من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

اهمیت فداکاری در ازدواج

فداکاری-در-ازدواج
اهمیت فداکاری در ازدواج

فداکاری یعنی گذشتن از خواسته‌های خود به نفع دیگری، بدون انتظار کسب سود یا منفعتی در آینده. فداکاری در ازدواج منجر به دوام و بقای ازدواج می‌شود. در فداکاری مثبت و سازنده، مسائل کم اهمیت و جزئی را نادیده می‌گیریم، اما از خود واقعی‌مان دست نمی‌کشیم.

ما اغلب به دنبال اول بودن و در کانون توجهات قرار گرفتن هستیم و فداکاری در ازدواج در نقطه مقابل قرار دارد. زندگی پر از فراز و نشیب است و زمانی که نوبت به نشان دادن فداکاری می‌رسد، کار آسانی نیست.

تمایل ما به خوب بودن و انجام کارهای لازم برای دوام ازدواج، اهمیت فداکاری را دوچندان می‌کند. پیش از ازدواج باید بدانیم که فداکاری در ازدواج چه پیامدهایی دارد و از چه چیزهایی باید بگذریم، که در این مقاله از سایت همراهتم به شرح آنها خواهیم پرداخت.

فداکاری در ازدواج چه پیامدهایی دارد؟

فداکاری از دید عموم مردم ارزش محسوب می‌شود و در روابط ما صمیمیت و نزدیکی ایجاد می‌کند.

از خود گذشتن حتی در چیزهای کوچک نیز ارزشمند و قابل‌ستایش است، اما وقتی که حرف از فداکاری‌های بزرگ به میان می‌آید، باید کمی محتاط باشیم؛ چرا که فداکاری بیش از اندازه و نادیده گرفتن خودمان و خواسته‌های‌مان به مرور زمان پیامدهایی خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین پیامدهای فداکاری بیش‌ از اندازه، ایجاد توقعاتی در طرف مقابل‌تان است. هر بار که مورد مهمی پیش می‌آید، اولین نفری که انتظار کنار آمدن با شرایط یا از خود گذشتن دارند، شما هستید.

مسئله ازدواج و فداکاری در ازدواج، با فداکاری‌های کوچک و روزمره متفاوت است.

بیشتر بخوانید:   پایه ریزی و آموزش مدارا در زندگی مشترک از سنین پایین

ما 24 ساعت شبانه‌روز را با خودمان زندگی می‌کنیم. صدای درونی، افکار و خواسته‌های خود را می‌شنویم و به دنبال آرزوهای خود هستیم. گویی مرکز دنیای خودمان هستیم، اما با ازدواج از خودمان فاصله می‌گیریم و باید به احساسات و افکار نفر دومی اهمیت دهیم و حریم خصوصی‌مان را با شریک زندگی‌مان تقسیم کنیم.

مزایای فداکاری در ازدواج

همسر-شاد

زندگی با دوام

هر چه میزان فداکاری در ازدواج بیشتر باشد، احتمال خوشبختی زوج و دوام ازدواج، افزایش می‌یابد. با از خودگذشتگی برای شریک زندگی‌تان، حس ارزشمندی را در او برمی‌انگیزید و او حس می‌کند که در اولویت خواسته‌های شما قرار دارد.

همسر شاد

زمانی که در رابطه‌تان فداکاری می‌کنید، همسرتان احساس می‌کند او را دوست دارید و از این دوست داشته شدن احساس لذت و شادی می‌کند.

داشتن احساس خوب

فداکاری عموما احساس خوبی در ما ایجاد می‌کند. زمانی که شریک زندگی‌مان به خاطر فداکاری از ما تشکر و قدردانی می‌کند این حال و احساس خوب، دوچندان می‌شود.

معایب فداکاری در ازدواج

بازخورد نگرفتن

شما ازخود و حق خود می‌گذرید، اما بازخوردی دریافت نمی‌کنید. بازخورد نگرفتن یعنی همسرتان آن اندازه‌ای که شما فداکاری می‌کنید، حاضر به فداکاری نیست.

معایب-فداکاری-در-ازدواج

شما خواسته‌هایتان را مطرح می‌کنید و شریک زندگی‌تان نیز همین‌طور. ترتیب گفتگویی صادقانه را می‌دهید و این بار برخلاف روال معمول از او درخواست کنار آمدن می‌کنید، اما همسرتان مخالفت می‌کند. اینجاست که رابطه دچار عدم تعادل می‌شود و تمامی فداکاری‌هایی که در اوایل ازدواج برای شریک زندگی کرده بودید، زیر سوال می‌رود.

داشتن حس بی‌صداقتی با خودتان

زمانی که کاری را که می‌خواهید انجام بدهید، رها می‌کنید یا بالعکس؛ یعنی به هیچ وجه تمایل به انجام آن کار را ندارید و تنها به خاطر طرف مقابل دست به فداکاری می‌زنید، گویی شرایط صداقت را رعایت نکرده‌اید.

بیشتر بخوانید:   نقش مهم و جدی خانواده در ازدواج فرزندان

احساس صادق نبودن با خودتان دنیای‌تان را احاطه می‌کند و این حس می‌تواند منجر به اضطراب و عزت نفس پایین شود.

عدم توانایی در نه گفتن

عدم توانایی در نه گفتن

فداکاری بیش از اندازه و در اکثر موارد اولین نفر بودن در کمک کردن به دیگران، باعث می‌شود این فکر در نهان شما جان گیرد که شما فردی هستید که همیشه به دیگران کمک می‌کنید. اغلب افرادی که این فکر را دارند، توانایی نه گفتن خود را تضعیف می‌کنند. آنها ادعا دارند که اگر کسی از آنها کمک بخواهد، نمی‌توانند نه بگویند.

از چه چیزهایی به خاطر فداکاری در ازدواج می‌گذریم؟

از زمان خود می‌گذرید

فداکاری در ازدواج به معنای گذشتن از بخشی از زمان‌تان است. زندگی روی این سیاره خاکی با این دقیقه‌های محدود، بسیار ارزشمند است. باید مراقب چگونه گذراندن این لحظات گران‌قدر باشیم.

فداکاری در ازدواج باعث می‌شود زمان زیادی را برای زوج‌تان اختصاص دهید. در زندگی مشترک باید انعطاف‌پذیری بالایی در چگونگی گذراندن زمان‌تان داشته باشید.

حتما باید انرژی مصرف کنید

فداکاری-در-ازدواج

فرض کنید یک روز سخت را پشت سر گذاشته‌اید. از محل کار بازگشته‌اید یا ساعات زیادی را به رسیدگی به کارهای فرزندتان اختصاص داده‌اید. حال نوبت به پختن شام رسیده و همسرتان نیز هنوز به منزل برنگشته است. مطمئنا همسرتان تا ساعتی دیگر با گرسنگی به منزل می‌رسد. چه کار می‌کنید؟ بیرون رفتن یا خرید غذا از بیرون، یکی از گزینه‌ها است. اما با پخت غذای سالم و صرف انرژی، باز هم فداکاری می‌کنید.

دیگر نمی‌توانید همیشه حرف اول را شما بزنید

روابط زناشویی میدان جنگ نیست. گاهی اوقات باید فقط بنشینیم و به حرف‌های طرف مقابل گوش کنیم. حضور پررنگی داشته باشیم و به سرعت، به دنبال جواب دادن و رد کردن نظرات و مخالفت کردن نباشیم.

بیشتر بخوانید:   سهل‌انگاری عاطفی در ازدواج

باید فداکاری کنیم و یاد بگیریم که لازم نیست حرف آخر را بزنیم. اینکه همه چیز درست و سرجای خود باشد، امکان‌پذیر نیست. افکار، احساسات و نظرات طرف مقابل را بپذیریم. ممکن است با همسرمان هم‌نظر و موافق نباشیم، اما مجبور نیستیم که طرف مقابل را تسلیم محض خود کنیم.

باید از نظرات کمال‌گرایانه خود بگذرید

بخشی از فداکاری در رابطه زوج‌ها به این شکل است که باید از نظرات کمال‌گرایانه خود بگذرید و به خاطر داشته باشید که هیچ‌کس بی‌عیب نیست.

کمال‌گرایی سالم به معنای تلاش برای توسعه مهارت‌ها و بهتر شدن است و شما باید به شریک زندگی‌تان فرصت اشتباه را بدهید و با گذشت زمان در زندگی مشترک‌تان، یاد بگیرید چگونه افکار و رفتار خود را مدیریت کنید و به یکدیگر کمک کنید که بدون خرده‌گیری و انتقاد بیش از اندازه، از نظرات یکدیگر آگاه شوید.