من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

10 تقویت کننده ی شور و اشتیاق

شور و اشتیاق
تقویت شور و اشتیاق

بعضی مسیرها از گرفتن مدرک و یافتن شغل جدید تا رسیدن به سطح جدیدی از آمادگی جسمانی، گام بزرگی در جهت بهبود زندگی ما‌ست. دنبال کردن اهداف‌مان و دستیابی به آنچه که قصد انجام آن را داریم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به خصوص در روزهایی که شور‌و‌شوق‌مان کاهش می‌یابد. پس چگونه در مواقعی که تمایلی به انجام کار نداریم، به تعهدات خود عمل کنیم؟

همه‌ی ما هر از گاهی اشتیاق خود را از دست می‌دهیم. زمانی که احساس می‌کنیم شور‌و‌شوقی نداریم، باید راه‌هایی برای افزایش انگیزه پیدا کنیم.

 چطور شور و اشتیاق خود را افزایش دهید:

تقویم هدف گذاری

1. هدف خود را در تقویم قرار دهید

هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، آن را در تقویم خود ثبت کنید. داشتن یک تاریخ برای هدف‌تان نه تنها به شما کمک می‌کند تا با اشتیاق بمانید، بلکه باعث می‌شود تا پیشرفت خود را پیگیری کنید. در این صورت همیشه می‌دانید که چقدر دیگر باید پیش بروید. این کار می‌تواند تأثیر زیادی بر روحیه و عملکرد شما داشته باشد.

هنگام تعیین تاریخ و زمان هدف خود واقع‌بین باشید، اما در مقابل زمان زیادی هم به خودتان ندهید. مطالعات نشان می‌دهند که ما گاهی اوقات اهداف طولانی‌تر را سخت‌تر می‌دانیم، حتی اگر اینطور نباشند. این موضوع  احتمال به تعویق انداختن یا منصرف شدن‌تان را افزایش دهد.

2. تلاش‌ برای رسیدن به هدف خود را به یک عادت تبدیل کنید

وقتی کاری که برای رسیدن به هدف خود انجام می‌دهید را به یک عادت تبدیل می‌کنید، دیگر لازم نیست آنقدر به احساس انگیزه و اشتیاق تکیه کنید. اما چگونه یک رفتار را به عادت تبدیل کنیم؟

ابتدا برای کاری که قصد انجامش را دارید، یک محرک را شناسایی کنید. برای مثال: با خودتان بگویید اگر یک فنجان قهوه بخورم، حتما این چند صفحه کتاب را می‌خوانم. این کار نوعی ایجاد تعهد است. در این شرایط پس از محرک، ذهن شما به دنبال پیگیری خواهد بود.

بیشتر بخوانید:   چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

سعی کنید کارهای کوچک را زودتر انجام دهید. از آنجایی که شروع کردن اغلب سخت ترین قسمت در روزهای کم‌انگیزه است، بهتر است موتور خود را با اتمام خرده‌کارهای کوچک شروع کنید. کارهای بزرگ همت بلند می‌طلبند.

3. چالش‌ها را پیش‌بینی کنید

چالش

احساس هیجان و اعتماد‌به‌نفس شما در مورد دستیابی به هدفتان عالی است، اما گاهی ممکن است بیش‌از‌حد خوش‌بین باشید. هر روز ما دقیقاً طبق برنامه پیش نمی‌رود. یکی از راه‌های حفظ اشتیاق در روزهای سخت، برنامه‌ریزی برای چالش‌ها‌ست. همانطور که در مورد هدف خود فکر می‌کنید، لیستی از موانعی که می‌توانند سر راه شما قرار بگیرند یادداشت کنید.

برای مثال: اگر در یک دوره‌ی آموزشی آنلاین شرکت می‌کنید، قطعی اینترنت، زنگ خوردن گوشی‌تان یا حتی قطعی برق را پیش‌بینی کنید. درست است که ما نمی‌توانیم همه مشکلاتی که ممکن است اتفاق بیفتد را پیش‌بینی کنیم، اما می‌توانیم موانعی را که امکان دارد هر از گاهی سد راه‌مان شود را، بر اساس شرایط منحصربه‌فرد خود پیش‌بینی کنیم. اگر این اتفاقات چاره‌ای دارند، مشکل را برطرف کنید وگرنه نباید خیلی هم عصبی شوید. وقتی در برنامه‌ی خود به مانعی برمی‌خورید، به جای اینکه شور‌و‌اشتیاق خود را از دست بدهید و احساس ضعف کنید، برنامه‌ای برای ادامه‌ی حرکت پیدا کنید.

4. برای ایجاد شتاب اهداف کوچک تعیین کنید.

اگر می‌خواهید دنیا را تغییر دهید، با مرتب کردن تخت خود شروع کنید. اگر هر روز صبح رختخواب خود را مرتب کنید، اولین کار روزتان را انجام داده‌اید. این کار به شما احساس رضایتمندی کوچکی می‌دهد و تشویق‌تان می‌کند که یک کار دیگر و دیگر و دیگری انجام دهید. هدف بزرگ شما هر چه باشد، با تقسیم آن به قطعات کوچکتر آسان‌تر خواهد شد.

برای مثال ممکن است پیدا کردن یک شغل جدید یک هدف بزرگ برای‌تان باشد. اهداف کوچکتر شما می‌تواند به روز رسانی رزومه‌ی خود، ایجاد یک وب سایت یا صفحه‌ی شخصی برای نمایش نمونه کارهای‌تان، کسب گواهینامه یا شرکت در یک دوره‌ی آموزشی باشد. زمانی که مسیرهای مختلفی برای رسیدن به هدف‌تان داشته باشید، اشتیاق شما چندبرابر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   چطور خانواده ولخرجی نداشته باشیم؟

5. پیشرفت خود را دنبال کنید

پیشرفت

دیدن پیشرفت خود می‌تواند بسیار انگیزه‌دهنده باشد. ابزارهای زیادی وجود دارد تا به شما در پیگیری اهداف‌تان کمک کند. داشتن یک پلنر، تقویم یا سررسید که بتوانید وظایف انجام‌شده را در آن تیک بزنید، ایده‌ی بسیار خوبی‌ست.

اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی یکی دیگر از ابزار‌هایی‌ست که می‌توانید به‌وسیله‌ی آنها مسیر پیشرفت خود را رصد کنید. برای افزایش سطح شور‍و‍اشتیاق خود، نگاهی به مسیری که آمده‌اید بیاندازید. هرچه این مسیر طولانی‌تر و سخت‌تر باشد، انگیزه‌ی شما از تماشای آن افزایش پیدا می‌کند.

6. برای پیروزی‌های‌تان به خود پاداش دهید

حس خوبی‌ست که برای کارمان پاداش بگیریم. پاداشباعث می‌شود انگیزه، شورو‌اشتیاق عملکردمان را بهبود ببخشد. پاداش دادن به خود برای رسیدن به نقاط عطف کوچک و تکمیل اهداف بزرگ می‌تواند علاقه و لذت شما را از کاری که انجام می‌دهید افزایش دهد.

این جوایز لازم نیست زیاد باشند یا هزینه‌ی زیادی داشته باشند. یک استراحت کوتاه، پیاده‌روی چند دقیقه‌ای، نوشیدن یک فنجان چای، شنیدن یک قسمت از پادکست مورد علاقه، تماس با یکی از عزیزان و یا حتی انجام بازی آنلاین می‌تواند اشتیاق شما را افزایش دهد.

7. عملکرد خود را با کسی درمیان بگذارید

عملکرد

تحقیقات نشان می‌دهد احساس اینکه بخشی از یک تیم هستید، می‌تواند منجر به افزایش پشتکار، اشتیاق و بهبود عملکردتان شود. اگر یک تیم ندارید و کاری که می‌کنید در تنهایی‌ست، حتما درمورد هدف خود با کسی صحبت کنید.

این شخص می‌تواند یک مربی، دوست یا حتی خانواده‌تان باشد، زمانی که کسی را از اهداف خود مطلع می‌کنیم، در مورد آن کار تعهدی بیشتری نشان خواهیم داد. در این‌صورت اشتیاق شما برای رسیدن به هدف‌تان حفظ خواهد شد، زیرا شخصی که از هدف شما مطلع است شاهد کارهای شما هست.

بیشتر بخوانید:   با کتاب 15 قانون ارزشمند رشد آشنا شوید

8.سپاسگزاری را تمرین کنید

شاید فکر کنید که قدردانی منجر به رضایت و قانع شدن نسبت به وضعیت موجودتان باشد. با این حال برخی از مطالعات خلاف این را نشان داده‌اند. احساس قدردانی برای روحیه‌ی شما لازم است. پنج دقیقه‌ی ابتدایی روز خود را صرف یادآوری تمام موضوعاتی کنید که برای آنها احساس قدردانی می‌کنید.

بهتر است آنها را در یک دفترچه بنویسید. آیا کسی در زندگی شما وجود دارد که از او سپاسگزار باشید؟ برای او نامه‌ای بنویسید و  از او تشکر کنید. نگاه به داشته‌های‌تان، سطح شور‌و‌اشتیاق را در شما افزایش می‌دهد.

9.افکار منفی را کنار بگذارید

افکار منفی

مثبت‌اندیش باشید. شاید فکر کنید مثبت‌اندیشی با واقع‌بینی منافات دارد، اما اینطور نیست. زمانی که اجازه دهید افکار منفی ذهن‌تان را خراب کند، منتظر کاهش شور و انگیزه‌ی خود باشید. برای اینکه همیشه شور‌و‌اشتیاق خود را حفظ کنید، مدتی را در طبیعت بگذرانید، ویدیوهای خنده‌دار ببینید، ورزش کنید و با عزیزان‌تان وقت بگذرانید.

10. چرایی هدف‌تان را فراموش نکنید

چرا این هدف برای شما مهم است؟ فکر کردن به دلیلی که برای آن تلاش می‌کنید، همیشه اشتیاق شما را به رسیدن حفظ می‌کند. برای اینکه همیشه آن را به یاد بیاورید، حتما روی یک برگه آن را بنویسید و روی دیواری بچسبانید. جایی نصبش کنید که آن را دائما ببینید.

در کنار همه‌ این راهکارها، یادتان نرود اگر هدف‌تان را دوست نداشته باشید، خیلی زود و بارها دلسرد می‌شوید. پس اهدافی را انتخاب کنید که به آنها علاقه دارید.