من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

افراد موفق چه عادت‌هایی دارند؟

عادت-های-افراد-موفق
عادت های افراد موفق

کوله‌بار رسیدن به قله‌ی موفقیت پر از اقلام گوناگون است و هر کس باید متناسب با مسیر رسیدن به هدفش کوله‌بار خود را ببندد. اما در این کار می‌توانیم از تجربه‌ی دیگران استفاده کنیم و در تدارک ابزار رسیدن به موفقیت از کوله‌بارشان تقلید کنیم.

عناصر متعددی در پیروزی افراد موفق موثر است. تلاش فراوان و پشتکار و تعهد کاری و دانش‌اندوزی و حتی اقبال بلند در رسیدن به هدف نقش دارد و این‌ها عواملی بارز است.

اگر در زندگی افراد موفق دقیق شویم، متوجه برنامه‌هایی می‌شویم که به‌طور روزمره تکرار می‌شوند. برنامه‌هایی که دیگر به عادت تبدیل شده‌اند. می‌خواهیم در این مقاله نگاهی برخی از عادت‌های افراد موفق دنیا داشته باشم.

عادت‌های کاری ایلان ماسک (Elon Musk) که شامل توان انجام چند کار همزمان می‌شود.

افراد موفقی مانند ایلان ماسک چطور به همه‌ی این کارها می‌رسند؟ شرکت وام‌دهنده به کسب‌وکارهای کوچک در جهان با نام آن‌دک (OnDeck) اخیرا عادت‌های کاری چهل رهبر تجاری برجسته‌ را تحلیل کرد تا ببیند چگونه توانسته‌اند از پس این شاهکارهای فوق بشری بر بیایند و از پا نیفتند. آیا می‌توانیم با بررسی برنامه‌ی روزمره‌ی افراد موفق از پس کارهای هرروزه‌مان بربیاییم؟

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به پنج عادت کاری موفق‌ترین افراد جهان می‌پردازیم که می‌تواند سبب تغییر در رویکردهای روزمره‌مان شود.

عادت کاری اول: توان انجام چند کار به‌صورت همزمان

عادتهای-کاری-ایلان-ماسک

ایلان ماسک هر موقع وقت کند در فرایند تولید چند کار همزمان را با شیوه‌ی پیمانه کردن (batching) بر عهده می‌گیرد. با این که پژوهشگرها به این نتیجه رسیده‌اند که معمولا انجام چند کار همزمان بسیار ناکارآمدتر از تمرکز بر یک کار است، می‌توان گزینه‌ی دیگری را هم در نظر گرفت. در این شیوه باید بسته‌های زمانی را به کارهای مشابه اختصاص داد تا بهره‌وری افزایش یابد و ذهن پراکنده نشود. هر بار که حواس‌مان پرت می‌شود، حدود 15 دقیقه طول می‌کشد تا دوباره متمرکز شویم. امروزه که زندگی‌مان هر روز بیش از پیش به هم پیوند می‌خورد پیمانه کردن کارها میزان حواس‌پرتی را کم می‌کند. کارهایی مانند بررسی یکباره‌ی ایمیل‌ها و تلفن‌ها و دیگر گونه‌های ارتباطی یا به‌روزرسانی همزمان چند برگه‌های گزارش کار از این جمله‌اند. برای آن‌که کارهای هم‌دسته را از میان دیگر کارها تشخیص دهید همه‌ی فعالیت‌های عمومی هفته را یادداشت کنید و کارهایی که هم‌پیمانه می‌شوند را شناسایی کنید. از قول ماسک می‌گویند: «فهمیدم که می‌توانم با کودکانم باشم و همزمان ایمیل‌ها را هم بخوانم. می‌توانستم با آنها باشم و همزمان کار کنم… اگه این‌طور نبود نمی‌توانستم کارم را دست انجام بدهم».

بیشتر بخوانید:   اشتباهات والدین در برخورد با فرزندان

مارک کوبان (Mark Cuban) میلیاردر سرمایه‌گذار باور دارد که جلسه‌های کاری اتلاف وقت است.

عادت کاری دوم: از جلسه‌ی کاری اجتناب کنید

مارک-کوبان

به نظر میلیاردر سرمایه‌گذار مارک کوبان: «جلسه‌های کاری وقت تلف کردن است، مگر آن‌که در آن قراردادی کاری منعقد شود. می‌توانیم در همان مدت زمانی که قرار است در جلسه باشیم در لحظه یا در چند نوبت از راه‌های متفاوت به نتیجه‌ مطلوب برسیم». برای مثال، اگر جلسه‌ای برای دریافت گزارش‌های پیشرفت کار دارید آن را منحل کنید و در عوض از افراد بخواهید که روزانه گزارش‌ها را برایتان ایمیل کنند. ایمیل را به‌منزله‌ی راه ارتباطی اصلی‌تان انتخاب کنید. اگر کسی درخواست برگزاری جلسه را داشت، بخواهید که در عوض سوآل‌هاشان را برای‌تان ایمیل کنند. اگر این طریق کارآمد نبود، به‌وسیله‌ی تلفن درباره‌ی موضوع جلسه صحبت کنید. اگر برپایی جلسه ضروری بود، از افراد بخواهید که نسخه‌ای از دستور جلسه را برای‌تان ارسال کنند، سپس مواردی که باید در دستور جلسه جای گیرد را پیش از جلسه کامل کنید. به این ترتیب الزام حضورتان در جلسه از بین می‌رود و می‌توانید به جای آن بر پروژه‌ی دیگری کار کنید.

آنا وینتور (Anna Wintour) سرویراستار مجله‌ی ووگ (Vogue) عادت‌های کاری بی‌نقصی دارد.

عادت کاری سوم: برنامه‌ی روزمره بسازید

آنا-وینتور

آنا وینتور که سرویراستار مجله‌ی ووگ است چطور برنامه‌ی کاری شلوغش را مدیریت می‌کند؟ او عادت‌های کاری بی‌نقصی دارد. وینتور می‌گوید: «برنامه‌ی روزانه‌ی من ساختاری کاملا ثابت دارد که به نظرم بسیار کارآمد است و به همین دلیل از آن پیروی می‌کنم». برنامه‌ی روزانه‌ی آنا وینتور از صبح زود و معمولا از ساعت 4 تا 5:30 صبح با خواندن اخبار شروع می‌شود. پس از آن عموما تنیس بازی می‌کند و برای صبحانه و قهوه به استارباکس (Starbucks) می‌رود. همچنین درباره‌ی وینتور معروف است که همیشه لباس‌هایی یکسان می‌پوشد تا بر اثر تصمیم‌گیری در همه‌ی زمینه‌ها دچار خستگی نشود. به صورت عادی بعد از ظهرها مختص جلسه‌های بیرون از شرکت است و به صرف ناهار با طراحان لباس و برنامه‌ریزی برای مناسبت‌ها یا حضور در برنامه‌های خارج از شرکت می‌گذرد. سپس در ساعت 5 بعد از ظهر به خانه می‌رود و کارهای عصرگاهی را همراه با خود می‌برد. در ادامه می‌گوید: «برایم مهم است که شب‌ها کارها را به انجام برسانم تا بر روند کارها اشراف کامل داشته باشم و دیگران را منتظر نظراتم نگذارم».

بیشتر بخوانید:   مزایای خلاقیت برای کارآفرینی

عادت کاری چهارم: بنویسید

سر-ریچارد-برانسون

وقتی درباره‌ی چیزهایی که سر ریچارد برانسون (Sir Richard Branson) همه جا همراه دارد، پرسیدند به مهمترین مورد اشاره کرد و گفت: «شاید مسخره به نظر برسد ولی مهمترین چیزی که همیشه همراه دارم دفترچه یادداشت کوچکی در جیبم است. فکر می‌کنم مهمترین چیزی که در سفر با خود می‌برم دفترچه یادداشت است… بدون این چند برگه‌ی کاغذ هرگز نمی‌توانستم شرکت ویرجین گروپ (Virgin Group) را به عظمتی که امروز دارد برسانم». عادت به نگارش روزمره منافع چندگانه دارد. مثلا نوشتن اهداف پیش رو احتمال رسیدن به آن‌ها را افزایش می‌دهد. این کار شفافیت ایده‌ها و تمرکز بر آن‌ها را افزایش می‎دهد و ذهن‌تان را از آشفتگی می‌رهاند و بدین طریق است که می‌توانید بهتر بر مشکلات چیره شوید.

عادت کاری پنجم: برای خلاقیت برنامه بریزید

دنیل-اک

شاید عجیب به نظر برسد ولی خلاقیت اتفاقی رخ نمی‌دهد. باید با پشتکار و اصولی کار کنید تا خلاقیت عملی شود. مایا انگلو (Maya Angelou) شاعر و فعال حقوق اجتماعی را در نظر بگیرید که عادت داشت برای نوشتن به هتل می‌رفت و از ساعت 6:30 صبح که می‌رسید تا 2 بعدظهر می‌نوشت و بعد به خانه می‌رفت و متن نوشته را ویرایش می‌کرد. دنیل اک (Daniel Ek) که مدیر عامل و یکی از موسسان برنامه‌ی پخش موسیقی اسپاتیفای (Spotify) است به خلاقیت برنامه‌ریزی‌شده باور دارد. او می‌گوید: «مردم خیال می‌کنند که خلاقیت روحی رها و بدون محدودیت است، اما این طور نیست. در واقع خلاق‌ترین افراد جهان برای خلاقیت‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند. آری این گفته ظاهرا طعنه‌آمیز است، اما حقیقت دارد. بنابراین من هم سعی می‌کنم همین کار را بکنم». برنامه‌ریزی نظامی است که هدف‌هایتان را به واقعیت می‌رساند. اگر برای خود برنامه‌ریزی روزمره نداشته باشید، تنها گزینه‌ای که در پیش روی‌تان می‌ماند اتکا کردن بر انگیزه خواهد بود. به یاد داشته باشید که همیشه نمی‌توانید بر الهامات غیبی حساب کنید، ولی همواره می‌توانید بر تلاش پیوسته‌تان اتکا کنید.

بیشتر بخوانید:   چه ترفند هایی برای زندگی لازم است؟

در نهایت فراموش نکنید که عادت‌ها در ابتدای پیدایش برای جاگیرشدن در زندگی به تلاش و پشتکار فراوان نیاز دارند، اما به مرور زمان تبدیل به کرداری خودکار می‌شوند. با این حال آثار مثبت عادت‌های خوب مانند سود معنوی سرمایه پیوسته به حساب اندوخته‌هایتان واریز خواهد شد.

عادت‌های کاری موثر در رسیدن به موفقیت بسیار ضروری است. در این سال‌های اخیر هم فهمیدیم که وقت حقیقتا طلاست، پس سعی کنیم قدرش را بدانیم و بیشترین بهره را از آن ببریم.