من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

خرید تکانشی چیست و چطور جلوی آن را بگیریم؟

خرید تکانشی
مقاومت در برابر خرید تکانشی

خرید تکانشی زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی را بخرید که اصلا قصد خرید آن را نداشتید و هیچ بودجه‌ای برای آن تعریف نکرده بودید. تقریباً همه‌ی ما گرفتار هیجان موقت خریدهای فوری شده‌ایم. خریدی که پس از یک تصمیم ناگهانی انجام داده‌ایم اما به احتمال زیاد پشیمان شده‌ایم. در این مقاله قصد داریم بفهمیم چرا با وجود اینکه می‌دانیم این خرید اصلا مورد نیاز ما نبوده، اما همچنان به خرید تکانشی ادامه می‌دهیم؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که خرید تکانشی چگونه شما را جذب می‌کند؟

دلایل خرید تکانشی چیست؟

دلیل-خرید-تکانشی

احساسات ما

احساسات نقش مهمی در خرید ما دارند. وقتی روزهای سختی را سپری می‌کنید، خرید کردن نوعی درمان و تسکین برای ما محسوب می‌شود. در خریددرمانی چیزی را می‌خرید تا احساس بهتری داشته باشید. وقتی خرید تکانشی از روی احساسات باشد، ممکن است کالایی بخرید که خیلی هم به آن احتیاج نداشته باشید. خرید تکانشی که از روی احساس باشد تنها برای تسکین روحیه است. حتی برخی از خریدهای احساسی، نتیجه‌ی تاثیری‌ست که از تبلیغات می‌پذیرید.

ذهنیت ما درباره‌ی پول

اگر فکر می‌کنید خرید ناگهانی شما تبدیل به یک ولخرجی دائمی شده‌است، شاید دلیلش این باشد که شما اصلا نحوه‌ی مدیریت پول را یاد نگرفته‌اید. یکی از نشانه‌های تشخیص این ولخرجی و عدم مدیریت پول این است که شما و شریک زندگی‌تان، سر این موضوع بسیار اختلاف نظر دارید. وقتی بین‌تان اختلاف زیادی درباره‌ی چگونگی خرج کردن پول‌های‌تان باشد، باید بدانید که یکی از شما دو نفر چیزی از مدیریت پول و منابع مالی نمی‌دانید. ممکن است خریدهای ناگهانی و بی‌برنامه از سوءمدیریت شما درخصوص پول باشد.

بیشتر بخوانید:   فواید ذهن‌آگاهی چیست؟

توهم سود بیشتر

یکی از تاکتیک‌های بازاریابی این است که فروشنده به شما القا کند از خرید خود سودی بیش از انتظارتان می‌برید. ارسال رایگان، تخفیف‌های مدت‌دار، حراجی‌ها و خریدهای جایزه‌دار همگی جزو شگردهای تبلیغاتی شرکت‌ها جهت فروش بیشتر است. حتما برای شما هم پیش آمده است که وارد سایتی شوید و پس از چند دقیقه گشت‌و‌گذار در فروشگاه اینترنتی، اقلامی را بخرید که اصلا برای‌تان ضروری نبودند. متاسفانه این حقیقت است که ما برای سود بیشتر حتی حاضریم جیب‌مان را هم خالی کنیم.

اعتیاد به خرید

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، خریددرمانی می‌تواند برای مدتی حال شما را بهتر کند. وقتی غمگین باشیم، می‌توانیم از راه خرید کردن خودمان را تسکین بدهیم. اما اگر همیشه برای مشکلات‌مان از خرید کردن استفاده کنیم، مسلما به این کار عادت می‌کنیم. دوپامین هورمونی‌ست که موجب شادی در مغز می‌شود. هرچه بدن شما بیشتر به این هورمون تکیه کند، عشق شما به خرید کردن و خرج کردن بی‌رویه‌ی پول هم بیشتر خواهد شد.پ

چه‌طور جلوی خریدهای تکانشی را بگیریم؟

خریدهای-تکانشی

پول خود را بودجه‌بندی کنید و به آن پایبند بمانید

اول از همه روی موبایل خود یک اپلیکیشن مدیریت مالی شخصی نصب کنید. در این سایت می‌توانید انواع اپلیکیشن‌های فارسی و غیر فارسی را ببینید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. حتما به بودجه‌بندی خود پایبند بمانید. این شما هستید که هر ماه برای پول خود تعیین‌تکلیف می‌کنید. بنابراین قبل از اینکه برای آن برنامه بریزید، خرجش نکنید.

ولخرجی مجوزدار تعیین کنید

درست است که باید بودجه‌بندی کنید، اما گاهی لازم است که دل به دریا بزنید و کمی ولخرجی کنید. حتی برای همین ولخرجی هم سقف تعیین کنید. اگر دفعه‌ی بعد که وسوسه شدید پول خرج کنید، فقط کافی‌ست به این بودجه‌ی خود نگاهی بیاندازید و اگر مقدور بود کمی هم برای دل‌تان خرید کنید. اگر چنین خریدهایی با برنامه هم باشد، هرگز احساس گناه نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید:   ۱۴ نمونه از مشکلات رایج زناشویی

برای خریدهای تکانشی خود دست‌دست کنید

دو سوم خریدهای فوری و ناگهانی ما در تخت‌خواب‌های‌مان و به‌وسیله‌ی گوشی‌های هوشمند اتفاق می‌افتد. یکی از راه‌های مقابله با خرید تکانشی این است که تنها کالای مورد نظر را در لیست مورد علاقه‌ی‌ خود ذخیره کنید. مطمئن باشید فردا که از خواب بیدار می‌شوید از این که دیشب خرید هیجانی نکردید، بسیار خوشحال خواهید شد.

وقتی هیجان دارید خرید نکنید

خرید هیجانی

وقتی خیلی خوشحالید یا خیلی غمگین و یا حتی عصبانی هستید، خرید کردن می‌تواند یک نیاز برای شما باشد. فرقی ندارد هیجانات شما مثبت باشد یا منفی، این مهم است که در چنین شرایطی منطقی عمل نمی‌کنید. پس بهتر است سمت پول بی‌زبان نروید و برای آرام کردن خودتان پول خرج نکنید.

هنگام خرید یک نفر را با خود ببرید

یک نفر را با خودتان ببرید تا ببینید چقدر سبد خریدتان سبک‌تر خواهد شد. معمولا ما وقتی تنها هستیم بیشتر خرج می‌کنیم، به این علت که قرار نیست به کسی جواب پس بدهیم یا اینکه از خریدهای غیرضروری‌مان خجالت بکشیم.

 فقط مقداری پول نقد مورد نیاز خود را بردارید

پول-خرید

میزان پولی که برای خرید کالای ضروری خود نیاز دارید را مشخص کنید و فقط آن مقدار را به صورت نقدی ببرید. حتی بهتر است کارت بانکی خود را هم همراه‌تان نبرید.

دست از مقایسه کردن بردارید

اگر کالایی که می‌خواهید را با چیزی که دیگران دارند مقایسه کنید، هرگز نمی‌توانید از خریدتان راضی باشید. بنابراین مدام در حال خرید یک نمونه‌ی بهتر آن هستید. به چیزی که می‌خرید قانع باشید و دست از مقایسه کردن بردارید.

بیشتر بخوانید:   7 دلیل نیاز به مشاور خانواده

لیستی از اقساط و بدهی خود تهیه کنید

وقتی به صورت واضح ببینید که قرار است تا پایان ماه چه پولی از حساب‌تان خارج شود و چه مقدار بماند، شاید دل‌تان به حال جیب خالی‌تان بسوزد. اگر لیستی از اقساط و بدهی‌های خود تهیه کنید و آن را جایی بچسبانید که هر روز ببینیدش، مطمئن باشید خرید کردن هیجانی از سرتان می‌افتد.

خرج کردن پول می تواند فوق‌العاده سرگرم کننده باشد، اما این هیجان هرگز دوام نمی‌آورد. اگر می‌خواهید در مورد تمایلات خرج کردن خود یک فکر اساسی کنید، پیشنهادات بالا را هم‌زمان با هم اجرا کنید. بهتر است هر ماه نتیجه‌ی این اقدامات را برای خودتان تحلیل کنید تا برای ادامه‌ی آن انگیزه‌ی بیشتری کسب کنید.