من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

وزن ایده آل هر دوره سنی

وزن ایده آل
وزن ایده آل هر دوره سنی

بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند، وزن‌شان باید چقدر باشد. همه‌ی افراد یک وزن ایده‌آل ندارند. عوامل مختلفی در تعیین وزن ایده‌آل دخالت دارند. قد، شکل استخوان‌بندی، سن و جنسیت در تعیین وزن مناسب شما دخیل هستند. در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم درباره‌ی معیارهای وزن ایده‌آل از جمله سن بیشتر بدانیم.

حفظ وزن مناسب یکی از بهترین کارهایی‌ست که می‌توانیم در حق بدن‌مان انجام دهیم. باید در هر سنی که هستیم مراقب سلامتی خود باشیم. حفظ وزن متوسط ​​می‌تواند خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها را کاهش دهد، از جمله:

  • دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی عروقی

وزن ایده‌آل چیست؟

بعضی از ما تمایل داریم وزن‌مان تغییر کند. گاهی می‌خواهیم لاغر یا حتی چاق شویم. این وزن را وزن دلخواه می‌گویند. درحالی‌که وزن ایده‌آل چیز دیگریست. گاهی وزن دلخواه ما می‌تواند برای سلامتی‌مان خطرآفرین باشد.

همان‌طور که گفتیم شاخص‌های مختلفی وجود دارند که تعیین می‌کنند وزن ایده‌آل ما چقدر است. معمولا این عدد، یک رقم دقیق نیست. به این معنا که وزن ایده‌آل یک شخص عدد ثابتی نیست. برای مثال: اگر وزن ایده‌آل خانمی بین 55 تا 60 کیلوگرم باشد، وزن مناسب او می‌تواند یک عدد بین این دو عدد باشد.

وزن نوزادان

وزن-نوزادان

از زمانی که فرزندی به دنیا می‌آید، یکی از شاخص‌های سلامتی او میزان وزنش است. معمولا دختران نوزاد در ماه‌های ابتدایی نسبت به پسران نوزاد لاغرتر هستند. مادران و پزشکان از بدو تولد پیوسته وزن نوزاد را پیگیری می‌کنند. وزن و البته قد کودک الگوی مشخصی ندارد، مراکز بهداشت نموداری به نام نمودار رشد را برای تعیین وزن مناسب نوزاد تهیه کرده‌اند تا در تاریخ‌های مشخص، اطلاعات جدید به این نمودار اضافه شود. این نمودار گزارش دقیقی از چگونگی وزن‌گیری و رشد قد نوزاد را به ما می‌دهد. متخصص اطفال و نوزادان با تکیه بر این نمودار، می‌توانند کاهش یا افزایش وزن نوزاد را بررسی کنند و مشخص کنند آیا وزن‌گیری نوزاد، سیر طبیعی خود را می‌گذراند یا خیر.

بیشتر بخوانید:   ‌روش خوردن هوشمندانه را در این کتاب پیدا کنید

گاهی نوزادان در طول روزهای اول تولدشان وزن خود را از دست می‌دهند. این موضوع کاملا طبیعی‌ست. بعد از چند هفته وزن‌گیری نوزادان آغاز می‌شود.

ورزن کودکان

ورزن-کودکان

بعد از دو سالگی، به طور متوسط، هر سال دو کیلوگرم به وزن کودکان اضافه خواهد شد. این روند تا دوران بلوغ به همین شکل ادامه خواهد داشت. گاهی دیده می‌شود که کودکان از 6 سالگی تا بلوغ حدودا 3 کیلوگرم به وزن‌شان اضافه می‌‍شود. این موضوع به معیارهای زیادی بستگی دارد. یکی از این معیارها میزان فعالیت بدنی کودک در این دوره‌ی سنی‌ست.

کودکانی که مشکل تیروئید داشته باشند، در وزن خود با مشکل مواجه می‌شوند. کم‌کاری تیروئید موجب چاقی و پرکاری آن باعث لاغری در کودک می‌شود.

وزن نوجوانان

وزن-نوجوانان

عوامل زیادی در تعیین وزن یک نوجوان دخیل است: رژیم غذایی، سطح استرس، ژنتیک، استخوان‌بندی و میزان فعالیت بدنی و حتی فکری روی مقدار وزن نوجوانان موثر است. برای وزن ایده‌آل یک نوجوان نمی‌توان عدد دقیقی را مشخص کرد، اما باید توجه داشته باشید نوجوانان در یک مقطع زمانی با افزایش یا کاهش ناگهانی وزن روبه‌رو می‌شوند. باید بگوییم که نگران این موضوع نباشید، زیرا این مساله در بین نوجوانان کاملا طبیعی‌ست.

وزن بزرگسالان

وزن-بزرگسالان

همانطور که قبلا هم گفتیم، وزن ایده‌آل در سنین مختلف به عوامل زیادی بستگی دارید. قد یک فرد بالغ تغییر چندانی ندارد، بنابراین وزن یک فرد بزرگسال باید نسبت به قدش سنجیده شود.

در کنار قد شکل استخوان‌بندی نیز اهمیت دارد. اگر دور مچ شما 15 سانتی متر باشد، استخوان‌بندی‌تان معمولی‌ست، اما اگر کمتر از 15 سانتی‌متر باشد، شما ریزنقش هستید. افرادی که اندازه‌ی مچ دست‌شان بیش از 15 سانتی ‌متر باشد نیز با استخوان‌بندی درشت شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید:   غذای مفید برای تقویت حافظه و تمرکز

وزن ایده‌آل افراد ریزنقش باید نسبت به افراد معمولی حدود 10درصد کمتر باشد و وزن درشت‌نقش‌ها هم باید10 درصد بیشتر از معمولی‌ها باشد.

هورمون‌ها عملکرد سوخت‌وساز، التهاب، یائسگی و جذب گلوکز بدن را کنترل می‌کنند. بر همین اساس یکی از فاکتورهای تعیین وزن در سنین مختلف، عملکرد هورمون‌ها‌ست. هورمون‌هایی که در میزان وزن تاثیر مستقیم دارند، عبارتند از: تیروئید (Thyroid) ، انسولین (Insulin) ، لپتین (leptin) ، گرلین (Ghrelin) ، استروژن (Estrogen) ، کورتیزول (Cortisol) ، ملاتونین (melatonin) ، گلوکوکورتیکوئید (Glucocorticoids) ، تستوسترون (testosterone) و پروژسترون (Progesterone) .

هورمون‌های استرس‌زا نقش مهمی در تعیین وزن افراد دارند. این هورمون‌ها روی اشتهای شما تاثیر می‌گذارند و ذخیره‌ی چربی را افزایش یا کاهش می‌دهند.

یکی دیگر از فاکتورهای تعیین وزن ایده‌آل در سنین مختلف جنسیت است. زنان و مردان در دوره‌های مختلف زندگی خود، وزنی متفاوت دارند. آنها هم از نظر فیزیولوژی و هم از نظر بیولوژیکی با یکدیگر متفاوت هستند. به علاوه چگونگی واکنش بدن آنها به غذا و انرژی با یکدیگر متفاوت است.

وزن ایده‌آل در سنین مختلف یک عدد واحد نیست. بلکه یک بازه‌ی گسترده از معیارهای مختلفی‌ست که هرکدام به تنهایی نقشی در تعیین وزن دارند.