من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

8 راهکار برای داشتن یک ارتباط قوی

مهارت های ارتباطی
مهارت های ارتباطی

برقراری ارتباط یکی از مهم‌ترین مهارت‌های انسانی‌ست. ضعف و قدرت در این مهارت تاثیر مستقیمی بر زندگی ما دارد. هرچه قدرت و مهارت بیشتری در ارتباطات خود داشته باشیم، زندگی بهتری هم خواهیم داشت. برای بهبود مهارت های ارتباطی راه‌های زیادی وجود دارد.

در این مقاله از همراهتم  به 8  راهکار بهبود مهارت های ارتباطی اشاره می‌کنیم.

چگونه مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود ببخشیم؟

  • مهارت گوش کردن خود را تقویت کنید

گوش کردن

گوش دادن توانایی دریافت و تفسیر دقیق پیام‌ها در فرآیند ارتباط است. این مهارت کلید همه‌ی ارتباطات مؤثر است.  اگر در این زمینه توانایی خوبی نداشته باشید، پیام‌هایی که دریافت می‌کنید را به درستی متوجه نخواهید شد. در نتیجه ممکن است که شخص مقابل‌تان از ارتباط با شما دلسرد شود.

گوش دادن به قدری مهم است که بسیاری از کارفرمایان موفق و برتر دنیا امکان آموزش اصولی آن را برای کارمندان خود فراهم می‌کنند، زیرا مهارت گوش دادن قوی می‌تواند منجر به رضایت بیشتر مشتری شود. ریچارد برانسون (Sir Richard Charles Nicholas Branson)، کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی، رئیس و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین است که عنوان بیش از ۴۰۰ شرکت در سراسر دنیا را از آن خود کرده‌است. او همیشه از شنیدن به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت ویرجین یاد می‌کند.

هرچه این مهارت در شما بیشتر باشد، توانایی تعامل بهتری خواهید داشت. البته باید بدانید که گوش دادن با شنیدن یکسان نیست. شنیدن تنها یک فرآیند فیزیکی‌ست که به طور خودکار اتفاق می‌افتد، اما گوش دادن به تمرکز و تلاش متمرکز برای فهم مطلب نیاز دارد. به عبارت دیگر توانایی گوش دادن موثر به معنای آگاهی از پیام‌های کلامی و غیرکلامی مخاطب است. این توانایی به میزان درک شما از پیام‌ها بستگی دارد.

  • به زبان بدن خود توجه کنید

زبان بدن

زبان بدن نقش اساسی در نحوه‌ی به اشتراک‌گذاری اطلاعات با دیگران دارد. ذهن ما ارتباط غیرکلامی را بر ارتباطات کلامی ترجیح می‌دهد. وقتی مغز پیامی متفاوت با زبان بدن مخاطب دریافت می‌کند، ترجیح می‌دهد که پیام غیرکلامی را باور کند. برای مثال اگر کسی با لحن و زبان بدن تندی به شما بگویید که دوستتان دارد، ذهن‌تان نشانه‌های غیرکلامی را به نشانه‌های کلامی برتری می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   ۸ مورد از مشکلات خانواده‌ها و راه‌حل آنها

نکته‌ی بسیار مهمی که درمورد زبان بدن وجود دارد، این است که زبان بدن جهانی نیست. عوامل مختلفی می‌تواند بر نحوه‌ی استفاده و تفسیر یک فرد از زبان بدن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال پیشینه‌ی فرهنگی افراد تأثیر زیادی بر فهم زبان بدن دارد. در بسیاری از فرهنگ‌های غربی ارتباط چشمی در حین صحبت‌ نشان‌دهنده‌ صراحت و علاقه به موضوع بحث است. افراد فرهنگ‌های شرق آسیا، ممکن است از تماس چشمی طولانی‌مدت خودداری کنند، زیرا برای آنها نگاه کردن به پایین محترمانه‌تر به نظر می‌رسد.

  • همدلی داشته باشید

همدلی

قطعاً برای برقراری ارتباط با دیگران باید توانایی پذیرش دیدگاه‌های مخالف را داشته باشید، چراکه این موضوع یکی از مهم‌ترین راهکارهای بهبود مهارت های ارتباطی است. ارتباط یک جاده‌ی دو طرفه است. بنابراین برای داشتن یک ارتباط موثر لازم است بتوانید با مخاطب خود همدل باشید. افراد در هر سنی توانایی تشخیص ارتباط سرد و یک‌طرفه را دارند. پس اگر با مخاطبی ارتباط سردی دارید، بهتر است کمی خودتان را جای او بگذارید تا احساسات و عواطف او را بیشتر درک کنید. برای این کار لازم است که به موضوع از دید مخاطب نگاه کنید.

  • از کلمات و آواهای غیرضروری استفاده نکنید

کلمات غیر ضروری

برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود بهتر است که آواهای اضافه مانند «اِااا» یا «اممم» و دیگر آواهای این‌چنینی را از جملات خود حذف کنید. هرچه تسلط شما بر موضوع مورد بحث بیشتر باشد، استفاده از این آواها کمتر خواهد بود. تلاش کنید با کنار گذاشتن چنین آواهایی تسلط خود را درمورد پیامی که می‌خواهید منتقل کنید، افزایش دهید. استفاده نکردن از این آواها و تپق‌های کمتر باعث می‌شود سخنان شما متقاعد‌کننده‌تر به‌نظر برسند. رعایت این موضوع منجر به افزایش اعتمادبه‌نفستان در هنگام سخن گفتن نیز خواهد شد.

  • پیام‌هایتان را متناسب با مخاطب‌تان تنظیم کنید

مخاطب

ارسال پیام‌های مناسب با شرایط مخاطبی که با او صحبت می‌کنید، یکی از راه‌های بهبود مهارت‌های ارتباطی‌ست. برای مثال شما برای صحبت با رئیس‌تان با لحن و کلامی متفاوت از فرزند یا دوست خود سخن می‌گویید. به همین خاطر هنگامی‌که قصد انتقال پیامی به فردی را دارید، باید دیدگاه، جنسیت، سن، فرهنگ و دیگر شرایط او را نیز درنظر بگیرید.

  • قصه‌گویی را تمرین کنید

قصه گویی

قدرتی که قصه‌گویی در فعال کردن ذهن دارد، کمتر محرکی دارد. قدرت روایتگری این امکان را به شما می‌دهد که سبک مکالمه‌‌ای جذاب داشته باشید. ارتباط در قالب داستان به شما کمک می‌کند تعامل قوی‌تری ایجاد کنید. داستان‌گویی باعث می‌شود الگویی آینه‎وار در مغز مخاطب ایجاد شود و شنوندگان تجربه‌ی قصه‌گو را برای خود بدانند. پل جی. زاک (paul.j.zak) استاد دانشگاه کلرمونت در مورد یک ماده‎ی شیمیایی عصبی به نام اکسی‎توسین (Oxytocin) می‌گوید: «زمانی که احساس امنیت و اعتماد می‌کنیم یا انگیزه‌ی همکاری با اطرافیان‌مان را داریم، این ماده‌ی شیمیایی در بدن ما تولید می‌شود، ماده‌ای که هنگام شنیدن قصه‌ها و روایات نیز در بدن ترشح می‌شود.»

  • در بحث تعامل داشته باشید

تعامل در بحث

روش دیگری که به بهبود مهارت‌های ارتباطی شما کمک خواهد کرد، توجه نشان دادن به صحبت‌های طرف مقابل‌ است. می‌توانید با پرسیدن سوال‌های مرتبط با سخنان فرد مقابل یا تکرار کردن چند کلمه آخر او، توجه و تمرکز خود را به او نشان دهید. اگر فکر می‌کنید بخشی از حرف‌های او را متوجه نشده‌اید، درخواست توضیح بیشتر داشته باشید. مطمئن شوید که همه‌ی معنا و مفهوم پیام‌های مخاطب را درک کرده‌اید.

  • تماس چشمی مناسبی داشته باشید

تماس چشمی

برای بهبود مهارت‌های ارتباطی لازم است که هنگام صحبت با دیگران تمامی عواملی که می‌تواند حواس شما را پرت کند کنار بگذارید و تمرکزتان را به مخاطب‌ متوجه سازید. یکی از رفتارهای اشتباهی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که هنگام صحبت کردن فرد مقابل با شما، حواس‌تان پرت تلفن همراه‌تان باشد و به او نگاه نکنید. تماس چشمی در طول مکالمه حیاتی‌ست. این مهارت نشان دهنده‌ی توجه و علاقه‌ی شما به موضوع است. به این نکته توجه داشته باشید همان‌طور که حفظ تماس چشمی مهم است، خیره شدن به مخاطب نیز نشان‌دهنده‌ی گوش دادن نیست. به همین خاطر لازم است که در حین صحبت کردن یا گوش دادن، تماس چشمی متعادلی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:   چگونه فردی گیرا و کاریزماتیک باشیم؟

بهبود مهارت‌های ارتباطی به درک بهتر افراد از پیام‌ها کمک می‌کند، سوءتفاهم را از بین می‌برد و  به‌طور واضح منظور را به مخاطب می‌رساند. ارتباط به شکل‌های کتبی و شفاهی، رسمی و غیر رسمی، درون‌فردی و اجتماعی نیاز به مهارت دارد. به کاربردن این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند که راحت‌تر به هدف خود برسید.