را استخدام و بیمه کرد.

نوجوانان و اشتغال موضوعی‌ست که در تمام کشورها برای خانواده و جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شما بتوانید به عنوان والدین نوجوان خود به او آگاهی، استقلال و امکان کسب مهارت‌های لازم را بدهید، می‌توانید ناظر آینده‌ای روشن در زمینه‌ی مالی او باشید.