من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

8 راهکار اساسی برای پرورش ذهن خلاق

ذهن خلاق
راهکارهایی برای پرورش ذهن خلاق

خلاقیت ژنتیکی نیست که با آن متولد شوید، بلکه از طریق عادت‌ها تقویت یا تضعیف می‌شود. با تمرین و پشتکار صحیح می‌توانید ذهن خود را سازماندهی کنید تا از توانایی ذاتی خود برای تولید ایده‌های بکر حداکثر استفاده را ببرید. داشتن ذهن خلاق بسیار مهم است، زیرا به شما کمک می‌کند تا راهکارهای مختلفی را در برنامه‌ها و فعالیت‌های روزانه‌ی خود به کار بگیرید.

بهبود مهارت های خلاقانه

برای داشتن ذهن خلاق راهکارهای مختلفی وجود دارد. خلاقیت موضوعی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. اگر زندگی یکنواختی دارید، نباید از ذهن خود انتظار خلاقیت داشته باشید. بهترین راه برای ایجاد ذهن خلاق، تمرین است. فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید و آنها را به طور منظم انجام دهید. هر چه بیشتر از ذهن خود استفاده کنید، نوآوری بیشتری خواهید داشت. با این 8 پیش‌شرط، ذهن خود را بازیابی کنید تا سرشار از ایده‌های نوآورانه و خلاقانه شود:

  1. مشاهده

توانایی ما برای خلق کردن با مشاهده‌ی دنیای اطرافمان شروع می شود. چگونگی درک ما از محیط اطراف‌مان به خلاقیت ما دامن می‌زند. این مهارت با مشاهده‌ی آگاهانه یا توجه و درک جزئیات پیرامون‌مان آغاز می‌شود.

با بهبود مهارت‌های مشاهده، نکات ظریف و جزئیاتی را که قبلاً به آن توجه نکرده بودید، کشف خواهید کرد. این کار ذهن شما را به روی احتمالات جدید باز می‌کند و کمک می‌کند مجموعه‌ای از تجربیاتی بسازید که می‌توانند نوآوری شما را شعله ور کنند.

کاملا طبیعی‌ست که در میان حجم حیرت‌آور اطلاعات بصری که ما را احاطه کرده‌اند غرق شویم، اما باید با تمرکز بر مسائلی که می‌خواهید در آنها پیشرفت کنید، شروع کنید. دنیا پر از الگوها و ارتباطات جالب است. سعی کنید روابط بین موضوعات را تشخیص دهید. به نحوه‌ی شکل‌گیری اشیا، نحوه‌ی تأثیرگذاری افراد و مسائل بر یکدیگر دقت کنید. این ارتباطات می‌توانند برای موتور ذهن ایده‌های شما، به عنوان سوخت عمل کنند تا جرقه‌ای در روند خلاقیت شما ایجاد کند.

  1. تغییر به سمت راحتی

محیط راحت

یکی از راه‌های ساده برای احیای مجدد خلاقیت‌تان این است که سعی کنید محیط خود را تغییر دهید. فضای کاری خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای اجرای خلاقیت حرفه‌ای شما مناسب باشد.

بیشتر بخوانید:   راه های رسیدن به موفقیت چیست؟

چیدمان را در دفتر کار خود بر اساس راحتی انتخاب کنید. مطمئن شوید که میز و صندلی شما در ارتفاع مناسب قرار دارند. در نظر بگیرید که از چه رنگ‌هایی برای تزئین اتاق کارتان استفاده می‌کنید. رنگ آبی برای تقویت تفکر خلاقانه بسیار مفید است، اما شما خودتان را بهتر می‌شناسید. فضای کاری‌تان را به‌گونه‌ای بچینید که در اوج راحتی توانایی خلق ایده‌های جدید را داشته باشید. اگر در شلوغی و به‌هم‌ریختگی احساس راحتی می‌کنید، هیچ ایرادی ندارد. مهم این است که در فضای کاری خود بهترین بهره‌وری را داشته باشید.

  1. تحرک

تحرک داشتن

تحرک در حد پیاده‌روی هم باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت ذهن خلاق شما می‌شود. حتی می‌توانید پیاده‌روی را به فرصتی برای تمرین مشاهده‌ی آگاهانه تبدیل کنید. مردم را در یک منطقه‌ی شلوغ تماشا کنید. موضوعاتی که توجه شما را جلب می‌کند در ذهن خود ثبت کنید. در این قدم زدن‌ها به صداهای اطراف خود و محل انتشار آن توجه کنید. برای خود داستان‌سرایی کنید و از دل هر موضوع یک قصه‌ی بلندبالا بسازید.

  1. کنجکاوی

کنجکاوی

خلاقیت با کنجکاوی رشد می‌کند. کنجکاوی می‌تواند خلاقیت ما را شعله‌ور کند و به افکار نوآورانه‌ی ما پر‌و‌بال دهد. تا زمانی که برای پرسش‌های خود جواب درستی پیدا نکردید، دست از کنجکاوی برندارید. سعی کنید با طرح سوال، تخیل و خلاقیت خود را بیدار کنید. زندگی خود را بر مبنای جست‌و‌جو بنا کنید. چه موضوعی توجه و علاقه‌ی شما را جلب می‌کند؟ در آن موضوع کاوش کنید، بررسی و تحقیق کند. هر چه بیشتر بدانید، ذهن شما هوشیارتر می‌شود و بیشتر می‌خواهد بداند. این تمرین ذهن شما را به روی دنیای جدیدی باز می‌کند که دیگران نمی‌توانند آن را به سادگی ببینند.

  1. کل‌نگری

کل نگری

از آزاد کردن کامل ذهن و طوفان‌های فکری‌تان شروع کنید. این روش به معنای فراتر رفتن از استانداردها و مرزهایی‌ست که برای خود ساخته‌ایم. بنابراین ایده‌هایی تولید می‌کنیم که به هزینه، تلاش، زمان، فناوری یا منابع محدود نمی‌شوند. کل‌نگری همان رهایی از محدودیت‌ها، فرضیات و باورهای محدود‌کننده است که راه عالی برای روشن کردن موتور خلاقیت ذهن شما و تحریک افکار نوآورانه است. با یک سوال واضح و یک هدف خاص شروع کنید. به یاد داشته باشید که هیچ ایده‌ای بد نیست، پس خودتان را برای فکری که ممکن است احمقانه به‌نظر برسد سرزنش نکنید. این موضوع کمک می‌کند که خارج از چارچوب فکر کنید و ایده‌ها را بدون رد کردن سریع آنها بررسی کنید.

  1. تولید

تولید

همان‌طور که پیشتر هم گفتیم خلاقیت یک مهارت است و برای پرورش ذهن خلاق نیاز به تمرین دارید. تولید به شما کمک می‌کند ذهن‌تان به سمت خلاقیت بیشتر تحریک شود. حتی برای خلاق‌ترین و مبتکرترین افراد، حدود 10 درصد از موفقیت آنها مدیون استعداد طبیعی‌ست و 90 درصد از نتیجه به کار و فعالیت‌شان مربوط است. خودتان را به چالش بکشید. هرروز و هرهفته کار جدیدی در زمینه‌ی استعدادهای‌تان انجام دهید. اگر عکاس هستید یا نقاش، آشپز، نوازنده و یا هر هنرمند دیگری باید برای پروش ذهن خلاق خود کار جدیدی خلق کنید.

بیشتر بخوانید:   تقویت مهارت گوش دادن

به خودتان آزادی بدهید تا در مسیرهای مختلفی حرکت کنید. اجازه دهید ایده‌ها جریان پیدا کنند، سپس با نگاه انتقادی‌تر به آنها نگاه کنید. پرورش ذهن خلاق علاوه بر زمان به تلاش هم نیاز دارد.

  1. رویاپردازی

رویاپردازی

این که به خودتان فرصت دهید تا ذهن‌تان سرگردان شود، تخیل کند و رویا ببافد، می‌تواند ذهن خلاق شما را تقویت کند. خیال‌پردازی حتی می‌تواند برای مشکلات شما، چاره‌اندیشی خلاقانه داشته باشد.

وقتی مشغولیت ذهنی شما بیشتر باشد، برای حل مسائل زندگی‌تان به سمت داده‌های قدیمی و از پیش‌تعیین شده می‌رود. رویاپردازی کنید تا فکر شما به سمت الهام گرفتن پیش برود تا پیروی از دستورات همیشگی ذهن، اما به یاد داشته باشید که باید متفکرانه خیال‌پردازی کنید. رویاپردازی متفکرانه مستلزم داشتن دانش پایه است. هرچه آگاهی و دانش شما نسبت به موضوع مورد نظر بیشتر باشد، توانایی ذهنی شما برای خلق ایده‌ها بیشتر خواهد بود.

  1. شرایط الهام‌بخش

الهام بخشی

تلاش کنید خودتان را در موقعیت‌هایی قرار دهید که الهام‌بخش هستند. معاشرت با کسانی که به حرفه‌ی شما نزدیک هستند و یا در آن کسب موفقیت کرده‌اند یکی از موقعیت‌های الهام‌بخش است. مطالعه کنید. تحقیق کنید. هرچه بیشتر بدانید ذهن‌تان بازتر خواهد شد. روند موفقیت و خلاقیت دیگران را تحلیل کنید. سعی کنید خودتان را به جای آنها بگذارید. شما در شرایط یکسان چه می‌کردید؟ حتما ایده‌های جدید به ذهن‌تان می‌رسد. نزدیک شدن به موقعیت مورد نظر این امکان را به شما می‌دهد که انگیزه و فرصت الهام‌بخشی داشته باشید.

هر ایده‌ای ارزش تفکر دارد. از آنها به سادگی عبور نکنید. همه‌ی ایده‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد را یادداشت کنی. به حافظه‌ی خود اعتماد نکنید. یادداشت کردن ایده‌ها این قدرت را به شما می‌دهد که آن را در آینده بازنگری کنید. بنابراین با ثبت هر ایده به ذهن خودتان این شانس را بدهید که به دنبال تولید ایده‌های جدید باشد.