من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

آیا تیپ شخصیتی شما در موفقیت ازدواج شما موثر است؟

تیپ-شخصیتی
تاثیر تیپ شخصیت در ازدواج

حتما برای شما هم پیش آمده که با برخی از افراد احساس دوستی بیشتری می‌کنید و در مقابل احساس متفاوتی در برخورد با برخی دیگر دارید.

هر یک از ما تیپ‌های شخصیتی منحصربه‌فرد خود را داریم. تفاوت‌های شخصیتی نه تنها انسان‌ها را جذاب‌تر می‌کند بلکه منجر به جهت‌گیری‌های متفاوت افراد در زندگی می‌شود.

شخصیت انسان وجوه بسیاری دارد و برخی از این وجوه، قابل شناسایی هستند و تاثیر قابل‌توجهی روی زندگی ما می‌گذارند.

ازدواج پیوند بین دو فرد با شخصیت‌های متفاوت است. کلاکستون (Claxton) می‌گوید: «رابطه عاشقانه طولانی‌مدت و ایده‌آل مستلزم آن است که افراد در ارزیابی شریک زندگی خود از ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری فراتر رفته و ویژگی‌ها و تیپ‌های شخصیتی را در نظر بگیرند.»

برای آشنایی با ویژگی‌های شخصیتی، تیپ‌های شخصیتی و رویکردهای هر کدام در زندگی مشترک، با این مقاله از سایت همراهتم، همراه باشید.

انواع تیپ‌های شخصیتی

تیپ-های-شخصیتی

عوامل مختلفی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی، تحصیلات، سن، قومیت، اعتقادات مذهبی، جذابیت فیزیکی، ضریب هوش و ارزش‌ها و نگرش‌های شخصی بر موفقیت ازدواج تأثیر می‌گذارند.

ویژگی‌های شخصیتی از جمله عوامل موثر بر میزان موفقیت ازدواج است، اما تعریف شخصیت همواره برای دانشمندان چالش مهمی بوده و هست. بر اساس مطالعات مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی به طور پیوسته، در الگوی خاصی پدیدار شده و تیپ‌های شخصیتی را می سازند.

اولین قدم شناختن تیپ شخصیتی است. تیپ‌های شخصیتی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی تعریف می‌شوند.

ویژگی‌های شخصیتی

تقسیم‌بندی ویژگی‌های شخصیتی به شرح زیر است:

برون‌گرا (Extrovert) در برابر درون‌گرا (Introvert)

برون-گرا

برون‌گراها اجتماعی، پرحرف و شاد هستند و به بیان دیگر تمایل بالایی برای بیان عواطف خود دارند. در طرف مقابل درون‌گراها با تمایل زیاد به تنهایی و حضور کمتر در رویدادهای اجتماعی را داریم. رویدادهای اجتماعی درون‌گراها را خسته می‌کند و اغلب برای یافتن انرژی دوباره، به خلوت کردن و تنها بودن نیاز دارند.

حس (Sensing) در برابر شهود (Intuiting)

افراد-شهودی

افراد حسی بر زمان حال تمرکز می‌کنند و اطلاعات را از طریق حواس پنج‌گانه پردازش می‌کنند. آنها چیزها را همان‌طور که هستند، می‌بینند.

افراد شهودی در آینده زندگی می‌کنند و در دنیای احتمالات غوطه‌ور هستند. افراد شهودی برای الهام و تخیل ارزش قائل هستند.

بیشتر بخوانید:   آیا می دانید قانون جذب چیست؟

تفکر (Thinking) در برابر احساس (Feeling)

تیپ-شخصیتی-متفکر

افراد متفکر عینی هستند؛ یعنی بر اساس واقعیت‌ها تصمیم می‌گیرند. آنها از مغزشان دستور می‌گیرند، نه از قلب‌شان. افراد متفکر موقعیت‌ها و افراد را بر اساس منطق قضاوت می‌کنند و برای حقیقت ارزش بیشتری نسبت به درایت قائل هستند. آنها با رویکرد انتقادی به دنبال حل مسئله هستند و در عین حال احساسات دیگران را نیز در نظر می‌گیرند.

افراد احساسی بر اساس اصول و ارزش‌ها تصمیم می‌گیرند. آنها از قلب‌شان برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. افراد احساسی موقعیت‌ها و افراد را بر اساس احساسات و شرایطی که در آن قرار گرفته‌اند، قضاوت می‌کنند. آنها به دنبال جلب رضایت دیگران هستند و می‌خواهند مورد قدردانی قرار گیرند.

قضاوت (Judging) در برابر درک (Perceiving)

افراد-ادراکی

افرادی با ویژگی قضاوتی برای نظم و سازمان ارزش قائل هستند. زندگی آنها برنامه‌ریزی شده است. از تکمیل وظایف لذت می‌برند. کار می‌کنند و بعد بازی می‌کنند.

افراد ادراکی سازگار و انعطاف‌پذیر هستند. آنها خودجوش هستند و اغلب چندین پروژه را به‌طور هم‌زمان انجام می‌دهند.

انواع قرارگیری ویژگی‌های شخصیتی

یافته‌های روانشناسان بیانگر وجود 16 تیپ شخصیتی است. برای نام‌گذاری این تیپ‌ها از ابتدای حروف انگلیسی 8 ویژگی شخصیتی بالا استفاده شده است. اسامی تیپ‌های شخصیتی به شکل زیر است: ESTJ، ENTJ، ESFJ، ENFJ، ISTJ، ISFJ، INTJ، INFJ، ESTP، ESFP، ENTP، ENFP، ISTP، ISFP، INTP و INFP.

عملکرد هر یک از تیپ‌های شخصیتی در ازدواج به شکلی متفاوت است. با شناسایی تیپ‌های شخصیتی یکدیگر، می‌توانید به حفظ رابطه و داشتن ازدواج موفق کمک کنید. به عنوان مثال زوجی که تیپ‌های شخصیتی متفاوتی دارند پس از مراجعه به مشاور متوجه تفاوت‌های خود می‌شوند و راهکارهایی به آنها برای مواجهه بهتر با مسائل، ارائه می‌شود.

تیپ‌های شخصیتی مختلف، در ازدواج چگونه عمل می‌کند؟

درک طرف مقابل به بهبود روابط کمک چشمگیری می‌کند. با شناختن تیپ شخصیتی او متوجه می‌شوید که در چه نقاطی ممکن است دچار درگیری شوید. می‌فهمید چه زمان‌هایی در حال قدردانی هستند و چه زمان‌هایی به محبت شما احتیاج دارند.

متوجه می‌شوید که چرا در زمان‌هایی دچار تضاد می‌شوید و در چنین شرایطی چگونه باید بحث‌های دو نفره‌تان را برای حل مشکلات جلو ببرید.

بیشتر بخوانید:   شناخت ویژگی های شخصیتی از روی تیپ‌های روانشناختی

نیازهای شریک زندگی خود را در ازدواج تشخیص می‌دهید و می‌توانید بر اساس آن، سبک زندگی خود را طوری بسازید که نیازهای هر دو شما برآورده شود.

تیپ‌-های-شخصیتی-در-ازدواج

تیپ‌های شخصیتی ENFJ، INFJ، ESFJ، ISFJ

  • برآورده کردن نیازهای طرف مقابل برای آنها در اولویت قرار دارد.
  • در طول روز حتما از طرف مقابل‌شان سراغ می‌گیرند (تماس تلفنی یا به‌وسیله شبکه‌های اجتماعی)
  • برای شاد کردن زوج خود تمام تلاش‌شان را می‌کنند.
  • به روش‌های مختلف تشکر می‌کنند و سپاس‌گزار بودن خود را نشان می‌دهند.

تیپ‌های شخصیتی ENFP، INFP، ESFP، ISFP

  • نسبت به طرف مقابل خود صبوری بالایی نشان می‌دهند.
  • به هویت منحصربه‌فرد همسر خود احترام می‌گذارند.
  • به زوج خود زمان و فضایی برای تنهایی اختصاص می‌دهند
  • وفاداری بالایی نسبت به طرف مقابل‌شان دارند

تیپ‌های شخصیتی ENTJ، INTJ، ESTJ، ISTJ

  • نسبت به زوج خود وفاداری بالایی دارند
  • سرمایه‌گذاری بالایی برای درک طرف مقابل‌شان می‌کنند
  • تمایل به حفاظت از طرف مقابل‌شان دارند

تیپ‌های شخصیتی ENTP، INTP، ESTP، ISTP

  • در رفتار خود صداقت را به تمام معنا ارائه می‌دهد
  • از همسرشان در مقابل دیگران محافظت می‌کنند
  • اصلا اهل قضاوت کردن نیستند

زمان عاشقی برای هر تیپ شخصیتی

هیچ‌یک از تیپ‌های شخصیتی، جزو تیپ‌های ناسازگار نیستند، تنها هر کدام تمایلات خاص خود را دارند. وقتی صحبت از رابطه به میان می‌آید، بسیاری از ما جذب دستیابی به عشق طولانی‌مدت و فردی هم‌فکر می‌شویم، اما حقیقت این است که هر یک از این تیپ‌های شخصیتی پر از ناشناخته‌هایی برای کشف هستند.

زمان-عاشقی-هر-تیپ-شخصیتی

تیپ‌های مختلف در زمان‌های متفاوتی درگیر رابطه عاطفی و ازدواج می‌شوند.

  • تیپ شخصیتی ENTP: زمانی ازدواج می‌کنند که کسی ذهن آنها را مجذوب کند و ذهن‌شان را کاملا درگیر کند.
  • تیپ شخصیتی ISTP: زمانی ازدواج می‌کنند که به اندازه کافی از تنها بودن لذت برده‌اند و شخص هم‌فکر با خود را پیدا کرده‎‌اند.
  • تیپ شخصیتی ISFJ: وقتی کسی آنها را انتخاب کند، ازدواج می‌کنند؛ یعنی دقیقا زمانی که احساس کنند واقعا مورد توجه قرار گرفته‌اند.
  • تیپ شخصیتی ESTP: زمانی ازدواج می‌کنند که بتوانند ماجراجویی خاصی را تجربه کنند؛ یعنی در کنار کسی قرارگیرند که لایه‌های شخصیتی جذاب و بی‌پایانی دارد.
  • تیپ شخصیتی INTP: زمانی ازدواج می‌کنند که از نظر ذهنی با فرد مقابل سازگار باشند و از سوی دیگر با نظریه‌پردازی‌ها و علاقه‌های عجیب آنها موافق باشد.
  • تیپ شخصیتی INFP: آنها زمانی ازدواج می‌کنند که فردی ذهن منحصربه‌فردشان را به همان اندازه که از قلب‌شان مراقبت می‌کند، درگیر کند.
  • تیپ شخصیتی ENTJ: زمانی ازدواج می‌کنند که کسی به آنها نشان دهد که چگونه تسلیم احساسات خود شوند.
  • تیپ شخصیتی ESFJ: زمانی ازدواج می‌کنند که با فردی آشنا شوند که تلاش‌ها و اقدامات‌شان را ببیند و قدردان آنها باشد.
  • تیپ شخصیتی ESFP: زمانی ازدواج می‌کنند که ازدواج برای‌شان هیجان انگیز باشد و قلب‌شان به لرزه در آید.
  • تیپ شخصیتی ESTJ: زمانی ازدواج می‌کنند که کسی در سر راهشان قرار بگیرد که به آنها حس بهترین خود شدن را می‌دهد. آن زمان است که ازدواج را در فهرست کارهایی که باید در اولویت قرار دهند، وارد و حتی تاریخ دقیق عروسی را نیز مشخص می‌کنند.
  • تیپ شخصیتی INTJ: زمانی ازدواج می‌کنند که با شخصی که بزرگ‌ترین نیازهای‌شان را برطرف می‌کند روبه‌رو شوند.
  • تیپ شخصیتی ISTJ: زمانی ازدواج می‌کنند که مطمئن شوند به عشق واقعی دست یافته‌اند.
  • تیپ شخصیتی INFJ: آنها زمانی ازدواج می‌کنند که کسی واقعا به روشی منحصربه‌فرد احساس امنیت‌شان را تامین کند.
  • تیپ شخصیتی ENFP: زمانی ازدواج می‌کنند که طرف مقابل بتواند احساسات‌شان را درگیر کند و به آنها احترام بگذارد و آنها را در مسیر ریسک‌ها و رویاهای‌شان حمایت و یاری کند.
  • تیپ شخصیتی ENFJ: زمانی ازدواج می‌کنند که احساس کنند از تمامی روش‌هایی که برای حفظ رابطه به کار می‌گیرند، قدردانی شده است. آنها برای اینکه حس کنند رابطه در جهت درستی در حال رشد است، به بازخورد مثبت و تأیید شریک، با اقدام متقابل نیاز دارند.
  • تیپ شخصیتی ISFP: زمانی ازدواج می‌کنند که کسی به آنها فضای امنی بدهد تا خودشان باشند.