آیا روانکاوی آنلاین موثر است؟

آیا روانکاوی آنلاین موثر است؟

ممکن است برای توسعه فردی و حل مشکلات خود تصمیم به روانکاوی آنلاین گرفته باشید. در این شرایط شاید از خود بپرسید که آیا مشاوره روانشناسی آنلاین می‌تواند برای شما موثر باشد یا خیر؟ آیا بدون جلسات حضوری می‌توان پروسه درمان را گذراند؟ در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم سعی داریم این پرسش‌ها را پاسخ دهیم.

روانکاوی آنلاین چیست؟

روانکاوی نوعی روان‌درمانی است و طبق نظریات زیگموند فروید بنا شده است. روانکاوی زیرشاخه‌ای از علم روانشناسی و روشی است که اغلب تجربیات افراد را بررسی می‌کند و مورد مطالعه قرار می‌دهد که چگونه روی تصمیمات و اقدامات کنونی افراد موثر است.

رویه‌های روانکاوی برای حل و فصل اختلالات روحی و عاطفی کاربرد دارد و هم به‌صورت جلسات حضوری و هم به‌صورت آنلاین یا تلفنی می‌تواند برگزار شود. فروید به این موضوع اعتقاد داشت که ناخودآگاه روی کلیت سلامت روانی فرد اثر می‌گذارد. در بیشتر موارد این موضوع باعث بروز انواع پریشانی و اختلالات روانشناختی خواهد شد.

آیا روانکاوی آنلاین تاثیرگذار است؟

در گذشته تنها با مراجعه‌ی حضوری به روانکاو امکان ارتباط با او وجود داشت، اما اکنون به یاری اینترنت می‌توان از راه دور با روانشناسان در ارتباط قرار گرفت.

روانکاوی آنلاین می‌تواند شیوه موثری برای بهبود مشکلات روحی و روانی باشد، فقط بستگی به این دارد که انتخاب مراجع با توجه به شرایط و شخصیت خودش کدام مورد است.

باید این نکته را در نظر داشت که استفاده از خدمات آنلاین مشاوره سلیقه‌ای است و ممکن است در هر فرد طبق علایق و سلایق او متفاوت باشد. در شرایط کلی، در صورت عدم دسترسی به روانکاو به صورت حضوری، استفاده از خدمات آنلاین می‌تواند مفید و موثر واقع شود.

بیشتر بخوانید:   از زبان بدن و تفسیر آن چه می‌دانید؟

در روانکاوی آنلاین چه اتفاقی می‌افتد؟

در-روانکاوی-آنلاین-چه-اتفاقی-می‌افتد؟-min

روانکاوی بر احساسات افراد تمرکز می‌کند. سایر روش‌های روان‌درمانی، گاها بر رفتارها و شناخت بیمار توجه دارد. روانکاوی طیف کاملی از کلیه احساسات تجربه‌شده توسط بیمار را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد. در جلسات آنلاین هم دقیقا همین اتفاق می‌افتد.

تمرکز بر روابط بین فردی و ارتباطات

بررسی روابط بین فردی و ارتباطات مراجع در جهت یافتن دید بهتر از فرد که به روانکاو کمک می‌کند روش‌های مناسبی برای درمان در نظر بگیرد. در روانکاوی آنلاین افراد با بیان ارتباطات خود در گذشته و حال، این فرآیند را پیش می‌برند.

بررسی آن‌چه به‌صورت مکرر اتفاق می‌افتد

روانکاوی می‌تواند موضوعات تکرارشونده را شناسایی کند تا به الگوهای روانشناختی بیشتری از فرد برسد. افراد ممکن است مراجعان بدانند که رفتاری آسیب‌زا دارند، اما قادر به متوقف کردن آن نباشند.

کاوش در تجربیات گذشته

روانکاوی آنلاین به افراد کمک می‌کند گذشته را کشف کنند و به نتیجه برسند که چگونه ممکن است تجربیات خوب و بد در گذشته بر رفتارهای کنونی آن‌ها موثر باشد. روانکاوی به افراد کمک می‌کند وابستگی رفتارهای کنونی خود به تجربیات گذشته را کمرنگ کنند.

شناسایی و درمان اجتناب

روانکاوی، اجتناب را به‌خوبی بررسی می‌کند. در نوع آنلاین هم این اتفاق به‌خوبی می‌افتد. اغلب اوقات، افراد از مواجهه با موقعیت‌ها، احساسات و افکاری که برایشان ناراحت‌کننده است اجتناب می‌کنند. درک مواردی که بیمار از آن اجتناب می‌کند به روانکاو می‌گوید چرا بیمار دچار چنین خصوصیتی شده است.

جریان آزاد روانکاوی آنلاین

ممکن است جلسات روانکاوی دارای ساختار خاصی نباشد و به دنبال یک هدف مشخص نگردد. روانکاوی به بیمار کمک می‌کند تا آزادانه به کاوش در افکار خود بپردازد. بیمار به صورت آزاد در مورد انواع دغدغه‌های ذهنی خود مانند ترس، رویا، خیال و… صحبت می‌کند.

بیشتر بخوانید:   تست لنگرگاه شغلی: انتظارات شما از شغلتان چیست؟

روانکاوی آنلاین برای چه مشکلاتی کاربرد دارد؟

روانکاوی-آنلاین-برای-چه-مشکلاتی-کاربرد-دارد؟-min

روانکاوی به‌صورت کلی برای درمان اختلالات و مشکلات روانی بسیاری به کار می‌رود. در نوع آنلاین هم مانند جلسات حضوری، اختلالات فراوانی قابل بررسی و درمان خواهد بود. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • ضربات روحی و عاطفی بعد از اتمام روابط، از دست دادن عزیزان، دوری از عزیزان و…
  • افسردگی، استرس و اضطراب
  • عزت نفس پایین و نداشتن اعتماد به نفس
  • مشکلات روان‌تنی
  • معضلات ابراز وجود
  • اختلالات و مشکلات جنسی
  • مسائل هویتی
  • مشکلات مربوط به خودویرانگری
  • انواع اختلال شخصیتی در سطوح مختلف

روانکاوی آنلاین چقدر طول می‌کشد؟

برای درمان روانکاوی باید به نوع مشکل و شرایط مراجع توجه شود. نمی‌توان از ابتدا زمان مشخصی برای پروسه درمان در نظر گرفت. گاهی نیاز است برای مدت طولانی جلسات مرتب روان‌درمانی نیاز باشد که معمولا به صورت هفته‌ای یک‌بار با روانکاو جلسه برگزار می‌شود و گاهی به روانکاوی کوتاه‌مدت و حتی کمتر از یک سال نیاز است و مشکل فرد به‌خوبی حل خواهد شد.

کلام آخر

فارغ از این‌که جلسات روانکاوی آنلاین یا حضوری باشد، مهم این است که فرد توانایی مقابله با تجربیات گذشته و حال که ممکن است استرس‌زا بوده باشد یا محرکی اصلی برای ایجاد تنش‌های روانی به شمار برود را داشته باشد. اختلالات بسیاری با استفاده از روانکاوی قابل درمان است و کافی است مراجع با توجه به شرایط خود و مشورت با افراد متخصص در فرآیند صحیح درمان قرار بگیرد.