من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

با روش‌های افزایش اعتماد به نفس آشنا شوید

اعتماد-به-نفس
روش‌های افزایش اعتماد به نفس

یکی از رازهای رسیدن به موفقیت در هر کاری داشتن اعتماد به نفس است. اگر اعتماد به نفس‌تان پایین است، کار سخت‌تری برای دنبال کردن اهداف‌تان پیش روی شما خواهد بود. با این‌حال راه‌هایی وجود دارد که بتوانید اعتماد به نفس‌تان را بهبود ببخشید. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم روش‌های افزایش اعتماد به نفس را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بدون نیاز به کمک دیگران، خواسته‌هایتان را دنبال کنید.

روش‌های افزایش اعتماد به نفس

در ادامه، هفده روش کاربردی را برای افزایش اعتماد به نفس به شما معرفی می‌کنیم. البته به‌خاطر داشته باشید که نیازی نیست تمام راهکارهای این لیست را تک‌به‌تک انجام بدهید. بلکه سراغ راهکارهایی بروید که برای شما اجرایی‌تر و مفیدتر هستند.

  • مرتب و زیبا لباس بپوشید

اگر لباسی زیبا بپوشید، احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت. لازم نیست از لباس‌های گران‌قیمت استفاده کنید. همین که لباسی که بر تن دارید زیبا و تمیز و مرتب باشد، حس خوبی در شما ایجاد خواهد شد.

  • مثبت فکر کنید

تفکر-مثبت

سعی کنید افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید. برای افزایش اعتماد به نفس باید روش‌های پاکسازی افکار منفی را بیاموزید.

  • خودتان را بشناسید

شاید بزرگ‌ترین دشمن شما در مسیر بهبود اعتماد به نفس، خودتان باشید. به همین دلیل نیاز است تا خودتان را به خوبی بشناسید، به ندای درون‌تان گوش کنید و نقص‌ها و امتیازهایتان را بنویسید. باید به خودتان یادآوری کنید که شما مقصر تمام مشکلاتی که برایتان رخ می‌دهد، نیستید و وقوع بعضی اتفاق‌ها خارج از مسئولیت و توان شماست.

  • مثبت عمل کنید

مثبت فکر کردن کافی نیست، بلکه در عمل نیز باید سراغ رفتارها و کارهای مثبت بروید. عملگرایی کلید رشد اعتماد به نفس است. شما با کارهایی که می‌کنید، شناخته می‌شوید. بنابراین برای تصویری که از خودتان در نظر دیگران می‌سازید، باید بیشتر تلاش کنید.

  • مهربان و سخاوتمند باشید

مهربان بودن

مهربانی‌تان تصویر مطلوبی از شما در ذهن دیگران و همچنین در ذهن خودتان می‌سازد. مهربانی و سخاوتمندی برای اعتماد به نفس شما معجزه می‌کند.

  • آماده شوید

برای آن‌که در کاری موفق شوید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، لازم است که در آن موضوع آمادگی پیدا کنید. برای رسیدن به این آمادگی می‌توانید از روش‌هایی مانند برنامه‌ریزی یا تمرین و تقویت مهارت‌هایتان استفاده کنید.

  • طبق اصول خودتان زندگی کنید

زندگی شما بر چه اصولی بنا شده است؟ اگر ندانید در زندگی شما چه باید و نبایدهایی وجود دارد، حتما دچار مشکل خواهید شد. زندگی بدون اصول و خارج از چارچوب، یک زندگی بی‌جهت و محکوم به شکست است. البته در مورد اصول خود سخت‌گیر نباشید، اما سعی کنید تحت هر شرایطی به آنها پایبند بمانید. توجه داشته باشید اصولی که انتخاب می‌کنید باید عملی باشند.

  • آهسته صحبت کنید

آهسته-صحبت-کنید

شاید چنین چیزی ساده و پیش‌پا‌افتاده به نظر برسد، اما درنظر داشته باشید که طرز صحبت کردن‌تان، می‌تواند تاثیر زیادی در درک دیگران از شما داشته باشد. شخص صاحب اختیار و با اقتدار، آهسته صحبت می‌کند. رفتار همراه با طمانینه‌ی شما، اعتماد به نفس‌تان را نشان می‌دهد.

  • طرز نشستن و ایستادن شما اهمیت دارد

فرم بدن شما گویای همه‌چیز است. اگر می‌خواهید تصویر خوبی از خودتان در ذهن افراد بسازید، باید یاد بگیرید چطور بنشینید و چطور بایستید. قوز کردن یا لم دادن نشانه‌ی آن است که شما درک درستی از زبان بدن ندارید. سعی کنید احترام مخاطب خود را علاوه بر صحبت‌هایتان، در فرم بدن خود نیز حفظ کنید.

  • مطالعه و تمرین کنید

مطالعه-و-تمرین

برای توانمندی باید آگاهی داشته باشید. توانمندی و آگاهی دو کفه‌ی ترازوی اعتماد به نفس هستند. هرچه بیشتر بدانید توانمندتر هستید. با دانش بیشتر، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت

  • یک هدف کوچک تعیین کنید و به آن برسید

هدفی را تعیین کنید که می‎دانید دست‌یافتنی‌ است و سپس برای رسیدن به آن تلاش کنید. از این موفقیت هرچند کوچک، احساس خوبی خواهید داشت. حالا یک هدف کوچک دیگر تعیین کنید و به آن برسید. هرچه بیشتر به اهداف کوچک برسید، احساس بهتری خواهید داشت. برای رسیدن به اهداف بزرگ باید مسیر رسیدن به موفقیت را با این قدم‌های کوچک تمرین کنید.

  • یک عادت کوچک را در خود تغییر دهید

لازم نیست به یکباره سیگار را ترک کنید. همین که تصمیم بگیرید شب‌ها ده دقیقه زودتر بخوابید، ذهن‌تان آماده‌ی تغییرات بزرگ‌تری می‌شود که می‌تواند احساس ارزشمند بودن و مفید بودن به شما بدهد.

  • لبخند بزنید

لبخند-زدن

یکی دیگر از پیش‌ پا‌ افتاده‌ترین راه‌حل‌ها، لبخند زدن است. عبوس بودن‌تان، تصویر نامطلوبی از شما در ذهن دیگران به جا می‌گذارد. اگر فکر می‌کنید با اخم کردن قدرتمند به نظر می‌رسید، حتما تجربه‌ی موفقیت‌های پس از لبخند زدن به دیگران، نصیب‌تان نشده است.

  • سپاسگزار باشید

برای اتفاق‌های مثبتی که در زندگی‌تان رخ داده است، سپاس‌گزار باشید. وقتی از دیگران بابت مهربانی و لطفی که به شما داشته‌اند، تشکر می‌کنید؛ درواقع نشان می‌دهید که شخصیت بالغ و سالمی دارید. قدردانی می‌تواند یک جنبه‌ی بسیار مثبت و مفید از شخصیت شما را به نمایش بگذارد.

  • ورزش کنید

ورزش-کردن

ورزش یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در توانمندسازی افراد جامعه نقش دارد. مهم نیست در کجا و در چه سطحی ورزش می‌کنید، ورزش کردن باعث می‌شود که احساس بسیار بهتری نسبت به خود داشته باشید.

  • کارهای عقب افتاده‌ را به اتمام برسانید

لیستی از کارهای ناتمام خود تهیه کنید. برای اتمام آنها برنامه‌ریزی کنید. هرچه کارهای بیشتری را به نتیجه برسانید، اعتماد به نفس بیشتری به دست می‌آورید. سعی کنید از کارهایی شروع کنید، که مهارت بیشتری در آنها دارید. با انتخاب چنین کارهایی و به نتیجه رساندن آنها، شاهد افزایش اعتماد به نفس در خودتان خواهید بود.

  • فعال شوید

فعال بودن بهتر از آن است که دست روی دست بگذارید و هیچ کاری انجام ندهید. فعالیت شما را پویا نگاه می‌دارد و این پویایی باعث رشد و تقویت مهارت‌های شما می‌شود. در کنار رشد، با داشتن تجربه‌ی شکست می‌توانید قوی‌تر و با جسارت بیشتری پیش بروید. فراموش نکنید که اشتباه کردن، بخشی جدانشدنی‌ از زندگی است.

بیشتر بخوانید:   چگونه در زندگی خود موفق باشیم

خودباوری یا اعتماد به نفس یک عامل اکتسابی برای کسب موفقیت است. ممکن است احساس کنید به قدر کافی به خودتان و توانایی‌هایتان باور ندارید و لازم است که آنها را تقویت کنید؛ اما به‌خاطر داشته باشید که نباید از خودتان انتظارات بی‌جا داشته باشید. به‌هیچ‌وجه خودتان را با کسی مقایسه نکنید و سعی کنید شرایط و محدودیت‌های خود را درک کنید.