من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

هر خمیردندانی مناسب دندان هایتان نیست

خمیردندان مناسب
خمیرندان مناسب دندان شما

برای همه‌ی ما پیش آمده است که هنگام خرید در فروشگاه روبه‌روی قفسه‌ها بایستیم و به انواع و اقسام خمیردندان‌ها خیره شویم، بدون اینکه اصلا بدانیم فرق آنها با هم در چه چیزی‌ست. انتخاب خمیردندان مناسب آنقدرها هم سخت نیست. فقط کافی‌ست بدانیم که انتظارمان از یک خمیردندان مناسب چیست.

بعضی‌ها هنگام مسواک زدن دندان‌های‌شان تیر می‌کشد. برخی التهاب لثه دارند. تعدادی قصد سفید کردن دندان‌های‌شان را دارند و بعضی هم به دنبال خمیردندان مناسب کودکان می‌گردند. در ادامه‌ی این مقاله از سایت همراهتم قرار است به این سوال پاسخ دهیم که چطور خمیردندان مناسب خود را پیدا کنیم؟

چطور خمیردندان مناسب خود را پیدا کنیم؟

از آنجایی که انتخاب خمیردندان مناسب به شرایط دهان و دندان شما بستگی دارد، قبل از بررسی محصول، باید بدانید که از خمیردندان خود چه می‌خواهید. می‌توانید ازدندانپزشک خود بپرسید که چه محصولی برای شما مناسب است.

فلوراید چیست؟

فلوراید

روی بسته‌بندی بسیاری از خمیردندان‌ها نوشته است: «حاوی فلوراید» اما فلوراید (Fluoride) چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

یکی از موادی که همه به آن نیاز دارند فلوراید است. این ماده‌ی معدنی طبیعی با پوسیدگی‌های دندانی مبارزه و از لایه‌ی بیرونی دندان (مینای دندان) محافظت می‌کند.

طبق گفته‌ی انجمن دندانپزشکی آمریکا، «فلوراید با جلوگیری از پوسیدگی، دندان‌ها را تقویت می‌کند و مینای آن را در مراحل اولیه‌ی پوسیدگی بازسازی می‌کند»

بنابراین برای تقویت دندان‌های ضعیف و جلوگیری از مشکلات ناخواسته‌ی دندانی، لازم است که با خمیردندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنیم. برخی از خمیردندان‌های ارگانیک از فلوراید استفاده نمی‌کنند زیرا به گفته‌ی تولیدکنندگان آنها، فلوراید بیش از حد می‌تواند برای بدن مضر باشد، اما مطالعات متعدد ادعا می‌کنند که دوز مورد تایید انجمن دندانپزشکان آمریکا این ماده برای سلامت دندان ضروری است. مقدار فلوراید مجاز در خمیردندان از ۱۳۰۰ ppm تا ۱۵۰۰ppm  (معیاری برای سنجش غلظت ذرات در محلول‌ها) است. البته این میزان در خمیردندان‌های کودکان کمتراز این حد است.

بیشتر بخوانید:   سواد سلامتی چیست؟

اگر دندان یا لثه‌های حساسی داشته باشیم باید چه کار کنیم؟

لثه های حساس

اگر چنین مشکلی دارید، هنگام خرید به دنبال محصولی بگردید که حاوی پتاسیم نیترات (Potassium nitrate) یا کلرید استرانسیم (Strontium chloride) باشد. معمولا این محصولات کف زیادی نمی‌کنند.

دوز پنج درصدی نیترات پتاسیم یا کلرید استرانسیوم در خمیردندان به مسدود کردن کانال‌های عصبی دندان کمک می‌کند. زمانی که آب سرد یا گرم به دندان شما برخورد می‌کند باعث ایجاد درد فلج‌کننده‌ای درون دهان‌تان می‌شود. گاهی اوقات همین دندان‌های حساس باعث می‌شوند که از خیر چند بار مسواک زدن در روز بگذریم. پیدا کردن خمیردندانی که این مشکل را برطرف کند، می‌تواند سلامت دندان شما را حفظ کند.

شاید دندان‌های حساس آنقدرها هم مشکل‌ساز نباشند، اما مطمئنا لثه‌های حساس می‌توانند، در هنگام مسواک زدن اشک شما را دربیاورند. استفاده از خمیردندان مناسب به شما کمک می‌کند علاوه بر تمیزی دندان‌های‌تان، بتوانید التهاب و درد لثه‌های خود را تسکین دهید.

چگونه دندان‌هایمان را با خمیر دندان سفید کنیم؟

سفید کردن دندان

معمولا یکی از نکاتی که دندانپزشکان به ما توصیه می‌کنند این است که هنگام شست‌و‌شوی دهان، مسواک را با فشار به دندان‌های‌تان نکشید، زیرا این کار موجب تخریب مینای دندان‌های شما می‌شود. فشار و نیرویی که وارد می‌کنید دندان‌های‌تان را سفید نمی‌کند. در عوض به طور منظم حداقل دوبار در طول روز مسواک بزنید، و با این کار از زرد شدن دندان‌های‌تان جلوگیری کنید.

با وجود ادعاهای تجاری، اکثر خمیردندان‌های معمولی دندان‌های شما را سفید نمی‌کنند. اما می‌توانید هنگام خرید روی بسته‌بندی محصول به دنبال عبارت‌های پراکسید کلسیم (Calcium peroxide) و پراکسید کاربامید (Hydrogen peroxide) باشید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر لثه و دندان حساسی دارید، سراغ این محصولات نروید. زیرا حساسیت دندان شما را بیشتر می‌کند. این ترکیبات شیمیایی ساینده به لکه‌های روی دندان‌های شما می‌چسبند و در حین مسواک زدن و شستشو به از بین بردن آنها کمک می‌کنند. استفاده‌ی مکرر از این خمیردندان‌ها باعث از بین رفتن مینای دندان خواهد شد. بنابراین سعی کنید بیشتر از دو یا سه بار در هفته از آنها استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:   تمام آنچه از خشکی پوست باید بدانید

انتخاب خمیردندان مناسب کودکان بسیار مهم است

خمیردندان کودکان

توجه داشته باشید که وجود فلوراید در این خمیردندان‌هان بسیارمهم است. زیرا فلوراید مانع پوسیدگی دندان‌های‌ کودکان است. برخی از محصولات ویژه‌ی کودک حاوی ویتامین‌های A و E هستند. این دو ویتامین برای محافظت از بافت لثه و مینای دندان در این محصولات موجود است.

توصیه می‌کنیم در هنگام خرید محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد قند باشند. در فرمولاسیون برخی از محصولات، کلسیم و پروتئین شیر غنی‌سازی شده است تا از پوسیدگی دندان‌های شیری کودکان جلوگیری کند.

خمیر دندان‌های زغالی می‌توانند دندان‌هایمان را سفید کنند؟

خمیر-دندانهای-زغالی

این محصولات حاوی مقداری کربن (Carbon) هستند که برای سفید کردن سطح دندان‌ها به کار می‌رود. این خمیردندان‌ها نیز مانند سفیدکننده‌ها خاصیت سایندگی و زبری دارند، اما توانایی آن را دارند که در مدت کوتاهی باعث پوسیدگی و از بین رفتن مینای دندان‌های‌تان شوند. به علاوه فلوراید موجود در این محصولات بسیار کم است، به همین دلیل محافظت کاملی از دندان‌ها نمی‌کنند. این محصولات با وجود تاثیر قابل مشاهده‌ای که روی روشن‌تر شدن دندن‌های شما دارد، فرق چندانی با سایر محصولات سفیدکننده‌ی دندانی نمی‌کند. اگر قصد خرید چنین خمیردندانی را دارید، حتما یک خمیردندان معمولی دیگر هم تهیه کنید، زیرا خمیردندان‌های ذغالی برای استفاده‌ی دائمی و روزانه نیستند.

در انتخاب خمیردندان مناسب به چه مجوزهایی توجه کنیم؟

در خمیردندان‌های خارجی علامت ADA (انجمن دندانپزشکی آمریکا) است که سلامت محصول را تضمین می‌کند. روی بسته‌بندی خمیردندان‌های ساخت ایران باید به دنبال شماره پروانه بهداشتی ساخت و همچنین سازمان غذا و دارو باشید.

به‌کارگیری نکته‌های گفته شده در انتخاب خمیردندان مناسب می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را تضمین و شما را تشویق به لبخند زدن کند و در نهایت به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به چهره‌ی خود داشته باشید.